Chengdu
Ik vond het Pandapark in Chengdu juist een mooi park en een leuke middag/dagtrip. De verblijven en het park zelf ziet er verzorgd uit en dat is in China vaak niet het geval ook al betaal je entree. Naast de Reuzen Panda’s hebben ze ook Kleine Panda’s die in een groot verblijf vrij rondlopen en waar je tussen kunt lopen. Het rondlopen tussen de Kleine Panda’s vond ik leuker dan het kijken naar de Reuzen Panda’s want die doen niet echt veel…
In Chengdu moet je vooral een keer Hotpot gaan eten, behalve als je niet van pittig houdt. In China is eten belangrijk en dit is een zeer bekend gerecht/manier van eten.
Behalve dit heeft Chengdu niet echt speciale dingen en ik zou daarom hier niet zolang blijven.
In de buurt heb je wel Leshan en Emei Shan.
Jiuzhaigou
Als je naar het park gaat in Jiuzhaigou zou ik zo vroeg mogelijk bij opening het park binnen gaan. Ik ben er zelf in de winter 2 dagen geweest, dan is het niet druk en er waren een aantal meren gesloten door de sneeuw/ijs en toch had ik het idee dat ik niet genoeg tijd had om alles goed te zien en rond een aantal meren/riviertjes te lopen. Koop eten buiten het park want het enige wat ik tegenkwam was instant noodles en worstjes.
Tip: in de morgen brengen ze alle bezoekers naar de top/bergen van het park in het dal/lagere gebieden is het dan juist lekker rustig.
De busreis van Jiuzhaigou naar Chengdu is trouwens een mooie rit en met oordopjes in en muziek in was de rit zo voorbij.
Jiuzhaigou hoeft trouwens niet prijzig te zijn voor CNY 14,- kan je wel eten en ze hebben ook een aantal hostels.
Pingyao
In 1 dag heb je de oude stad wel gezien al raad ik je aan net zoals Johan1973 hier wel te overnachten.
**Lijiang **
Lijiang heeft een mooie karakteristieke binnenstad die er weer heel anders uitziet dan Pingyao. Het is wel heel erg toeristisch met om de 20 meter een trommelwinkel die weer dezelfde zooi verkoopt…
In de buurt heb je ook nog een aantal leuke plaatjes met busnummer 6 kan je voor CNY 2,- (heen en terug) een leuke rit maken. Deze bus gaat van Lijiang oude stad naar Shuhe een leuk stadje zeker de moeite waard om te bekijken. De bus gaat verder en stopt bij een oude tempel in de zomer zullen de bomen met bloemen mooi in bloei staan daarna gaat hij verder door een aantal kleine plaatjes langs een Tibetaanse tempel om uiteindelijk te stoppen bij een Waterstad/park ofzo (ben er niet binnen geweest dus weet niet precies wat het is). Heel deze rit heb je een mooi uitzicht op Snowmountain en je komt een heel stuk dichterbij bij deze berg.
Zelf zou ik 1 dag in Lijiang blijven en als je de tijd hebt nog een dag eraan plakken om naar Shuhe te gaan.
Dali
Is overzichtelijker dan Lijiang en ik vind ook meer relaxt. Deze stad kan je ook wel in een dag zien.
Wat ik je aanraad is om een scooter (CNY 60,- 1 dag) te huren of fiets (CNY 15,- 1 dag) en dan naar Lake Erhai te gaan en hier de uitgezette route te volgen. Als je deze route volgt kom je door allemaal kleine dorpjes en je rijdt naast het meer. Op deze route zal je ook iemand vis zien verkopen stop hier vooral en eet de vers gevangen vis (CNY 1,5 een stokje, gebakken in olie en rode peppers kan je er zelf op doen). Aan het vet op het asfalt kan je zien dat ze hier al een x aantal jaar staat.
In Dali heb je ook nog de 3 Pagodas met een heel tempelcomplex eromheen. Je kunt ook nog de berg oplopen of met een stoeltjeslift gaan om zo Lake Erhai en Dali goed te zien. Niet ver van Dali hebben ze ook nog een vlindertuin met een mooi klein park erbij.
Tip: bij de school kan je buiten goedkoop eten. Rond etenstijd zul je mensen zien met oranje bakjes volg de tegengestelde richting van deze mensen en je hebt het gevonden. Groente kost CNY 1,-, vlees CNY 2/3,- en rijst CNY2,-.
Probeer ook de Huabing een koekje met eens pasta van bloemen ertussen. Dit komt volgens mij van Kunming maar ook in Dali en Lijiang tekoop.