Trein in India op voorhand reserveren of niet?

Boek tijdig via de railway site en als je met internationale credit card wilt betalen via http://www.cleartrip.com

Hotels zijn ook goed te doen via deze site.

Hey mensen,

Zelf was ik ook van plan te gaan om naar india te gaan. We gaan met 2 personen voor ongeveer 4 weken naar ZUID india. We gaan van Bengaluru naar Chennai met een grote omweg via het zuiden in zon 4 weken.

Echter, toen ik las dat je treinen op voorhand (2,3 weken) van tevoren moet reserven begon ik toch wel te twijfelen. Ik wil niet gebonden reizen, maar ook niet 4 weken lang mijn treinbankje met 4 indianen en een kip moeten delen! Is het wel te doen dan of zou een ander land beter zijn? Een deel van de reis met huurauto is natuurlijk ook nog een mogelijkheid…

P.S. we reizen in februari

Ja het hangt erg af waar je naar toe gaat. Ik ben net terug en ik heb belangrijke trips 1 week van te voren via internet geboekt. Het ging op zich wel goed. Je kunt altijd terug vallen op taxi’s, huurauto’s e.d.

En in India wonen indiers geen indianen :wink:

oja klopt, indianen zijn de mensen die in ecuador in de jungle zoineens voor me stonden :smiley:

1 week vn tevoren is ook al weer veel minder gebonden dan 3 weken, maar mijn ervaring vertelt me dat je nooit weet hoe lang je wilt blijven.

Ja het is op zich wel te doen. Je loopt natuurlijk het risico dat je af en toe de wat minder mooie (lees luxe) plekken krijgt maar goed dat hangt allemaal af van eigen aanpassingsvermogen. Nachtreizen prefereer ik wel wat luxe. Dag reizen maakt niet zoveel uit.

Veel succes!

In India heb ik ervaren dat je vaak een dag of 2-3 later wel weer een trein kan pakken. Ik reisde in Sept/Okt dan. Dus dat is geen Feb.

Check of er festivals zijn in die maand. Veel reizigers dan.

Een auto met chauffeur is absoluut een goed alternatief en betaalbaar.

1 like

Als ik het begrijp is een auto+chauffeur dus ook te doen als je écht weer verder wil. En hoe zit het met reizen in bussen in de eerder beschreven reis?

Ik heb in Ecuador alles met de bus moeten doen en vond dit ook goed te doen ( zelfs de lange ritten van 15 uur)…

Ik zou auto met chauffeur alleen doen als er geen treinen beschikbaar zijn. Zo bedoelde ik het eigenlijk. Auto is wel duurder vergeleken met trein ( uiteraard ) maar je ziet meer en kan nog eens uitstappen. Alhoewel ik de snelwegen in India toch ook niet altijd relaxed vond bedenk ik me nu. Regelmatig spookrijders en ‘kruispunten’ zonder stoplicht ( die heb ik sowieso nergens gezien, haha ) Herinner me een chauffeur in een stad die zei “Only cow is red light sir!”

Bussen zijn goed te doen, maar soms ook overvol! Heb er niet veel mee gereisd. Je hebt een tweetal type busmaatschappijen ( government en private dacht ik ) Vind je vast wel meer info hier of ergens anders.

Sleeperbus is ook een optie, maar reserveer dan sowieso een doublebed. Ik vond de singlebedden echt superkrap en in mijn geval moest mn rugzak mee op bed ipv onderin de bus. Kost paar eurootjes meer maar ik vond het dubbel en dwars waard. ( heb in de bus geupgrade ) En ga NIET boven de wielen liggen ( wat ik wel had ) Je doet geen oog dicht vanwege de niet aanwezige vering en kuilen etc.

Tijdens reizen heeft de trein eigenlijk altijd mijn voorkeur, maar dat zal voor een ieder verschillend zijn.

Enjoy India. Fascinerend stukje aarde!

Al een beetje een ouder topic, maar voor mensen die met de zelfde vraag zitten kan een antwoord misschien wel handig zijn. Mijn ervaring is, zoals een aantal mensen al zeiden, dat je zonder reserveren voornamelijk nog goedkope, “slechte” plaatsen kan krijgen. Als je gesteld bent op comfort is dat niet ideaal, maar persoonlijk vind ik het een prima manier van reizen voor “korte” reizen van minder dan een volledige dag. Ok, je hebt geen comfortabele eigen plek, maar als je de treinreis niet ziet als enkel een manier om van A naar B te gaan maar meer als een deel van de “India-ervaring” is het gewoon supertof. Ja, als je pech hebt zit je 6 uur lang in een veredeld bagagerek, maar ook dat kan heel relaxt zijn, gewoon schoenen op de ventilator zetten en onderuitzakken. :wink: Je hebt toffe gesprekken onderweg, deelt chai en allerlei lekkere hapjes die je aan elk station kunt kopen met je medereizigers, ziet het landschap aan je voorbij trekken… Ik vind het een fantastische manier van reizen. En het is zo handig om niet al dat gedoe te hebben met het op voorhand boeken van een plaats, en dan moet je die plaats zien te vinden enzo, ik vind dat een pak stresserender dan gewoon een ticketje kopen en zelf een plaatsje zoeken. Een tip daarbij is trouwens om van buitenaf door een raampje al een trui oid neer te leggen op een zitplaats en 'm zo te “reserveren”, kan je net wat rustiger naar binnen gaan.
Dit geldt trouwens NIET als je naar een festival of ander drukbezocht evenement gaat, dan is reserveren de beste optie! Maar als je op een gewone dag reist, kan het prima op deze manier.

Iriacynthe
Je hebt zeker verstand van reizen zoals je op jouw manier door India reist met de trein.
Het is de laatste 5 jaar heel populair om zoveel mogelijk te reizen met de low budget carriers (goedkope vliegtuigmaatschappijen).
Dat is de manier om zo min mogelijk van het land te zien, namelijk met de taxi naar het vliegveld en van het vliegveld weer met een taxi naar de stad.
Maar de meeste grote steden in India hebben voor de trein reserveringen een “toeristen quota” en dan lukt het bijna altijd om een plaats of bed te reserveren voor de zelfde dag of de dag erna.

En ja je kunt in India in de treinen heel gezellig met de mensen praten en ook eten delen.
Maar dat is bijna nooit als je AC 1 of 2 reist maar wel met SL (sleeper class).
De 20% middenklasse Indiërs die er nu zijn en in de duurdere treinen reizen zullen maar zelden leuk met toeristen praten.

Maar mijn vraag is : sinds 5 jaar reserveer ik ticket bij de Indian Railways op internet.
In het begin was dat heel moeizaam later toen ik bekend was met het boeking systeem ging dat snel.
Voor dit jaar wilde ik 90 dagen van te voren ook weer reserveren van Bombay naar Goa (CSTS-THVM) voor 15-12-2010.
Als ik dan aangekomen was bij de laatste handeling “verified by Visa of Master Card dan had ik niet genoeg geld op mijn rekening of de expiry date was niet goed.
Kortom ik heb het uren geprobeerd en het lukte mij niet.
Voor de bovengenoemde datum moet je lang van te voren reserveren en de sleeperbus van Bombay naar Goa vind ik geen optie, te gevaarlijk en ik ben te lang voor die bedjes.

Wie kan mij meer vertellen over trein reserveringen in India via internet op dit moment.

Je kan momenteel niet meer boeken bij www.irctc.co.in met een internationale kredietkaart. Enkel American Express zou nog aanvaard worden.

De beste optie is www.cleartrip.com. Je betaalt hier een minimale toeslag, maar dit zijn slechts enkele roepies. Het principe blijft hetzelfde, je print je reservation slip af en daarmee kan je de trein op.

Goed zo, de ge bedankt zijt de witte wel.
Dit was dan blijkbaar de enige manier om er achter te komen dat je moet boeken met Visa bij cleartrip.com
Ik heb vorig jaar uren en uren geprobeerd te boeken maar het is blijkbaar niet opgekomen bij IRCTC om dat op hun site te vermelden dat het niet meer gaat.
Je schreef dat verder alles het zelfde gaat als bij IRCTC.
En betalen doe je ook gewoon met Visa.
Ik vlieg altijd van uit BKK naar Bom en neem dan avonds om 23 uur de trein naar Goa (Konkany express).
Ik vind dit veel relaxter met de trein dan 7 uur wachten op het nu nieuwe vliegveld van Bom op doorverbinding naar GOI.

beste,

wij zitten met ongeveer dezelfde vragen…
We reizen as juli naar noord india ( gouden driehoek ) en willen vanuit varanasi naar
nepal en weten niet of dit kan over de weg ???
Indien jullie info ontvangen wil je die dan delen ?

DANK

NICI

Je kunt met de bus naar Varanasi, wij waren wel 2 dagen onderweg. Het is wel handig om vooraf een treinticket te reserveren omdat je vaak met waitinglists te maken hebt en in India is het niet zoals hier, kaartje kopen en vertrekken…en het is trouwens erg warm in juli en vochtig…

1 like

Je kan inderdaad met de bus vanuit Varanasi tot aan de grens met Nepal. Lange, oncomfortabele rit.
Je kan ook de trein nemen vanuit Varanasi naar Gorakhpur, en daar verder met de bus naar de Nepalese grens.

delhi naar katmandu binnenlandse vlucht ??

Visum mogelijk voor heen en terug vanuit india ??

Volgens mij kun je bij aankomst in india alleen india 1 maal verlaten. De visa mogelijkheden zijn drastisch veranderd. check de embassade . veel succes

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt . vr,. gr. van snifferkuf

Je kan probleemloos vanuit India naar Nepal en terug. Je moet dit enkel melden bij je visumaanvraag, dan krijg je een toelating. Anders moet je inderdaad twee maand wachten alvorens India weer binnen te mogen.

hallo ik heb een vraag over reizen met een gezin in ?india. wij willen juli/aug naar india gaan. Door reisbureau afgeraden om naar het zuiden te gaan i.v.m. te veel regen. Lees net trip van gezin door het zuiden. Wat is jullie ervaring met het weer?

Heb zelf geen ervaring met reizen in een regenseizoen.

Maar volgens mij is het een gok. Het ene seizoen is het andere niet.

Het zuiden is mogelijk, maar dan beperk je je best tot de oostkust. Daar komt de monsoon later. In Kerala en Goa valt er (meestal) een pak hevige regen en zijn de meeste zaken gesloten.

In juli en augustus kan je in het noorden best terecht in Rajasthan en Gujarat. Hou er wel rekening mee dat het in die periode, zowel zuid als noord heel, heel warm is.

Noordoost is helemaal te vermijden.