Mijn vriendin en ik willen in 2012 een rondreis door India gaan maken.
We hebben enige ervaring met rondreizen door Europa (NL-DE-AUS-CRO-HU met de auto) en rondreizen door Thailand (met reisorganisatie).
We zijn opzoek naar een spannende reis door een onbekende cultuur!
India lijkt ons geweldig! We hebben van bekenden/vrienden al e.e.a. gehoord, de meeste zijn met een reisorganisatie gegaan, maar geven allemaal aan dat het zeker te doen is om alles zelf te regelen.
Dit laatste willen we graag gaan doen, we zijn ons bewust van de heftige kanten van India en denken hier mee om te kunnen gaan, we hebben al behoorlijk wat informatie over het land, maar missen nog net die tips van de ervaren reizigers!
We willen ongeveer onderstaande route doen, alleen dan met een kleine aanpassing; namelijk van Varanasi de laatste 4 dagen richting Bangalore (vliegtuig) om met een Houseboat nog een kleine tocht te maken.
Daarna terugvliegen naar Delhi om onze reis richting Amsterdam te maken.
Reizen in India gaat langzaam. Persoonlijk houd ik er altijd rekening mee dat ik 1 dag ‘kwijt’ ben om van A naar B te komen. Ligt tuurlijk aan de afstand, maar in India zijn de afstanden over het algemeen groot.
Als je met de trein gaat, reserveer dan toch meestal wel een paar dagen van te voren. En wanneer er een festival is, misschien wel een paar weken van te voren. Dit kan ter plekke via eoa kantoortje. Of via www.cleartrip.com Je betaalt dan wel een commisie maar die is te verwaarlozen. Voor reizen met de trein in India ( en de rest van de wereld ) is www.seat61.com een prettige site!
De route is wellicht te doen omdat alles al geregeld is wanneer je dit met een organisatie doet. Als je zelf gaat rondreizen, ben je toch wel redelijk wat tijd kwijt om dingen zelf te regelen. En soms lopen zaken ook wel eens wat minder soepel dan wanneer er een bus voor je klaar staat wanneer je het hotel uitloopt.
India kàn een hoop energie van je vragen, geestelijk en lichamelijk. Dus ik zou de route wat inkorten, Ga je gewoon volgend jaar weer terug! Net als ik Nouja, dit jaar dus! Eerst Noord, nu Zuid!
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Zeker de trein tips kunnen we goed gebruiken!
We denken eraan om voor de eerste week een privé chauffeur te huren.
Aangezien we onervaren zijn met reizen door India lijkt ons dit verstandig om een beetje te wennen aan de cultuur en hoe het daar werkt.
Ik denk dat het voor ons een mooie inkomer is.
De chauffeur staat elke dag (zolang je afspreekt/betaald) voor je klaar, hij kent de wegen en kan inschatten hoe lang je van A naar B moet rekenen.
Hij staat dus net als een bus elke ochtend voor je hotel.
Ikzelf heb vorig jaar voor een dag of 2-3 een privechauffeur gehad. Is mij goed bevallen. Zelfs bij de beste man thuis nog een chai met zn familie gedronken. Onderweg kan je nog eens stoppen wanneer jij wil.
Maar op een gegeven moment was ik er ook wel klaar mee. Had wel weer zin om het allemaal zelf uit te zoeken.
Het is zeker wel handig voor de 1e week bijvoorbeeld