Hoi!
Om op je te kunnen reageren, heb ik een account aangemaakt.
Wij waren in september 2008 in India en hadden drie en half week de tijd.
Onze route:
Amsterdam- Helsinki - Delhi.
Delhi kun je gerust overslaan, ik vond het persoonlijk een vreselijke stad en we maakten de eerste avond een bomaanslag mee, niet zo leuk. Wil je toch deze stad zien, raad ik je aan eerst een middag op Connaught Place te gaan zitten voor koude cola, acclematiseren, mensen bekijken (gedrag, normen qua kleding etc), dat heeft mij in ieder geval erg geholpen.
Van Delhi naar Agra, Taj Mahal. Ga tussen 6.00 uur en 9.00 uur in de ochtend, prachtig!! Na 9.00 uur komen de bussen met Amerikanen, erg blij dat we er voor die tijd waren. Agra verder niet heel bijzonder, wel erg rustig en dat is heel fijn na Delhi.
Agra - Jaipur. Wou dat ik nooit was gegaan. Drie dagen, echt zonde. Zeer onvriendelijke agressieve mensen. Pushkar was een betere keus geweest.
Van Jaipur naar Jodhpur. Geweldig mooi. We hadden een heel fijn hostel, niet duur, eigenaresse doet projecten voor de laagste klasse (weduw - vrouwen) en ze laat je meedraaien als je wilt (ochtend engelse les gegeven, met de weduwen balspel gedaan), ontbijt is lekker daar, ze werkt ook met europese stageplaatsen, echt een leerbedrijf. De stad zelf is leuk, gemoedelijk, vriendelijke mensen, rustig, erg leuke markt. Hostel heet: Durag Niwas Guest house. Na afdingen betaalden we 6 euro voor 3 personen op 1 grote kamer.
Jodhpur - Jaisalmer. Niet willen missen. Mijn persoonlijk hoogtepunt. Ook vanuit daar een nacht geslapen in de Thar woestijn. Hoewel toeristisch uitstapje, echt de moeite waard (en wij waren met z’n drieën samen met 3 engelse meiden en dat was een leuk clubje, dat scheelt).
Had wel langer in Jaisalmer willen blijven. Mocht je gaan, zou ik je willen vragen om een foto voor me af te geven bij 2 ‘vriendinnen’ in de stad. Post is niet mogelijk namelijk.
Van Jaisalmer met de trein naar Varanasi. De reis duurt 40 uur incl 2 keer overstappen. Van begin tot eind de moeite waard geweest, ondanks dat ik er eerst erg tegenop zag. Voldoende eten en drinken meenemen. Je ziet het landschap veranderen van woestijn naar moeras in 40 uren tijd, het is zo’n mooi moment in de reis om je te bezinnen, om weg te zijn van alle lawaai, geuren, drukte, warmte etc. We reisden steeds 3e klas met de treinen maar voor deze reis hebben we 2e klas gedaan en dat is een goed idee geweest.
Varanasi is heel indrukwekkend. Als je denkt de cultuurshock te hebben gehad, beleef je 'm in Varanasi nog een keer.
Vanaf Varanasi met de trein terug naar Delhi en direct door naar het vliegveld.
Vliegveld Delhi met Kingfisher een binnelandse vlucht naar Leh gedaan. Heel goede beslissing geweest want het scheelt 1 1/2 dag reistijd, even los van of de wegen wel of niet open zijn. Vlucht heeft ons 40 euro per persoon gekost (retour Delhi - Leh). In Leh de vlucht nog omgeboekt zodat we 3 dagen langer in Leh konden blijven en niet naar Delhi stad hoefden (dus van Leh naar Delhi airport gevlogen, 7 uur gewacht en door naar Amsterdam).
Al met al goed te doen in drie en half week.
Wat we merkten is dat je alles van tevoren kan plannen maar niets gaat zoals je wilt, al is het maar omdat een trein vol zit, omdat een wegversperring nog niet is opgeruimd of simpelweg omdat je het ergens veel leuker vindt dan je ooit had kunnen vermoeden en daarom wilt blijven. Goed om te oriënteren maar pin je nergens op vast.
Mijn hoogtepunten waren Jaisalmer, de lange treinreis en Leh.
Ik wens je heel veel succes, hoop achteraf te horen hoe het was!!