Ik heb nu enige reis ervaring in landen als thailand, egypte etc. En ik wil deze zomer graag rondreizen en daarna aan een lekker strand liggen.
Nu vroeg ik me af of zoiets in India mogelijk is?
In thailand heb ik semi georganiseerd gereisd. Alles vooraf geplant met een nederlands reisbureau daar ter plaatste. Zij boekten mijn tickets en accomodaties. Het reizenvan plek naar plek deden we op ons zelf.
Is zoiets in India mogelijk? en welke reisorganisaties zijn hiervoor geschikt.
Verder sta ik open voor alle tips en plaatsen die je moet bekijken als je voor t eerst naar India gaat.
Ik hoop op wat reacties omdat ik zag dat er weinig gerageerd wordt terwijl er toch wel een club mensen is met redelijk veel ervaring!
Alvast bedankt.
Hoi hoi,
Ik ben vorige zomer 5 weken in India geweest zonder reisorganisatie. Best een zware kluif kan ik je vertellen, maar het is wel te doen. Je kunt goed reizen met de trein (wat overigens geen drol kost) en voor de echte lange afstanden vlieg je met www.airdeccan.net India is een zeer goedkoop en arm land wat geteisterd wordt door overbevolking (1/6 wereldbevolking –> 1,1mlrd) en vervuiling (helaas). Toch heeft India ook veel cultureel erfgoed wat niet altijd even goed onderhouden wordt. De provincie Rajasthan (steden jaipur, jodpur en jaisalmer) laat hiervan veel zien en je kunt ook nog avontuurlijk de Thar desert in trekken of een tijger of vogelreservaat bezoeken (gesloten jun. tm sept. –> moesson) Natuurlijk is een bezoek aan de Taj Mahal een must! Natuur kun je vinden in de bergen (Noorden) of in het Zuiden (Kerela, the backwaters). In Goa heb je mooie stranden, maar verwacht niet de iddilische witte parelstranden met palmboompjes. Als je meer wilt weten, laat maar horen!
In India kan veel, er zijn genoeg plaatsen die absoluut de moeite waard zijn.
Het reizen in India duurt over het algemeen redelijk lang, maar door gebruik van nachttreinen en/of vliegen zijn grote afstanden redelijk makkelijk af te leggen.
Een aantal must do’s of must visit’s
-Taj Mahal in Agra en Fatehpur Sikri in de buurt van Agra, overigens kun je Agra zelf missen als kiespijn.
-Rajasthan, is erg mooi en een kamelensafari en slapen in de Thar woestijn is wel een belevis.
-Utteranchal, is een beetje off the beaten track en daarom erg aangenaam, met erg vriendelijke mensen, hier kun je ook de bergen trekken enzo.
-Varanasi, is erg vies en erg hectisch maar ook erg indrukwekkend, deze plaats kun je beter bezoeken als je al wat gewend bent.
-Khajuraho, bekend om de tempels met erotische afbeeldingen, onderweg daar naar toe is Orchha zeker een must see.
-Delhi is een niet erg toerist vriendelijke stad, zeker vanwege de grote afstanden en de irritante autoriskjaw (tuk-tuk) chauffeurs, maar als er toch bent trek een dag of 2 uit om de schitterende monumenten in deze stad te bezoeken (je kunt overigens in 1 dag op en neer naar Agra voor de Taj Mahal). Zuid Delhi is overigens redelijk modern en misschien een goede plek om een beetje te acclimatiseren.
-Jaipur is erg bekend en best mooi, maar de bewoners zelf vond ik niet echt geweldig.
-Mumbai is een erg niet-indiase stad en ergens juist weer wel.
-Kerala is qua natuurschoon heel mooi alleen qua stranden is er niet veel.
-Wat ik van Tamil Nadu heb gezien viel me een beetje tegen, wat ook irritant was dat vrijwel alles alleen in Tamil werd aangegeven, echter als je erg geinterreseerd bent in het Hinduisme is hier veel te zien.
-Goa is qua stranden echt geweldig, het noorden schijnt behoorlijk toerischisch te zijn, in het zuiden is het erg relaxt en kun je goed ontspannen, hier zijn in ieder geval goedkope hotels (5 euro voor een redelijke 2-persoonskamer en het kan nog veel goedkoper) en strandtenten met ligstoelen (hier wordt je vrijwel niet lastig gevallen).
Verder is er nog veel meer te zien en doen, let wel dat Noord-India niet altijd even vrouw vriendelijk is.
In de zomer zit je alleen wel een beetje met het regenseizoen. Afgelopen jaar was dit nog een beetje extremer dan eerdere jaren.
Als je semi georganiseerd wilt, zoals je dat in Thailand hebt gedaan, is het misschien iets om te kijken op de website www.Indiaonline.nl. En je kunt ook met mij meegaan www.atma-reizen.nl (smile).
Het noorden van India heeft het minst last van het regenseizoen. Het is dan wel een beetje waar je van houdt. Hou je van bergen, wandelen en de boeddhistische cultuur? Dan is in de zomer naar Dharamsala, Manali, Ladakh en/of Spiti een prachtig iets om te doen. Kijk een beetje uit voor de Kashmiri scouts. In Delhi kun je ze al tegenkomen met hun zeer betrouwbaar uitziende office (lijkt of regeringsachtig) en dan kom je daar in Kashmir en ze rippen je helemaal. Soms op een agressieve manier. Een trekking van 3 dagen kost dan in ene 800 Euro… terwijl ze je de mooiste verhalen van te voren vertellen. Natuurlijk… niet alle Kashmiri zijn zo. 't zijn er alleen zo verdomd weinig die niet zo zijn… en hoe pik je ze eruit? Die goeie. Kashmir is prachtig maar heeft een onprettige sfeer. Er zijn altijd militairen in de aanslag, in hun loopgraven. Een waarschuwing dus!
Alleen kom je dan niet bij een strand uit.
Je kunt idd ook de gouden driehoek Jaipur, Delhi en Agra doen. Idd Agra is behalve de Taj Mahal geen f*ck aan. En dan naar Varanasi. Ik noem dat wel de holy shity. Erg vuil en veel scam (bedriegerij). Maja het is de heilige stad van de Hindu’s. Vanuit Varanasi kun je naar beneden zakken naar Kajuraho. Zeker een aanrader en Orccha. Via Sanchi (vlakbij Bhopal en ook erg mooi boeddhistisch gebied) naar beneden zakken naar Goa… het strand. Arambol in het uiterste Noorden… daar ben ik erg van gecharmeerd. Dit zijn dan wel ongelooflijke afstanden. Heb je zeker 5 weken voor nodig.
Je kunt van Goa naar Delhi goedkoop met het vliegtuig, ongeveer 90 Euro.
Ow jah… hou er rekening mee dat het hoogseizoen in Goa langzaam start in de loop van oktober en z’n hoogtepunt heeft in december, januari. In oktober is het nog aardig heet… en wat rustiger. Daarvoor nog rustiger, dus minder accomodatie, restaurantjes en shopjes open. In december, januari… loaded. Hoewel ik net heb gehoord dat het dit jaar veel rustiger is.
Rajastan ben ik niet zo van gecharmeerd…maar da’s persoonlijk.
hou zeker rekening met de regentijd. Rond Chennai blijft het in ieder geval vrij lang droog. Ik Goa kan je 's zomers niet zwemmen omdat er dan een te sterke stroming is. De westkust schijnt in de regentijd echt behoorlijk nat te zijn. Ik ben in de maand augustus van Chennai naar het zuiden gegaan, daarna door het binnenland naar Mumbai. Heb in die tijd nagenoeg geen regen gezien. Van andere mensen die een maandje eerder zijn gegaan, of juist aan de westkant waren heb ik alleen maar (redelijk dramatische) regenverhalen gehoord.
Vraag je ook af of je naar noord of zuid wil (combinatie??). Het zuiden schijnt wat rustiger te zijn, de mensen aardiger. In het noorden zijn echter de grote bezienswaardigheden.
Let wel op welk strand je gaat liggen; het wordt nogal eens gebruikt als openbaar toilet, koeien staan ook vrolijk op het strand flinke vlaaien te produceren. Mooi foto-moment, minder strand-moment. De locals zijn ook een beetje gevoelig voor blote huid (ik heb bijvoorbeeld nooit een korte broek aan gehad). In toeristische plaatsen moet dit niet een probleem zijn.
Het grootste deel van mijn reis ging door Tamil-Nadu. Het zelfstandig reizen ging vrij goed. Openbaar vervoer rijdt over het algemeen niet vaak (1-2 x per dag), wel op tijd, kost geen drol, maar schiet ook absoluut niet op, kwaliteit is niet zo best. Een stuk heb ik ook via een reisbureau geregeld. Eerste klas bus, maar de kuilen in de weg worden er niet minder op! Weggegooid geld als je het mij vraagt. Snelwegen kennen ze in het zuiden volgens mij niet. De kuilen waren soms zo groot dat de bus naast de weg ging rijden!!! De trein hobbelt heel wat minder.
Nog mijn tips voor zuid india:
Mamallapuram - klein dorpje, veel moois te zien, strand
Rameswaram - heilige baden in een tempel, stuk doodlopend strand waar helemaal niets is, nog een mooi tempeltje + uitzicht
Chidambaram - tempel met erotische sculpturen (grappig omdat bijv. man & vrouw niet eens hand in hand lopen, laat staan zoenen op straat, maar wel de kama sutra afgebeeld op de tempel!), grote tank
Madurai - mooie tempel
Kodaikanal - prachtige uitzichten, stad zelf vond ik koud (heb er een muts gekocht!) en niet aangenaam. Goede plaats om weer eens chocolade te eten.
Blue Mountain Railway -> Ooty - met een stoomlocomotief door de bergen heen.
Mysore - schappelijke temperaturen, goed om massaal wierook in te slaan
Hampi - moet je maar even plaatjes van opzoeken bij google ofzo, zwaar indrukwekkend
Bijapur - veel moslims, ook de architectuur. O.a. een mega koepel (Golgumbaz)
Mumbai
Heb afgelopen augustus een maand single op eigen gelegenheid door Rajasthan en een stukje Nrd India gereisd. totaal geen probleem. Had alleen vlucht Mumbai en terug Delhi geregeld. Vnl per nachttrein gereisd in de 2e klas niet airco. Zocht de juiste treinverbindingen uit op het internet en kocht mijn kaartje via het hotel, of internetcafé. Kost iets meer, maar anders ben je kosten kwijt aan de tuc-tuc of taxi. Sommige stukken met de bus, gewoon hotel/agent binnen gerstapt en kaartje gekocht. Zorgde alleen als ik 's avonds aankwam dat ik een hotel geregeld had. 'sMorgens via de telefoon (local laten praten), werd dan gewoon van de bus afgehaald. NB als je 2e klas reist vrijwel altijd plaats met gereserveerde plaats in 6 pers coupe. Zeker de moeite waard is Amritsar met z’n Gouden Temple. In Varanasi keihard zijn, werd naar hotel gebracht van runner (hoog water etc), maar volgende dag gewoon naar centrum gereden met fietstaxi en daar hotel gevonden. (300 rps/nacht) Als gids Trotter gids gebruikt.
Wel warm maar zeker een belevenis. Evt stukje Himalaya in 2000m is koeler
Fijne reis.