4 weken china in mei, aantal vragen

Ik ga in mei een maand op vakantie naar China.
Het gaat een geweldige reis worden, dat weet ik nu al en we hebben er superveel zin in.
Ik heb begrepen dat mei de maand is waarin de chinezen zelf vakantie hebben, dus dat betekent denk ik dat we van tevoren een hoop moeten gaan boeken.
Ons plan:
Beijing
Xian
Chengdou
Lijiang
Guilin
Hongkong

We denken er zelf aan om alles van beijing tot lijiang met de nachttrein te doen.
Hoe lang van te voren moeten we de nachttreinen boeken? En heeft iemand een handige site waarop ik de tickets kan boeken?
De trip van lijiang naar guiling is die ook te doen per nachttrein? of is het dan beter een vliegticket te boeken?
Van guiling naar hongkong? zelfde vraag, hoe kan ik die het beste afleggen trein? of vliegticket.

Is het in deze periode beter van te voren treintickets te boeken of kan ik dit gerust daar nog regelen?
Datzelfde geld voor hostels/guesthouses, is het in deze periode nog te doen om het ter plekke te regelen of kan je beter van tevoren geboekt hebben.

Ik heb vorig jaar door indonesie op de bonnefooi gereisd, ticket en gaan. Hostels etc heb ik daar ter plekke geboekt, maar ik weet niet goed of dit in china ook zo werkt.

Iedereen die nog meer leuke tips/tricks/mededelingen voor me heeft, heel erg fijn.
Groetjes
Karin:dag:

Hallo Karin,

wat tof dat je naar China gaat. Het is een erg mooi en bijzonder land!

Nachttreinen zijn prima te doen en over het algemeen best comfortabel. Je koopt je treinkaartjes een aantal dagen van tevoren en dan moet het meestal wel lukken. Zeker wanneer je via de grote steden reist.
Ik koop mijn treinkaartjes altijd op het station, maar gebruik de website www.cnvol.com om vantevoren op te zoeken welke trein ik wil hebben en wat de kaartjes kosten. De hele site is in het Engels.

Lijiang - Guilin is behoorlijk lang met de trein, dat zou ik je afraden. Kijk op elong of ctrip om goedkope tickets te vinden. Bijvoorbeeld vanaf Kunming. Soms willen vluchten nog wel goekoper zijn dan treinkaartjes. Afhankelijk van hoe lang vantevoren je boekt.

Het is wel aan te raden om hostels te boeken. Meestal lukt het wel als je dit een paar dagen vooraf doet. Bijvoorbeeld in de stad waar je bent voor de volgende stad. Hostels kunnen je hier ook vaak mee helpen.

Ga in Chengdu naar Leshan voor een dagje, daar vind je de grootste Boeddha die er bestaat.
Als je de kans hebt; Tiger Leaping Gorge.

Bedankt! je antwoord geeft me wat meer inzicht in het vooraf boeken of niet.
Het is gewoon haast niet te doen steeds maar te plannen wanneer je op de trein zal stappen, weken later.
Je bedoelt dat het beter zal zijn om een vlucht te boeken voor Lijiang naar kunming?
En dan van Kuming naar Guilin? is daar een trein voor of?

En denk je dat mn reisplan te doen is in vier weken?
Groetjes, en hartelijk dank voor je antwoord.

Of er een trein is kun je zien op de site die ik noemde. Daar vind je echt alle treinen en kun je ook varieren met de vertrekplaatsen en zo.

Van Lijiang naar Kunming kun je wel met de trein, die doet er zo’n 10-12 uur over. Een prima rit voor de nacht dus.
Kunming - Guilin is 18 uur of 24 uur. Een vliegticket kost denk ik zo rond de 500rmb.

Je plan is op zich ok, het zou moe

Hallo Karin,
Goed plan. Het is wel druk in China rond 1 mei en ca. 1 a 2 weken erna en aflopend.
Trein tickets kun je maximaal 5 dagen te voren kopen. Er bestaan geen e-tickets voor treinen, dus zal je een papieren kaartje moet zien te bemachtigen. openbaar vervoer zal in de eerste 2 weken erg druk zijn. De treintraject Kunming-Dali-Lijiang zou ik afraden, oude treinstellen, vies en lange reistijd. (Express)Bus is stuk comfortabeler en sneller (Kunming-Dali ca 5 uur, Dali-Lijiang 3 uur). Kunming-Guilin via Nanning per trein is ok, zeker nachttrein, je spaart een overnachting uit. Maar per vliegtuig doe je er maar 1,5 uur over. Van Guilin-Yangshuo per bus ca 1,5 uur tuffen.Tegenwoordig moet je ook je paspoort tonen bij aanschaf treinkaartje.
Meer info nodig; lees “Chinees/Nederlandse reisorganisatie in China” op dit forum eens en kijk op onze site.
veel plezier

Haha! Ja ik dacht al dat het laatste stuk lastig werd. Wel jammer dat de tickets niet op voorhand verkregen kunnen worden.
Zeker nu blijkt dat het die eerste twee weken druk gaat zijn ivm Chinezen die der zelf op uit gaan.
Maar ik hoop dat met steeds een paar dagen vooraf regelen dat het lukt.
Fijn om te horen dat jullie denken dat het reis plan wel haalbaar is.
Is het raadzaam om steeds op de plek waar je dan zit, de volgende hotel/hostel te boeken?
Ik kan het me voorstellen dat dat zeker handig is voor die eerste twee weken.
Daarna kan het op de bonnefooi?
Tourtjes etc zijn makkelijk te boeken denk ik bij hostels, dus dat willen we ook ter plekke doen.
Allemaal zover al vriendelijk bedankt!

Ligt er aan waar je de eerste 2 weken bent of naar toe gaat. Beter is dan om ruim tevoren te boeken. niets zo vervelend te lopen zeulen met je bagage van de ene naar acco. naar de andere en steeds te horen vol, vol. Is beter voor je stemming.

Ja, dat is zo. Hoop alleen dat de treintickets ook goed gaan in deze periode.
Dat is even bezien.
4 mei tot en met 10mei Beijing(nacht trein naar xian)
11t/m 13mei xian.(nachttrein naar chengdou)
Chengdou 14t/m 16 mei (nacht trein naar kunming)
Nog 13 dagen te verdelen.

Lijiang (via kunming en dali per express bus) 3 dagen blijven
Guilin (via kunming) 4 dagen blijven
Hongkong.

Nu ik het zo bekijk is het inderdaad te doen zonder al teveel gehaast.
Het geeft ook nog wat ruimte voor enige vertraging/ misgelopen tickets etc :wink:
Want dat is toch wel hetgeen waar ik me het meest druk om maak, vermaken en tripjes eten etc lukt altijd wel. Maar vervoer vind ik het spannendst/zenuwslopendst van tevoren.

Iemand nog tips voor leuke hostels daar waar ik heen ga?
Super dat er hier mensen bereid zijn bemoedigende tips te geven!

Hoi Hoi,

Wij waren er in juli en toen hadden de chinezen zelf ook vakantie. Hierdoor liep onze reis geheel anders dan gepland.
Doordat de treinkaartjes zo snel verkocht of treinen al vol zaten hebben wij soms letterlijk vast gezeten in de grote plaatsen (ook die jij benoemd).
Ik ben ook Azië gewend maar in China moet je gelijk bij aankomst in je nieuwe plaats (zeker als je weinig tijd hebt en veel wil doen/zien) gelijk door je hostel een ticket laten boeken.

Op de bonnefooi wordt wat moeilijk in China- mijn idee dan. Kan beter via hostelworld enz alvast een hostel zoeken. Doordat alles in het chinees is en de chinezen op staat zelf weinig engels spreken is dit soms een heel gedoe.
In de hostels zelf spreken ze goed Engels en hebben ze vaak veel flyers van andere goede hostels in de omgeving/ andere plaatsen. Kun je dan weer online boeken- want de chinezen zelf lopen de hele dag met hun neus in hun telefoon/ laptop :slight_smile:
Internetverbinding is dan weer geen probleem. Helaas geen Facebook enz. want daar houden ze niet van.

Voor de rest is het een geweldig land; mooie natuur, cultuur, kan er geweldig fietsen.
Kijk goed naar het weer als je daar bent. Wij konden niet naar het zuiden omdat er toen overstromingen waren.
Wij zijn uiteindelijk naar Vietnam gegaan voor 2 weken (van de 5 weken). Dit omdat wij telkens vast liepen met de treintickets + weer.
Visum is makkelijk te regelen en voor ons was het ook even relaxen aan het strand en het Azie gevoel erg lekker!

Succes

Groetjes
Femke

Hallo,

Wij willen in juni ook 4 weken zelf door China rond trekken.
We komen begin juni van de TransMongolie Express uit in Beijing.
Hier willen we een dag of 4 blijven.
Hierna is ons plan als volgt;

Van Beijing vliegen naar Chengdu.
Vanuit Chengdu willen we naar o.a:

• Songpan
  • Huanglong
  • Jiuzaigou

Hierna vliegen van Chengdu naar Shangri-la
Vanuit daar willen we zien:

• Shangri-la
  • Lijang
  • Tiger leaping gorge

Vervolgens vliegen naar Guilin
Om vanuit daar naar Yangshuo te gaan;

• Longsheng
  • Xinping
  • Pin’an

We eindigen in Hongkong om door te vliegen naar Indonesië.

Nu heb ik enkele vragen.

1. Is deze route haalbaar in ongeveer 27 dagen? Ervan uitgaande dat we zo’n 2 dagen blijven gemiddeld per plaats. En is het een beetje een logische route?
  2. We zouden ook graag naar Pingyao gaan vanuit Bejing. Is dit te doen voor enkel Pingyao als we met het vliegtuig van Bejing naar Chengdu willen?
  3. Is het mogelijk om naar Shangri-la te vliegen? In een reisgids van Sawadee staat dat ze hier naar toe vliegen. Ik kan deze vlucht echter niet gevonden krijgen op internet?
  4. Als we naar een grote plaats vliegen (bv Chengdu/Guilin) hoe komen we dan naar de plaatsen die we willen zien en een paar honderd km daar vandaan liggen (bus/trein?)
  5. Hebben jullie nog tips of plaatsen die we zéker niet mogen vergeten op deze route?

Alvast bedankt,

Groetjes
Sjors

Karin, ga eens kijken op de website van www.chinaonline.nl. Dit is een subsite van Riksja reizen. Mijn vriendin en ik hebben exact dezelfde route - opgebouwd uit **bouwstenen **- gevolgd in juni 2009 en het was echt een onvergetelijke rollercoaster ride!

Wij hebben de volgende bouwstenen gedaan:
Heenvlucht naar Beijing (1 dag, 1 nacht)… dag 1
Easy going in Beijing (4 dagen, 3 nachten)… dag 2 t/m 5
Nachttrein - softsleeper naar Xi’an (1 nacht)
**Kleisoldaten en drumtorens **(2 dagen, 1 nacht)… dag 6 en 7
**Te paard naar Ice mountain **(5 dagen, 4 nachten)… dag 7 t/m 12
**Lampionnen in Lijiang **(3 dagen, 2 nachten)… dag 13 en 14
**Tiger Leaping Gorge **(2 dagen, 1 nacht)… dag 15 en 16
Baidorpjes langs het meer (3 dagen, 2 nachten)… dag 17 en 18
**Bamboevaren tussen de Karstbergen **(4 dagen, 3 nachten)… dag 19 t/m 21
**Rijstterrassen en Zhuangdorpen **(3 dagen, 2 nachten)… dag 22 en 23
**Easy going in Hong Kong **(4 dagen, 3 nachten) = extra dag/nacht t.o.v. programma. Hotelkamer ter plaatse ge-upgrade naar een suite voor een prikkie (want die upgrade gaf weer veel korting op andere zaken, dus onder de streep waren we zelfs goedkoper uit :-))… dag 24 t/m 27
Terugvlucht vanuit Hong Kong (1 nacht)… dag 28

Vlucht hebben we zelf geboekt. Hadden we vreselijke mazzel mee: heen van Düsseldorf naar A’dam en van A’dam naar Beijing en terug van Hong Kong naar A’dam en van A’dam naar Düsseldorf voor nog geen € 485,= p.p. (incl. alle kosten).

Je geeft de bouwstenen op en Riksja knoopt die aan elkaar d.m.v. logica (tijd, geografische ligging) en transfers.
Reis zelf was iets van € 1995,= p.p., incl. traditioneel Pekingeend-diner in Beijing, 5(!) binnenlandse vluchten en alle overige transfers met (mini)bussen, taxi’s, privéauto’s en treinen. Resteren alleen nog je eten en drinken (lunch en diner, maar dat kost geen drol daar), de entreegelden en je persoonlijke uitgaven, zeg € 150,= tot € 175,= p.p. per week als je jezelf niet ontziet. Hoe zuidelijker je in China komt des te hoger je uitgavenpatroon is/wordt.

Gidsen die je ophalen en brengen van en naar je volgende reisdoel zijn zeer stipt en da’s heel prettig. Softsleeper 4-persoons coupe (van Beijing naar Xi’an) hadden we voor ons beiden dus dat was heel aangenaam. Eet en drink gerust ‘van de straat’ want alles is kraakvers bereid (gefrituurd, gekookt). Eén keer ben ik kotsziek geweest en dat was omdat ik de stommiteit had begaan een Indiase curry te bestellen in Chengdu. Die werd in zo’n magnetronschaal opgewarmd opgediend maar eer ik er erg in had kwam het al uit alle gaten… :frowning:

Hotels/lodges/guesthouses waren zeer sfeervol, comfortabel en centraal gelegen.

Vier weken zo’n intensief en divers programma maar ook weer heel ontspannend (want genoeg rustmomenten) waarbij je noodzakelijke dingen geregeld zijn maar met zoveel vrijheid krijg je nergens! Als voorbereiding hebben we een basiscursus Chinees gedaan (12 lessen van 3 uur excl. huiswerk) en heb ik zelf - ondanks dat het niet wordt voorgeschreven - wat paardrijlessen genomen. Is achteraf toch wel handig gebleken als je zo’n 6 tot 8 uur per dag op een paard moet zitten en je wil niet als een plank eraf stappen.

Veel (voor)pret gewenst in ieder geval!

groet,

Geert-Jan

PS: oh ja, wees op tijd erbij met boeken! Wij hadden de vlucht eind februari al geboekt en de reis zelf besproken met Riksja toen we de bevestiging van de vliegreis hadden, dus begin maart. Aangezien jij een maand eerder gaat zou ik me nu al oriënteren als ik jou was!

Thnx geert-jan! Ik heb men allereerste reis ook al eens bouwstenen gedaan van riksja in Thailand, maar mijn ervaring leert dat het veel goedkoper kan :wink: vandaar dat ik dat nu ontzie. En met een beetje ge regel en geduld is het zelf ook te plannen en regelen.
Maar je hebt gelijk dat het een fijne reisorganisatie is.
Dat te paard waar was dat? Klinkt wel geinig namelijk.

Dat staat bij bouwsteen Chengdu: knuffelberen en theehuizen onder Dag 3 (Chengdu, vertrek). Deeplink: China » Ontdek op jouw manier | Riksja Travel Als je alles zelf wil doen moet je de bus vanuit Chengdu naar Songpan nemen en in Songpan een trektocht en verblijf boeken.

Natuurlijk kan het goedkoper als je alles zelf doet (Riksja en de Chinese reisagenten leven ook niet van de lucht), maar wij wilden in een land dat zo totaal verschilt van alles wat je bekend is of normaal vindt geen tijd verdoen met alles uitzoeken, bellen, naar zeer schaarse internetcafés zoeken om tickets/verblijven te boeken (ga je wachten op een bevestiging of antwoord?), waakzaam zijn om op tijd te vertrekken van een locatie, kaartjes reserveren (wat je dus maar een paar dagen van tevoren kan doen bij treinen; in ons geval deed een door Riksja ingeschakelde Chinese reisagent dat), etc… In een verwesterd land als Thailand kan je dat zelf doen (eigen ervaring) maar in China werkt dat toch anders. Transfers (taxi’s, busjes, privéauto’s, etc.) stonden op tijd klaar en daar was allemaal al voor betaald, zelfs privéauto’s die voor een bestemming 4 uur moesten rijden. Veel Chinezen zijn analfabeet en spreken geen woord Engels dus ga dan maar iets uitleggen (of iets laten zien/lezen als je er niet uitkomt wat ze dan niet kunnen lezen). Kortom: we konden ons volledig focussen op het indrukwekkende land en hoefden ons alleen om de lunch en avondeten te bekommeren. Als je het maximale uit de 4 weken wil halen is dit de enige optie! Jij moet nu bij iedere stap onderhandelen (taxi, verblijven (waar?), excursies, etc.), in ons geval is dat door Chinese reisagenten vooraf gedaan en weet je zeker dat je gangbare prijzen betaalt en op waanzinnige locaties verblijft. Vergelijk ik de 28 dagen die we weg zijn geweest met vergelijkbare reizen aangeboden door Baobab, Djoser e.d. dan ben je toch dik € 1.000 p.p. meer kwijt. En voor de naar schatting €300-€400 die Riksja er misschien op ‘verdiend’ heeft hebben wij geen minuut wakker gelegen of ons volgende verblijf wel geregeld was, of de taxi er zou zijn om ons naar het vliegveld te brengen, of de tickets voor de excursie in het hostel klaar lagen, of er wel plaats was in Halfway Lodge tijdens de 2-daagse wandeltocht door Tiger Leaping Gorge, of de gids ons een poot uit zou draaien of niet! Ik vraag me dus oprecht af of je ook daadwerkelijk goedkoper uit bent als je alles zelf regelt (buiten het feit dat je niet het maximale uit je reis haalt vanwege efficiencyverlies) en de tijd meerekenend die je daarmee kwijt bent (terwijl je op dat moment ook lekker door de hutongs van Beijing kunt slenteren, over de stadsmuur van Xi’an kunt lopen, op een terras in Lijiang kunt zitten, met een biertje in een lounge chair aan de rivier de Li in Guilin kunt wegdromen, etc. etc.)…

Ben wel benieuwd naar je ervaringen straks!

Tip voor hostel in Chengdu: The Loft (http://www.dragontown.com.cn/) > ik heb er vd zomer geslapen en is superleuk hostel in een oude drukkerij, ik ben er aan gekomen via 3opReis.
Chengdu zelf heb je binnen een dagje wel gezien (tip: People’s Park en groot klooster), en uiteraard ga je naar de panda’s
Tip bij Chengdu: Jiuzhaigou. Een erg gaaf nationaal park met 144 meren en de meest geweldige watervallen! Te bereiken met de bus vanuit Chengdu (ruim 10 uur, cheap) of vliegen (uurtje, wel duur). Ik raad je wel aan daar 2 volle dagen te blijven als je er bent, zoveel te zien…

Dragon town is inderdaad een aanrader. Ik heb daar in 2010 een paar weken gelogeerd en heb er goede herinneringen aan. Goed gelegen (centraal, dicht bij People’s Park, maar ook de supermarkt onder de universiteit - renrenle -, een aantal andere parken, plekken waar je goed kan eten, etc.).

Ik ben het niet eens met de vorige reageerder wat de tijdplanning betreft voor Chengdu zelf. Als je houdt van toeristische trekpleisters afrennen en drukte, dan is Chengdu misschien ‘saai’, maar het is een goede plek om minstens een paar dagen piano aan te doen.

De beste plek die ikzelf bezocht heb is de grote Taoïstische tempel (op korte afstand van het grote ziekenhuis aan de ring - eerste ring, denk ik). Dit is een parkachtig tempelcomplex. Toen ik er was, waren de enige andere toeristen Chinezen die me zelf Taoïstisch schenen Verder slechts gelovigen, monniken, en een paar mannetjes in Mao-pakjes die Mahjong aan het spelen waren (de Mao-pakjes zijn in de stad wel bijna verdwenen, maar hier droegen de Mahjong-pensinado’s ze het allemaal nog, gek genoeg). En dan wandel je dus bijna alleen door een park vol met de mooiste gebouwen.
Ook leuk is het om een middagje in een gewoon park door te brengen, bijvoorbeeld dat naast de Taoïstische tempel, of een van de parken aan de rivier.

Ga lekker in het park thee drinken tussen de Chinezen (schrijf je in tussentijd wat kaarten of lees je een boek), kijk naar de mensen die aan het sporten zijn daar of hun vogeltjes met gezang tegen elkaar laten strijden. Koop 's ochtends bij een winkeltje langs een drukke straat verse Baozi als ontbijt, eet 's avonds in de cafetaria-achtige soeprestaurants voor 5 rmb een goede kom noedelsoep, etc.
Als je niet altijd met andere toeristen doorbrengt, en op deze manier en gewoon wat rondlopend wat contact hebt met Chinezen die niet werken in het toerisme, dan leer je de stad naar mijn idee beter waarderen.

Emeishan is echt wel een goede bestemming, hoe toeristisch ook, net als Jiuzhaigou, maar op dit soort plekken belandt je wel in een toeristische drukte (niet in het laatst vanwege Chinese toeristen - ook buiten de Chinese vakantietijd). Wil je ook relaxen, dan zou ik als ik jou was rondom deze activiteiten tenminste ook de nodige tijd reserveren om weer bij te komen.

Heb je echt wat meer tijd, ga dan ook een beetje toeren in het (Tibetaanse) oosten van Sichuan. Zeker als je niet de Lonely Planet volgt, dan kom je op veel oorspronkelijker plekken dan al die toeristische oorden. Qua bezienswaardigheden is het dan dunner bezaaid, maar de beleving is des te groter daar waar je ergens iets tegen komt.