Moeilijke vragen. De antwoorden hangen echt af van de situatie ter plaatse en de periode dat je daar bent.
In principe is een bus meestal sneller dan een trein, maar het is een beetje appelen met peren vergelijken.
Je moet een beetje geluk hebben met de bus die je neemt. Sommige bussen rijden zo goed als non stop naar hun bestemming, en deze zijn dan ook sneller ter plaatse. Andere bussen stoppen om de haverklap om passagiers te lossen of in te laten stappen. Het is niet altijd makkelijk om de snelste bus te vinden. Een luxe express bus is niet altijd echt een luxe express bus …
Bij treinen ligt de keuze iets makkelijker. Hier is een stoptrein echt wel een stoptrein, en een superfast trein gaat echt wel sneller.
De vraag om vooraf te moeten boeken, is een veel weerkerende vraag. Bussen moet je vooraf niet boeken. Meestal kan je de dag zelf op het busstation een kaartje krijgen voor lange afstand bussen, desnoods een dag vooraf. Voor kortere afstanden stap je gewoon de bus op en betaal je de rit aan de conducteur.
Voor treinen ligt het iets anders. Tijdens piekperiodes (niet altijd gelijk met onze vakantieperiodes) en op populaire trajecten zijn de tickets dikwijls al van maanden vooraf volgeboekt in bepaalde klasses. Je kan in geval van nood de dag zelf altijd een ticket krijgen voor de general class (zitplaatsen) indien er general class coaches zijn in de trein, maar voor lange afstand is dit niet echt comfortabel. Onderweg kan je dan steeds een upgrade vragen aan de TTE om een slaapplaats te krijgen. Voor treinen zonder general class kan je de dag zelf een zitplaats krijgen indien de reis korter is dan vier uur, en enkel overdag.
Er zijn ook altijd last minute tickets verkrijgbaar aan het loket (TATKAL). Op sommige lijnen is er ook een tourist quota, die je enkel ter plaatse kan kopen in een tourist booking office of loket. Je hebt hiervoor je paspoort en vreemde valuta nodig (of een ATM/exchange bewijs).
Om het meest uit je India reis te halen raad ik een mix aan van trein en bus, met de auto als noodoplossing. Het openbaar vervoer in India is echt een leuke belevenis. Zelf hanteer ik een “regel” dat ik de bus neem als het traject korter is dan vier uur, en anders de trein.
De Golden Triangle en Varanasi zijn goed verbonden door de spoorwegen met meerder treinen dagelijks. Als je een concrete reisplanning hebt, wil ik wel wat treinen voor je opzoeken.
Een beetje op locatie uitzoeken hoort erbij als ik dat zo lees en de bus is altijd wel te regelen, dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ik 4 dagen in Agra MOET blijven…omdat alles vol zit.
planning is:
Delphi, Jodhpur (hier kun je toch een woestijn trip maken?), Jaipur, Agra, (khajuraho), varanassi, Kolkota en dan Bangladesh.
Voor het boeken van treintickets raad ik je www.cleartrip.com aan.Mocht je om wat voor reden dan ook eens een ticket moeten cancelen, krijg je altijd een deel terug gestort.
wij doen de driekhoek(delhi- nawalgarh- jaipur- agra) + varanasi in 14 dagen
We hebben het geregeld via een reibureau dus ik veronderstel dat het haalbaar is…
Als je een redeijk budget hebt kun je dit laten regelen… kijk eens op de site van www.india2go.nl ze hebben goedkope aanbiedingen in vergelijking met andere reisorganisaties en anders hebt ge inspiratie voor de verdere route
vb de driehoek en varanasi in 10 dage voor 355 euro dacht ik maar…
Op het “new delhi station” is een toeristen loket. Dagelijks open vanaf 08:00. (zorg dat je er om 07:30 bent ). Het is vanaf ‘mainbazaar’ links het station in eerste verdieping.
Hier zijn zonder problemen met het toeristen quota tickets te regelen naar alle bestemmingen in India voor alle data. Wij hebben dat nu twee keer gedaan en beide keren zonder probleem. En alle andere mensen die in de rij stonden kregen ook hun ticket. Natuurlijk zal het ok wel eens “vol” zitten maar als dat ons zou gebeuren pak ik en sleeper bus of zo.
Vergeet niet je paspoort mee te nemen en die van je medereizigers. Er zijn kleine extra kosten aan verbonden. Ik weet niet exact hoeveel maar het is niet meer dan 100 rs. Je kunt dus ook voor andere dagen op andere trajecten dan vanaf delhi boeken.
Zorg wel dat je al weet welke trein je wilt hebben (via bv cleartrip). Soms zegt de beambte dat een gekozen traject niet mogelijk is, vraag dan vriendelijk of hij een ander trein tussen dezelfde plaatsen kan aanbevelen. Delhi kan op voorhand het toeristen quotum uitgeven. Daarom is het zo makkelijk.
KIJK UIT: dat je wel bij het goede toeristen loket komt (1ste verdieping in het station dus) . Als je aan komt lopen proberen indiers je mee te lokken naar het toeristen office (wat dat dan natuurlijk niet is). Als je echt niet weet waar het is vraag dan een bewakingsbeambte op het station. Die wijzen je altijd de juiste weg.
Zorg ook dat je een bewijs (ticketje) bij je hebt van het wisselkantoor of de ATM als je in Roepies wil betalen, dit wordt soms gevraagd.
Er was vroeger, in de oude terminal van Delhi airport, ook een tourist booking office van Indian Railways, maar of er één is in de nieuwe T3 terminal weet ik niet.
beide keren niet gezien dat men om een atm ticket vroeg. Maar het kan nooit kwaad om het mee te nemen. Het is naast rs ook mogelijk om in us $$ te betalen.