Rondreis van Beijing naar Hong Kong

Wij zijn 2 50ers die graag rondreizen.
Na Maleisie, Bali, Thailand, Sri Lanka staat er nu China op de planning.
4 weken in China , we vliegen nadien nog door naar Thailand
We zijn wel ons van bewust dat de afstanden ver zijn, vandaar dat we toch wat binnenvluchten gaan nemen.
Liefst slapen we in een proper “hostel”
Onze planning met enkele vraagtekens :
Beijing 6 nachten
Taiyuan 2 nachten
Ping Yao 4 of 5 nachten ?
Xi’an 5 of 6 nachten ?
Chendu 3 nachten
Yangshuo 3 of 4 nachten
Hong Kong 4 of 5 nachten

Vrij klasiek, dus tips zijn héél welkom, zowel van reistijden als goede slaapplaatsen.
Onze reis van Sri Lanka staat trouwens nog online, http://www.djdanny.be toen ook veel reacties gekregen via deze site.
Groeten en hopend op uw tips, Danny en Kris

Hoi Danny, tof dat jullie naar China gaan! Het is een enorm land waar heel veel te zien is.

Je planning nu ziet er erg ruim uit naar mijn idee. Alle plekken zou je wel wat kunnen inkorten.
Zeker Pingyao, daar heb je aan 2 dagen echt wel genoeg. Veel mensen blijven er zelfs maar 1 dag.
Ook in Xi’an zou ik wat korter blijven.

Er staan nu veel steden op de planning, denk er aan dat dat misschien wat overweldigend kan zijn. Misschien zou je het af kunnen wisselen met wat natuur en parken? Ik weet natuurlijk niet waar jullie interesses liggen, maar China heeft zoveel meer te bieden dan de steden.

Aan wat voor vluchten zat je te denken? Tot aan Chengdu kun je namelijk prima met de nachttrein doen, mochten jullie dat willen. Dat scheelt een hoop tijd en ook geld.

1 like

Hoi Danny,

Net als GoYvon denk ik dat je planning erg ruim is vooral voor Pingyao en Beijing.

Xian kan je denk ik in 4 dagen ook wel alles zien: het Terracota leger, drum en belltower, Shaanxi history museum, de moskee, stadsmuren, Goose pagada, moslim gebied en het Mausoleum of the First Qin Emperor
Een mooi hostel in Xian is de: 7 Sages Xian youth hostel ze hebben hier ook aparte kamers met dubbelbed en douches en wc op de kamer.

Pingyao kan je in 2 dagen wel zien dan kan je alles binnen de stadsmuren rustig bezoeken. Veel mensen gaan er 1 dag heen maar dat vind ik wat te kort. Zelf heb ik er een week gezeten en al die tijd heb ik mij wel vermaakt. Buiten de stadsmuren is niet echt veel interessants te vinden behalve een nieuw theater wel mooi gebouw en zit vlakbij de Westelijke ingang (met de geschiedenis over pingyao, weet niet of dit een tourist trap is). Er is ook nog een tempel in de buurt van de stad waar je op de fiets heen kan, de tempel opzich is niet heel erg mooi maar wel interessant. Wat het interessanter maakt is het dorpje wat er naast ligt oude huisjes gemaakt van zandsteen denk ik, je kan binnendoor weer terugfietsen naar Pingyao.

In de buurt van Pingyao heb je ook nog een ondergronds kasteel al stelt dit niet veel voor dit heb ik van anderen mensen gehoord.

Vliegen is misschien alleen noodzakelijk van Chengdu naar Guilin dat is 25 uur met de trein en van Guilin naar Hongkong maar daar kan je ook nog de trein nemen.
Het is makkelijk om de nachttrein te nemen zodat je ’s nachts vertrekt en de volgende morgen weer aankomt. Het scheelt een nacht in het hotel en op deze manier zie je meer van de omgeving en je maakt makkelijk contact met Chinesen.

Ik raad aan om ook de Lonely planet door te bladeren zodat je weet wat er nog meer te bezoeken valt!

1 like

Bedankt voor de reactie’s, de reden dat wij overal wat langer verblijven is dat wij beide wat fisieke problemen hebben, en wij gewoon wat meer tijd nemen.
We zouden graag wat meer van de lokale plattelands sfeers op snuiven. Als je tips hebt, graag :wink:
Voor ons is de eesrte kennismaking met China , vandaar de klasieke route.
We hebben het niet zo op opdringerige gidsen…
Ik heb ook een beetje schrik van de hygiene , vandaar de 2 weken Thailand achteraf.

Even een toevoeging het is mogelijk om van Guilin/Yangshuo naar Hong Kong te reizen via Shenzhen. Het is 12 uur met de trein naar Shenzhen en van daar kan je makkelijk Hong Kong in reizen.

In Chengdu zou je een dagtrip naar Leshan kunnen doen en ook een dagtrip naar Emei shan (je kan de berg opkomen met een aantal busjes en dan de kabelbaan). Samen met Pingyao en Yangshuo zie je dan ook nog wat anders dan grote steden.

Chinezen denken anders over hygiëne ze houden er van om op straat te rochelen trouwens niet alleen op straat ook in de trein of in een gebouw, ze nemen ook niet zovaak een douche maar behalve van geluid dat ze maken bij het rochelen merk je er niet veel van. Na een jaar lang lunch en avondeten bij lokale Chinese toko’s ben ik maar 2 keer ziek geworden denk dat dit in Belgie/Nederland hetzelfde of zelfs meer zal zijn.

1 like

De rondreis zef hebben nu wel zicht op, nu de juiste Hostels / hotels
Daarna het tussen vervoer nog.
Zou ik zelf mijn visum aanvragen of via een visum bureau?

Hier de planning en eerste insteek van onze slaapplaatsen.
Sugesties altijd welkom.

Beijing Red Lantern
Taiyuan Shanxi Jinci Hotel
PingYao Dejuyuan Folk-style Guesthouse of Tian Yi Hostel
Xi’an Xi’an Qixian (7 Sages) Youth Hostel
Chengdu Chengdu Panda Apartment
Yangshou The Cosy Garden
Shenzhen Shenzhen CBD Youth Hostel
Hongkong Simply Hostel

Beste Djdanny,

De lokale plattelandse sfeer kun je tijdens je voorgestelde rondreis opdoen in de omgeving van Yangshuo. Het plaatsje Yangshuo vonden wij op zichzelf een enorme kermis (mega toeristisch). Als je echt van het platteland wilt genieten, is een verblijf (in het guesthouse The Giggling Tree) in Aishanmen Village, een klein dorpje gelegen op 5 kilometer van Yangshuo, misschien wel een goed idee. Je zit midden op het platteland in het karstgebergte tussen de rijstvelden. Je kunt er fantastisch mooi wandelen en fietsen in de omgeving. Misschien dat je nog wat tips kunt halten uit ons reisverslag: China Reisverslag: Tips,praktische informatie en inspiratie - Reisblog.

Je kunt de visumaanvraag zelf indienen bij het Chinese Visa Application Service Center (http://www.visaforchina.org/HAG_EN/). Je kunt het ook uitbesteden aan een visum bureau. Je stuurt dan alle benodigde papieren en paspoort op naar het visum bureau en zij zorgen er dan voor dat het visum in het paspoort komt. Ik heb onlangs een uitleg geschreven over het aanvragen van een visum voor China en onze ervaringen met het visum bureau waar wij het door hebben laten regelen. Misschien heeft u hier iets aan?: Visum china: de aanvraagprocedure | Welk visumbureau? - Reisblog

Groetjes,
Reisbloggers

1 like

Goede tip “The Giggling Tree” heb al een emailtje gestuurd, altijd leuk om wereldreizigers (met een goed hart) te ontmoeten.

Hoi,

Ik ben niet zo goed bekend met de andere steden die je wilt bezoeken maar Hongkong is in ieder geval een hele leuke, gezellige stad om te bezoeken! Echter, eerlijk gezegd is naar mijn mening 5 nachten misschien wat ruim. Ik zou zeggen dat je aan vier nachten meer dan genoeg hebt. Je kunt anders hier eens kijken naar welke bezienswaardigheden je in Hong Kong wilt gaan bezoeken, eventueel kun je daarna voor jezelf een reële schatting maken hoe lang je voor deze metropool uit wil trekken. Wat ik sowieso zou willen aanraden zijn de Tian Tan Boeddha, Wong Tai Sin Temple, de temple of the ten thousend boeddha’s en natuurlijk een bezoekje aan de Peak. Bij een bezoek aan de meeste bezienswaardigheden kun je gebruik maken van de metro, erg handig! (maar taxi’s zijn ook niet duur in Hongkong).

1 like

Hoi , onze planning ligt zowat vast …
Je wil toch altjd te eel zien, maar we zijn der ook weken.
Doch nog een vraagje zouden jullie he tussentransport zoals trein en vluchten, vooraf en van hieruit reeds boeken, of al la minuut ter plaatse.
Wie heeft er advies?

Hallo djdanny,

Treintickets kun je ter plekke in China regelen: 1 of beter enkele dagen voor vertrek zodat je de keus hebt in tickets en tijden. Wat betreft het vastleggen van een binnenlandse vlucht: dat ligt eraan in hoeverre je je reisplanning vast hebt of wilt leggen. Wanneer je je reis hebt uitgewerkt en niet van plan bent om hier van af te wijken, dan kun je een binnenlandse vlucht vastleggen. Je kunt ook in china enkele dagen van te voren een vlucht boeken. Via de website elong is dat zo geregeld. Je hebt dan wel kans dat de goedkopere tickets op zijn.

Greetz,

www.reisbloggers.nl

Beste djdanny,

Ik zou je adviseren om zowel de treinkaartjes als vliegtuigtickets van te voren aan te kopen. Vliegtuigtickets zijn vaak goedkoper als je ze al eerder aanschaft, treinkaartjes hebben een vaste prijs.

In China is het ongebruikelijk om treinkaartjes een dag of een aantal dagen van te voren aan te kopen als je dit wel doet moet je waarschijnlijk een trein nemen op een ongunstig tijdstip, heb je hoogstwaarschijnlijk geen bed, mogelijk ook geen stoel of de trein is vol en moet je een dag wachten op de volgende trein.

Bijvoorbeeld vandaag waren de 2de klas stoelen in een sneltrein van Beijing naar Pingyao al binnen 3 minuten uitverkocht. Als je nu (vandaag) een kaartje wilt hebben dat geen staanplaats is (trajectduur 4- 12 uur) kan je pas over 7 dagen met de trein naar Pingyao.

Wil je zo flexibel zijn of wil je liever zeker zijn dat je op een bepaalde dag kan reizen? Dat is de keuze die je moet maken.

De reden dat de treinkaartjes zo snel weg zijn nu (en de kaarten voor de komende week), is dat dit weekend de golden week begint. DE vakantieweek in china waar alles en iedereen op reis lijkt te gaan. Normaal gesproken zal het geen probleem zijn om daar een aantal dagen van te voren ter plekke treinkaartjes te kopen.

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Nog een laatste vraagje voor we vertrekken:
Wij landen in Guilin (13u) om naar Yangshuo te gaan, hoe doen we dit het beste ?
Met de Bus , trein, of met de boot over de Li rivier ?

Iedereen bedankt voor de adviezen en reactie’s
Als alles een beetje meezit kan je ons volgen op onze website www.djdanny.be

In Yangshuo is in ieder geval geen station dus deze optie valt af. Ik denk dat het makkelijkste is een airport bus te nemen naar Yangshuo:

A shuttle bus service between Guilin airport and downtown Yangshuo has been available since November 7, 2013. The bus stop in Yangshuo is in front of the Green Lotus Hotel, which is near West Street. From the airport, departure times are 11 a.m. and 2:00 p.m. every day, and in Yangshuo the bus departs at 1 p.m. and 4 p.m. The journey is about 98 km, takes 80 minutes, and costs about 60 yuan per person. Note that travelers taking this bus from Yangshuo to Guilin airport should ensure that the bus departs at least three hours ahead of their flight departure time.

Another easy and direct way is to take a cab from Guilin Airport to Yangshuo. There are cabs lined up outside the arrivals hall, and you will need to bargain with them. Usually, the rate is between 250 yuan and 300 yuan. Most hotels in Yangshuo can help customers arrange a cab from Guilin Airport to Yangshuo, and vice versa. Check with your hotel and make reservations in advance. The rate is fixed at 300 yuan for a cab. Often, the trip takes about an hour.

If you miss the bus departing for Yangshuo , you can take the shuttle bus from Guilin airport and get off at the second stop near Guilin Railroad Station and Guilin Bus Station, from where frequent buses for Yangshuo depart. Additionally, you could take the bus all the way into Guilin and then take a bus from downtown to the surrounding areas. If you are traveling to Longsheng, take the airport bus to the second stop as well.

Reasonably priced buses from the Guilin main bus terminal run between 8 a.m. and 5 p.m. most days, departing about every 30 minutes. Expect the trip to either location to take about 2 hours. Many youth hostels in the area arrange day trips to these two counties, as well as additional surrounding sites, so check to see if your hotel or hostel is able to make secure arrangements for your trip outside of Guilin.
Brom: Guilin Liangjiang International Airport, Bus from Guilin to the Airport and Transfer Services

Veel plezier met de reis.

1 like

Ons eerste verhaaltje met wat foto’s staan online, ondanks het moeilijke internet in China.
www.djdanny.be

Veel plezier

2° verhaaltje met de nodige foto’s ook online Taiyuan -PingayoAl is het inernet niet al te snel in China …www.djdanny.be

Jammer dat je de panda’s in Chengdu hebt gemist maar hopenlijk maakt de rest van de reis het wel goed.

Altijd leuk om een verslag en foto’s te lezen en te zien! Dat was vervelend dat jullie je een dag hebben verkeken op de vlucht! Konden jullie het nog eenvoudig oplossen? Goede reis in Thailand!

Langs deze weg wil ik het forum en al zijn leden bedanken.
Dank zij jullie hebben wij een onvergetelijk reis gehad doorheen China.
Je kan nog steeds onze websie met onze avonturen en véél foto’s bezoeken,
www.djdanny.be

1 like