Hulp bij route e.d.

Hallo,

Mijn vriend en ik willen rond half mei een rondreis in China doen. Ik heb heer al wat topics gelezen en andere info op internet gezocht. Aan de hand hiervan heb ik een idee van wat ik als hoogtepunten zie in China en welke we wellicht in 1 rondreis zouden kunnen doen. We hebben een budget van circa € 2000,00 en circa 3 weken reistijd.

De volgende route heb ik nu ruwweg in gedachten:

Beijing (Chinese muur, plein van de hemelse vrede/Verboden Stad, Zomerpaleis e.d.)
Datong (hanging monestary en grotten)
Pingyao (traditionele stad, autovrij)
Xi’an (Terracotta leger)
Jiuzhaigou (144 blauwe meren en veel watervallen)
Lijang (Tiger leaping gorge, hiken)
Zhangjiajie (National Forest Park, hiken)
Yangshuo (mooie omgeving, fietsen, lichtshow)
Liangjiang (vliegveld)

Is dit te veel voor 3 weken en het budget wat we hebben? We zullen goedkope, nette hostels/hotels zoeken en de vlucht heb ik gevonden bij KLM voor € 680,00 (AMS-Beijing en Liangjiang - AMS beide rechtstreeks = nog niet geboekt). Maar we kunnen ook eventueel vanuit Yangshuo naar Hong Kong en vanaf daar vliegen.
Wat zou eraf of misschien erbij moeten? En hoeveel dagen moeten we rekenen per bovengenoemde plaats om daar te besteden? Kunnen we ons het beste verplaatsen met trein, binnenlandse vlucht of bus per wisseling van plaats?

Ik merk dat voornamelijk Lijang/Tiger leaping gorge een uitschieter is in de route.

Ik vind het plannen van de route en inschatten van de kosten erg lastig! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,
Nienke

2000,- p.p. of totaal? De route lijkt te doen te zijn, wel gehaast denk ik. Misschien dan gebruik maken van binnenlandse vluchten op tijd te winnen/besparen. Wij zijn zelf nog niet geweest, we gaan aankomende zomer pas.

Wij verblijven 4 nachten in Beijing, Xi’an 1 nacht en Lijiang 2 nachten, Yangshuo is ons rustpunt daar verblijven we ook 4 nachten. Voor de rest volgen wij een andere route.
Wij kiezen voornamelijk voor nachttreinen en een aantal binnenlandse vluchten. Soms zijn vluchten goedkoper dan een nachttrein.
Denk wel dat je het best vanuit Yangshuo naar Guilin kan gaan en daar een binnenlandse vlucht nemen naar Hong Kong.

Bedankt voor jouw reactie!

Het gaat om circa € 2000,00 p.p.

Hoe lang gaan jullie en hoeveel verwachten jullie kwijt te zijn?
We zullen inderdaad goed uitzoeken wat goedkoper en praktischer is qua tijd: vlucht of (nacht)trein.

Hoi,

Wij gaan 4,5-5 weken incl. een stopover op Dubai. Wij zullen qua reis vliegtickets+overnachtingen+vervoer ter plaatse ongeveer 1600,- p.p. kwijt zijn.

Voor de treinreizen zijn dit handige sites:

http://www.chinatripadvisor.com/train/

Voor vliegreizen binnenlands:
Ctrip
Elong

Wij maken gebruik van hostels. Wel prive kamers voor toch een beetje luxe :wink:
Veel plezier met plannen in ieder geval! Wij hebben flink wat routes uitgestippeld en gediscussieerd waar we wel/niet heen zouden gaan. Plannen van de reis is al enorm leuke voorpret!

Ik zou Jiuzhaigou zeker aanraden, ben daar van de zomer geweest en het was geweldig! Er zijn 2 manieren om er te komen: bus vanuit Xi’an / Chengdu, goedkoop maar lang (reken op hele dag reistijd!) of vliegen vanuit bijv Chengdu (1 uur, dan uur bus, wel prijzig). En het park zelf is ook prijzig met E 32,- toegang pp. En voor Jiuzhaigou zeker 1 volle dag maar het liefst 2 volle dagen rekenen!

Bedankt nog voor jouw reactie. We gaan definitief naar Jiuzhaigou. We zijn daar 2 volle dagen. Ik zag dat de hotels over het algemeen ook duurder zijn als elders in China.
Onze route wordt nu:
Dag 1 11-May Schiphol Vertrek 20.55, tickets € 320,00
Beijing
Dag 2 12-May Aankomst 12.35 uur € 3,60
Vliegveld - hotel vervoer ???
Dag 3 13-May Verboden Stad -
Plein van de Hemelse Vrede-Tiananmen Plein
Dag 4 14-May Chinese muur Badaling € 5,40
Trein retour Chinese muur € 1,50
Dag 5 15-May Zomerpaleis o.i.d. € 6,00
Hotel Super 8 3 nachten € 49,00
Trein Beijing - Datong € 10,00
Datong
Dag 6 16-May Hanging monestary € 15,50
Taxi retour Datong € 9,00
Yungang grotten € 18,00
Taxi retour Datong € 3,00
Hotel 1 nacht € 20,00
Trein Datong-Pingyao € 22,37
Pingyao
Dag 7 17-May Toegangskaart hoofdattracties € 18,00
Dag 8 18-May Hotel 1 nacht € 20,00
Trein Pingyao - Xi’an € 25,00
Xi’an
Dag 9 19-May Terracottaleger / Qin Shi Huang Mausoleum € 18,00
Taxi (prijs alleen heen?) € 14,35
Moslimwijk -
Hotel 1 nacht € 20,00
Dag 10 20-May Vlucht Xi’an - Jiuzhaigou € 100,00
Naar vliegveld Xi’an ???
Vliegveld - park/hotel taxi € 12,00
Jiuzhaigou
Dag 11 21-May Entree park € 26,00
Bus park € 10,82
Dag 12 22-May Entree park € 26,00
Bus park € 10,82
Hotel 3 nachten € 60,00
Dag 13 23-May Bus Jiuzhaigou - Chengdu € 16,00
Chengdu
Hotel 1 nacht € 20,00
Dag 14 24-May Panda’s 's ochtends € 7,00
Chengdu naar panda’s v.v. € 4,00
Vervoer naar vliegveld Chengdu ???
Vlucht Chengdu - Guilin € 70,00
Guilin - Yangshuo vervoer € 17,50
Yangshuo
Dag 15 25-May Fiets huren, 2 dagen € 2,40
Dag 16 26-May Show Impression Liu Sanjie € 22,50
Dag 17 27-May Hotel Giggling Tree 4 nachten € 52,00
Dag 18 28-May Ping’an
Yangshuo - Ping’an bus € 17,00
Hotel 2 nachten € 40,00
Dag 19 29-May Rijstterassen (vervoer?) -
Dag 20 30-May Ping’an - Guilin bus ???
Hotel vliegveld Guilin? € 20,00
Dag 21 31-May Vervoer naar vliegveld Guilin ???
Guilin 8.00 - Schiphol € 320,00
Dag 22 1-Jun Schiphol Aankomst Schiphol

Heb je het hotel in Jiuzhaigou al geboekt? En andere hotels? En vliegen Xi’an naar Jiuzhaigou €100? Da’s niet duur…

We hebben nog helemaal niets geboekt!
Ik wacht nog op akkoord op mijn verlofaanvraag op het werk.
We willen dit weekend de vliegtickets boeken. Amsterdam - Beijing en Guilin - Beijing - Amsterdam vppr € 640,00. T/m zondag zijn de werelddealweken bij KLM.
Heb je aanraders m.b.t. hotels? Ik zoek hotels van max. € 40,00 per kamer per nacht, maar liefst minder natuurlijk. Ik heb voor een paar plaatsen al een beetje rondgekeken. Jiuzhaigou is volgens mij dus het lastigst qua prijs.
We willen ook een beetje centraal zitten. Liefst centraal en als we een treinreis hebben, liefst dichtbij het station i.v.m. halen van treinkaartjes en bagage achter laten bij het hotel voorafgaand aan de treinreis. Dat scheelt weer zoekwerk en reistijd.
Die vlucht van € 100,00 heb ik online gevonden. Dat is toch niet goedkoop? Als ik kijk naar de vlucht Chengdu - Guilin, die is circa € 70,00.

Beste Nienke, ik weet niet hoe goed je de weg kent in China en of je weet hoe treinkaartjes halen in zijn gang gaat. Maar het is erg lastig voor een toerist die geen chinees spreekt treinkaartjes te boeken. In Beijing is dit misschien nog wel te doen omdat hier meer Engels wordt gesproken, maar in de kleinere dorpjes zoals Datong spreekt zo goed als niemand Engels. Treinkaartjes worden 5 'a 10 dagen van te voren verkocht en met feestdagen zelfs 20 dagen van te voren. Ik weet niet of er in mei feestdagen zijn in China. Je kant treinkaartjes van te voren ook kopen op internet, alleen is dit wel veel duurder. Dit wilde ik alleen even mede delen. :slight_smile:

Verder let goed op in taxies of ze een meter hebben en deze daadwerkelijk aanzetten bij vertrek. Door dit trucje hebben wij 60 euro betaald voor de taxi van het vliegveld naar beijing. Met de metro had dit ons 50 cent gekost. Laat je geen oor aan naaien.

Succes!

Beste Minqkel,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb zeker al gelezen hoe het werkt met treinkaartjes. De een zegt dat het allemaal wel meeviel tijdens hun reis en de ander vond het een drama. De eerste week van mei hebben de Chinezen vakantie met een uitloop van een week. Daarom gaan we half mei. We hopen dat het dan meevalt met de drukte.
Ik wil sowieso elke keer als we ergens aankomen meteen naar het station om treinkaartjes te halen. Van te voren ga ik briefjes maken met daarop in het Chinees welke treinkaartjes we willen. Ook neem ik aan dat ik andere Chinezen die bij de loketten staan gewoon dit kan laten zien en zij mij het juiste loket wijzen?
Ik ga ook proberen om via het hotel/hostel waar we zitten de kaartjes te regelen. Ik lees alleen van de een dat dit nog wel kan en van de ander niet omdat er een paspoort nodig is. Maar als ik een kopie mail naar het hotel dan zou dit wellicht toch moeten lukken? Ik verwacht dat de meeste hostels/hotels deze service niet bieden.

Bedankt voor de tip m.b.t. de taxi!

Ha Nienke,
reken niet op hulpvaardige Chinezen, ga er maar vanuit dat je alles zelf uit moet zoeken, dan valt het alleen maar mee :wink:
Ik heb zeker tips voor hotels (ben afgelopen zomer in China geweest voor 2e keer):

  • Chengdu: The Loft (http://www.dragontown.com.cn/) een oude drukkerij omgebouwd tot hostel, ik ben er terecht gekomen via 3opReis
  • Jiuzhaigou: Home of Langjie (geboekt via www.elong.net) een hotel buiten het park (auto aanhouden op de weg en 5min met auto naar ingang) in Tibetaanse stijl, erg leuk! Niemand spreekt Engels alleen…
  • Yangshuo: River View Hotel (http://www.riverview.com.cn/indexen.asp) ligt aan de Li Rivier en op loopafstand van de barstreet (wel de lusten, niet de lasten!)

En waar heb je de prijzen voor de vluchten gevonden trouwens?
Ik heb enkele hotels, maar alle vluchten geboekt via www.elong.net, prima site!

De meeste hostels heb ik gelezen bieden de service om kaartjes te regelen wel aan. Natuurlijk wel voor een kleine commissie. Alle hostels die wij hebben uitgezocht bieden dit aan. Al zouden we meer meoten betalen voor een treinkaartje dan nog zou het niet zoveel zijn als je bij chinatravelguide koopt bijv.

Ctrip kun je ook kijken voor vluchten. 3 weken van te voren beginnen de prijzen flink te kelderen heb ik mij laten vertellen en kun je een vliegticket op de kop tikken voor nog minder dan een treinkaartje. Heb dit de afgelopen weken in de gaten gehouden en is inderdaad zo

Veel plezier met boeken en uitstippelen :slight_smile:

Laupi, welke hostels in welke plaatsen heb jij geboekt dan?
Stond op de website van het hostel dat zij deze service bieden? Weet je ook hoeveel euro extra je dan ongeveer betaald?
Als ik nu zoek naar hostels en hotels in de plaatsen waar we komen, trekken de hotels toch meer mijn aandacht, omdat deze er netter uitzien, naar mijn idee. De bedden zien er meestal wat beslaapbaarder uit :slight_smile:
De prijzen van de vluchten heb ik ergens gevonden via Google (Engelse sites die binnenlandse Chinese vluchten aanbieden) toen ik een prijsindicatie van die vluchten wilde hebben.
Iedereen heeft het trouwens over dat de treinkaartjes bemachten lastig is, maar ik lees weinig over metro en bus? Ik neem aan dat ook op busstations/haltes en metrostations alles in Chinese tekens staat? Is het dan handig om alle namen van stations e.d. in Chinese tekens en de vertaling van te voren op te zoeken (of een kaart van Beijing bijv. met alle metrostations erop in Chinese tekens en gewone letters).
Ik denk dat het niet verstandig is om van alles aan het toeval over te laten zoveel mogelijk voor te bereiden door zaken uit te zoeken.

Ik heb geen idee hoeveel de hostels meer rekenen. Heb ergens gelezen dat een hostel 5rmb meer rekende. Het voordeel van de hostels is dat er vaker Engelssprekende personeel aanwezig is hebben wij gehoord en gelezen. Wij hebben wel beetje goede hostels uitgezocht. Inderdaad vind ik een goed bed ook wel belangrijk. Daarnaast hebben we ook naar de prijs, ligging en services gekeken. Veeeeeeeeeeeeeeeeel recensies gelezen :slight_smile: En dan nog is het afwachten of het de juiste keuze was maar goed dan is het voor een paar nachtjes en misschien is het volgende hostel wel weer goed :slight_smile:

Uit mijn hoofd hebben wij voor deze hostels gekozen geboekt bij hostelbookers.nl
Beijing : Qianmen Hostel
Xian: 7 sages
Chengdu: Chengdu Traffic Inn
Lijiang: GArden Inn
Dali: The Jade Roo
Kunming: The Hump
Yangshuo/Xingping: This Old Place International Hostel

Ik had trouwens nog een vraag. Kun je bijv. in Beijing treinkaartjes kopen voor bijv. Datong - Pingyao of kun je alleen kaartjes kopen op het station van vertrek dus in dit voorbeeld Datong?

Hoi Nienke,

Wat leuk, wij gaan in juni ook naar China en hebben ongeveer dezelfde route in gedachten.
Wij hebben 4 weken en komen begin juni van de TransMongolie Express uit in Beijing.
Hier willen we een dag of 4 blijven.
Hierna is ons plan als volgt;

Van Beijing vliegen naar Chengdu (of indien mogelijk naar Songpan/Jiuzaigou)
Vanuit Chengdu willen we naar o.a:

  • Songpan
  • Huanglong
  • Jiuzaigou
    Indien mogelijk lijkt het mij logischer om eerst omgeving songpan te bezoeken en van daaruit zuidelijk naar Chengdu te gaan?

Hierna vliegen van Chengdu (of Songpan dus) naar Shangri-la / Lijang
Vanuit daar willen we zien:

  • Shangri-la
  • Lijang/Shuhe
  • Tiger leaping gorge

Vervolgens vliegen naar Guilin
Om vanuit daar naar Yangshuo te gaan;

  • Longsheng
  • Xinping
  • Pin’an

Na 4 weken vliegen we door naar Jakarta.
Moeten we hiervoor naar Honkong of kun je dit ook vanuit Guilin bijvoorbeeld? (scheelt weer wat reistijd)

Verder heb ik nog enkele vragen.

  1. Is deze route haalbaar in ongeveer 27 dagen? Ervan uitgaande dat we zo’n 2 dagen blijven gemiddeld per plaats. En is het een beetje een logische route?
  2. Is het mogelijk om naar de plaatsen/omgeving te vliegen zoals; Shangri-la, Songpan?
  3. Als we naar een grote plaats vliegen (bv Chengdu/Guilin) hoe komen we dan bij de plaatsen (zoals Jiuzaigou en Huanlong) die we willen zien en een paar honderd km daar vandaan liggen (bus/trein/taxi/excursie?) En kunnen we dit ter plekke boeken of beter van te voren vast leggen?
  4. Wat betreft het boeken van de binnenlandse vluchten, hostels én vervoer van A naar B. Kunnen we dit ter plekke boeken of beter thuis van te voren vast leggen?
  5. Hebben jullie verder nog tips of plaatsen die we zéker niet mogen vergeten op deze route?

Ik lees hier dus dat ik het beste 3 weken van te voren de binnenlandse vluchten kan boeken?
Ik twijfel nog of ik de overnachtingen ook van te voren zal boeken of dit ter plekke kan regelen…

Ik hoor graag alle tips en jullie ervaringen!!

Alvast bedankt,

Groetjes
Sjors

Hallo Sjors,

Ik denk dat je beter een eigen topic kunt openen om wat bruikbare reacties te krijgen. Ik zag je je een paar weken terug in een ander topic ook precies hetzelfde bericht al hebt geplaatst.

Groetjes!

Haha ik denk het ook. Bedankt voor de tip :wink: