3 weken China, kosten en tips

Hallo allemaal,

Aankomende zomer wil ik met mijn vriendin gaan backpacken in China, we denken aan 3 weken maar het komt niet op een dag. Beiden hebben we reiservaring maar zijn nog nooit in china geweest. Ik heb me nog niet echt verdiept in de mogelijke routes die we zouden kunnen gaan maken omdat ik eerst wil kijken of China binnen ons budget valt.
Kan iemand me een idee geven wat de overnachtingen kosten, we verblijven graag op een eigen kamer in een hostel. Zijn er veel hostels in China?
Ook ben ik benieuwd naar de prijzen van de treinen en de entree van bezienswaardigheden zodat ik een beetje kan inschatten wat voor dagbudget je nodig hebt.
Momenteel zijn de tickets laag (+/-450,-) maar dan vlieg je via moskou, iemand hier ervaring mee? Moet je ook een visum nemen als je bijvoorbeeld een dag in moskou moet verblijven vanwege de tussenstop, en wat zijn de kosten hiervan?
Verder zijn tips of suggesties voor een eventuele route altijd welkom:)

Alvast reuze bedankt!

Kijk eens naar de rondreizen die verschillende reisorganisaties aanbieden. Dan kun je een goed idee hebben van wat de hoogtepunten van china zijn.

Je hoeft natuurlijk niet een reis te kopieëren maar zelf een combinatie maken kan natuurlijk ook.

1 like

Hallo Mart,
Dat heb ik inmiddels gedaan, wel rekening houdend met het feit dat je je reis niet zo vol wil proppen als bij een reisorganisatie. Daarbij is alles al geregeld bij een organisatie en zal het daar sneller gaan.
Toch bedankt voor de tip.:nod:

Hallo
Inmiddels al wat meer info verzameld over mogelijke route:
Beijing - Xi An - (Chengdu?) - Guilin- (Sanya Hainan eiland) - Hong Kong

Dit alles in 3 weken, het lijkt me erg krap allemaal. We willen gebruik maken van nachttreinen.
Kloppen deze tijden en prijzen ongeveer?
Beijing - Xi An 25 soft/ 40 hard 11-13uur
Xi An - Chengdu 25/35 16 uur
Xi An - Guilin 40/62 26 uur
Guilin - Guangzhou 25/40 11 uur
Guangzhou - Sanya 25/40 15 uur

Als we vanuit Guilin naar het eiland Hainan willen moeten we met de trein via Guangzhou. Dit is erg om en kost veel extra tijd en geld. Iemand ervaring hiermee of andere opties?
Zijn er nog meer mooie stranden die we eventueel kunnen aandoen die wat meer op de route liggen? Mochten de stranden te ver weg zijn laat ik deze liever achterwege zodat de gehele reis wat ontspannender verloopt en we meer tijd hebben in de andere bestemmingen.

Ook zijn we nog niet zeker over de eindbestemming, Hong Kong of Shanghai óf Beijing (wat mij erg onpraktisch lijkt ivm reistijd vanuit het zuiden). Wat lijkt jullie het gemakkelijkste en slimste?

Als iemand ervaring heeft of suggesties (graag wel onderbouwd) zijn die meer dan welkom.

Ik ben afgelopen zomer voor een maand naar china geweest. Ik heb echter naar het zuidwesten gegaan maar over dat stuk heb ik al een maand gedaan. Het land is eigenlijk gewoon te groot. hihi.

Afgelopen zomer vloog ik aan op shanghai ben daar een paar dagen gebleven en toen gevlogen naar chengdu. Chengdu vindt ik een erge aanrader maar ja je moet keuzes maken en dat is moeilijk.

Ik heb twee jaar geleden de trip gedaan van beijing- xi’an - chengdu maar daarna reisde we door naar het zuiden. Op zich kan je best in het zuiden eindigen. dan neem je gewoon een binnenlandse vlucht naar bijvoorbeeld beijing of shanghai.

Wat betreft stranden moet je niet in china zijn. Vaak is het water erg vervuild en wil je geen ziektes oplopen. Als je echt naar het strand wil dan zou ik naar thailand gaan.

Veel succes met plannen:chin:

1 like

kijk dat is informatie waar ik wat mee kan, Thailand ben ik 2 jaar geleden geweest. De stranden zijn daar idd erg fijn. Als dit niet het geval is in China dan moeten we die skippen.
Hoe gaat het met het kopen van treinkaartjes en vliegtickets in China, is dat gemakkelijk kort van te voren te boeken of moet dat ver vooraf gebeuren?

Verdere tips en suggesties zijn altijd welkom…!

Treintickets kan je makkelijk op het station kopen. Zorg wel als het kan, dat je dat op tijd doet. Het liefst een paar dagen van tevoren want je zei dat je van de zomer wilde gaan en dan hebben ook de chinezen vakantie. Dus het kan druk zijn.

Vliegticket heb ik wel van te voren geboekt althans mijn internationele vlucht en de heenreis van mijn binnenlandse vlucht. Ik had me internationale vlucht wel ruim van tevoren geboekt. Mijn binnenlandse vlucht had ik in eerste instantie alleen de heenreis geboekt omdat ik niet wist tot hoever ik zou doorreizen. De terugreis heb ik uiteindelijk 2 weken van tevoren geboekt, maar hoe later je boekt hoe duurder het wordt.

China hoeft niet duur te zijn. Nog niet…

Geen ervaring met stopover op Moskou. Ik vlieg bewust rechtstreeks en alleen buiten de zomer.
In de zomer zal het grootste deel van China heet zijn. 't Zou niet in mij opkomen om in China naar het strand te gaan… Daar is de cultuur/architectuur veel te rijk voor.

Hostels met eigen kamers met badkamer: meestal rond 120/160/180 RMB. Met internationaal lidmaatschap heb je 10 of 20 RMB of zo korting. Doen niet onder voor hotels en je hebt als voordeel dat hostels veel voor je kunnen regelen en ook internationaal eten hebben (uiteraard ook Chinees te eten, totaal anders dan Chinees in NL.).

Ieder grote stad heeft meerdere hostels (kijk maar op hostelbookers). In Chengdu kan ik je Lazy Bones aanraden. The loft is ook goed. (Ik heb de indruk dat Chengdu erg goede hostels heeft.)

Voor Beijing zou ik minstens 4 dagen nemen. Xi’an zou in 2 dagen kunnen.
Chengdu biedt heel veel mogelijkheden voor (meerdaagse) uitstapjes en is een aangename stad. Je kunt ook koelere regio’s in de bergen opzoeken (paardrijden met overnachting in de bergen bij Songpan?).

4 of 5 treinreizen lijkt me zwaar. Ik heb eens 3 treintrajecten gehad en zou dat niet snel weer doen. Okay, goedkoop, maar binnenlandse vluchten zijn ook niet duur en uitstekend geregeld. De meeste vliegvelden hebben goedkope shuttlebussen van/naar het centrum van de stad.
Nachttreinen zijn wel avontuurlijk. Je bent onder de Chinezen, die veel per trein reizen. Soms (…) zijn er passagiers die Engels spreken.
Wanneer je de route zo houdt, dan zou ik van Xi’an of Chengdu naar Guilin vliegen. Neem iig een slaapplekje bovenin bij de airco. Koeler en meer privacy.
Treintickets kun je door de hostels laten regelen. Enkele dagen vooraf, misschien in de zomer een paar dagen eerder (even mailen dus). Wanneer je de tijd hebt zou je via Dali, Lijiang en Kunming kunnen reizen. Vooral rond Lijiang kun je mooi fietsen.

Die drie weken zijn zo gevuld. Het is een enorm land.

Ga vanuit Guilin snel naar Yangshuo (eventueel per bus of bamboeboot naar Xingping, dat is rustiger en heeft een goed hostel). Met de express bus voor minder circa 2 euro. Yangshuo heeft 1 van de mooiste regio’s voor een paar dagen: relaxen, fietsen, bamboebootje varen/raften, eventueel naar rijstterrassen (Ping’An), etc.

Guangzhou en Hong Kong in de zomer zou ik willen afraden… In 1 woord: Heet! Dat is niet leuk meer… Vanaf de aankomst in Beijing zul je al veel zweten…

Binnenlandse vluchten boeken via travelzen of ctrip. Een paar weken voor vertrek heb je lagere prijzen (wel het risico dat ze vol zitten). Internationale vluchten zo ver mogelijk vooraf boeken (of zodra je een mooie aanbieding ziet).

Johan

1 like

Dat zou ik dus zeker afraden!!

Als je een trein hebt met airco is de hele trein koel en niet alleen het bovenste plekje.
bovendien slaapt het echt niet prettig als de hele nacht een airco in je gezicht/nek blaast en ben je de volgende dag verkouden met knallende koppijn. Je zult ook regelmatig zien dat chinezen zelf de airco afplakken. Als je geen plekje kunt kiezen, neem dan tape en een tijdschrift mee om de airo af te plakken.

Als je naar Chengdu gaat is de boeddha van Leshan zeker een aanrader!

Ik ben het niet eens met Mart81. Vaak is de bovenste plek, de beste plek. Je hebt meer ruimte voor je eigen spullen, je spullen kunnen niet snel gejat worden. Als je in het onderste gedeelte gaat slapen moet je eerst nog mensen van je slaapbank afjagen om te kunnen slapen.
en van die airco heb ik eigenlijk geen last van gehad. zorg wel dat je altijd oordopjes bij je hebt, maar dat ken je waarschijnlijk ook wel van thailand.

Wat betreft Leshan dat is wel een aanrader idd. Wij hebben ook een trip ondernomen naar emei shan (berg) deze is ook zeker de moeite waard!

Wat vonden jullie van het Terracottaleger?
Is het de moeite? Of zou ik dit ivm eventueel kunnen overslaan?

Ik vond het erg indrukwekkend. Je moet alleen wel beginnen in zaal 3 in plaats van beginnen bij zaal 1.

Heel erg indrukwekkend is het om te zien hoeveel werk dat is geweest en dat veel gewoon nog steeds niet uitgegraven is. Ik vond het erg bijzonder.

Terracottaleger zeker doen! De beste route is inderdaad om bij Pitt 1 te beginnen dan 2 en 3. Dat is ook de volgorde die de meeste mensen doen.

Als je een beeldje wilt kopen, doe dat dan zo laat mogelijk, ergens voor je pit 1 uitloopt, daar zijn ze het goedkoopst.

Dan zijn wij het totaal niet met elkaar eens.

De bovenste plek heb je weinig ruimte. Zeker als je ook maar iets langer bent dan de gemiddelde chinees lig je al tegen het plafond aan gedrukt. Het is ook aan een kleine klim om in of uit het bovenste bed te komen. Zeker als je s’nachts een keer uit bed wilt/moet is het toch wel prettig om onder of in het midden te liggen.

Meer ruimte voor spullen is er ook niet, er is één groot bagage vak waar iedereen zijn bagage in kwijt kan. Als je onder slaapt kun je wel je tas dichtbij houden door het onder je bed te leggen.

Het onderste bed word idd als bank gebruikt, maar omdat aangekondigd word hoe laat het licht uit gaat, gaat iedereen tegelijk naar bed. en anders kun je altijd nog vriendelijk vragen of je op je bed mag gaan liggen.

Ik heb 4 keer de nachttrein genomen (hard-sleeper) en onder of in het midden is mij het best bevallen.

Hoi,

Ook ik ben aan het kijken om 3 weken naar China te gaan.
Ik ben nu aan het kijken om 2e week van april te gaan. De route waar ik aan denk:

Beijing –>> nachttrein Xi’an.
Xi’an –> nachttrein Chengdu
Chengdu –> vliegtuig Yangshuo
Yangshuo –> vliegtuig Shanghai

Nu moet ik mijn ticket nog boeken. Maar ik vraag mij af als ik mijn ticket heb geboekt en een visumaanvraag doe, kan ik er dan van uit gaan dat ik mijn visum krijg? Of worden er maar een maximaal aantal per jaar uitgegeven? Of zijn er hele strenge eisen?

Van de verhalen op dit forum begrijp ik dat ik tickets voor de nachttreinen het beste daar kan boeken. Hoe zit dat met vliegtickets?
Welke vliegtuigmaatschappijen raden jullie aan voor binnenlandse vluchten? Verstandig om van te voren te boeken of maakt dat weinig uit?

Ik twijfel trouwens ook of ik hong kong aan mijn reis zal toevoegen. Ik ben daar al een keer kort geweest en het vond het een geweldige stad.Ik twijfel omdat ik alleen reis en geen zin heb om gehaast te gaan reizen.

Alvast bedankt!

Oh helemaal overheen gelezen. Zie dat de maatschappijen a travelzen of ctrip aanraders zijn. Nog meer aanraders?

Wat betreft de visa zijn ze wel redelijk streng maar als je niet langer dan een maand gaat en gewoon je vliegtickets meeneemt naar de ambassade dan moet dat geen enkel probleem zijn.

Zoals al aangegeven, je internationale vlucht zo snel mogelijk boeken. Hoe later je boekt hoe duurder het wordt. Ik heb dit zeker een halfjaar van tevoren gedaan. Binnenlandse vluchten hoeft niet zo snel. Ik heb het 2 weken van tevoren gedaan en dat werkte prima. Je kan even kijken op de website van Elong of Ctrip. Zij bieden binnenlandse vluchten aan. Het maakt volgens mij niet echt uit welke airline je gebruikt.

3 weken is redelijk kort je kan hong kong er bij pakken maar dat kan je ook ter plekke beslissen. Je weet toch nooit hoe snel je reist.

Toestellen op binnenlandse vluchten waren vaak helemaal vol, dus ik zou niet last-minute boeken wanneer je aan een strak schema vastzit. Meestal ca. 2/3 weken voor vertrekt.
Travelzen, ctrip en elong zijn goede boekingssites. Meestal boek ik bij travelzen (geen extra kosten bij boeken met credit card), soms op de site van een maatschappij zelf wanneer die aanmerkelijk goedkoper is. Maakt weinig uit welke airline je kiest, hooguit iets beter/slechter eten.

Nachttreinen zou ik tijdig via hostels boeken.

Niet op het laatste moment visum halen. Daar is minimaal een week mee gemoeid en rond Chinese festivals is de ambassade gesloten en zijn er vertragingen. Neem daar ca. 3/4 weken voor.
Wanneer je het application formulier keurig invult en inlevert met pasfoto, paspoort en e-ticket dan is de kans groot dat je een visum krijgt.

Het bovenste bed bij hardsleepers is inderdaad een aardige klim. Geen last gehad van de airco: gewoon diep onder het dekbed wegkruipen, oordopjes in.

Water, koekjes, instant noedels en thee inslaan voor je vertrekt. Niet het gehele kruidenzakje van de noedelsoep gebruiken tenzij je gewend bent aan very spicy :wink:
Er is een kraan met heet water aan het begin/eind van iedere wagon.
De restauratiewagen heeft ook prima eten (soms moet je voor een tafel van 4 betalen, zorg dat je dan met z’n vieren gaat) en er komen karretjes langs met bakje eten en ruit.
Geen douche, maar wastafels op een rijtje (neem een snel drogend handdoekje mee). Soms moet je even naar een andere wagon voor een zittoilet wanneer je niet kunt/wilt hurken. :wink:

Johan

1 like

Drama dus…

Als je geen zin hebt in (bomaanslagen in :paranoid:) Moskou kun je bijv ook via Rome met Alitalia voor € 459 <for travel from 01st June till 30th September 2011, purchase foor 31 January 2011>. ITA - Flight tickets - Domestic and international flights Heb verder geen banden met Alitalia, wel mee gevlogen.

Cheers!

goede tip Axelfoley!:chin:

Je kan met de trein of bus vanuit Guilin naar Liuzhou (1-2 uur). Dat is het belangrijkse treinknooppunt van de provincie. Vandaar kan je naar Hainan.