Van Bejing naar Chengdu

Goedemorgen allen!

Graag even sparren en leuke ideeen op opdoen! Sta open voor vrij veel dingen, hoeft niet perse een low-budget reis te zijn. Criteria zijn:

• 3 of 4 weken (waarvan max 10 dgn Tibet: heb ik al geregeld);
  • Periode juli.
  • Met de trein van Chengdu naar Lhasa (dus daar moet ik uitkomen);

Idee is om te vliegen op Bejing en dan met de trein af te reizen naar Chengdu, maar daarin wil ik graag wat leuke uitstapjes maken. Zoals:

• Paar dagen Bejing (iemand suggesties voor must do activiteiten (ook buiten de gebaande paden en prettige slaapplekken (geen super de luxe hotels))?
  • Tussenstop in Xi’an (activiteiten + slaapplekken)
  • Eindpunt Chengdu (activiteiten + slaapplekken)

Daartussenin vind ik het prima/leuk om nog wat stops te maken: dus ik sta open voor suggesties!

Overige vragen:

1. Kan ik in Bejing gewoon een treinticket boeken of moet dit vooraf?
  2. Moet je een hele rit kopen (Bejing - Chengdu) of koop je een ticket per tussenstation en vanaf het tussenstation weer een nieuw ticket naar de volgende bestemming?
  3. Om wat tijd te besparen vlieg ik denk ik terug van Chengdu naar Bejing (als ik terug kom uit Tibet): zijn de vliegtickets zo’n 10 dagen van te voren nog beschikbaar (koop ik hem voordat ik naar Tibet ga in Chengdu)?
  4. Wat voor tijdsbesteding moet ik rekenen voor de plaatsen: Bejing, Xi’an en Chengdu (en eventuele overige locaties die jullie noemen)?

Thanks voor de info! Hoop er weer een fantastische reis van te maken!
Laura

Hoi Laura,

Beijing minstens 3 volle dagen, liever nog langer. De Muur, Verboden Stad en Zomerpaleis nemen aardig wat tijd.
Xi’an kan in twee volle dagen (Terracotta, Muur, Bell/Drum Tower en moslimwijk, Big Goose Pagoda).
Vanuit Chengdu zijn erg veel uitstapjes mogelijk, ook meerdaagse.
Zie de sites van de hostels voor meer info.

Bijzondere stop tussen Beijing en Xi’an is Pingyao. Mooie courtyard hostels en hotels. Velen blijven daar slechts 1 nacht, maar mocht het lukken dan iets langer (ik deed 3 nachten en heb ook een tour in de omgeving gedaan naar Wang Family Compound en het Underground Castle verzorgd door het Harmony Guesthouse).

Voor Tibet weet je hopelijk dat je er alleen met een group permit komt, dus met minstens 2 pers. en gids en chauffeur. Kun je door een hostel in de meeste steden laten regelen. Blijf minstens 3 volle dagen in Lhasa, allereerst om aan de hoogte te wennen. Probeer minstens een rondje met 2 nachten Shigatse en 1 of 2 nachten Gyantse.
Die treinreis naar Lhasa is prachtig, maar ook lang. Ik deed 'm vanaf Xining (na een binnenlandse vlucht vanuit Xi’an).

Treinkaartjes vooraf bij de hostels aanvragen, neem een marge van enkele dagen (3 of 7 a 10 wanneer je soft sleeper wil of in een drukke periode zit).
Kaartjes in trajecten, want je stapt uit en dan moet je een nieuw kaartje voor het volgende stuk kopen (vaak een ander treinnummer). Het handigste is door het hostel te laten regelen en adviseren.

Lodging, zie tripadvisor.com en hostelbookers.com

Beijing - Ik zit zelf graag ten zuiden (Qianmen hostel) of ten oosten (Saga Youth Hostel) van de Verboden Stad. Dan zijn een aantal plekken redelijk op loopafstand. Maar er zijn erg veel hostels en hotel, ook courtyards (vooral noordoost) en veel is bereikbaar per metro, dus handig wanneer je in de buurt van een metrostation van de binnenring zit.

Xi’an - Shuyuan Hostel bij de zuidpoort of iets in het hart van de stad (ik heb zelf goede ervaring met het Melody Hotel).
Chengdu - Loft of Lazy Bones Hostel (beide goede ervaringen mee), maar deze stad heeft nagenoeg alleen maar goede hostels wanneer ik reviews lees.

Vliegtickets binnenlandse vluchten via travelzen, ctrip of elong. Ongeveer 2 of 3 weken voor vertrek zijn de prijzen gedaald, maar houd dat in de gaten want de goedkope plekken kunnen snel gaan. Soms zijn ze op de sites van de luchtvaartmaatschappij goedkoper, maar meestal boek ik bij travelzen.

Juli is erg heet (en kan ook nat zijn). Zowel voor China als Tibet niet het meest ideale seizoen. Kijk ook even wanneer je ergens in een weekend bent, om extra drukte te vermijden. Je had ook rechtstreeks vanuit Chengdu terug kunnen vliegen (zeer aangename vliegroute)…

Met een goede voorbereiding kun je veel tijd besparen. Het is een enorm land en er is veel te zien. Een reisgids doornemen of online rondneuzen kan erg behulpzaam zijn.
Succes!

Johan

1 like

In Chengdu zijn het panda breading centre en de big boeddha van Leshan aanraders.

succes

Hoihoi!

Dank voor alle input! Daar word ik echt erg blij van en ben er erg mee geholpen!

Tibet heb ik redelijk geregeld, dus daar maak ik me niet al teveel zorgen over. Een ticket heb ik nog niet voor de vliegreis, dus kan inderdaad ook je idee volgen van enkeltje Amsterdam - Beijing en een enkeltje Chengdu - Amsterdam. Dat scheelt ook wel weer de nodige tijd en ik denk dat ik tegen die tijd de trein ook wel een beetje gezien heb. Misschien zelfs terugvliegen vanuit Lhasa (via Chengdu en dan naar Amsterdam), ook dat scheelt weer ruim 1,5 dag.

Zit nu aan de volgende route te denken:

• Beijing
  • PingYao
  • Xi’an
  • Yangshuo
  • Chengdu
    En dan wil ik vanuit Chengdu misschien ook nog wel naar Sichuan, maar weet niet of dat echt realistisch is. Op de kaart zien de afstanden er behapbaar uit met her èn der een nachttrein, maar in realiteit zijn de afstanden er echt enorm!

Is de trip naar het Wang Family Compound en het Underground Castle een aanrader? Ik heb nog geen aantal dagen vastliggen en ben altijd wel van het principe: liever goed doen, dan racen en het halve werk :wink: En what about Sichuan?
Volgens mij ben zo mooi een maand onder de pannen, maar er zijn volgens mij ergere dingen :wink:

Je kunt een roundtrip boeken met verschillende bestemmingen, dus geen enkeltjes.

Probeer maar eens een vollediger route uit te stippelen, dan zie je of het past.

Wang Family Compound en Underground Castle zijn zeker aanraders. Kost je wel een groot deel v.d. dag. 's ochtends Wang F.C., dan lunch bij de ingang van U.C. Daarna krijg je een Engelstalige gids toegewezen met een zaklampje :wink: Je kunt ook alleen Wang F.C. doen (is erg groot, maar op een gegeven moment wel veel van hetzelfde), maar U.C. is eens wat anders, je krijgt een interessante tour, en het is even lekker koel.

Sichuan heeft heel veel te bieden (Jiuzhaigou, Songpan, Leshan, Emei Shan, etc.) maar het is de vraag of je daar nog tijd voor hebt.

Je kunt vanuit Tibet ook per vliegtuig via Yunnan (Shangri-La, Lijiang, Dali, Kunming) en vervolgens nachttrein naar Guilin/Yangshuo.

Johan

Hoi Laura,

Je zei in je bericht dat je je Tibetreis al geregeld hebt, vanuit Chengdu. Ik ben benieuwd waar je het geregeld hebt en wat de prijs daarvoor is? Wij willen in de zomer hetzelfde gaan doen, ook met een bezoek aan Tibet, maar dat schijnt soms nogal lastig te zijn, dus vandaar mijn vraag.

Hoi DKvw,

Zoals je dan misschien ook al gelezen hebt ben ik vorig jaar ook naar Tibet geweest. Daar heb ik contacten opgedaan met een reisagency, een super prettige reisagency (een Nederlands stel, dat louter met Tibetanen werkt).

Heb nu via hun weer geboekt. In principe werken ze alleen met reisbureaus hier in Nederland (zij regelen het dan in Tibet en jij boekt bij een bureau in Nederland), maar ik heb nu zelf een tour uitgestippeld (omdat ik ook niet echt alleen wil touren, maar ook een bezoek wil brengen aan een bekende) en zij regelen het daar voor mij.
Wat de exacte kosten daarvan zijn weet ik nog niet (we zijn er nog mee bezig). Heel goedkoop zal het niet zijn: ik ontkom er niet aan dat ik een gids en auto + bestuurder moet huren (omdat je niet zonder gids in kloosters of buiten Lhasa mag komen en omdat je niet zonder chinees rijbewijs in China/Tibet mag rijden).

Wat zijn jullie plannen dan (China / Tibet)? En wanneer gaan jullie? Het is wel echt een aanrader: zo bijzonder!

Groetjes,
Laura

Hoi Johan,

Thanks voor je input wederom!
Zou het ook mogelijk zijn om van Xi’an met de trein naar Yangshuo te gaan en van daaruit met de trein naar Chengdu?
En als ik een keuze zou moeten maken (want daar zal het wel op neer komen, omdat de vakantie ook nog enigzins relaxt moet zijn): Sichuan of Yangshuo?

Zo’n ticket ken ik niet, kun je die bij iedere vliegmaatschappij boeken?

Groetjes,
Laura

Zou dit een goede reisroute kunnen zijn?

dag 1: Amsterdam - Beijing
dag 2: Beijing
dag 3: Beijing
dag 4: Beijing, trein naar PingYao
dag 5: PingYao
dag 6: PingYao, trein naar Xi’an
dag 7: Xi’an
dag 8: Xi’an, nachttrein Yangshuo
dag 9: Yangshuo
dag 10: Yangshuo, nachttrein Chengdu
dag 11: Chengdu
dag 12: Chengdu
dag 13: Chengdu
dag 14: trein
dag 15: trein, aankomst Lhasa
dag 16: Lhasa
dag 17: Lhasa
dag 18: Lhasa, Namtso meer
dag 19: Namtso meer, Lhasa
dag 20: Lhasa
dag 21: Shigatse
dag 22: Shigatse
dag 23: Shigatse Lhasa
dag 24: Lhasa
dag 25: Lhasa - Chengdu -> Beijing
dag 26: Beijing
dag 27: Beijing - Amsterdam

Er zit wat slack in (dagje minder Chengdu voor dagje meer Beijing o.i.d.). Ben uit gegaan dat er wel de nodige nachttreinen rijden, maar weet niet of dat voor de genoemde trajecten ook echt geldt. Weet iemand dat? En is dit do able?

Ik zou in het begin een nacht extra in Beijing blijven en terug vanaf Chengdu vliegen.
Er kan wel een extra nachtje Yangshuo bij.
En geen Gyantse?

Van Xi’an naar Guilin (Yangshuo) is 28 uur reizen met de trein die naar Nanning gaat.
Guilin North - Chengdu is 26 uur.
zie http://www.travelchinaguide.com/china-trains

Ik ben net als velen gecharmeerd van Yangshuo (en Xingping even verderop, dat is nog relaxter). Maar vanwege de hitte in juli is het misschien een idee om vanuit Chengdu hogere plekken in Sichuan op te zoeken, zoals Songpan of Emei Shan. Al heb je daar nu nauwelijks tijd voor. Aan de andere kant zijn de Longsheng rijstterrassen mooi groen in de zomer. Yangshuo ligt ook niet echt op de route tussen Xi’an en Chengdu.

Een retourtje Beijing kan goedkoper zijn (zeker wanneer je dat met een tussenstop doet (Finnair/Aeroflot/…), maar met KLM kun je heen op Beijing en terug van Chengdu vliegen. Meestal rechtstreeks, soms een traject met Air France via Parijs.
Probeer maar eens wat uit met ticketsites. Kies je uiteindelijk voor KLM, dan is boeken op hun eigen site goedkoper.

Johan

Hoi Johan,

Dus jouw voorstel zou zijn:
dag 4: Beijing
dag 5: Beijing, trein naar PingYao
dag 6: PingYao
dag 7: PingYao, (middag of nacht?) trein naar Xi’an
dag 8: Xi’an
dag 9: Xi’an, middagtrein Yangshuo (omdat dat 28 uur is, kom ik niet laat aan)
dag 10: Yangshuo
dag 11: Yangshuo
dag 12: Yangshuo, middagtrein Chengdu (zodat ik ook niet laat aankom)
dag 13: Chengdu
dag 14: Chengdu
dag 15: Chengdu
dag 16: trein
dag 17: trein, aankomst Lhasa
dag 18: Lhasa
dag 19: Lhasa
dag 20: Lhasa, Namtso meer
dag 21: Namtso meer, Lhasa
dag 22: Lhasa
dag 23: Shigatse
dag 24: Shigatse
dag 25: Shigatse Lhasa
dag 26: Lhasa
dag 27: Lhasa -> Chengdu -> Amsterdam

Kan eventueel nog wel 1 of 2 dagen langer (misschien nog extra dagje Yangshuo, gezien reistijden. En is er denk je genoeg tijd voor Xi’an ingebouwd (kan altijd langer: i know).

En waar ligt: Longsheng? Dichtbij Yangshuo? Is dat nog leuk om te combineren: dus Yangshuo wat meer dagen en dan Xingping + Longsheng ook aandoen?
En Chengdu? Teveel/te weinig dagen? Staan nu 2,5 dag op de planning.

Met hitte heb ik geen moeite, dus dat komt goed. Gyantse ben ik vorig jaar geweest. Main reason Tibet is nu niet rondreizen maar bezoek brengen aan iemand die ik daar heb leren kennen en naar haar familie (alleen Namtso meer is uitje).

Groetjes,
Laura

Ziet er al beter uit.
Op de heenreis kom je waarschijnlijk pas op dag 2 aan.

Een extra nacht Xi’an is afhankelijk van wat je er allemaal wil zien, maar voor de highlights zou dit kunnen.

Xingping is voor jou denk ik niet zo nuttig/haalbaar, het ligt een eindje verderop aan de rivier, heeft een mooi hostel en is wat authentieker. Longsheng zijn de rijstterrassen. Zou je in een dagtrip kunnen doen
of een nachtje in Ping’An blijven. Maar er is rond Yangshuo genoeg om dagen te vullen (bamboeboot, fietshuur, Moon Hill, etc).

In en rond Chengdu is heel veel te doen, dus je zit er nooit te lang. :wink:

Ik weet niet of de route van dag 27 in 1 dag lukt. Het toestel vertrek 14:15 uit Chengdu. Kan zijn dat je na aankomst in Chengdu daar eerst een nacht moet blijven.

En pas op dat je Tibetanen niet in de problemen brengt wanneer je ze thuis bezoekt of (in de ogen van de bezetters) te intensief contact mee hebt.

Johan

We komen er wel:

Als ik op 3 augustus terugga, dan kan ik rond 3 uur vanuit Lhasa naar Chengdu vliegen, ben ik daar om 16.45 en dan om 18.00 van Chengdu naar Amsterdam (via Shanghai).
Plan nu is om rond 5 juli te vertrekken (mooie vlucht met KLM) dus dan heb ik in totaal: 30 dagen. Waarvan de eerste 1,5 dag en laatste dag komt te vervallen ivm reizen.

Dus dan misschien:
dag 9: Xi’an, vlucht Xi’an -> Guilin (Yangshuo)
dag 11: Yangshuo
dag 12: Yangshuo -> Xingping
dag 13: Xingping
dag 14: Yangshuo (Longsheng)
dag 15: Yangshuo, vlucht Guilin -> Chengdu
dag 16: Chengdu
dag 17: Chengdu
dag 18: Chengdu
dag 19: trein
dag 20: trein, aankomst Lhasa
dag 21: Lhasa
dag 23: Lhasa, Namtso meer
dag 24: Namtso meer, Lhasa
dag 25: Lhasa
dag 26: Shigatse
dag 27: Shigatse
dag 28: Shigatse Lhasa
dag 29: Lhasa
dag 30: Lhasa -> Chengdu -> Amsterdam

Herzien schema: what do you think? En kan ik vanuit Xingping naar de rijstterassen van Longsheng en dan terug naar Yangshuo? Of is dat net de andere kant op :wink:

Het is zeker niet mijn insteek en ik waak er zeker voor om de Tibetanen niet in problemen te brengen. Heb het goed met ze voor laat maar zeggen, ben zelfs bezig met de oprichting van een Stichting.

Die overstaptijd in Chengdu vind ik krap. Misschien gaat de volgende dag een rechtstreekse vlucht vanuit Chengdu naar AMS. Dan deed ik dat liever, en dan nog ergens een dag schrappen.

Xingping ligt vanuit Guilin gezien inderdaad net aan de andere kant van Yangshuo. Longsheng ligt weer aan de andere kant van Guilin, dus handiger is dat vanuit Yangshuo te doen (zorg dat je vroeg vertrekt) of helemaal op het einde van je verblijf in Yangshuo en dan op de terugweg nog een nachtje in Guilin blijven.

Alle vliegvelden in China hebben goede en goedkope shuttlebussen.
Guilin naar Yangshuo is 15 Yuan per express bus.
Yangshuo naar Xingping 5,5 Yuan (kan ook per bamboebootje, maar dan zul je eerst moeten onderhandelen en dat zal duurder zijn).

Ik bewonder het dat je iets voor Tibet wil doen, maar vraag me wel af of je je niet kunt aansluiten bij een bestaande organisatie(?)

Johan

Hey Johan,

Dus jij stelt het volgende voor:
dag 9: Xi’an, vlucht Xi’an -> Guilin (Yangshuo)
dag 11: Yangshuo -> Xingping
dag 12: Xingping
dag 13: Yangshuo
dag 14: Longsheng, slapen in Guilin
dag 15: Guilin, vlucht Guilin -> Chengdu
dag 16: Chengdu
dag 17: Chengdu
dag 18: Chengdu
dag 19: trein
dag 20: trein, aankomst Lhasa
dag 21: Lhasa
dag 23: Lhasa, Namtso meer
dag 24: Namtso meer, Lhasa
dag 25: Lhasa
dag 26: Shigatse
dag 27: Shigatse
dag 28: Shigatse Lhasa
dag 29: Lhasa
dag 30: Lhasa -> Chengdu -> Amsterdam

Er zijn ook vluchten van rond 11.00 vanuit Lhasa naar Chengdu, dan ben ik rond 13.00 in Chengdu en dan om 18.00 naar Amsterdam.

Waar en waarom zou je nog ergens een dag willen schrappen?

Natuurlijk kan ik me ergens bij aansluiten, maar heb zelf inmiddels zoveel goede en leuke contacten hier en daar die gezamenlijk iets willen doen voor Tibet: maar dan niet als donateur aan een groter geheel, maar meer via mij vanwege mijn liefde voor het land.
We gaan er wat moois van maken!

Okay, dan hoop ik dat je niet (veel) vertraging hebt vanuit Lhasa.

Ik twijfel nog bij Xingping, want misschien kun je de tijd wel in Yangshuo gebruiken en heb je meer behoefte aan avonddrukte en een overvloed aan westerse restaurants. XingPing kun je ook als dagtrip doen door bijvoorbeeld een combi van bus en bamboeboot, maar XingPing is bijzonder aangenaam om te verblijven (beperkte lodging). Ik heb Xingping bij mijn tweede bezoek aan Yangshuo bezocht en had toen 5 nachten YS en 2 in XP.
Wanneer je Longsheng bij een tourbureautje in YS boekt, dan kun je (volgens mij) melden dat je op de terugweg in Guilin wil uitstappen. Kun je in Yangshuo allemaal nog wel regelen.

Dat schrappen stelde ik voor in het geval je op het einde nog een nacht in Chengdu nodig zou hebben.

Ik begrijp de behoefte om iets voor Tibet te willen doen. Bij een volgend bezoek zou ik dat ook doen. De meest schrijnende situatie vond ik de bedelaars langs de kora rond de Tashilhunpo in Shigatse. Maar dat waren er ook wel erg veel, en onmogelijk om ze allemaal iets te geven (dus maar niks gegeven). In Cambodja heb ik dat anders aangepakt door bij de laatste reis gericht 1 school waar ik eerder was geweest en een slimme studente die ik van een vorige reis kende te ondersteunen.

Jouw plan wakkert mijn verlangen weer aan om terug te gaan. Mooie herinneringen aan dat prachtige land, die lieve mensen en het heerlijke eten (en de leuke serveersters in Dunya en Snowland en handige verkoopsters van souvenirs).

Johan
(ben voor mezelf wel reizen door China in de lente en na de zomer aan het plannen)

Hoi Laura,

De omweg naar Yangshuo kost je veel tijd… ik zou’m er uit gooien.

Tussen Beijing en PingYao heb je nog de volgende opties:
Datong (met enorm indrukwekkende grotten met beelden)
Taiyuan met het JinCi tempelcomplex (de omweg waard). Van Taiyuan kan je ook per bus naar PingYao.
Van PingYao kan je ook met de bus naar Xi’an. Treinkaartjes vanuit PingYao zijn vaak lastig te boeken.

Xi’an: de oude stad is leuk, het terracotta leger een must see. Vergeet ook niet lekker te eten! Op het Belltower square zitten een paar bijzondere restaurants (één dumpling restaurant en één ‘schapensoep’ restaurant.)

Als je Yangshuo niet bezoekt zou je tussen Xi’an en Chengdu nog naar hongqing kunnen gaan.

Als je naar Yangshuo gaat heb ik de volgende suggesties:
Bij aankomst in Guilin met de airport bus naar de stad: laat je bij het station afzetten, anders moet je een heel eind lopen. Voor het station staan privé bus companies die je mee naar Yangshuo willen nemen, maar iets doorlopend kom je bij het busstation waar je een expressbus voor ongeveer 15 rmb kan krijgen.
Blijf in Yangshuo zelf en bezoek Xingping van daaruit. Je kan ook in Yangshuo met een gids naar Yang Di reizen en dan te voet langs de Li (een paar keer oversteken) naar Xingping wandelen. Ook bij het fietsen kan een goede gids echt meerwaarde opleveren (maar ga dan niet naar de toeristische plekken zoals moonhill, daar kan je zelfstandig ook wel heen.)
Slaap in Yangshuo zelf of buiten het stadje op het platteland (ik heb eventueel diverse adressen).
Ga vanuit Yangshuo naar Longshen en wandel daar van Ping’an naar Dazhai en overnacht ergens onderweg. (Ping’an en Dazhai liggen in aangrenzende dalen en hebben ieder andere minorities als inwoners.) Reis dan door naar Guilin en meteen door naar het vliegveld. Zonde om in Guilin te blijven slapen.

In Chengdu zijn hoogtepunten:
de Panda’s: 's ochtendsvroeg daarheen gaan!
Sanxingdui is een van de meest indrukwekkenste musea van China.
Dagtochten naar Leshan en Luodai.
Bezoek het Renmin Park.
Als je niet naar Yangshuo gaat kan je ook Emei-Shan nog beklimmen (2 dagen).

Ik heb goede ervaringen met Holly’s Hostel. Dat ligt op de rand van de tibetaanse wijk en (voor mij) op loopafstand van het centrum.

Het Tibetgedeelte is kort en ambitieus. Voordat je echt gewend bent aan de hoogte ben je er al weg.
Ik heb begrepen dat je dit al helemaal hebt geregeld incl permits etc.
Ik vind de zomer voor Tibet een prima tijd: het is er dan mooi groen…

Treintickets kan je in principe alleen kopen in de plaats van vertrek. Treinen waarbij die plaats niet het startpunt van die trein zijn (zoals op het traject PingYao - Xi’an) zitten soms vol. Ook lukt het dan niet altijd om een slaapplek te krijgen, maar vaak kan je op de trein nog wel upgraden.
Bij het boeken van vliegtickets geven niet alle ticketburo’s alle mogelijke opties. Check dus altijd even van te voren (bijv elong.net) welke vluchten er zijn en hoeveel korting ze geven. Vliegen vanuit Guilin levert niet vaak korting op, het is een populaire bestemming.

Ik vind trouwens ook de overstap van Lhasa - Chengdu - Amsterdam in Chengdu krap. Er hoeft maar iets te gebeuren op je Lhasa - Chengdu vlucht en je mist je vlucht naar huis… en daar ze waarschijnlijk niet op hetzelfde ticket staan, heb je geen rechten op overboeking…

Pingyao per trein gaat inderdaad via beperkte slaapplekken omdat het een ‘doorgaande’ trein is. Ik ben van Xi’an naar Taiyuan gevlogen en van daar per bus naar Pingyao gegaan. Daar ging ook nog aardig wat reistijd in zitten. Per trein zul je 1 en ander vooraf goed moeten (laten) regelen, maar daar heb je de service van hostels voor.

Goede tips van Hugo over Chengdu en Yangshuo en omgeving.
Dat slapen in Guilin is denk ik nodig wanneer je een volle dagtrip naar Longshen doen en niet in Ping’An overnacht. (En Guilin is geen Yangshuo maar best aangenaam).

Tibet in de zomer betekent meer regen en minder zon, maar dat hoeft geen reden te zijn om niet te gaan (voor mij wel vanwege fotografie).

Johan

Thanks voor je tips! Heb naar aanleiding daarvan wat invulling gegeven aan mijn dagen (ook om te kijken of ik een beetje overkom qua tijdsbesteding etc.). Ziet er nu (gedeeltelijk) zo uit:
dag 8: Xi’an (Huashan Mountain + peak climbing (2,5 uur reistijd heen en 2,5 uur terug)
dag 9: Xi’an (TerraCotta Leger + Big Wild Goose Pagoda + vlucht Xi’an -> Guilin 18.30 = 2 uur en slapen in Guilin
dag 10: Guilin -> Yangshuo
dag 11: Yangshuo (centrum + fietshuur)
dag 12: Yangshuo (Xingping heen met de bamboeboot, terug met bus)
dag 13: Yangshuo ( Moon Hill)
dag 14: Yangshuo -> Longsheng (rijstterrassen)
dag 15: Longsheng ( wandeling + naar Guilin voor vlucht Chengdu = 18.00 vertrek, 1,5 uur vliegen)
dag 16: Chengdu (Renmin Park)
dag 17: Chengdu (Pandabreading centre + Big Boedha van Leshan + 20.59 naar trein Lhasa = 44 uur)

Ik wil toch wel graag naar Yangshuo en omgeving (Longsheng + XingPing), houd toch ook wel heel erg van natuur en mooie omgevingen. En ik denk dat er ook behoorlijk wat cultuur in deze reis verweven zit (o.a. nodige tempels etc.).
De omwegen tussen Beijing en PingYao neem ik mee als overweging. Denk dat de reis al behoorlijk vol zit en af en toe wat slack/rust momentje is misschien ook wel aardig :wink:

Doet de bus van PingYao naar Xi’an er niet ontzettend lang over? De nachttrein (vertrekt om 00.30 vanuit PingYao) doet er namelijk al 8 uur over. En dacht met de nachttrein wat tijd te winnen… En een eventueel nachtje in een stoel overleef ik wel, als het maar geen staanplaats is :wink:

De wandeltocht die je noemt van Ping’an naar Dazhai is die ook op dag 14 of 15 van mijn schema te doen? En kom je dan langs de rijstterassen of is dat een aparte activiteit?

Hoe zijn de hostels eigenlijk in China? Hoeft echt niet super de luxe te zijn, maar zo her en der een warme douche zou wel fijn zijn :wink: Zat vorig jaar in April in Tibet (nog niet al te warm) en het water werd er in het hotel pas warm na 25 minuten: tegen die tijd stond dan je hotelkamer half blank. Heeft zo zijn charme, want het zijn nog steeds de momenten waar ik o.a. veel aan terug denk: maar toch!

Klopt dat ik niet heel veel tijd heb in Tibet, maar vorig jaar was ik er ruim 2 weken en zelfs toen had ik nog niet de conditie als die ik hier in Nederland heb. Maar je hebt waarschijnlijk ook gelezen dan, dat mijn insteek naar Tibet veel meer vriendschap is dan rondreizen als toerist.

Adresjes om te slapen sta ik zeker open voor! De vliegtickets korting vind ik op internet of bij de bureautjes waar ze te koop zijn?
En wat is overigens een dumpling restaurant? Een schapensoep restaurant kan ik me wel iets bij voorstellen :wink: