@Dorieng: dat klinkt ook wel heel erg goed… twijfel
@ Danielle: ik vertrek 11 juni, dus een paar dagen later dan jij, ik denk alleen dat ik varanasi een beetje als laatste doe, maar voor de rest lijkt jouw reis erg op mijn plan, dus wat mij betreft kunnen we elkaar zeker wel ergens tegen komen!
mijn plan tot nu toe is:
Delhi
Agra en fatehpur sikri
Jaipur
Pushkar
Udaipur
jaisalmer
Amritsar
Shimla
Manali
Leh
dan terugvliegen naar Delhi denk ik en dan nog naar Varanasi
Ik vlieg op 16 juli weer naar nederland.
Heb er zo’n zin in!!
groetjes
Goed om van iemand te horen die in Amritsar is geweest. Zou er erg graag naar toe willen.
@ AnneLC: leuk om elkaar ergens te gaan tegenkomen!
Kan iemand nog iets zeggen over het wel of niet meenemen van een klamboe of ehbo kit (met of zonder steriele naalden)? Wat vinden jullie wijs?
Hoi,
Ivm EHBO kit: wij hadden the usual stuff bij zoals pleisters, pillen tegen hoofdpijn, diaree, etc… Verder niks speciaals en zeker geen steriele naalden. Wij hadden erachter geinformeerd bij verschillende instanties en dit werd ons afgeraden omdat je meer problemen kan hebben met het gewoon bijhebben van naalden, dan dat er een kans is dat je ze nodig hebt.
Zelf ben ik ginder in het ziekenhuis beland omdat ik mijn enkel gebroken had. Viel allemaal wel goed mee, buiten de schrijnende beelden van Indische patienten. Moest je iets voorhebben ga je gewoon naar een groot ziekenhuis in de stad dat aangeraden wordt door lonely planet of zo.
Klamboe: mijn vriendin had er ene bij en altijd gebruikt. Ikzelf krijg het nogal benauwd onder zo’n ding, dus ik het het niet gebruikt. We konden ze bijna overal hangen, dus je neemt het niet voor niks mee. Zelf heb ik er nooit onder geslapen en ook niet meer last gehad van beesten of zo. Hij neemt wel veel plaats in dus moet je zelf ff kijken hoe gehecht je bent aan dat ding.
Succes ermee!
Wij vonden het heerlijk om heel rustig te reizen en zo min mogelijk vooraf vast te leggen. Wilden wij ergens wat langer blijven dan kon dat. In de routes van 4 weken heb je al snel een hoop reisdagen en die zijn echt lang. Kom je eind van de dag aan in het hotel…twee overnachtingen en dan weer verder. Dan heb je één volle dag om de plek te bezichtigen etc. Het kan dan veel energie kosten. Wij kiezen ervoor om wat vaker naar India te gaan en iedere keer weer een ander gebied te bezoeken. Dat is voor ons de kwaliteit van het rustig rondreizen en volop genieten…
@Sanrob; dat lijkt me ook prettiger, niet te veel bezoeken. Ik ben alleen van plan enkele (drukke) treinroutes vooraf te reserveren.
Ik zou alleen tussendoor graag ook wat kleinere, landelijke (maar vaak lastiger bereikbare) plaatsjes willen bezoeken. Iemand daar ervaring mee? (uitzoeken welke bus, welke trein, kaartje kopen, die die het kost etc)
Wij hadden de treintickets van Agra naar Varanasi en Varanasi- Delhi vooraf gereserveerd via internet. Dat was ideaal, geen gewacht en je bent zeker van je plek. In Rajasthan hebben wij een taxi voor 10 dagen gehuurd en dat was erg prettig om mee te reizen. Inderdaad kleine dorpen bezocht waar de touroperators nauwelijks of niet komen. Grote afstanden zijn het beste met de trein af te leggen… Wij wilden vanuit Delhi naar Nawalgarh per bus, we konden ter plekke de bus niet vinden en besloten per taxi te gaan. Aankomende zomer gaan we naar Delhi, Shimla en vanuit daar gaan we richting Tibetaanse grens om een "rondje"door een deel van de Himalaya te maken. Besloten om alleen met het openbaar vervoer te reizen omdat we 50 tot 70 euro per dag door de bergen aan vervoerskosten niet in verhouding vinden staan met onze reis. De kosten van het openbaar vervoer zijn heel laag en het heeft wel een bepaalde charme.
Mijn plan is nu:
New Delhi
Jaipur (Amber Palace, Sariska Sanctuary) (by train)
Agra (Fathepur Sikri, Bharatpur) (by train)
Varanashi (by train)
Hardwar (by train) Rikishesh (bus)
Amritsar (by train)
Pathankot (?)
Dharamsala (by train)
Manali (bus)
Leh (bus)
Delhi (flight, kingfisher airlines)
-Mogelijk in 4 weken zonder al teveel gedoe? Of moet ik iets overslaan (en wat dan ;-))
-Welke treinroutes moet ik ZEKER vastleggen (ik neem aan vooral de 1e 3?)
-In de buurt van welke steden kan ik één of meerdere nationale parken bezoeken (goed bereikbaar met het OV en goed te doen in de maand juli?)
Ik zou iig niet te lang in New Delhi blijven rondhangen!!! Ik vlieg ook aan op New Delhi maar ben er zo snel mogelijk weg denk ik. Omdat je toch maar relatief korte tijd gaat zou ik misschien Leh (hoe mooi het ook is, maar zo ver weg van Delhi) overslaan Waarschijnlijk ook omdat vanwege de moesson transport misschien niet helemaal vlekkeloos verloopt in die regio, maar dat is dus afhankelijk van het weer…
Hoi Ines81,
Het enige waar ik zéker heen wil, is Leh Als ik plaatsen schrap, zal dat niet de route naar het noorden zijn!
Als ik naar de route kijk is het misschien verstandig om niet naar Varansi te gaan, Dat ligt toch aardig uit de richting, In de zomer staan de gaths volledig onder water, na de moesson is Varansi een geweldige plek. Maar dat geldt uiteraard voor meer plekken, normaal gesproken ga je met de nachttrein maar onderschat de vertragingen niet. Als je graag naar Leh wil, dan kun je een mooi “rondje” maken.