Hallo,
Ik wil waarschijnlijk in 2012 naar India, maar nu vraag ik me af of ik de reis zelf moet plannen of een rondreis maken met bijv. Djoser.
Zelf ben ik nog nooit echt op reis geweest, alleen een keertje naar Londen.
India is altijd een droom voor mij geweest en ik heb er 2 vrienden wonen die ik zelf graag wil bezoeken.
Ik weet dat het veel geregel is en dat het zwaar zal zijn om zo’n reis te maken, maar toch wil ik het graag.
Maar ik zit ook nog met vliegangst dus dat moet ik eerst zien op te lossen.
Zelf wil ik het liefst naar bepaalde gedeeltes heen, zo wil ik dus die 2 vrienden bezoeken, 1 in noordelijke punt van Tamil Nadu en de andere in Kolkata, maar ook zou ik de Taj Mahal willen zien of de Bollywood studios.
Kan iemand mij tips geven of mij helpen dingen duidelijk op een rijtje te zetten?
Kun je het niet combineren? Een rondreis boeken bij een organisatie zodat je aan India kunt wennen, de hoogtepunten kunt zien etc. En na afloop vlieg je eerst naar Tamil Nadu voor je ene vriend, daarna vliegen naar Kolkata voor je andere vriend waarna je naar huis vliegt. Moet wat tickets betreft prima te regelen zijn bij een reisorganisatie, wat later weer terugvliegen
Wanneer je reiservaring uit alleen Londen bestaat is ineens zelfstandig naar India best heftig, 3 weken rondreizen met een groep is dan wel aangenaam om er rustig aan te wennen. Ik heb ze wel in groepen gehad, mensen die na 1 dag Delhi net zo lief weer naar huis gingen en 3 weken later waren ze er aan gewend en zeiden ze: we komen terug in dit land.
Ik zie trouwens dat de Djoser reis eindigt met de vlucht Varanasi-Delhi. kun je daar ook meteen Varanasi-Kolkota vliegen, nog makkelijker 
voordeel van een rondreis is dat je in vrij korte tijd veel kan zien, en niet zoveel hoeft te regelen. Ben er zelf niet een groot fan van, kan soms wel erg handig zijn. Je kan zeker niet meteen naar één van die vrienden gaan, en vervolgens met hun wat reizen? India is inderdaad misschien niet het allerbeste land om voor het eerst alleen (?) te reizen, ligt natuurlijk ook aan je persoonlijkheid. Deze zomer ‘oefenen’ in bijvoorbeeld Mexico zit er zeker niet in? Je hebt het overigens over serieuze afstanden. Of je hebt veel tijd nodig, of vliegen. Let ook op wanneer je gaat ivm hitte / regen.
Als je nog niet zoveel hebt gereisd dan kan India best wel heftig/schokkend zijn. Het is er vies, druk maar oh zo geweldig!
Ik zou proberen eerst naar vrienden te gaan, zodat je aan het land, klimaat en tijdsverschil kunt wennen. Misschien met hun in de buurt iets bezoeken. zo kun je aan het reizen en het afdingen wennen. (Afdingen is nodig!)
Daarna zelf rondreizen. Het is heel goed te doen, maar kost wel wat tijd.
De treinen zijn zeer effectief, al heb je soms wel vertraging. Ik zou wel een 2AC nemen, dat vond ik wat prettiger aanvoelen dan een goedkoper ticket (maar het is daar toch niet duur)
En als je toch niet helemaal zeker voelt, dan is een rondreis ook wel fijn denk ik, maar hier heb ik geen ervaringen mee.
veel plezier!
www.elizabeth-ontheroad.nl
Ik ben ook aan het kijken voor een (combinatie) reis naar India voor 2012. Zijn er misschien tips voor organisaties die mooie reizen aanbieden? Ik zou zelf een combi willen doen van vrijwilligerswerk en reizen (ong. 6 weken) India en dan verder…
Nu heb ik zelf al het een en ander gevonden, maar ervaringen zijn mooi om te horen en geven mij misschien weer een andere kijk of advies.
Alvast bedankt!
een individuele reis zonder de ongemakken van wachttijden op lokale bussen en evt nodige reservaties voor treinen is de formule met een taxi + driver
wij waren zéér tevreden over MOKSHA TOURS waarmee we zuid-india bereisden . Je blijft alles zelf in handen houden , en anderzijds kan je toch ook
terugvallen op de ervaringen van je chauffeur
goeie service & drivers , correcte prijs !!! ,volledige vrijheid !!!
www.mokshatours.com
info@mokshatours.com , kontaktpers Mr Rajesh
mail hen ,en vraag hen een offerte voor jouw traject
Ook voor Rajasthan hadden we zeer goeie ervaringen met dezelfde formule.
Toen deden we beroep op COZY Travels in Delhi
email-adres cozytravels@vsnl.com via Mr.Sunil
Geert,
Wij hebben via Cozytravel vanuit Delhi een aantal keren een taxi en treintickets geregeld. Het is heel comfortabel reizen, je stippelt je eigen route uit, mailt het naar Sunil en je krijgt een prijsopgave. Sunil is een bijzonder aardige man en zijn broer heeft een klein hotel in Delhi, in Pahar Ganj…kleine kamers, weinig tot geen faciliteiten maar wel schoon en goed sanitair.Als je met een taxi reist, heb je zoveel vrijheid en voor een eerste keer India is dat ook heel goed te doen.
Namaskar, Om te beginnen zou ik dan een rechtstreekse vlucht nemen als je het zelf gaat regelen, in verband met je angst om te vliegen?,want vaak is het nog een keertje overstappen en dat is een lange zit. Hoe lang wil je gaan? ook belangrijk om de dingen te plannen,want het is een inmens groot land.Zelf ben ik de eerste maal dat is 15jaar terug inmiddels, met een reisbureau gegaan …maar dat is mij helemaal niet bevallen en regel zelf mijn reis .Ben inmiddels al vele keren terug geweest voor gemiddeld zo n 4 a5 maanden een geweldig inspirerend land hou ervan. Mijn advies ? Ga de eerste keer met een gezelschap lees er veel over ook wat betreft de gebruiken,regels, religie, normen, en waarden heel belangrijk daar .India kan ook heel schokkend zijn.Koop een goed reisboek daar staat al heel veel in waar je je voordeel mee kan doent India heeft diverse klimaten ,in dec,jan, koud in het noorden ,in het zuiden altijd heel erg warm wat ook van invloed kan zijn op je gedrag…en wat je aankunt wat betreft je energiehuishouding.Een mooie reis in ieder geval je heb nog veel tijd om de dingen uit te zoeken.Tip, ga eens naar een Hindustaanse mandir (kerk) dat geeft je al een gevoel hoe mensen met hun geloof omgaan .
Ben 12 jaar geleden in India geweest. Mumbai, Goa en Bangalore. Dit jaar gaan we terug met de kinderen. Wie naar India reist kan alle nuttige info en links terugvinden op volgende website : http://reisindia2013.wix.com/reisindia2013#!