Wat is beter: zelf je reis regelen of gebruik maken van een tour?

Ik ga volgende week naar India en wilde gebruik maken van een groepsreis van een week (de Golden Triangle). Nu is de reis volgeboekt. Wat zou het beste alternatief zijn voor een alleen reizende vrouwe:

Het helemaal alleen uitzoeken (wel vooraf een hotel met transfer regelen vanuit huis voor de 1e nacht) óf gebruik maken van een georganiseerde reis waarbij ik helemaal alleen ben. Wat zou veiliger zijn? Ik had vroeger een vriendin die met een andere jonge vrouw op excursie ging, en ergens gedurende de safari vielen de twee Indiaanse reisleiders hen enorm lastig… Dan kun je misschien nog beter zelf alles regelen, of niet?

Wat vinden jullie?

Tja, eigenlijk lijken alle Indiërs wel erg geil als ze blanke vrouwen zien… dus of dat nou om de reisleider gaat of de gemiddelde Indiër op straat; ze vinden je allemaal interessant. Een transfertje naar het eerste hotel is wel makkelijk, overal zijn Indiërs met een taxi te vinden bij een luchthaven dus als je vooraf een hotel uitzoekt waar je heen wil… Die taxi chauffeur gaat waarschijnlijk een abnormaal hoog bedrag vragen, wij hadden voor de terugweg van Mumbai naar het vliegveld 350 roepie - eurotje of 7 - uitgegeven om naar het vliegveld te gaan, we hoorden verhalen van anderen dat ze voor dezelfde rit ruim 50 euro hadden betaald. Onderhandelen dus!

Groepsreis is wel makkelijk maar je ziet india pas echt als je het zoals Indiërs ziet. Treinen zijn - redelijk - relaxt (afhankelijk van de klasse), je ziet zo het hele land aan je voorbij trekken, prachtig! Persoonlijk zou ik nooit met een groepsreis meegaan, maar dat is voor iedereen weer verschillend.

Hoeveel tijd heb je? Als je in weinig tijd, relatief veel wilt zien kan je beter een groepsreis kiezen. Als je zelfstandig gaat reizen, ook mijn voorkeur, moet je gewoon iets meer tijd nemen. Op die manier reis je veel relaxter en hoef je niet iedere dag uren in de bus/trein te zitten.

Ik heb veel alleen reizende vrouwen gezien. Zij vertelde dat ze het soms wel moeilijk vonden, omdat de Indiase man nogal opdringerig kan zijn. Meestal kwamen ze onderweg groepjes mensen tegen waarmee ze dan verder gingen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet alleen door India wilt reizen. Je krijgt, vooral als jonge wester vrouw, enorm veel aandacht. Je moet er rekening mee houden dat je constant wordt aangesproken en dat mensen je continue aanstaren. Toch is het wel veilig om alleen te reizen. Omdat er altijd overal mensen zijn, is er een hoge mate van ‘sociale controle’. Je ziet ook dat vrouwen elkaar opzoeken. De vrouwen en mannen zitten dan apart (niet eens verplicht).

Kortom: Alleen reizen kan prima, maar je moet wel sterk in je schoenen staan. Een georganiseerde reis is sneller, je ziet meer, maar is wel uitputtender en ‘oppervlakkiger’.

Helemaal mee eens met bovenstaande berichten. Als je een groepsreis neemt in india, dan maak je toch minder mee van de cultuur. Dit is naar mijn mening erg zonde.
Zowieszo ben je vrouw en wordt je lastig gevallen. Als je dat echt een probleem vindt dan moet je nadenken of india wel iets is voor jou. Ik, als 27 jarige meid ben ook een maand naar india geweest, en ja je wordt lastig gevallen maar ja dat hoort er nou eenmaal bij.