Treinen en accomodatie India

Hallo allemaal,

Aankomende juni gaan wij 3,5 week lang met (voornamelijk) de trein door India reizen. Vaak moet je voor kaartjes reserveren voor een plekje in de trein, maar nu hoorde ik via via dat je ook een soort pas aan kan schaffen die je altijd toegang geeft tot de trein. Je hoeft dan niet van te voren te reserveren. Dit zou erg fijn zijn omdat wij niet echt een tijdschema gaan opstellen voor deze 3 weken. Heeft iemand hier ervaringen met zo’n pas?

Een aantal steden/bezienswaardigheden staan zoiezo op ons lijstje om te bezoeken. Hier zullen wij ook overnachten en mijn vraag is eigenlijk of iemand wat goede budget hostels weet in o.a. onderstaande steden. Heb de LP er ook al op doorgelezen maar ga liever op ervaringen af dan de info op internet/LP. De steden die zoiezo op ons lijstje staan zijn bijvoorbeeld:

Delhi (aankomst en vertrek) wij lazen in de LP dat de wijk Kharol Bagh fijn is om te verblijven omdat dit in New Delhi is en dus wat rustiger?
Agra (Taj Mahal)
Jaipur (Amber Fort, Paleis der Winden)
Sawai Madhopur (Ranthambore National Park)
Orcha +Kajuharo (Jahangiri Mahal, Shees Mahal en de Kamasutra tempel)
Varanasi (stad + Ganges)

Alle tips voor goedkope budget hostels zijn welkom! En reistips natuurlijk ook!

Alvast bedankt!

Niemand…??

http://www.irctc.co.in/
Wij hebben het in 2008 via deze site gedaan…
Werkt perfect!
We hebben destijds een treinreis moeten annuleren, we kregen keurig binnen 2 weken ons geld terug.
Alleen wel een vraag…
Waarom Juni, dan is het het bloedheet in India…

Groetjes Akke

Ja ik weet het, helaas kunnen wij alleen in juni of juli. En qua temperatuur maakt dit niet zo veel uit geloof ik. Maar ik ben het wel gewend hoor!

Dankjewel voor de site deze is een stuk overzichtelijker dan degene die ik zelf gevonden had!

Is het trouwens in India gemakkelijk om zonder vooruit te boeken een slaapplaats te krijgen in hostels en guesthouses?

Ik heb een aantal hostels al op het oog in dorpen/steden waar we zoiezo heen gaan, maar wij hebben niet echt een tijdschema dus ik durf eigenijk niet voorruit te boeken.

In Thailand had ik namelijk het probleem dat het noorden van Thailand vakantie had en zij er met zn allen op uit trokken naar het zuiden, daar werd ons aangeraden om vooruit te boeken. Is dit ook een probleem in India?

Nee, hoor zeker in de periode dat jullie gaan hoef je echt niet vooruit te boeken. Sterker nog… je kunt het in sommige gevallen beter niet doen. Als aankomt kan je altijd eerst kijken of het je bevalt. Wij deden het liefs op de bonnefooi…

1 like

Ik kom trouwens nergens verder mee op die site. Als ik op een tabje in het menu klikt wordt je doorverwezen naar www.railtourismindia.com, maar deze site opent hij niet. Bij jou wel?

…en natuurlijk, wanneer ik op mijn eigen link lik dus wel! Heb niks gezegd…

Je moet op het tapje train resevations drukken, daar kan je het beste de trein reserveren…

http://www.irctc.co.in/eticketsguide.html

Groetjes Akke

Nooit vooruit reserveren is mijn motto, zoals je zelf al zegt weet je nooit precies wanneer en hoe laat je ergens aan komt, zeker in India niet! Ook treinkaartjes zijn over het algemeen gewoon beschikbaar als je ze dezelfde dag nog wilt boeken. in ieder geval 3e klas :slight_smile:

Mmm…en ik hoor juist van veel mensen dat 3e klas reizen in India echt niet te doen is, zeker niet in Juni (zonder airco). Ervaring mee?
Ik denk dat wij ook wel vaak de nachttrein zullen nemen en daarom dan ok liever de nachttrein 1e klas zullen nemen.

Als je voor dezelfde dag 1e of 2e klas wilt boeken wordt het dus een stuk lastiger zeg je?

Zelf reis ik meestal 2e klas in India, maar dat is niet altijd mogelijk. Soms zijn er gewoon simpelweg geen kaarten meer en heb je dus geen keus… maar derde klas is ook goed te doen hoor, juist zonder airco… als de trein rijdt koelt het al af. Het is in ieder geval een leuke ervaring!

1 like

http://www.cleartrip.com/trains hier kan je makkelijk zoeken en zie de prijzen en vertrektijden ook meteen. Je kan er ook boeken. ( nog geen ervaring mee)

Zeeeer informatieve site : Train travel in India - a beginner's guide |  How to buy tickets online

1 like

Inmiddels hebben we steden uitgezocht die we graag willen bezoeken.
We hebben hiervoor de tijd van 3 juni t/m 24 juni.

Bijgevoegd een link van de route die wij uitgestippeld hebben. Is dit te doen in deze 3 weken of wordt dit teveel? Ik hoor veel over flinke vertragingen vaak met de trein…

@naaTb - Ik denk dat t een vrij druk schema is wat jullie jezelf opleggen. Je kan net niet overal 2 dagen blijven, dat kan je soms wel een beetje (of flink) opbreken.
Treinreizen en dan nog naar je hotel zien te komen en een stad verkennen kan vooral in dat weer erg vermoeiend zijn, daarnaast kan je ook nog een beetje ziekig worden een paar dagen. Hopelijk niet natuurlijk !
Ik vind zelf 3 (of meer) nachten per stad wel erg fijn, maar das heel persoonlijk natuurlijk. Als je een goede conditie hebt en heel erg van treinen houdt zou ik zeggen ga ervoor !

De trein- vertragingen zullen geen dagen oplopen volgens mij, je kan weleens een uurtje moeten wachten dat wel.

@ sitrus: dank voor je mening
We hebben een aantal steden waar we zelf nog over twijfelen om deze aan te doen. Jaisalmer ligt namelijk aardig uit de route, maar willen we toch graag aandoen voor een kameelsafari bij de locals. Deze wordt door velen op dit forum aangeprezen. Ik heb nog nergens iets kunnen vinden over een kameelsafari op andere plekken (meer richting jaipur bijvoorbeeld). Ook de LP geeft hier weinig over prijs.

Wijzelf zijn goeie slapers en kunnen praktisch overal ons hoofd rusten dus willen we proberen veel nachttreinen te pakken. Met natuurlijk als voordeel dat het tijdbesparend is. Nogmaals dank voor de site met treintijden! Deze vindt ik veel overzichtelijker dan de officiele site van het Indiase treinennet.

Van veel reacties op dit forum heb ik al begrepen dat je sommige steden vaak al in 1 dag gezien hebt. Denk aan Orchha en Khajuharo.

Het is fijn mensen te horen die hier al ervaring mee hebben! Zo kunnen we onze tijd in India zo goed mogelijk besteden. :slight_smile:

hi! Prima schema, udaipur moet je ook zeker heen. en de treinen? prima kaartjes te regelen vanuit hostels… wbt de hotels, Lp of trotter prima!

1 like

Treinkaartjes vanuit hostels te regelen? Oow dat is wel top!
Wij waren al bang dat we telkens naar de stations moesten om tickets te reserveren.

ja dat is echt prima te doen! en wbt jaisalmer, wij hebben het overgeslagen… en ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb… mr ja… keuzes. en kajuraho is prima te zien in 1 dag. de reis er naar toe is echter vrij lastig… vanuit orcha volgens mij met de bus, maar vanaf Kajuraho naar varanasi is een aardig lange reis, en varanasi heeft de naam, is ook zekr indrukwekkend, maar rishikesh is ook bijzonder, hier begint de ganges en daarom ook een heilige plek, mr is niet zo bedompeld onder de dood. en de treinen, lekker reizen zoals de indiers, prima te doen en zeker niet warm! nachttrein is idd relaxed, let wel goed op je spullen, slotjes om de ritsen etc… groetjes Sanne

geen udaipur? moet je zeker ook heen! en idd new delhi is schoner dan old delhi, zeker ook de jama mashid bekijken in old delhi, super mooie moskee!

Inmiddels hebben we ons reisschema al aangepast en zit Udaipur hier ook bij :wink:

Onderstaand de link met wat we nu in gedachten hebben.

Jaisalmer willen we toch graag meepakken omdat we hier een kameelsafari willen doen. Ik heb nog niet van andere plekken gehoord/gelezen waar dit ook gedaan word. Het is alleen zo jammer dat Jaisalmer een beetje ver uit de route ligt en daarom veel tijd gaat kosten.

Oh Rishikesh klinkt ook erg interesant! (heb gelijk even gegoogled ;-)), maar ligt denk ik toch te ver om dit nog mee te kunnen pakken in onze reis.
We hebben namelijk maar 3 weken, vanaf de 4e van juni tot aan de 24 van juni.