Rondreis India

Ik zou begin volgend jaar een rondreis in India wille maken (New Delhi, rajasthan,…)

Heb vernomen dat het mogelijk (en goedkoopst) is om de rondreis pas in India zelf te boeken

wie heeft hiermee ervaring?

/Paul

hallo!
heb ik gedaan een paar jaar geleden, het allergoedkoopst is natuurlijk alles zelf te doen en bussen/treins/hotels/gidsen/tours ter plaatse zelf te regelen. Helemaal niet moeilijk, maar je moet wel zin hebben in een beetje geregel. Een absolute aanrader: bollywood film gaan bekijken in de cinema! op en top sfeer!

Terplekke zelf regelen als je de tijd hebt is het leukst en goedkoopst.

India is gemakkelijk ter plaatse te plannen. Als je op Delhi vliegt kun je gewoon op zoek gaan naar een station gaan en daar je treintickets naar bijvoorbeeld Jaipur/Jodhpur/Agra kopen. Of per bus reizen. De verbindingen zijn goed en het is goedkoop; al moet je er wel wat moeite voor doen en even doorhebben hoe het werkt.

Georganiseerd rondreizen kan ook; is maar net wat je leuk vindt om te doen.

Ik kan het zeker aanraden om je trip zelf te regelen. Het is een beetje uitzoeken, maar ons gaf het een grote voldoening om alles zelf uit te vissen. In het treinstation in Delhi helpen ze je zeker verder, ze hebben er een aparte afdeling voor de toeristen. In de meeste grote stations hebben ze trouwens aparte loketten voor de tourists. Neem er wel even de tijd voor om de papieren in te vullen en info te vragen… Wij hadden een nachttrein geboekt die om 5 minuten na middernacht vertrok en ons op die manier vergist van datum. Balen!
Je hebt ook veel keuze in de trein klasse, de tweede laagste beviel ons perfect. Voor langere afstanden is een iets hogere klasse aangeraden (die uiteraard ook duurder is, maar dan heb je naargelang de klasse wel ventilator, airco, eten en drinken, electriciteit, verse lakens, …). Ik kan niet meer op de juiste namen van de klassen komen, maar je vindt het daar wel.
Ook gidsen zijn overal gemakkelijk te vinden en een stuk goedkoper dan die van georganiseerde tours. Ook die gidsen raad ik aan, veel leuker om info te horen van een Indiër dan van een buitenlander.

Een mooie reis toegewenst, Rajastan is moooooi! Vergeet Jaisalmer zeker niet!

Hoi Paul,

Rajasthan is echt prachtig! En zelf reizen is inderdaad veel goedkoper dan georganiseerd. India is een echte turisten/backpackers bestemming, dus zelf reizen is goed te doen, maar vraagt om VEEL organisatorischtallent. Gezien de vele verkeersongelukken en de mega afstanden zijn treinen een betere optie dan de bussen. De Britten hadden een goede treinnetwerken aangelegd, dus in Rajasthan kun je echt overal met de trein komen, maar nu komt je organisatorisch tallent te pas: de treinkaartjes zijn vaak weken van te voren uitverkocht (ook al gaat de trein dagelijks). De indiërs weten dit en daarom reserveren ze vaak al maanden van te voren hun treintickets (want je kunt ze altijd terugbrengen). Dus als je genoeg tijd hebt, is natuurlijk een paar keer wat dagen wachten niet zo erg (ik heb een paar keer tot 4 dagen moeten wachten op een vrij plekje), maar heb je een tijdschema om je aan te houden, dan wordt het wat lastiger. Het goede nieuws is dat je via internet nu al kaartjes kunt kopen: (en gewoon met ideal betalen, dus geen creditkaarts of wat dan ook).

http://www.indianrail.gov.in/

Mijn tweede tip (waarvan ik hoop dat je serieus zult nemen): In India heb je op elke hoek reisorganisatie en of ze nou geregistreerd zijn of niet, WEES OP JE HOEDEE! Als een indiër zegt “No problem” of “Don’t worry”, dan weet je dat je in de nesten zit. De meeste omzet komt binnen door het bedriegen van turisten. Ik heb 3 maanden door India gereisd (en alles zelf gereged) en 99% van mensen die ik ontmoet heb zijn allemaal bedrogen door de indiase reisorganisatie: ned treintickets/vliegtickets/bustickets, hotels die niet bestonden of er bleek geen reservering te zijn geplaatst en ze moesten nogmaals betalen tot rondreizen die niet bleken te bestaan of je moest ter plekken nogmaals het hele bedrag betalen. En ook al betreft het een geregistreerde Indiase organisatie, je krijgt je geld niet terug want je kunt niets tegen ze beginnen. Dus antwoord op je vraag: Ja, het is goedkoper om ter plekke een rondreis te boeken, maar in 99% komt je alleen veel duurder uit, want je rondreis bestaan niet!

In ieder geval hele fijne reis toegewenst!

hoi,

ik ben in januari samen met mijn zus naar India gegaan. Naar Delhi, (stukje) Rajasthan, Orchha, Agra, Kajuraho, Varanasi. Wij hebben dit geboekt bij een reisburo in Jaipur. Hun website is www.incrediblerealindia.com of www.rajuindia.com (zelfde bedrijf, 2 websites). Wij hebben twee weken een auto met chaufeur gehad en de laatste week per trein gereisd. En het was bij hun een heel stuk goedkoper dan dat we zouden hebben betaald als we het in Nederland hadden geboekt (hier had ik ook offertes aangevraagd.

Ze regelen ook alleen trein kaartjes en bijvoorbeeld een pick up van het vliegveld. Ook staan er nog nuttige tips op de site.

Voor als je er belangstelling voor zou hebben er staat een verslag van deze reis op onze website.