Rondreis China - graag advies

Hoi allemaal,

Ook ik ben een reis voor de 2e week van oktober voor 4 weken aan het plannen naar China.

Wij willen vooral een beetje de hoogtepunten zien. De volgende bestemmingen spraken mij erg aan:
Beijing nachttrein XI’AN tussen vlucht Hengzhuo bus/trein Shanghai tussenvlucht **Chengdu ***tussenvlucht *Guilin/Yangshuo ? Shenzen/Hongkong

Graag tips als jullie andere vervoersmiddelen tussen plaatsen adviseren.
Persoonlijk hoef ik niet meer dan 10 á 15 uur in een trein of bus te zitten. Maar misschien is dit jullie wel zeer goed bevallen?

[ul]
[li]Verlopen tussen vluchten een beetje soepel?
[/li][/ul]
[ul]
[li]Hoe van Guillin naar shenzhen/Hongkong reizen? (Nacht) bus, trein, vlucht?
[/li][/ul]
[ul]
[li]Is Chengdu de moeite waard? Ik wil graag de panda’s zien. Maar lees vooral reviews dat dit een beetje overrated is (waar zijn nog meer panda’s te spotten?). Ook wil ik graag naar Leshan en Jiuzhaigou.
[/li][/ul]
[ul]
[li]Is het heel zonde als we Dali en/of Lijang skippen? Uit andere berichten maak ik op dat deze plaatsen ook erg de moeite waard zijn? Op welke vlakken?
[/li][/ul]

Ook tips voor het aantal te besteden dagen per bestemmingen zijn welkom!

Mag ik jullie alvast hartelijk danken voor de moeite!

De nachttreinen in China zijn prima. Ook zijn er tappunten met gekookt water zodat je altijd instant noedels of i.d. kunt maken.

Van Yuanshuo zijn wij met de nachttrein naar Guanzhou gereisd en daarna door met trein naar Hong Kong.

Wij hebben Chengdu voor de panda’s niet aangedaan.

Dali en Lijang vonden wij juist het heel erg de moeite waard en zou ik niet zomaar skippen maar ook dat is voor iedereen weer anders.

Onze reis door China was een heel bijzondere belevenis; zo ook het eten! :wink:

Zowel Beijing, Shanghai als Hongkong, lijkt me een beetje overkill aan grote steden. Je zou Shanghai kunnen schrappen.
Het is ook mogelijk om van Xian naar Jiuzhaigou te vliegen. Let op dat JZG duur is.
Vervolgens met de bus naar Chengdu, eventueel met overnachting(en) in Songpan.
Chengdu heeft wel meer te bieden:

Ik ben regelmatig in Chengdu geweest, maar nog nooit naar het Panda-centrum omdat ik een allergie heb voor ‘dierentuinen’…
Leshan is prima als dagtrip te doen. De meeste hostels kunnen dat voor je regelen. Chengdu heeft opvallend veel goede hostels (ook met privekamers).
Er is tegenwoordig een rechtstreekse shuttlebus van Guilin Airport naar Yangshuo, zie elders op dit forum voor meer info. Guilin zou je op zich kunnen overslaan, tenzij je ook naar de rijstterrassen gaat en eventueel verder naar minderhedendorpen in het westen (wind en regenbruggen).
Dali en Lijiang zijn zeker de moeite waard, en je kunt (vooral bij Lijiang) mooi in de omgeving fietsen. Vanuit die regio kun je ook prima per nachttrein van Kunming naar Guilin reizen. In Guilin gaat vanaf het centrale busstation een expresbus naar Yangshuo voor circa 20RMB.
Bij aankomst in Yangshuo kun je nog wel je vervoer naar HK regelen, eventueel door je hotel.
Vaak dalen de prijzen voor binnenlandse vluchten ongeveer 3 weken vooraf, maar houd die prijzen gewoon in de gaten via ctrip/travelzen/elong.

Johan
(in april/mei voor de negende keer naar China)

1 like

Wat gaaf dat je naar China gaat! 4 weken lang is ook een mooie periode en je hebt het goed uitgekiend dat je net na de landelijke vrije week gaat.

Zoals je je reis nu aangeeft zitten er veel grote steden in en lijk je ook van west naar oost te gaan en vervolgens weer terug. De steden hebben veel van hetzelfde te bieden en als je pech hebt ben je er op een slechte dag en is de luchtkwaliteit niet al te best.

Wanneer je van Beijing naar Xi’an gaat kun je een dagje stoppen in Pingyao. Dat is een hele oude stad met originele stadsmuren. Ik vond het een bijzondere plek om rond te lopen.
De panda’s in Chengdu vond ik super om te zien. Ik was er begin 2011, ik weet niet hoe en of het park in de jaren veranderd is. Vanuit Chengdu kun je een mooie rit maken naar Kunming, Je neemt bussen / busjes en gaat zo naar Kangding, Litang & Lijiang. Plaatsen die nagenoeg Tibet zijn, de ritten zijn ook geweldig omdat je op het hoogste punt op zo’n 5000m zit.
In Lijian kun je naar de Tiger Leaping Gorge waar je een tweedaagse trekking kunt doen.

Veel succes met plannen!

Bedankt voor jullie tips, hier heb ik zeker wat aan! Al blijf ik uiteraard met vraagjes zitten:

Chengdu ga ik in mijn planning laten staan, ik denk zo voor 3 volle dagen?

Shanghai zit ik over te twijfelen, wij houden van steden. En misschien is dit allemaal terug te vinden in Beijing en Hongkong dan wil ik alsnog graag Hangzhou en Huangshan (Yellow Mountains) bezoeken… mits dit in vergelijkbare vlakken terug te vinden is ergens anders?

Nog steeds zit ik in dubio over Lijian. Wij zijn niet echte wandelaars/hikers. Ik heb erg het gevoel dat deze omgeving hiervoor bedoeld is?

@Linu: Dat geloof ik graag dat China een bijzonder belevenis is haha! Wat hebben jullie zoals bezocht/gedaan in Dali en Lijang?

@johan1973: Ja het idee was om in Guilin de rijsterassen te bezoeken, mits dit ook in Yangshuo kan? Of zeg ik iets geks haha.
Wij dachten er aan om een beetje buiten de toeristische plekjes te verblijven in Yangshuo (indien dit überhaupt te vermijden is) en daar de omgeving op de fiets te verkennen. Begrijp dat dit een hele andere omgeving is dan Lijiang, maar zoals ik al eerder aangaf om naar Lijiang te gaan om (alleen maar) te fietsten en te wandelen is niet geheel aan ons besteed.

Voor de negende keer naar China? Woow! Heb je toevallig een blog bijgehouden van je vorige reizen?

@GoYvon: Over Pingyao heb ik inderdaad eerder gelezen, dit neem ik zeker mee als optie.
Hoeveel dagen zal ik dan uit moeten trekken voor Kunming, Kangding, Litang en Lijiang? Wat zijn de reisafstanden?
Hiervoor zal ik Shanghai, Hangzhou en Huangshan moeten laten vallen…

Als je de route Chengdu - Kangding - Litang - Lijiang wil doen, moet je wel goed bedenken dat Litang op zo’n 4.000 meter hoogte ligt. Dit betekent kans op hoogteziekte als je er van Kangding zo heen reist. In dat geval is het beter zo’n 2 à 3 dagen in Kangding te blijven om te acclimatiseren. Kangding ligt op zo’n 2.300 meter hoogte. Maar ik weet niet of zo’n langere stop in Kangding wel in jullie drukke reisschema past. Bovendien kost het reizen daar met bussen / busjes denk ik de nodige tijd. Ben zelf ook een aantal maanden geleden in die regio geweest (o.a. in Kangding en Litang) maar het is een streek, waar nog maar weinig westerse toeristen reizen en ze spreken daar weinig Engels. Zelf heb ik daar rondgereisd met eigen auto met chauffeur en gids en dat was perfect.

@Tiberlover: Het wordt inderdaad erg druk in mijn schema als we dit eraan toe voegen. We hebben besloten om dit dan ook te laten vervallen. En we vanaf Chengdu naar Yangshuo gaan.

Ondanks dat er veel steden worden opgenomen in mijn schema wil ik toch naar Shanghai met name om Hangzhou en Huangshan (Yellow Mountains) te bezoeken.

Zoals GoYvon al aangaf gaan we van west naar oost te gaan en vervolgens weer terug. Misschien erg onhandig?

Even ter info dit is mijn planning:

Beijing
XI’AN
Shanghai/Hangzhou/Huangshan
Chengdu
Jiuzhaigou
Guilin/Yangshuo vanuit hier de Longji rijstterrassen bezoeken.
Hongkong

Iemand een logische planning in gedachten? Ik dacht eraan om van Shanghai naar Jiuzhaigou te vliegen maar dat is echt te belachelijk duur.
Of raden jullie een excursie vanuit Chengdu aan naar Jiuzhaigou? Begreep dat dit een bus tour is van 10uur? Dat 2x zie ik niet echt zitten.
Valt er vanauit Jiuzhaigou te vliegen naar Guillin?

Pff… lastlastiglastig we willen ook weer zo veel hé haha.
Een geheel andere volgorde is ook welkom!

Even een ander vraagje hoe is het weer op deze plaatsen midden oktober, begin november?

@Manu91
Wij zijn ook met de nachttrein via Beijing naar Pyngyao geweest, echt een leuke onderbreking in een typisch oud Chinees stadje, en de andere dag weer met de nachttrein verder naar Xian. We hadden het niet graag willen missen!

Wat we gedaan hebben in Dali en Lijiang?
We zaten in Guesthouses binnen de oude stadsmuren, echt zon bijzondere sfeer! In Dali hebben we gefietst, zijn met de kabelbaan naar helemaal naar boven gegaan, en hebben er gewoon rondgesjouwd. In Lijiang kun je ook uren in het stadje rondlopen, prachtige uitzichten over de oude stad met typische daken, de lokale markt bezocht, en met een gids de bergen in. Zowel in Dali als Lijiang hebben we veel verschillende minderheden ontmoet; traditioneel gekleed en toch zon kleurig gezicht!

Wij waren vorig de maand oktober in China en hebben de 1e week ook meegemaakt dat de Chinezen hun public holiday vieren. Wat een drukte! :chin::chin::chin:

Succes met jullie verdere planning!

Nog een keer naar mijn planning gekeken.
Ik kan natuurlijk ook vanuit Beijing naar (trein a 5uurtjes) Shanghai –> Hangzhou vlucht naar XI’AN en dan met een tussenvlucht richting Jiuzhaigou (daarna naar Chengdu etc.). Ik vindt alleen geen rechtstreekse vluchten…

@linu Pyngyao ga ik zeker mee nemen in mijn planning. We willen alleen zoveel haha. Gelukkig hebben we nog even! Lijian en Dali klinken heerlijk… wie weet dat ik Shanghai en omgeving toch skip voor deze twee plaatsen…

Wij hebben expres voor de 2e week van oktober gekozen om de public holiday te vermijden. Als het goed is hebben wij er geen last van.

Pingyao is zeker een aanrader. En ik zou of Shanghai of Hongkong laten vallen. Een van die twee grote, moderne steden is genoeg.

Dankzij jullie tips ben ik een stuk verder gekomen!
(Met pijn in me hart toch Shanghai laten valen haha…)

Ik heb 4 weken en heb al 23 dagen een plaatsje kunnen geven. Schuiven is uiteraard ook nog mogelijk.

[ul]
[li]Hoelang zouden we voor Pinyao uittrekken?[/li]Vanuit Beijing met de snelheidstrein of ook de nachttrein? / Vanuit Pinyao richting XIAN met de snelheidstrein of de nachttrein?
[/ul]
[ul]
[li]Kunming/Dali/Lijiang hoeveel dagen hiervoor uittrekken? (Tiger Leaping Gorge deze trekking gaan we NIET doen)[/li][/ul]
[ul]
[li]Wij willen graag naar de Longji rijstterrassen. Is dit nog de moeite waard midden oktober? Gaan hier tours vanuit Yangshuo of alleen Guilin?[/li][/ul]

Dag 01 AMS -Beijing
Dag 02 Beijing
Dag 03 Beijing
Dag 04 Beijing
Dag 05 Beijing-XIAN (Nachttrein)
Dag 06 XIAN
Dag 07 XIAN - Jiuzhaigou** Iemand een idee waar ik rechtstreekse vluchten kan boeken?**
Dag 08 Jiuzhaigou
Dag 09 Jiuzhaigou
Dag 10 Jiuzhaigou-Chengdu Bus/Vlucht
Dag 11 Chengdu
Dag 12 Chengdu
Dag 13 Chengdu
**Dag 14 Chengdu naar Kunming-Lijang-Dali óf dit skippen en rechtstreeks naar Guillin/Yangshuo… ADVIES?:chin: **
Dag 15 Yangshuo
Dag 16 Yangshuo
Dag 17 Yangshuo
Dag 18 Yangshuo - Guilin - Longji rijstterrassen
Dag 19 Guilin - Shenzen - Hongkong (Nachttrein)
Dag 20 Hongkong
Dag 21 Hongkong
Dag 22 Hongkong
Dag 23 Hongkong - AMS

Het duurt nog even maar de voorpret is zo leuk! Bedankt weer :slight_smile:

Het begint een beetje krap te worden.
Pingyao is een juweeltje, maar wel voor minstens een nacht (ik had er 3 nachten). Treinkaartjes kun je via je 10 dagen vooraf in je eerste hotel/hostel in Beijing laten regelen. Stuur een kopie van je paspoort mee.

China Eastern vliegt van Xian naar JZG, maar ik kan op dit moment geen vluchten op hun site vinden. Misschien is het nog te vroeg. Oktober is één van de mooiste periodes voor JZG.
http://en.ceair.com

Ik zou een nachtje minder CD en HK doen en dan kijken of Dali en Lijiang nog in te plannen zijn. Een veel gebruikte route is Lijiang - Dali - Kunming per bus en dan per nachttrein naar Guilin, maar die trein is gelijktijdig tijdrovend want niet zo snel. Je kunt ook via Kunming op Guilin vliegen en dan de shuttlebus naar Yangshuo nemen. Voor zover ik weet gaan in het westen van China niet veel hogesnelheidstreinen, vanwege de bergen.

Longji / Ping’An kun je voor het gemak als dagtrip doen vanuit YS. Er zijn in West Street wel bureautjes die dit aanbieden. Enige nadeel is dat je naar Longji gaat via de rondweg van Guilin (heen en weer reizen). Ik vermoed dat de oogst midden oktober zo’n beetje achter de rug is. Persoonlijk vind ik september de mooiste tijd. Maar ik heb ook wel eind oktober nog schitterend weer gehad in YS.

Johan

Nou de tickets zijn geboekt! 12 oktober vliegen we naar Beijing en 5 november terug vanaf HongKong. Jeej! Shanghai hebben we laten vallen… Graag nog even jullie laatste op en aanmerkingen op mijn schema:

dag 1 Aankomst Beijing - Rustdag
dag 2 Beijing
dag 3 Beijing
dag 4 Beijing
dag 5 Beijing - Pingyao (Nachttrein)
dag 6 Pingyao
dag 7 Pingyao - XIAN (Nachttrein)
dag 8 XIAN
dag 9 XIAN - Jiuzhaigou
dag 10 Jiuzhaigou
dag 11 Jiuzhaigou - Huanglong
dag 12 Huanglong- Chengdu (bus/vlucht?)
dag 13 Chengdu
dag 14 Chengdu
dag 15 Chengdu
dag 16 Chengdu - Guilin- Yangshuo
dag 17 Yangshuo
dag 18 Yangshuo
dag 19 Yangshuo
dag 20 Yangshuo - Guilin - Longji rijstterrassen
dag 21 Guilin - Shenzen - Hongkong (Nachttrein)
dag 22 Hong Kong
dag 23 Hong Kong
dag 24 Hong Kong

Helaas geen Lijiang - Dali - Kunming omdat deze tijd rovend zijn.

Bedankt weer, heb veel aan jullie reacties gehad!

Ik ben nu alvast voor hostels en hotels aan het kijken.

Ik zie dat deze erg schaars zijn in Songpan & Huanglong. Iemand tips?
Mijn idee was namelijk als wij op JZH aanvliegen direct naar Jiuzhaigou te gaan met de bus. Dag 2 de hele dag daar eropuit in Jiuzhaigou. (hier is het verblijf al gevonden!) Dag 3 van Jiuzhaigou naar Huanglong… daar in de buurt verblijven zodat we de volgende dag naar Chengdu kunnen. Maar waar!?

China is mooi! Jiuzaighou is mooi, maar je moet goed bedenken dat dat een prijzig onderdeel van je reis is, plus dat je op flinke hoogte bent. Wij hadden op de dag van aankomst in dit gebied expres een dag ‘niks’ ingepland en dat bleek niet voor niks te zijn…

Hoi wat vond je de moeite waard in Dali en Lijanf?:slight_smile:

Chengdu
Ik vond het Pandapark in Chengdu juist een mooi park en een leuke middag/dagtrip. De verblijven en het park zelf ziet er verzorgd uit en dat is in China vaak niet het geval ook al betaal je entree. Naast de Reuzen Panda’s hebben ze ook Kleine Panda’s die in een groot verblijf vrij rondlopen en waar je tussen kunt lopen. Het rondlopen tussen de Kleine Panda’s vond ik leuker dan het kijken naar de Reuzen Panda’s want die doen niet echt veel…

In Chengdu moet je vooral een keer Hotpot gaan eten, behalve als je niet van pittig houdt. In China is eten belangrijk en dit is een zeer bekend gerecht/manier van eten.

Behalve dit heeft Chengdu niet echt speciale dingen en ik zou daarom hier niet zolang blijven.

In de buurt heb je wel Leshan en Emei Shan.

Jiuzhaigou
Als je naar het park gaat in Jiuzhaigou zou ik zo vroeg mogelijk bij opening het park binnen gaan. Ik ben er zelf in de winter 2 dagen geweest, dan is het niet druk en er waren een aantal meren gesloten door de sneeuw/ijs en toch had ik het idee dat ik niet genoeg tijd had om alles goed te zien en rond een aantal meren/riviertjes te lopen. Koop eten buiten het park want het enige wat ik tegenkwam was instant noodles en worstjes.

Tip: in de morgen brengen ze alle bezoekers naar de top/bergen van het park in het dal/lagere gebieden is het dan juist lekker rustig.

De busreis van Jiuzhaigou naar Chengdu is trouwens een mooie rit en met oordopjes in en muziek in was de rit zo voorbij.

Jiuzhaigou hoeft trouwens niet prijzig te zijn voor CNY 14,- kan je wel eten en ze hebben ook een aantal hostels.

Pingyao
In 1 dag heb je de oude stad wel gezien al raad ik je aan net zoals Johan1973 hier wel te overnachten.

**Lijiang **
Lijiang heeft een mooie karakteristieke binnenstad die er weer heel anders uitziet dan Pingyao. Het is wel heel erg toeristisch met om de 20 meter een trommelwinkel die weer dezelfde zooi verkoopt…

In de buurt heb je ook nog een aantal leuke plaatjes met busnummer 6 kan je voor CNY 2,- (heen en terug) een leuke rit maken. Deze bus gaat van Lijiang oude stad naar Shuhe een leuk stadje zeker de moeite waard om te bekijken. De bus gaat verder en stopt bij een oude tempel in de zomer zullen de bomen met bloemen mooi in bloei staan daarna gaat hij verder door een aantal kleine plaatjes langs een Tibetaanse tempel om uiteindelijk te stoppen bij een Waterstad/park ofzo (ben er niet binnen geweest dus weet niet precies wat het is). Heel deze rit heb je een mooi uitzicht op Snowmountain en je komt een heel stuk dichterbij bij deze berg.

Zelf zou ik 1 dag in Lijiang blijven en als je de tijd hebt nog een dag eraan plakken om naar Shuhe te gaan.

Dali
Is overzichtelijker dan Lijiang en ik vind ook meer relaxt. Deze stad kan je ook wel in een dag zien.

Wat ik je aanraad is om een scooter (CNY 60,- 1 dag) te huren of fiets (CNY 15,- 1 dag) en dan naar Lake Erhai te gaan en hier de uitgezette route te volgen. Als je deze route volgt kom je door allemaal kleine dorpjes en je rijdt naast het meer. Op deze route zal je ook iemand vis zien verkopen stop hier vooral en eet de vers gevangen vis (CNY 1,5 een stokje, gebakken in olie en rode peppers kan je er zelf op doen). Aan het vet op het asfalt kan je zien dat ze hier al een x aantal jaar staat.

In Dali heb je ook nog de 3 Pagodas met een heel tempelcomplex eromheen. Je kunt ook nog de berg oplopen of met een stoeltjeslift gaan om zo Lake Erhai en Dali goed te zien. Niet ver van Dali hebben ze ook nog een vlindertuin met een mooi klein park erbij.

Tip: bij de school kan je buiten goedkoop eten. Rond etenstijd zul je mensen zien met oranje bakjes volg de tegengestelde richting van deze mensen en je hebt het gevonden. Groente kost CNY 1,-, vlees CNY 2/3,- en rijst CNY2,-.

Probeer ook de Huabing een koekje met eens pasta van bloemen ertussen. Dit komt volgens mij van Kunming maar ook in Dali en Lijiang tekoop.

2 likes

Wat n siper informatie! Dank je wel!

Chengdu heeft wel meer te bieden. Het is een moderne stad.

• standbeeld van Mao (al blijft het 1 van de grootste massamoordenaars) op het Tianfu Square.
  • Renmin Park / People’s Park om even aan de stad te ontsnappen.
  • Wenshu Temple met parkje en bibliotheek
  • Jinli Ancient Street wanneer je wat snacks wil eten, ook interessant kan de Tibetaanse wijk er tegenover zijn
  • Du Fu Cottage, met een mooi park en toen ik er was een mooie tentoonstelling om 's avonds te bezoeken
    En goede hostels verspreid over de stad. (De laatste 2 keer zat ik in Lazy Bones met snackrestaurant aan de overkant en niet ver van een Carrefour.)

In Lijiang Black Dragon Pool in het park aan de oostkant van de stad.
Shuhu is heel goed per fiets bereikbaar, net te noorden van Lijiang. Goede plek om te lunchen bijvoorbeeld. En fiets dan door naar het noorden
over het platteland door de dorpjes, ik weet niet of dokter Ho nog leeft, maar die je komt zijn huis vanzelf tegen.

Johan