Reserveren treinticket

HOi,
ik vertrek volgende maand naar India en was aan het kijken om vanuit Belgie een treinticket te reserveren. Nu vroeg ik me af of het eigenlijk noodzakelijk is om dat op voorhand te doen. Is het echt zo druk dat je soms geen plaats meer hebt? Want het zou wel handiger zijn om op het moment zelf een ticket te kopen en te kunnen beslissen wanneer en hoe…

Mercie!
Nathalie

Hello,
Hangt ervan af of je perse op bepaalde data van A naar B moet.
Op sommige trajecten is het erg druk, dan beslist van te voren reserveren, zeker voor second ac 2a.Verder als je in en/of eind september gaat is het zeeeer druk ivm de ramadan.Dan beslist vooraf boeken.Kan vanachter je pc via E-ticket.
Kijk op www.indianrail.gov.in voor de schedules en op www.irctc.co.in voor de reserveringen
Account aanmaken en boeken maar , met creditcard, what`s easier
groeten Kees Maas

Hallo, ik ga begin december naar India en neem alle tijd om rond te reizen. Hoef ik dan ook niet per sé te reserveren? Ik wil namelijk niet te veel van te voren vast stellen - alleen de hoofdlijnen - en me plaatselijk laten leiden door wat er op mijn pad komt.

Hello Martrock,

Kun je rustig doen.Alleen op bepaalde routes is het erg druk.Je hoeft dan niet van tevoren te reserveren.Zeker als je alleen sleeper hebt is er vaak plaats en ze houden altijd plaatsen vrij voor toeristen.Ga in Delhi en andere grote plaatsen danook naar de balies voor toeristen .Laat je nooit in Delhi treinreizen of iets dergelijks verkopen door de reisburootjes tegenover new delhi railw station.Zeggen vaak dat treinen vol zitten en dat er geen plaats en allemaal van die onzin.Dus trek je eigen plan en ga toch naar de reservaties.
groetjes Kees Maas

irctc is de beste optie. Reisbureautjes gebruiken deze site zelf ook. Het is inderdaad mogelijk dat de trein vol zit, kijk daarom ook bij de optie emergency tickets. Dit betekent wel een duurder ticket.

Toen ik in India was, bleek het inderdaad vaak mogelijk om bij bepaalde plekken in het station, ‘tourist information’ of anderszins aparte officiële loketten voor toeristen, nog tickets te kopen terwijl bij andere loketten - en natuurlijk bij reisbureau’s, maar die moet je sowieso niet zo maar geloven - gezegd werd dat alles vol was. Er zijn inderdaad toeristenquota in de treinen.