Ik ga deze zomer (meer bepaald van 11juli tot 1 augustus) naar india met drie reisgenoten. We vliegen op new delhi en van daaruit zouden we 2 dagen later een binnenlandse vlucht naar kathmandu nemen. Zo zouden we naar varanasi willen reizen en zo via oa agra en jaipur terug naar New delhi om onze vlucht naar huis te nemen.
We zijn van plan alles zo veel mogelijk zelf te organiseren, maar over het volgende krijgen we steeds tegenstrijdige raad:
wat zijn de mogelijkheden om van kathmandu naar bv varanasi te reizen, en heeft iemand hier ervaring mee?
Is het nodig om je treintickets op voorhand te bestellen? Of kan je 's morgens zeggen: "āmmm, hier vinden we het niet leuk, 's avonds nemen we een trein naar de volgende stad.ā Een Indische collega had mij de raad gegeven om alle tickets op voorhand te bestellen, je verliest zo wel aan flexibiliteit, maar anders kan het zijn dat je een halve dag dient aan te schuiven en soms duurdere treinen moet nemen. Klopt dit?
mijn ervaring is dat je juist een goedkopere (minder comfortabele, niet reserveerbare) plek moet kopen voor de trein. Is me regelmatig gebeurd dat ik een betere klasse wilde hebben, maar al uitverkocht was.
Treinen kunnen zeker druk zijn, maar juli / augustus is in ieder geval niet het hoogseizoen. De vorige keer werd ik vrij snel ziek, en was blij dat niet alles al vast lag.
De treinen rijden over het algemeen niet zo vaak. In het zuiden was het vaak 2x op een dag.
Inderdaad! Ook mijn ervaring is dat je dan een goedkoper āonmenselijkā plaatsje moet nemen.
Wij hebben in India bijna 3 weken op voorhand onze treintickets āgekochtā en dit was al niet makkelijk. We hadden soms plekjes in 2de of 3de klasse en deze zijn echt niet comfortabel. Treinen zitten meestal ook overvol.
Wij vonden het ook niet leuk om dit op voorhand vast te leggen, want zo kan je inderdaad minder flexibel reizen.
Toch⦠ik raad het aan ze goed op tijd te boeken.
Boek zeker je tickets op voorhand. Je kan dit doen op http://www.irctc.co.in/ en tickets gaan 3 maanden voordien in de verkoop. De periode dat jij zal reizen zal best wel meevallen. In drukkere periodes (bv. eindejaar) moet je echt 's morgens klaar zitten en wachten totdat de tickets in verkoop gaan en onmiddelijk boeken.
Vanuit Varanasi kan je echter ook een auto huren en eventueel via Allahabad, Chittrakoot, Khajuraho en Agra/Jaipur terug naar Delhi rijden. Khajuraho is echt de moeite waard!! Onderweg is er ook zoveel te zien dat het soms gemakkelijk is om snel even de auto aan de kant te zetten om een paar fotootjes te trekken.
Wij gaan deze zomer ook naar India in augustus wel te verstaan de tickets zijn geboekt, maar de rest/route moeten we nog inplannen, nu spreek jij over een auto huren, bedoel je dan zelf rijden of met chauffeur onze voorkeur gaat uit naar zelf rijden, dit hebben we afgelopen jaar ook in Thailand gedaan maar iedereen raadt het ons af, gaarne reacties
Ik bedoel hier zeker een auto met chauffeur mee. Het verkeer is hier echt waanzinnig. Op zich zou ik hier in Mumbai nog wel durven en willen rijden, maar ik denk niet dat de auto er zonder krassen zou vanaf komen en als er dan al iets gebeurd is het gemakkelijk om iemand bij te hebben die de taal kent. Dit geldt ook voor het vinden van de weg, etc ⦠Wegen zijn niet altijd goed aangegeven en een chauffeur hebben kan hier heel handig zijn!
Bovendien verminder je zo het risico dat ze je later om meer geld vragen voor reeds bestaande deffecten aan de auto (wat redelijk vaak gebeurd bij de verhuur van motoās in bv. Goa).
Een chauffeur hebben hoeft echter geen beperking te zijn. Ze zijn de hele dag en avond beschikbaar en je staat niet in voor zijn kosten tijdens het verblijf. Hij zorgt zelf voor zijn maaltijden en slaapplaats. Je zal hem enkel op het einde van je reis wat extra moeten geven. Je beslist daar zelf over, kan varieren tussen 75-150 rupees per dag (ongeveer). Dit alles hangt af van zijn gedrag tijdens je reis natuurlijk. Ik heb al enorm goede chauffeurs gehad, die ik dan uiteraard meer geef dan 150 rupees/dag, maar ik heb er ook al een aantal zeer vervelende gehad, die dan minder krijgen.
In de rustigere gebieden zou je gerust zelf kunnen rijden, maar als je 's nachts wilt rijden of in de bergen (Kashmir of Sikkim) zou ik zeker een chauffeur aanraden!
Wij hebben ter plekke in Nawalgarh een taxi geregeld voor 10 dagen omdat het reizen met het openbaar vervoer veel tijd in beslag nam (afhankelijk wat de reisperiode is). Uiteraard bij grote afstanden de trein genomen. Wij zijn erg positief over het reizen per taxi, veel bewegingsvrijheid en we zijn op plekjes geweest waar we normaal gesproken niet zouden komen. Het verblijf van de chauffeur zit ingecalculeerd in de prijs, wij betaalden 25 euro per dag, inclusief tax etc. Deze zomer willen we graag naar Spiti en dan betaal je het dubbele en dat zijn we niet van plan. Ik weet niet of ik 's nachts zou gaan rijden omdat de wegen erg slecht kunnen zijn en men ook onverlicht kan rondrijden maar dat is een persoonlijke keuze. Succes met de voorbereidingen
Ik ga in juli met mijn gezin ook op reis naar Indiƫ. Wij horen heel graag jullie advies. Want wij zijn nog nooit in Indiƫ geweest.
Wij gaan in Mumbai landen, dan nemen wij een treinpas voor drie weken. Een treinpas betekent dat wij vrij per trein rondreizen. Wij beseffen wel dat er geen comfort is in de trein, toch willen wij het proberen. Hebben wij een voorrang omdat wij een treinpas hebben ? Of moeten wij toch ook vooraf zitplaatsen reserveren ?
Staat er op de pas iets van een klasse? 3ac betekent bijvoorbeeld dat er drie bedden boven elkaar zijn, airconditioned. 2ac zijn twee bedden, en dus overdag zit je met twee mensen op dezelfde bank als waar je bij 3ac met zān drieĆ«n moet zitten. 2ac vond ik echt heel erg goed te doen. Over het algemeen zitten hier ook de wat meer welgestelde mensen. Als je de sleeper neemt dan zit je meer met de āgewoneā man op elkaar gepropt, wat bijzonder interessant kan zijn. Je zit dan met 8 pers. in dezelfde ruimte als 4 pers. bij 2ac.
Waarom neem je een treinpas? Volgens de LP: āit offers limited savings, and you must still make reservationsā.
Ik weet niet hoe groot je gezin is, en hoe graag je met de trein wilt reizen, maar bijvoorbeeld een taxi huren met chauffeur is niet eens zo heel erg duur. Zelf heb ik het niet gedaan, maar hoorde er wel wat goede verhalen over.
Waar ga je trouwens in juli naar toe? Neem je je paraplu mee?
we, met vijf dove gezinsleden, zijn verleden week terug van onze reis naar India. Alles verliep prima.
het was inderdaad beter om alles vooraf te boeken, want vele keren waren treinen volzet. Wij namen treinen van 2 AC, dit is inderdaad veel beter dan 3e klasse want wij namen regelmatig nachttreinen.
Machie, wij landden in Mumbai, daarna gingen wij per trein naar de streek van Goa, daarna Guvuyayer (olifantenpark), Periyar park, verschillende plaatsen in Kerala, daarna Madurai, daarna Chennai, daarna vanuit daar vliegen naar Delhi en vanuit daar per trein naar Agra, daarna Varanasi, daarna terugkeren naar Mumbai.
Alleen in Goa was het weer zo slecht, vier dagen veel geregend, maar andere dagen viel het weer goed mee.
Is het nodig om tickets op voorhand te boeken? Ik vertrek 14 oktober naar New-Delhi. Is het raadzaam om nu al wat tickets te boeken of je kan je toch ook prima tickets boeken als je daar bent en om 8u op het station staat om tickets te kopen?
Als ik op de IRCTC site kijk kan ik ook alleen maar treinen boeken onder deze voorwaarden;
*For normal I-Ticket, booking is permitted at least two clear calendar days in advance of date of journey. *
*For e-Ticket, booking can be done upto chart Preparation approximately 4 to 6 hours before departure of train.For morning trains with departure time upto 12.00 hrs charts are prepared on the previous night. *
Opening day booking (90th day in advance, excluding the date of journey) will be available only after 8 AM, along with the counters.
En ik kan dus geen e-ticket boeken voor een trein op 15 oktober?? :S Hoe moet je dan van tevoren tickets boeken? Als ik nu ook treinen probeer te zoeken op de site zeg hij heel de tijd āno trains availableā moet ik dan echt 's ochtends (indiase tijd 8uur?) gaan boeken of?
Je kan op zich altijd nog last minute gaan en zgn.
TATCAL boeken op het treinstation. Dan heb je vaak
wel nog plek. Je kan eventueel ook vaak op treinstations
in grotere steden een zgn toeristentoeslag betalen
bv 60 roepie pp (1 euro) en dan zit je ook goed.
Zelf ga ik altijd naar de treistations zelf. Heb zelf geen goede
ervaringen met op voorhand boeken. Tickets zijn nep
of zijn niet āconfirmedā en is je plaats dus aan een ander
vergeven. Het ligt ook aan de periode van het jaar waneer
je reist. Indiase mensen gaan zelf ook veel op vakantie.
Ik ga vaak naar Kashmir in Mei/Juni. Is altijd super druk
want dan gaat Tout Kasmiri vanuit India terug naar huis
voor 1-2 maanden vakantie. Dus dat moet je wel even goed
in gedachten houden. Treinen is voor de rest super simpel.
Koop dat treinboek en je kan alles heel goed uitstippelen.
In mijn optiek boek nix op voorhand.
ik wil dus graag het liefst niets boeken qua treinen. Ik wil ergens aankomen en op diezelfde dag nog kunnen bepalen of ik een dag later weer verkas of toch lekker blijf hangen voor onbepaalde tijd⦠Ik begrijp uit alle reacties hierboven dat dit erg lastig is, maar jouw reactie verward me dan weer
Jelmer, destijds heb ik in het zuiden (juli / augustus) en in het noorden (december / januari) altijd ter plekke geboekt. Soms betekent het dat je een dag langer moet wachten, soms dat de gewenste klasse vol is. Maar ik heb altijd vrij snel verder kunnen reizen. Het ligt er vnl. aan hoe krap je reisschema is en hoeveel eisen je aan de klasse stelt. Gr. Gert Jan
Zelf zijn wij ook van die types die niets vast leggen.
Op zich met 1 of 2 personen kan je binnen een dag of
2 weer in de trein zitten. TATCAL (zie het als last minute)
of gewoon boeken. Zelf doe ik het dus altijd wel via de
treinstations zelfā¦niet via die boekingskantoortjes.
Heb er 2x geboekt (zoān kantoortje) en ben er 2x de mist in gegaan.
Wel moet je rekening houden dat het op drukke routes
wat lastig kan zijn om een kaartje te krijgenā¦
maar dat is het risico dat je neemt!
Mijn advies: ga ervoor en āno tensionā over je treinkaartjes!
Veel plezier daar,
Miss I.
P.s. koop aan het begin van je reis zoān spoorboekje op het treinstation, is handig met boeken. Kost zoān 60 roepies (1 euro). Zie je alle treinen van India incl tijden en treinnummers.
Ja, dit vind ik toch de leukste manier van reizen. Ongedwongenā¦
Wellicht dat ik tijdens de trip op de dag van boeking van A naar B zo af en toe ook alvast de treinreis van B naar C boek om niet in tijdnood te komen⦠Ik heb 26 dagen.
Wil graag naar Rajasthan maar toch ook erg graag Kolkata en e.o. ā¦Beiden lijkt mij niet mogelijk zonder vlucht ( wat ik ook niet wil eigenlijk )