Hallo,
Wij hebben al meerdere reizen gehad, maar nog nooit een reis naar China, terwijl die al zo lang op ons lijstje staat.
We denken erover om in mei 2011, of juli/augustus 2011 te gaan, wat raden jullie aan?
2 jaar geleden hebben we zelf een eigen reisroute gepland voor Amerika, zelf gereden en dat beviel ons uitstekend.
EIgenlijk zouden we het liefst zelf een route plannen in China, zelf tickets boeken, zelf hotels boeken vooraf via internet (we willen absoluut niet op de bonnefooi gaan, wel alles hebben vastgelegd!)
Nu is onze vraag;
is dat te doen in China, alles zelf georganiseerd te hebben, want we kennen niemand in China, spreken geen Chinees, wel Engels
kun je de hotels ook gewoon in CHina van te voren vastleggen?
Ofwel… is China te doen voor twee dertigers die alleen ENgels spreken, en nog nooit in een land zijn geweest waar we niet met Engels uit de voeten konden??
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik zou je aan willen raden om juist NIET alles vantevoren vast te leggen. China is op zich prima te bereizen, maar soms kom je ergens een dag later aan dan gepland. Vervelend als je dan in de knoop komt met alle volgende overnachtingen! Nee, dan kun je beter adressen en telefoonnummers van hotels noteren, en 's ochtends of de dag ervoor even bellen om te reserveren. (Of desnoods klop je ergens aan zonder reservering - dat werkt ook!)
Hoe wil je reizen in China? Bus en trein zijn prima te doen, zeker de slaaptreinen zijn heel comfortabel. (Mits je een bedje neemt.) Kaartjes kun je zelf de dag of (soms beter) enige dagen voor vertrek boeken op het station. Mensen uit je hotel kunnen je voor een kleine meerprijs helpen.
Verder is het een aanrader om een goede reisgids mee te nemen, eentje waar plaatsnamen en attracties ook in het Chinees staan. Je kan mensen dan die tekst laten lezen, en zelfs als ze niet echt engels spreken kunnen ze je vaak wel verder helpen.
Bezoek zeker niet alleen de grote steden, het is daar zo druk! Bezoek vooral ook wat dorpen en het plattenland, dat is echt eeb aan aanrader. Zelf vond ik bv Yunnan prachtig.
In Amerika vonden we het ideaal…
We hadden een stok achter de deur en zijn mensen die alles graag wel vastgelegd hebben… Bij een rondreis is dat toch ook?
Hoe zou je niet alleen reizen in drukke steden?
Misschien een domme vraag… maar we gaan maar met zijn tweetjes…
Je leest mijn berichtje verkeerd Reis niet alleen in de stad = beperk je niet tot de stad.
Wat bedoel je met een rondreis? Je bedoelt een rondreis van een reisorganisatie? Dat kan je niet vergelijken met zelfstandig reizen, omdat je dan je eigen vervoer hebt. Het is me een keer gebeurt bv dat ik geen bus kon nemen op de dag dat ik dat wilde, want er ging die dag geen bus. Dan moet je een dag later gaan. Vandaar dat ik nooit heb gereserveerd. Enneh, slaapplaatsen zat!
Oeps… inderdaad verkeerd gelezen… Het is maar hoe je het opvat, haha!
Is het niet zo als je van te voren planning maakt, met bus/trein/binnenvlucht, en alle hotels/hostels/guesthouses daar boekt, je risico loopt dat je niets meer hebt, of tegen hele hoge kosten???
Wij hebben in September 3 weken door China gereisd. Omdat we maar beperkte tijd hadden maar wel graag zelfstandig reizen hebben we thuis alles vastgelegd. We hebben alle slaapplaatsen geboekt via www.hostelworld.com. Hier kom je prachtige hostels tegen die hele mooie kamers bieden voor weinig geld. Wij vonden het voordeel van een hostel dat ze er een vaak een beetje engels spreken en de sfeer is relaxter dan in een hotel. Vaak liggen ze ook op de meest prachtige plekken. Omdat je maar een klein bedrag aanbetaald kun je altijd makkelijk wijzigen als het nodig is.
Verder hebben we geen trein genomen omdat veel tijd kost, maar binnenlandse vluchten geboekt. Iets duurder, maar je bent binnen een paar uur de volgende plek ipv 12-14 uur in een trein zitten. Deze hebben we geboekt via www.ctrip.com. Een goede website waar je met paypal en creditcard tickets kunt boeken. Ook e-tickets. Al onze 5 binnenlandse vluchten zijn op tijd vertrokken zonder enig probleem.
We hebben ook de lokale lange afstandsbus genomen. Je hostel kan je prima aan kaartjes helpen en de kosten zijn laag. Als je niet in een Chinese vakantieperiode reist is er meestal volop plaats in de bus. Verwacht geen luxe bus, maar een oud barrel.
Verder hebben we ook vaak een taxibusje gedeeld met andere mensen uit de hostel die toevallig dezelfde kant uit gingen. Wel duurder dan de bus maar je kunt dan weer stoppen waar je wilt om onderweg nog wat te bekijken.
Je kunt in China prima reizen zonder Chinees te spreken. Echter spreken de meeste mensen op straat, restaurant, winkel ed. geen woord Engels. We vonden het boekje Point-it erg handig. Hier staan allerlei plaatjes in en kun je aanwijzen wat je wilt hebben. En een NL-Chinees woordenboekje is ook handig voor onderweg.
Maar China is fantastisch en prima zelfstandig zonder organisatie te doen.
Veel plezier met plannen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt ons erg enthousiast gemaakt!
Zelf denk ik ook aan binnenlandse vluchten te nemen, en je hebt gelijk, als je alles vastlegt, kun je nog wijzigen omdat de hostels zo goedkoop zijn.
Ik zou niet graag op de bonnefooi gaan, daar ben ik niet het juiste type voor!
Zou je je route die jullie hebben gemaakt willen neerzetten hier?
Ik neem aan dat het ook jullie eerste reis was?
Onze reis:
Heenvlucht Amsterdam - Chengdu
Chengdu - Sims Cozy Garden Hostel 2 nachten
Vlucht Chengdu - Lijiang
Lijiang (Shuhe) - Sleepy Inn 3 nachten (wij vonden Lijiang erg druk. Shuhe ligt een kwartiertje fietsen en is authentieker en rustiger en net zo mooi als Lijiang)
Taxibus transfer naar Tiger Leaping Gorge
Tiger Leaping Gorge - Tina’s hostel - geen fantastisch hostel maar voldoet prima. 1 nacht
Taxibus transfer naar Shangri-la met korte stop in Baishuitai. De kalksteenterrassen en tocht over 4 bergpassen.
Shangri-la - Lao Shay youth hostel 2 nachten (te kort naar onze zin)
Lokale bus van 8 uur naar Dali 57 yuan geregeld door hostel. Prima te doen.
Dali - Sleepy Fish 2 nachten (gerund door Engelse eigenaresse)
Vlucht Dali - Kunming - Kunming - Guilin (lange reisdag maar goed te doen. Een tussenstop in Kunming de moeite waard om het stenen woud te bezoeken)
Yangshuo - The Giggling Tree 4 nachten (Nederlandse eigenaren) Net buiten centrum van Yangshuo
Taxi naar Longsheng / Ping’an (de grootste rijstterrassen van China)
Ping’an Long Ji One hotel 1 nacht. Ik zag op internet dit hotel en vond de hoek kamer echt waanzinnig en heb deze geboekt via email (Engels) http://www.longjiyilou.com/ [EMAIL=“liaochunnuan@163.com”]liaochunnuan@163.com
Taxi naar luchthaven Guilin (lokale bus kan ook, maar duurt veel langer) en vlucht Guilin - Xi’an
Xi’an - Xiangzimen International Youth Hostel 2 nachten
Vlucht Xi’an - Beijing
Beijing - Sitting on the City Walls - 3 nachten.
Terugvlucht Beijing - Amsterdam
De meeste hostels bieden transfer van de luchthaven en wij vonden de kosten meevallen 6-10 euro per rit en hebben hier vaak gebruik van gemaakt. Low budget kun je ook overal komen met het openbaar vervoer.
Wij hebben in alle hostels een 2 persoonskamer met eigen badkamer geboekt. Wat wel de gezelligheid van een hostel geeft maar ook veel comfort.
Ik zou toch zeker een keer een slaaptrein nemen, dat hoort bij de ervaring. Daarnaast is het ook veel goedkoper, en bespaar je je er ook nog een overnachting mee.
Nu is mijn reiservaring in China ook grotendeels met groepsreizen geweest, maar eerder dit jaar heb ik met dank aan de aswolk ook een weekje China zelfstandig in moeten vullen. We hebben toen vanuit Beijing een trip naar Shanhaiguan gemaakt. Een paar dagen van tevoren treinkaartjes gekocht (gewoon op station, met aanwijzen in LP en phrasebook viel het allemaal best mee), en daarna pas op Ctrip een hotel geboekt. En toen we weer terug gingen naar Beijing weer hetzelfde verhaal. Zo wisten we voor vertrek waar we aan toe waren, en de prijzen voor hotels zijn op internet sowieso veel gunstiger, voor een twin betaalden we nu steeds rond de €20-25 terwijl de rack rate rustig het viervoudige was. Of dat voor hostels ook het geval is durf ik zo niet te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.
Reizen door China vergt (vooral door de taalbarrière) wel enige flexibiliteit, maar als je je daar op instelt en voldoende tijd hebt om zo af en toe een dagje later dan gepland te reizen is het best te doen.
Ik ben zelf geen fan van slaaptreinen. In Thailand hebben we deze een paar keer gebruikt. Daarom nu in China voor vluchten gekozen. Maar iedereen reist natuurlijk op zijn/haar eigen manier. :chin:
Inchecken in China tot 30 min. voor vertrek. Bijna niemand komt dan ook veel eerder. De meest luchthavens zijn zo klein, dat de bagage al op de band lag voordat we er waren. Voor ons was het ideaal.
Voorbeeldje: vlucht Xi’an - Beijing koste € 89,00 en duurde 1 uur en 40 min. De trein duurt 11 uur en 40 min en kost ongeveer 65 USD.
Maar bij die trein ga je laat in de middag naar het station, en sta je de volgende ochtend vroeg op je bestemming, en kost het je dus alleen een nacht. Vluchten zijn vaak midden op de dag, die dag kan je dan geheel afschrijven :slywink:
In Thailand ben ik niet geweest, dus ik kan vergelijking maken. In China zijn de softsleepers ronduit comfortabel, maar ook de hardsleepers zijn over het algemeen zo verkeerd nog niet. Het is uiteraard wel heel persoonlijk hoe je in zo’n trein slaapt, de een kan daar nu eenmaal beter tegen dan de ander. Maar ook al doe je het niet voor de kosten of praktische redenen, dan nog zou ik het voor de ervaring doen. Voor de echte bikkels rijden er trouwens ook nog slaapbussen, maar iets zegt me dat je daarin echt geen oog dichtdoet…
Ieder zijn eigen manier van reizen inderdaad, en als je het geld hebt en het leuk vindt moet je vooral vliegen!
Voor de mensen die willen weten wat dingen echt kosten:
een dollar is uiteraard geen euro
wanneer je gaat vliegen moet je met een taxi naar het vliegveld, vliegvelden liggen over het algemeen niet centraal (in tegen stelling tot treinstations). taxikosten zijn niet heel hoog, maar kunnen toch aardig oplopen! soms rijdt er OV, maar dat kost tijd.
wanneer je met de trein gaat, hoef je geen overnachting te betalen.
Dit alles bij elkaar opgeteld, is vliegen bijna twee keer zo duur als met de trein.
Ik heb overigens veel en veel minder betaald voor mijn treinreis van Xi’an naar Beijing. Ik raad mensen dan ook aan ter plekken te boeken en niet via een of andere louche website!
Trust me, over het algemeen zijn de slaaptreinen in China heel goed te doen vergeleken met die in Thailand. [overdrijfmodus aan] Zoiets als als een hagelnieuwe BMW vergelijken met een versleten T-Ford :teeth: [overdrijfsmodus uit] Daarnaast heb ik reizen met de (slaap)trein in China ervaren als een heel gezellig evenement. Het is ook wat avontuurlijker dan vliegen en je ziet overdag wat van het landschap. Maar goed, ieder z’n ding.
Bedankt voor alle reacties.
Helemaal super! Ben al een stuk wijzer geworden,
Individueel gaan en de route van te voren plannen lijkt me het leukst, ik wil gewoon niet graag met zo’n groepsreis mee.
Enig probleem was de chinese taal,maar daar heb je ook weer je hulpmiddeltjes voor zie ik, zodat dat probleem ook verholpen is.
Ga me nu eens verdiepen in de routes, die zullen hier vast ook wel op dit forum te vinden zijn.
Heb in ieder geval die van Meekje!
Die van mij staat op m’n website, en die van Jessica (denk ik) op de hare… Mensen zetten niet voor niks de link van hun website in hun handtekening onder elk bericht