Karin, ga eens kijken op de website van www.chinaonline.nl. Dit is een subsite van Riksja reizen. Mijn vriendin en ik hebben exact dezelfde route - opgebouwd uit **bouwstenen **- gevolgd in juni 2009 en het was echt een onvergetelijke rollercoaster ride!
Wij hebben de volgende bouwstenen gedaan:
Heenvlucht naar Beijing (1 dag, 1 nacht)… dag 1
Easy going in Beijing (4 dagen, 3 nachten)… dag 2 t/m 5
Nachttrein - softsleeper naar Xi’an (1 nacht)
**Kleisoldaten en drumtorens **(2 dagen, 1 nacht)… dag 6 en 7
**Te paard naar Ice mountain **(5 dagen, 4 nachten)… dag 7 t/m 12
**Lampionnen in Lijiang **(3 dagen, 2 nachten)… dag 13 en 14
**Tiger Leaping Gorge **(2 dagen, 1 nacht)… dag 15 en 16
Baidorpjes langs het meer (3 dagen, 2 nachten)… dag 17 en 18
**Bamboevaren tussen de Karstbergen **(4 dagen, 3 nachten)… dag 19 t/m 21
**Rijstterrassen en Zhuangdorpen **(3 dagen, 2 nachten)… dag 22 en 23
**Easy going in Hong Kong **(4 dagen, 3 nachten) = extra dag/nacht t.o.v. programma. Hotelkamer ter plaatse ge-upgrade naar een suite voor een prikkie (want die upgrade gaf weer veel korting op andere zaken, dus onder de streep waren we zelfs goedkoper uit :-))… dag 24 t/m 27
Terugvlucht vanuit Hong Kong (1 nacht)… dag 28
Vlucht hebben we zelf geboekt. Hadden we vreselijke mazzel mee: heen van Düsseldorf naar A’dam en van A’dam naar Beijing en terug van Hong Kong naar A’dam en van A’dam naar Düsseldorf voor nog geen € 485,= p.p. (incl. alle kosten).
Je geeft de bouwstenen op en Riksja knoopt die aan elkaar d.m.v. logica (tijd, geografische ligging) en transfers.
Reis zelf was iets van € 1995,= p.p., incl. traditioneel Pekingeend-diner in Beijing, 5(!) binnenlandse vluchten en alle overige transfers met (mini)bussen, taxi’s, privéauto’s en treinen. Resteren alleen nog je eten en drinken (lunch en diner, maar dat kost geen drol daar), de entreegelden en je persoonlijke uitgaven, zeg € 150,= tot € 175,= p.p. per week als je jezelf niet ontziet. Hoe zuidelijker je in China komt des te hoger je uitgavenpatroon is/wordt.
Gidsen die je ophalen en brengen van en naar je volgende reisdoel zijn zeer stipt en da’s heel prettig. Softsleeper 4-persoons coupe (van Beijing naar Xi’an) hadden we voor ons beiden dus dat was heel aangenaam. Eet en drink gerust ‘van de straat’ want alles is kraakvers bereid (gefrituurd, gekookt). Eén keer ben ik kotsziek geweest en dat was omdat ik de stommiteit had begaan een Indiase curry te bestellen in Chengdu. Die werd in zo’n magnetronschaal opgewarmd opgediend maar eer ik er erg in had kwam het al uit alle gaten… 
Hotels/lodges/guesthouses waren zeer sfeervol, comfortabel en centraal gelegen.
Vier weken zo’n intensief en divers programma maar ook weer heel ontspannend (want genoeg rustmomenten) waarbij je noodzakelijke dingen geregeld zijn maar met zoveel vrijheid krijg je nergens! Als voorbereiding hebben we een basiscursus Chinees gedaan (12 lessen van 3 uur excl. huiswerk) en heb ik zelf - ondanks dat het niet wordt voorgeschreven - wat paardrijlessen genomen. Is achteraf toch wel handig gebleken als je zo’n 6 tot 8 uur per dag op een paard moet zitten en je wil niet als een plank eraf stappen.
Veel (voor)pret gewenst in ieder geval!
groet,
Geert-Jan
PS: oh ja, wees op tijd erbij met boeken! Wij hadden de vlucht eind februari al geboekt en de reis zelf besproken met Riksja toen we de bevestiging van de vliegreis hadden, dus begin maart. Aangezien jij een maand eerder gaat zou ik me nu al oriënteren als ik jou was!