Route China in 25 dagen van Beijing naar Hong Kong

Hallo allemaal,

Over een dikke maand vertrekken mijn vriend en ik naar China! We moeten in 25 dagen van Beijing naar Hong Kong komen en willen onderweg proeven van verschillende gebieden en bezienswaardigheden.

Is onderstaande reisschema haalbaar? Of zouden jullie het anders doen/ergens anders heengaan/ergens langer of korter blijven?

1 25-07-2014: Vliegtuig 13.05 vliegen
2 26-07-2014: Beijing 9.50 landen
3 27-07-2014: Beijing
4 28-07-2014: Beijing
5 29-07-2014: Beijing
6 30-07-2014: Beijing
7 31-07-2014: Datong (trein overdag/nacht)
8 01-08-2014: Datong (nachttrein naar Xian)
9 02-08-2014: Xian
10 03-08-2014: Xian
11 04-08-2014: Xian (nachttrein of vliegtuig)
12 05-08-2014: Chengdu
13 06-08-2014: Chengdu
14 07-08-2014: Chengdu (Uitstap naar Jiuzhaigou, of Songpan)
15 08-08-2014: Chengdu (Uitstap naar Jiuzhaigou, of Songpan)
16 09-08-2014: Chengdu (Uitstap naar Jiuzhaigou of Songpan)
17 10-08-2014: Chengdu (vliegen naar Yangshuo)
18 11-08-2014: Yangshuo
19 12-08-2014: Yangshuo (uitstap naar Longji)
20 13-08-2014: Yangshuo
21 14-08-2014: Yangshuo (vliegen naar Hong Kong)
22 15-08-2014: Hong Kong
23 16-08-2014: Hong Kong
24 17-08-2014: Hong Kong
25 18-08-2014: Vliegen naar huis 11.00 uur

Ook twijfelen we of we niet naar Lijiang moeten gaan nadat we in Chengdu zijn geweest. Lijiang lijkt me namelijk geweldig, maar reistechnisch minder handig. Dan zouden we Datong skippen.

Heeft er verder nog iemand tips voor een goed hostel/hotel in Xian, Chengdu en Hong Kong? Hoeft niet super goedkoop te zijn.

Alvast super bedankt voor jullie reactie.

Heel veel groeten!
Evi

Zelf zou ik korter in Beijing blijven 3/4 dagen. In 3 dagen kan je makkelijk de grote toeristische trekpleisters in Beijing bezoeken (Summer palace, de Muur, Drum en Bell tower, hutongs, Tiananmen en Tempel of Heaven.

Ik ben zelf niet in de Drum en Bell tower geweest omdat ik al zulke towers al had bezocht in 西安 (Xīān), die zien er ook mooier uit.

Vanaf Datong zou je nog naar Pingyao kunnen gaan en vanaf daar naar Xian.

Chengdu zelf heeft weinig toeristische trekpleisters en weinig historische plekken. Het pandapark is wel erg mooi daar kan je een halve dag rondlopen of een hele dag als je de tijd hebt, uitgaan en shoppen kan je ook goed doen in Chengdu. Vanuit Chengdu kan je in 1 dag naar Leshan en weer terug daarnaast kan je er ook de bus nemen naar Jiuzhaigou.
In Chengdu heb ik een maand in de Traffic Inn gezeten een hostel dat vlakbij het busstation zit, je kan hiervan dus zo naar de bus naar Leshan, Pandapark en Jiuzhaigou lopen. De staff vond ik ook erg goed, ze willen je soms rondleiden door Chengdu et cetera en je ’s avonds films kijken of biljarten.

De bus naar Jiuzhaigou rijdt door Songpan, de stad zelf zag er vanuit de bus niet echt interessant uit. Ik weet dat het in de Lonely Planet wordt aangeraden voor het paardrijden maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

Ik zou zeggen ga naar Jiuzhaigou en geniet van de busrit je ziet hetzelfde landschap als wat je in Songpan zou zien plus je kan Jiuzhaigou bezoeken, dit is een erg mooi park.

Vanuit Chengdu is het 18/21 uur met de trein naar Kunming en van Kunming is het 8/9 uur naar Lijiang.

Yangshuo is een goede keuze ook leuke om hier te fietsen en de Longji rijstterassen is ook een mooie locatie.

Met Hong Kong heb ik zelf nog geen ervaring.

1 like

Beste Evi,

De afstand tussen Yangshuo en de Longji Rijstterrassen is vrij groot en gezien de bustijden (bij mijn weten) niet op 1 dag te doen. Per taxi is deze dagtrip wel mogelijk: Wij hebben de rijstterrassen (Dahzai) in 1 dag per taxi bezocht vanuit de omgeving van Yangshuo. De taxi bleef op ons wachten bij Dahzai en wij hadden 4.5 uur de tijd om daar rond te lopen. Wij vonden het zeker de moeite waard. Op de terugweg hebben we ons af laten zetten bij een hotel in Guilin. Van daaruit reisden we weer verder. Dit is voor jullie misschien ook een oplossing, aangezien je vanaf het vliegveld van Guilin (dichtstbijzijnde vliegveld van Yangshuo) verder wilt reizen naar Hong Kong. Je zou de dagtrip naar Dahzai, afhankelijk van je vliegtijden, op dezelfde dag kunnen doen als de vlucht naar Hong Kong. Je kunt ook, net als wat wij deden, na het bezoek aan de rijstterrassen overnachten in Guilin en de volgende dag vliegen naar Hong Kong. Op deze manier bespaar je ook weer een extra ritje van Yangshuo naar Guilin.

De prijs voor de taxirit vanaf Yangshuo naar de rijstterassen van Dahzai en terug naar Guilin bedroeg vorig jaar 680 Yuan (vaste prijs, geregeld via de Giggling Tree, het guesthouse waar we een aantal dagen verbleven). De prijs naar de rijstterrassen van Ping’an lag iets lager (ik meende 40 of 80 Yuan minder). Ik heb hier nog wat meer informatie over geschreven in ons reisverslag (http://reisbloggers.nl/onze-reizen/china-reisverslag/#27%20september).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Met vriendelijke groet,
Reisbloggers

1 like

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! We hebben er echt veel aan gehad. :slight_smile:

We hebben geprobeerd om al jullie tips mee te nemen in ons reisschema. Onze reis zal er zo uit gaan zien:

1 25-07-2014 Vliegtuig 13.05 vliegen Amsterdam
2 26-07-2014 Beijing 9.50 landen
3 27-07-2014 Beijing
4 28-07-2014 Beijing
5 29-07-2014 Beijing
6 30-07-2014 Beijing: overdag trein naar Datong
7 31-07-2014 Datong: savonds slaaptrein naar Pingyao Met tour bezienswaardigheden langs. (klooster en grotten)
8 01-08-2014 Pingyao
9 02-08-2014 Pingyao: savonds slaaptrein naar Xian (of bus?)
10 03-08-2014 Xian Drumtower, fietsen over stadsmuur, Moslimwijk, Birdmarket
11 04-08-2014 Xian Terracotta leger, kleine leger (Qin Shi Huang Mausoleum?)
12 05-08-2014 Xian Hua Shan
13 06-08-2014 Smorgens vroeg vliegen naar Jiuzhaigou (7u) Jiuzhaigou bezoeken
14 07-08-2014 Jiuzhaigou bezoeken
15 08-08-2014 Huanglong bekijken en smiddags vliegen naar Chengdu (16.10 U)
16 09-08-2014 Chengdu Leshan, smiddags naar Chengdu of Emei Shan
17 10-08-2014 Chengdu Eind van de dag vliegen naar Yangshuo (Panda’s en smiddags stad bekijken)
18 11-08-2014 Yangshuo
19 12-08-2014 Yangshuo
20 13-08-2014 Yangshuo
21 14-08-2014 Yangshuo: in de avond vliegen naar Hong Kong Overdag Rijstvelden Ping’an (met taxi laten afzetten bij vliegveld)
22 15-08-2014 Hong Kong
23 16-08-2014 Hong Kong
24 17-08-2014 Hong Kong
25 18-08-2014 Vliegen naar huis 11.00 uur

Nogmaals thanks! We hebben er zin in!!!

Groetjes!
Evi

Hey Evi,

Je reis is alweer eventjes geleden, heb je zin om herinneringen op te halen en tips te geven? We denken eraan om ongeveer dezelfde route te doen dit jaar in mei-juni.
Wat waren de absolute toppers, wat zou je anders gedaan hebben?
Bedankt!

Hoi Margyx!
Sorry voor mijn trage reactie. Ik had niet in de gaten dat er iemand gereageerd had. :slight_smile:
Ik reageer zondag even uitgebreid oké? Dan pak ik even de foto’s etc erbij.
Eerste reactie: DOEN! Het was echt mega gaaf.
Groetjes!

Nu maak je me nog veel benieuwder!

Hee Margyx!

Dit is ons definitieve reisschema:

Dag Datum Waar Wat Hostel
1 25-07-2014 Vliegtuig 13.05 vliegen
2 26-07-2014 Beijing 9.50 landen The Red Lantern House
3 27-07-2014 Beijing The Red Lantern House
4 28-07-2014 Beijing The Red Lantern House
5 29-07-2014 Beijing The Red Lantern House
6 30-07-2014 Beijing: overdag trein naar Datong Yuelong Hotel, Datong
7 31-07-2014 Datong: savonds slaaptrein naar Pingyao Met tour alle bezienswaardigheden langs. Hanging Monastry en Yungang grotten. Monastry in de ochtend Slaaptrein
8 01-08-2014 Pingyao Buiten Pingyao Harmony Guesthouse
9 02-08-2014 Pingyao: savonds intercity naar Xian Binnen Pingyao Han Tang Hostel
10 03-08-2014 Xian Drumtower, fietsen over stadsmuur, Moslimwijk, Birdmarket Han Tang Hostel
11 04-08-2014 Xian Terracotta leger, kleine leger (Qin Shi Huang Mausoleum?) Han Tang Hostel
12 05-08-2014 Xian Hua Shan Han Tang Hostel
13 06-08-2014 Smorgens vroeg vliegen naar Jiuzhaigou (7u) Huanglong bekijken Angelie hotel
14 07-08-2014 Jiuzhaigou Jiuzhaigou bezoeken Angelie hotel
15 08-08-2014 Omgeving bekijken en smiddags vliegen naar Chengdu (16.10 U) Hostel Flipflop
16 09-08-2014 Chengdu Leshan (Big Buddha) en Emei Shan of Chengdu bekijken Hostel Flipflop
17 10-08-2014 Chengdu Eind van de dag vliegen naar Yangshuo (vliegen op Guillin) In de ochtend naar de panda’s, smiddags Chengdu bekijken Giggling Tree
18 11-08-2014 Yangshuo Giggling Tree
19 12-08-2014 Yangshuo Naar show Impression Liu Sanjie Giggling Tree
20 13-08-2014 Yangshuo Giggling Tree
21 14-08-2014 Yangshuo: eind van de dag naar Hong Kong Rijstvelden Ping’an (met taxi, later afzetten bij vliegveld) Empire hotel
22 15-08-2014 Hong Kong Empire hotel
23 16-08-2014 Hong Kong Empire hotel
24 17-08-2014 Hong Kong Empire hotel
25 18-08-2014 Vliegen naar huis 11.00 uur

Een paar aanraders en tips:

• Giggling Tree Hostel in Yangshuo: gelijk boeken! Echt doen. Wat een fijne en relaxte plek. Heerlijk zwembad en super mooie omgeving. Was het beste hostel uit onze reis.
  • De rijstvelden bij Yangshuo waren ook heel erg de moeite. Vanwege een ingestorte weg konden we niet naar Ping’An, maar zijn bij andere velden geweest. Ook heel mooi.
  • Ik weet niet of ik de enorme kosten en gedoe rondom het Jiuzhaigou National Park de moeite waard vond. Het was een mooi park, dat zeker! Maar het was super toeristisch. Bij ons was er ook het probleem dat ze aan de weg aan het werken waren, waardoor we overdag niet konden reizen over de weg tussen het vliegveld en het park. Twee Chinese studenten hebben ons gered, anders waren we zeker gestrand op het vliegveld de eerste dag. Door die wegwerkzaamheden hebben we ons hele schema om moeten gooien (Huanglong op de eerste dag) en hebben we het park maar 1 dag kunnen bezoeken in plaats van 2. Huanglong was mooi, maar ook daar kon je over de koppen lopen. Als je dit gedeelte skipt in je reis, is het allemaal wat rustiger.
  • Ik had best 1 dag langer in Beijing willen blijven.
  • Hong Kong is meer dan lang genoeg, daar is niet zo heel veel te doen. (Nog een tip: koop je tijdens je reis al je souvenirs. Wij wilden dat in Hong Kong doen, maar dat is toch niet het ‘echte’ China. Achteraf had ik sommige spulletjes gewoon moeten kopen en mee moeten sjouwen in mijn backpack.)
  • Datong is echt de moeite waard! Wij hebben een hele dag een taxi gehuurd om ons langs het Hangende Klooster en de Yungang grotten te brengen.
  • Boek in Pingyao een privé stadswandeling. Is erg leuk! Wij hadden een onwijs lieve man. We mochten zelfs bij hem thuis thee drinken en kregen een afscheidscadeautje van hem.
    -De panda’s in Chengdu zijn geweldig!

Hopelijk heb je er iets aan! We hebben veel gezien en veel gevlogen (scheelde heel veel tijd!). Hierdoor voelde de reis wel wat gefragmenteerd aan. Ik heb wel het idee dat we een goede indruk van China hebben gekregen op deze manier.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

1 like

Dankjewel EviiS, dat helpt al heel veel! Goed om te weten dat je Jiuzhaigou eruit zou laten, we dachten dit te vervangen door Dali of wat meer dagen in de rijstvelden.
Heb je de gegevens van de gids in Pingyao? En heb je toevallig nog gidsen gebruikt?

Niks te danken! :slight_smile:

Ik zou denk ik 1 dag extra Beijing doen en 1 dag extra Rijstvelden.

De gids in Pingyao was William Cheng: gwchenghy@vip.sina.com Ik denk misschien wel dat hij ons nog herinnert. Volgens mij leidt hij ook mensen rond in andere steden in China.

We hebben verder geen gebruik gemaakt van gidsen.

Groetjes,
Evi

Bedankt Evi, je bent echt een grote hulp!
Nog enkele vraagjes:

• Vond je Chengdu de moeite waard? Ik lees dat Leshan en Emei Shan erg toeristisch zijn. Aangezien de panda’s voor ons ook niet echt hoeven, vroegen we ons af of we dit niet beter konden overslaan?
  • Ik zie 3 dagen Xi’an, is er genoeg te zien/doen om dit op te vullen?

Bedankt!

Alles in China is toeristisch en bijna geheel gericht op de interne markt,voor die paar buitenlanders die komen gaan ze zich echt niet aanpassen. Dali, Lijiang, Yangshuo zijn allemaal locaties waar elke Chinees heen wilt, daarnaast zijn bergen ook zeer populair in China.

Beste chinatreinkaartjes,

Bedankt voor je aanvulling. Ik had mijn woorden misschien anders moeten kiezen: Ik ben me ervan bewust dat we overal (veel) andere toeristen tegenkomen. Wat ik bedoelde is: ik lees dat bv Leshan zo druk is dat je amper iets te zien krijgt van de boedha. En dat er misschien alternatieven zijn waar het ietsje minder druk is :wink:

Xian was tijdens de Zijde Route de hoofdstad van China en er valt dus aardig wat te zien: het Terracotta leger, de stadsmuur, de Drum Tower, de Bell Tower, de Wild Goose Pagoda, het Moslim gebied, Huaqing Hot Spring, de Moskee en het Shaanxi History Museum.

Ik denk dat het mogelijk is om alles of de meeste dingen in 2 dagen / 1 nacht te bezoeken.

Wat handig is om te weten is dat: het Shaanxi History Museum en de Wild Goose Pagoda vlakbij elkaar liggen en je ze dus makkelijk in circa 4 - 5 uur kunt bezoeken.

Op de stadsmuur kan je fietsen, maar dit wordt al snel saai en als je een stadsmuur hebt gezien bijvoorbeeld in Pingyao, dan zou ik niet per se de muur bezoeken. Van de stadsmuur is misschien 15 minuten met de stadsbus naar het Moslim gebied.

De Drum Tower, Bell Tower, de moskee liggen allemaal in/naast het Moslim gebied en kan je dus allemaal tegelijk bezoeken. De Drum Tower en Bell Tower kan je samen in een 60 a 90 minuten wel zien. De moskee is misschien 15 minuten lopen van de Bell Tower en is niet al te groot als je naar de moskee loopt ben je al in het Moslim gebied (goede plek om te eten, al is het wel toeristisch).

Het Terracotta leger kan je in circa 6 uur denk ik ook wel zien, inclusief de busreis van het station en terug.

Heeee Margyx!

Ik vond Chengdu oké. De panda’s waren heel schattig (het goot bij ons die dag: het kwam met bakken uit de hemel) en de Buddha in Leshan was oké (die zagen we vanaf een boot). Wij hebben die twee dingen samen met een tour gedaan vanuit ons hostel. Emei Shan hebben we over geslagen. Chengdu was een leuke stad, maar niet super bijzonder.

In Xian hebben we ons de volle 3 dagen wel vermaakt. Wij hebben wel de hele stadsmuur rondgefietst en dat vonden we erg leuk! Ook zijn er allemaal leuke winkeltjes etc. We hebben ook alles op ons gemak gedaan.

Groetjes!
Evi

Ik hoop de dat reis je nu goed aan het bevallen is?

Wij gaan binnenkort ook van Beijing naar Hong Kong (iets meer dagen).
Wat vinden jullie van deze route? Vooral Chengdu - Lijiang is volgens mij een hels karwij om dat de overbruggen. Iemand andere/slimmere ideeën?

Day 1 23-10-2016 Depart with train from Ulaanbaatar to Beijing
Day 2 24-10-2016 Beijing
Day 3 25-10-2016 Beijing
Day 4 26-10-2016 Beijing
Day 5 27-10-2016 Beijing
Day 6 28-10-2016 Take the train to Datong
Day 7 29-10-2016 Datong + Night train to Pingyao (2463)
Day 8 30-10-2016 Pingyao
Day 9 31-10-2016 Pingyao + Night train to Xi’an (1095)
Day 10 01-11-2016 Xi’an
Day 11 02-11-2016 Xi’an
Day 12 03-11-2016 Xi’an + Night train to Chengdu (K165)
Day 13 04-11-2016 Chengdu
Day 14 05-11-2016 Chengdu
Day 15 06-11-2016 Chengdu + Night train to Kunming (k145) + train to Lijiang (K9612)
Day 16 07-11-2016 Lijiang
Day 17 08-11-2016 Lijiang
Day 18 09-11-2016 Bus to Dali
Day 19 10-11-2016 Dali
Day 20 11-11-2016 Train to Kunming (Stone Forest) + Night train (T382) to Guilin
Day 21 12-11-2016 Guilin
Day 22 13-11-2016 Bus to Yangshuo
Day 23 14-11-2016 Yangshuo
Day 24 15-11-2016 Yangshuo
Day 25 16-11-2016 Bus to Guilin + Night train (K950) to Shenzhuen
Day 26 17-11-2016 Arrival in Shenzhuen, travel to Hong Kong
Day 27 18-11-2016 Hong Kong
Day 28 19-11-2016 Hong Kong
Day 29 20-11-2016 Flight to Myanmar

Heel aardige route.
Eventueel zou je een nachtje extra Datong kunnen doen, maar misschien heb je de tijd in Xi’an en Chengdu nodig.
Beijing zou ik niet inkorten.

Van Chengdu naar Lijiang zou ik vliegen (al die nachttreinen…)

Dali naar Kunming kan ook per bus en is dan volgens mij sneller (vliegen kan ook…). Let even op waar je in Kunming met de bus of trein arriveert.
Sowieso handig om voor alle steden even op wikivoyage of in een reisgids na te gaan welke bus- en treinstations je moet hebben, want grote steden hebben vaak meerdere stations en niet altijd in het hart van de stad.

Guilin is op zich best een aardige stad met een paar bezienswaardigheden, maar je kunt direct per expresbus doorreizen naar YS, meestal gaat het toch om het landschap bij Yangshuo/XingPing en de rivier, eventueel de Longji dragonbone rijstterrassen (Ping An) aan de andere kant van Guilin (kan eventueel in een dagtrip vanuit Guilin. De oogst is al geweest in november).

Groet,
Johan

Chengdu naar Lijiang vliegen heb ik zitten kijken, maar in heel november zijn er 2 vcluchten te vinden a €140
En dat is niet op 6 november, wie weet zijn er meer vluchten, maar dan moeten we dat daar checken…

Sowieso is het handig om te weten waar je moet zijn ja, sowieso is ons Chinees ook niet zo goed :slight_smile:
Maar die site kende ik nog niet, lijkt wel handig. We zullen hem eens doorpluizen

In Guilin is het enige wat we hebben staan inderaad de rijstvelden van Longji, maar die zitten toch net buiten Guilin, bij de Xiangsi River? Toch niet in Ping An?
En bedoel je dan een dagtrip vanuit vanuit Guilin of Yangshuo, aangezien je zegt reis lekker door Guilin heen.
Yangshuo heb ik trouwens nog niet zo veel staan qua bezienswaardigheden zie ik nu.
Alleen de Lijiang River en Moon Mountain (al weet ik niet of die laatste de moeite waard is)

Van Chengdu naar Lijiang zijn op dit moment dagelijks meerdere vluchten, maar op 6 november vind ik er maar 2, misschien omdat het geen hoogseizoen is. Kijk op english.ctrip.com, die site kun je ook voor hotels gebruiken, maar hostelboeksites zijn ook een optie. Vaak hebben hostels wel privekamers met badkamer.

Googlemaps is lekker bezig. Ik heb geen idee wat dat net buiten Guilin is. Voor de beroemde rijstterrassen moet je met googlemaps volgens mij in dit gebied zijn: “Ping An Cun, Longsheng Gezuzizhixian, Guilin Shi, Guangxi Zhuangzuzizhiqu, China”
Bij Ping An kun je eventueel ook overnachten.
Zowel vanuit Guilin als vanuit Yangshuo kun je de rijstterrassen met een dagtrip bezoeken. Via je hostel/hotel of bureautjes. YS is veel meer op westerlingen ingesteld.

Moon Hill bij YS is wel aardig, maar er is veel meer te ondernemen, van modderbadgrotten, bergbeklimmen tot boottochten op de rivier.
Je kunt ook prima een fiets huren en zelf op pad gaan. Borg is dacht ik iets van 100rmb.
Die boottochtjes is een kwestie van onderhandelen voor een kleine boot. Grote boten gaan volgens mij met groepen. De bus van YS naar Xingping is in verhouding een koopje.
Meestal staan er in West Street YS goed Engelssprekende jonge dames die zich als gids aanbieden. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Ik ben 3 keer in die regio geweest. Heb er mijn ex leren kennen…
Hoe meer platteland, des te beter lijkt me, want jullie hebben een aantal gigantische steden op jullie programma staan. Al heb je in de oude buurten van de grote steden ook zeer dorpse taferelen.

Johan

Aanvullend: beneden bij de terrassen heb je Huanglo Yao long hair village waar de dames een show opvoeren. Is wel grappig…

Hier heb je een kaartje van de omgeving: