3 weken China, kosten en tips

Ben vorige zomer 3 weken in China geweest. Duizenden kilometers met de trein, Shanghai-Beijing met 't vliegtuig en ook met de Russen via Moskou naar Beijing gevlogen. Vliegveld in Moskou is vervelend, helemaal als je daar een lange tijd moet blijven. De bankjes liggen niet lekker genoeg om te slapen en wanneer je op de grond gaat liggen bedenken ze een manier om precies op die plek een gate in te richten. Totale reis was, inclusief alles dus, zonder ook maar iets gelaten te hebben 1400 euro per persoon.

1 like

Yoehoe! Ik heb mijn ticket inmiddels geboekt! Retour naar Beijing! Eigenijk wilde ik terug vanaf Shanghai maar die tickets waren allemaal veel te duur. Nu vlieg ik voor mooie prijs met Lufthansa via Munchen.

Dus nu kan ik beginnen met het regelen van een visum!

Zo even aan het kijken voor een visum…
Aangezien ik zelf geen tijd heb om deze op te halen in Den Haag ben ik aan het kijken voor een aanbieder die dit voor mij regelt. Momenteel zit ik op de site van de ANWB te kijken. Iemand ervaringen hier mee?

oh ik ben nu aan het kijken bij de ANWB. Ik twijfel nog of ik HK wil meepakken dus wilde voor de zekerheid double entry visum nemen. Nu zie ik alleen dat je dan ook een Kopie Ticket/Boekingsbevestiging van de tweede inreis moet laten zien…aangezien ik nog twijfel of ik Uberhaupt naar HongKong wil kan dit natuurlijk niet. Hoe het beste te handelen?

Voor een double entry moet je de in- en uitreizen aantonen. Wil je persé naar Hong Kong kan je, dan kan je of een vlucht of een treinreis boeken.

Ik zou deze keer Hong Kong gewoon links laten liggen… of rechts…

Een tip voor volgende keer:
Brussels airport heeft nu een rechtstreekse vlucht naar Shanghai met Hainan airlines
Ik ben vorig jaar geweest en het was top, alles zeer vlot verlopen en vriendelijk.
Daar heb ik 2 weken shanghai bezocht (+ de wereldexpo) en met de nabijgelegen dorpen. Reizen met de hogesnelheidstrein is goedkoop, in eerste klas, aan de prijs van een ticket Brussel-antwerpen :slight_smile:

Als je eventueel nog kan, zeker ook Shanghai bezoeken, echt de moeite waard, een geweldige grootstad zeker het oude gedeelte!
Dit is de toekomstige wereldstad.

Tip: Laat zeker een kostuum op maat maken in een van de zwarte marktjes, spotgoedkoop en mooier kun je het niet hebben :slight_smile:

Ik vind Shanghai nogal saai, er is eigenlijk niks wat je ergens anders in China niet leuker, beter en goedkoper kan vinden…
Daarnaast zijn de shanghainezen ook niet de aardigste chinezen die ik ben tegengekomen.

Wel dat dacht ik ook, maar uiteindelijk heb ik daar wel een van mijn leukste reizen gehad.
Geen problemen, vriendelijke mensen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)
En ook een groot cultureel leven.
Ik denk dat het sterk afhangt waar je bent. (ik had een heleboel insider tips) :chin:

Geef eens wat voorbeelden van wat je gedaan hebt? Wat bedoel je met cultureel leven?

Zelf heb ik wel veel plezier in Shanghai gehad. Ik heb er bij diverse vrienden gelogeerd en het uitgaansleven is prima verzorgd. Wel zijn de prijzen vrij fors, zelfs voor europese begrippen, maar je kan natuurlijk wel veel meer lekkere dingen te eten krijgen. Daarnaast is de algemene uitgaanssfeer veel minder agressief dan in Nederland.
Ik ben ook nog met een deel van mijn kennissen in een aantal homo-bars (een van mijn vrienden uit Shanghai is homo) geweest. Dat viel nogal tegen, het was er vrij stil. Dat was in 2004.

Maar dit zijn dus niet de dingen waarvoor je helemaal naar China wil reizen, toch? En als je er niemand kent, is het dan nog wel zo leuk? Deel eens wat van je insider tips!

Ja eigenlijk niet zoveel zin om dat van te voren vast te leggen. Kan ik daar ter plekke ook nog een visum regelen?

ik ben nu een visum aan het aanvragen om het land 1x in te gaan. Nu word gevraagd of ik eerder in China ben geweest. Ik heb 7 jaar geleden op de terugreis vanuit australie een week een stopover gemaakt op HongKong. Valt Hongkong nou onder China of niet?

Ik zou het voor de zekerheid gewoon neerzetten.

Volgens de meeste berichten kan je in Hong Kong een visum regelen. Er zijn echter ook regels die dit officieel onmogelijk kunnen maken. Kortom: het kan zijn de chinese overheid opeens beslist dat het verkrijgen van een visum voor China niet meer mogelijk is. Dit gebeurt dan zonder aankondiging vooraf. In 2008 gebeurde dit bijvoorbeeld.

Ja inderdaad. Altijd leuk. NOT!

Zo visum en ticket zijn binnen. Ben eens aan het kijken hoe lang ik overal wil blijven en dit is mijn idee nu:

  1. Reisdag
  2. Aankomst Beijing
  3. Beijing
  4. Beijing
  5. Beijing
  6. Beijing –> Nachttrein Xi’an
  7. Xi’an
  8. Xi’an –> Nachttrein Chengdu
  9. Chengdu
  10. Chengdu
  11. Chengdu –> vliegtuig Guillin
  12. Guillin
  13. Guilin –> Boot Yangshuo
  14. Yangshuo
  15. Yangshuo
  16. Yangshuo –> vliegtuig Shanghai
  17. Shanghai
  18. Shanghai
  19. Shanghai –> nachttrein Beijing
  20. Beijing
  21. Reisdag

Heeft iemand nog opmerkingen? Vraag me af of vanaf 12 t/m dag 16 Guillin, Yangshuo niet teveel van het goede is? Ben benieuwd of jullie nog aanvullingen/aanpassingen hebben!

Alvast bedankt !

Veel mensen gaan vanuit Guillin meteen door naar Yangshuo, dus zonder overnachting in Guillin. Ik weet niet hoe het zit met vluchttijden maar misschien is het wel een idee.

2 of 3 volle dagen Yangshuo lijkt me prima. Je kunt je daar pima vermaken. Kijk vooraf wel even wat er allemaal te zien en te doen is.

:chin:

Ik zou zeker niet met de boot van Guilin naar Yangshuo reizen, maar gewoon met de bus. Ik zou zelf trouwens niet in Guilin blijven slapen, maar meteen doorreizen naar Yangshuo.
Daar kan je altijd nog bootreisjes organiseren. Vind je dat je te lang in Yangshuo bent, kan je ter plekke je reis aanpassen en naar Longshen reizen. Het wordt dan bijv:
11. Chengdu –> vliegtuig Guillin, bus naar Yangshuo
12. Yangshuo
13. Yangshuo
14. Yangshuo
15. Yangshuo - Ping’an
16. Ping’an wandelen naar Dazhai, bus naar Guilin –> vliegtuig Shanghai
Maar meestal willen mensen langer in Yangshuo blijven…

Verder zou je in het begin 1 dagje korter in Beijing kunnen blijven, daar je er aan het einde ook weer een dagje bent.

Ik zou ook verder niets meer boeken, en je definitieve reisplan van je ervaringen ter plekke laten afhangen.

Bedankt voor de tips! Zelf wil ik ook niet teveel van te voren boeken. Alleen wil ik wel mijn nationale vluchten van te voren boeken dus ben aan het kijken op welke dag ik wil aankomen in guillin en op welke dag ik weer wil vetrekken.
Ping’an lijkt mij erg leuk! Zelf zit ik ook te kijken voor een grottentour (bv. rieten fluit grot), maar ik neem aan dat ik die ook wel in Yangshuo kan boeken.
Voor de rest ben ik nog aan het kijken voor een hostel voor de eerste nachten, denk nu aan het Beijing Downtown Backpackers hostel.

Ja, je vluchten zijn op zich wel belangrijk. Ik heb echter me terugvlucht naar shanghai pas 2 weken van tevoren geboekt omdat ik niet precies wist waar ik zou zijn maar als je inderdaad maar 3 weken hebt is het misschien wel handig.
En idd je hostel boeken in beijing. Erg belangrijk!

Ik zou die vluchten pas boeken als je in Beijing bent, en zeker niet vanuit hier. Het is meestal een stuk goedkoper om het in China te doen!
(Chengdu - Guilin: 50 euro, Guilin - Shanghai: 40 - 60 euro)
Persoonlijk boek ik nooit langer dan 2 of 3 dagen van te voren mijn binnenlandse vluchten. Er is ook in jouw geval altijd een alternatief (trein, bus of een combinatie van beide).

Je eerste slaapplaatsboeken is handig…