Hmm nou ja, ik kan natuurlijk altijd eerst een dag minder in Chengdu nemen en er op de terugweg dan 1 bijpakken.
Misschien zo slecht toch nog niet.
Haha @ Johan, moet wel even lachen om je reactie om de serveersters bij Dunya
Dat is inderdaad een bond gezeldschap aan gezellige meiden!
Wanneer ben je er geweest?
En las inderdaad dat je ook weer wat aan het plannen bent: september toch? Ga je dan voor een rondje doen?
Ik ben met de bus van Xi’an naar Taiyuan gereisd in ongeveer 9 uur, en dat is 2 uur verder dan Pingyao. Ik denk dat het met de bus dus sneller is…
De wandeling Ping’an naar Dazhai kost denk ik ongeveer 4 uur. Je loopt vanuit het ene dal met rijstterrassen naar het andere dal met rijstterassen. Kortom, je heb van beide dalen de maximale ervaring!
De hostels in China zijn goed, veel beter ook dan in Tibet. Ik slaap ondertussen niet meer in dorms, maar heb voor 50 - 120 rmb (6 - 13 euro) een eigen (2-persoons) kamer met eigen wc en warme douche. Vrijwel altijd ook TV en airco en heel soms ook een eigen PC met internet.
Vliegticketprijzen kan je checken op www.elong.net Die prijzen leveren de ticketburo’s als ze netjes zaken doen ook.
Voor de restaurants verwijs ik je naar:
www.foodinchina.nl
Als je adresjes wilt, gaarne een privebericht sturen met daarin je email adres.
Dat klinkt bijna als een luxe vakantie ![]()
Bustickets PingYao - Xian zijn wel goed verkrijgbaar? Die reist dan waarschijnlijk alleen niet 's nachts, waardoor ik een dag ‘kwijtraak’.
De wandeling van Ping’An naar Dazhai is dan 4 uur, maar moet daar dan eerst nog komen vanuit Longsheng en na de wandeling door naar Guilin om mijn vlucht Chengdu van 18.00 te halen. Lijkt me prachtig die wandeling, maar is het haalbaar om dan uiterlijk 16.00 in Guilin te zijn?
En zijn de vliegtickets überhaupt goed te boeken? Heb natuurlijk niet heel veel speling (kan ze bij aankomst in Xi’an en Guilin kopen), want vertrek vaak al na een paar dagen weer naar de volgende bestemming.
Of kan ik ze dan beter vooraf kopen?
Bustickets zijn veel makkelijker te krijgen. Ik reisde inderdaad overdag. Nachtbussen raad ik je niet aan, nachttreinen zijn dan veel confortabeler.
Als je op dag 14 naar Longshen vertrekt kan je de volgende ochtend vroeg naar Dazhai lopen. 16 uur terug in Guilin moet dan geen probleem zijn.
Maar vraag dit even na in Yangshuo.
Ik boek mijn vluchten meestal een paar (1-3) dagen van te voren. Dan blijf je flexibel. Vliegtickets kan je in China trouwens vrij makkelijk teruggeven, zeker voor dat de vlucht plaats vindt krijg je nog veel geld terug.
Je kan je Xi’an ticket in Beijing kopen, je Guilin ticket in Yangshuo.
Dag 8 zou ik lekker in Xi’an blijven. Een stukje fietsen over de muur (Zuidpoort), naar amateuropera luisteren in het parkje te zuiden van de muur met traditionele muziekinstrumenten, naar de Drum en Bell Tower, daar wat luieren en vliegeren, nachtmarkt in de moslimwijk. Zoiets. Maar je mag helemaal zelf beslissen ![]()
Dag 12. Misschien wel leuk om andersom te doen: met de bus naar Xingping, misschien ben je vroeg genoeg voor de markt, die is groter dan die van Yangshuo en je zult er bijna geen westerling tegen komen, lunch in This Old Place Cafe (een paar minuten lopen vanaf het gelijknamige hostel), eventueel nog de heuvel beklimmen die naast de rivier ligt, pootje baden en dan na flink onderhandelen met een bootje een stukje richting Yang Di en naar Yangshuo terug laten brengen. Of weer met de bus terug.
Alleen maar goede kamers met eigen badkamer in hostels/hotels gehad en daar heb ik ook wel 170 tot 240 RMB voor over. Veel gebruik gemaakt van tripadvisor.com
Wanneer je toch met een strak schema zit, dan kun je net zo goed heel veel net voor je vertrekt al in NL boeken.
In juni 2009 was ik in Tibet. Onvergetelijke ervaring! Een volgende keer wil ik in de herfst (na de eerste week van oktober).
Voor dit jaar staat nog niks vast, maar ik denk aan:
- in september naar de minderheden in Guizhou en dan via Chongqing naar Jiuzhaigou en terug weer vanaf Chengdu.
- misschien in mei/juni vanaf Beijing naar Chengde, Datong, Kaifeng, Chongqing, Langzhong naar Chengdu (en omgeving).
Johan
Goede ideeën! Guizhou is een echte aanrader, je stapt zo weer een 10-tal jaren terug in de tijd! Het wordt daar echter wel snel veel toeristischer, dus snel gaan!
Hugo