Reisadvies Rasjastan/gouden driehoek

Wie heeft er ervaring met het zelf regelen van het reizen met bus/trein (eventueel een keer een binnenlandse vlucht) in deze regio.
Wij willen NIET met een taxi en chauffeur, maar echt alles zelf doen. We hebben een aantal weken de tijd.
Hoe heb je geboekt, waar, hoe lang van te voren, hoe is het bevallen???

Alle tips welkom.

Ivonne

India is heel makkelijk te bereizen met het openbaar vervoer. Ik doe het altijd zo en ben toch altijd al geraakt waar ik wou zijn. Het kost soms wat meer tijd, maar als je je daar niet druk om maakt kan er best van genieten.

Bussen hoef je niet vooraf te boeken, dat doe je gewoon terplaatse in het busstation of je koopt een kaartje op de bus zelf. Hangt een beetje van de afstand en traject af. Er zijn steeds massa’s bussen en je kan altijd wel een plaatsje veroveren.

Treinen zijn een ander verhaal. Voor second seating klasse treinen koop je ook gewoon een ticket aan het loket en stap je op. In sleeper class kan dit ook voor dagritten korter dan vier uur. Duurt je reis langer of wil je een A/C klasse, dan moet je een gereserveerde plaats hebben. Deze kan je ook in het station kopen, maar zijn, afhankelijk van het traject en de periode vaak reeds lang vooraf volgeboekt. Je kan tickets boeken vanaf drie maand voor de reis. Er bestaat ook een “tatkal” systeem waarbij enkele vrijgehouden plaatsen pas op het laatste moment worden verkocht, maar daar kan je niet altijd op rekenen.

Als je enkele langere trajecten reeds vooraf wil boeken, kan dit perfect online bij www.irctc.co.in of www.cleartrip.com. Dienstregelingen kan je raadplegen op www.indianrail.gov.in .
Je bent dan natuurlijk minder flexibel, maar voor langere verplaatsingen kan dit toch wel handig zijn. Voor meer uitleg ivm de treinklassen, ga eens een kijkje nemen op www.seat61.com

Binnenlandse vluchten kan je zowel online als ter plaatse bij een reisagent boeken. Veel prijsverschil zal er niet opzitten.

Ivonne,

als tijd geen probleem is geraak je toch overal ! wij deden het net daarom
met taxi + driver ,omdat we in een beperkte tijd toch wel iets wilden gezien
hebben . Ik had daarbij nooit het gevoel dat ik het niet zelf organiseerde …
omdat ik alles los van het taxi-bedrijf gepland had … het is natuurlijk luxueuzer reizen …Met het openbaar vervoer heb je sowieso meer variatie
en kontakt met de locals ! Nu eens op de bestemming deden wij veel te voet,
of met tuktuk …
kwa budget blijft de formule taxi+driver in india relatief goeikoop …

ter info: charmant low-budget verblijf in udaipur “heaven’s dream”…what’s in a name

't beste,
geert

Hoi,

Ik ben net twee maanen terug uit India. Kaartjes regelen is heel makkelijk. Gedurende mijn reis heb ik altijd online een dag of twee dagen van te voren mijn treinkaartjes geregeld. Met een creditcard is dit makkelijk te doen. Ook zijn trein/bus kaartjes te annuleren, daar betaal sslechts een klein deel voor. Als je op een wachtlijst komt te staan bij. nummer 6 op de lijst is de kans zeer groot dat je gewoon nog mee kan gaan. Gewoon boeken dus.

Veel plezier!

Hoi Ivonne,

Ik woon zelf in India. Reizen met Openbaar vervoer kan heel leuk zijn, maar hangt af in welke maanden je reist, omdat je afhankelijk bent van het weer. Het kan nogal heel heet worden qua weer.

Als er vragen zijn neem gerust contact op met mij, eventueel kan ik helpen.

Groetjes,

Yogesh