Zelf regelen of georganiseerd?

:chin: Hoihoi,

ik en mijn man willen graag naar China (in 2010 pas na mijn afstuderen). Nu heb ik een 29daagse reis van shoestring gevonden die me héél erg aanspreekt. Ik ben zelf een backpacker, maar mijn man heeft daar wat minder zin in. Nu is shoestring wel een organisatie waar het nog redelijk backpackachtig is volgens mij. Maar het voordeel is dat dingen georganiseerd zijn.
Voor die reis van 29 dagen betaal je ongeveer 1900 euro. Excursies en eten zitten daar niet bij inbegrepen, de reiskosten, vliegtickets en overnachtingen wel. We reizen dan van Bejing naar het Zuiden tot ik geloof Ghangzhou.
Zou het goedkoper zijn om het zelf te regelen?
En is dat een beetje te doen?
Wie heeft er ervaring met door China reizen met shoestring (of een andere organisatie!) en wie heeft er ervaring met door China reizen zonder organisatie?
Wat hebben jullie gezien? Hoe lang zijn jullie geweest en waat waren jullie daarvoor kwijt?

Groeten,

Wendel :chin:

Ik ben twee keer met Shoestring naar China geweest, de 3-weekse (nagenoeg dezelfde route maar dan overal net een dagje minder) en de 2-weekse reis. Beide keren zijn me erg goed bevallen, je hebt bij Shoestring erg veel vrijheid, maar hoeft je ondertussen nooit druk te maken over vervoer of slaapplaats. Hotels zijn over het algemeen eenvoudig maar goed, ruim boven hostel-standaard, maar daar betaal je dan uiteraard ook voor. De meeste excursies zijn inderdaad nog niet in de prijs opgenomen, en ze zijn ook slechts zelden in een reistraject opgenomen, dus je kan zelf van dag tot dag bepalen wat je wel of niet gaat zien. En ook al doe je alle excursies, dan nog zal je ruimschoots de tijd hebben om er op eigen houtje op uit te trekken, zeker in Lijiang, Dali en Yangshuo zal je de dagen voor het overgrote deel zelf in moeten zien te vullen. Niet dat dat een probleem is overigens. En dankzij de lokale reisbegeleiders steek je toch ook een hoop op over het land, ook veel zaken die je niet zomaar uit een boekje zou halen.

Met zelfstandig reizen door China heb ik nog geen ervaring, maar dat lijkt me toch een op z’n minst spannende ervaring. Nagenoeg niemand spreekt ook maar een woord Engels, en als je dan de complete chaos op de stations ziet zou de moed mij toch in de schoenen zakken. Binnen de steden valt het allemaal wel mee, taxi’s zijn spotgoedkoop, OV (voor zover aanwezig/begrijpelijk) kost al helemaal bijna niks, als je maar je bestemming in Chinese tekens hebt kom je er zeker.

Voor een eerste bezoek zou ik persoonlijk toch zeker voor een georganiseerde reis kiezen, om zo eerst het land te leren kennen. En dan kan je daarna zelf beoordelen of dit nog een zelfstandig vervolg zou kunnen krijgen. Want dat vind ik zelf enigszins het nadeel: bijna alle georganiseerde reizen zijn variaties op dezelfde route, Je komt bijna niet om een aanzienlijk stuk herhaling heen. Niet dat dat heel erg is overigens, maar er is nu eenmaal zo ontzettend veel meer te zien…

China is prima in je eentje te doen. Georganiseerd reizen is duurder.

Alleen reizen kost alleen veel tijd van reisvoorbereiding. Alles moet je thuis vantevoren regelen en zelf je je hotels reserveren. Allemaal achter de computer.

Ik ben nu 2x keer naar China geweest. Beide keren heb ik, op de vlucht Amsterdam- China na, het allemaal zelf geregeld.
In 2007 (2 weken) naar Bejing en Yantai, in de provincie Shandong en 2008 (3 weken) naar Shanghai, Xi`an, Luoyang en Suzhou. Dit jaar ga ik weer zelf regelen. Het wordt Shanghai, Chengdu, Xian, Nanjing, Hangzhou

In China kan je bij de Bank of China pinnen en veel hotels hebben een internetaansluiting.

Het eten is goedkoop en daar kennen ze grote porties! Een bord soep heeft de grootte van een slakom! In Shanghai kost een driegangenmenu Euro 12, - voor 2 personen inc. drinken dichtbij de Orient Pearl Tower. Shanghai is samen met Beijing, Tjianjin en Shenzen, een van de duurste steden van China qua levensonderhoud.

Hoeveel je kwijt ben, hangt af in welke hotels of hostels je overnacht. Gemiddeld kost een 3 sterrenhotel, bij Sinohotel Euro 30,- per nacht voor 1 kamer voor 2 personen! Een goedkopere hotelketen hoor ik graag.
Een hostel kost Euro 3-12. Beijing heeft hostels en Shanghai heeft er minstens 2. In Shanghai liggen ze heel dichtbij Nanjing Road.

Er is een groot verschil tussen reizen per vliegtuig of per trein. Trein is een stuk goedkoper maar de afstanden zijn veel, veel groter en de treinreis duurt langer.
Vliegen is net duur als je in Europa zou vliegen. 3 weken vantevoren kan ook. De vliegprijzen zijn dan tijdelijk goedkoper om na 1 week vantevoren weer 100%.

Tip. Reserveer bij Chinese reisbureaus en geen Amerikaanse relaterend of andere westerse reisbureaus. Er zijn genoeg Chinese reisbureau`s die in het Engels, hotels of reizen aanbieden. Zij zijn goedkoop en door de moordende concurrentie erg klantgericht. Internationale hostels of Guesthouses bieden treinkaartjes aan. Ook kennen Hostels vanaf het treinstation een ophaal-service. Ophalen op het vliegveld vragen ze een tarief. Deze is gelijk aan de taxi-kosten naar de stad.

Een lijst interessante links voor de reservering:

Hotel:
http://www.sinohotel.com
http://www.travelmap.nl/hostels_en_budgethotels
http://www.aroundtheglobe.nl/hostels/china/

Vliegtuig:
http://www.elong.net/flights/
http://www.sinohotel.com/flight/index.html
http://www.appletravel.cn/china-flights/index.php
http://flights.english.ctrip.com/International/SearchFlights.aspx
http://www.chinatraveldepot.com/ChinaFlights/
http://www.chinahighlights.com/china-flights/
http://www.sinowaytravel.com/flights/chinaflights.aspx

**Trein: **
http://travel-china-tours.com/traintickets-china
http://www.china-train-ticket.com/
http://www.chinatraintickets.net/

Bij de meeste betaal je meteen met je creditcard. Bij China Hightlights betaal je achteraf maar ze innen hun geld pas als de dollar gunstig staat wat mij vorig jaar overkwam. Ook zijn ze voor mij " te westers". Ze zijn duur als ik andere reisbureau`s vergelijk. Sommige kennen ook kortingen voor bepaalde trajecten.

Treinkaartjes kan je beter ter plaatse een paar dagen vantevoren reserveren. Anders is de trein volgeboekt. Het is niet zoals in Nederland. De treinkaarten zijn populair en goedkoop.
*2008 . Een indicatie van treinkaartjes: *
retourtje Shanghai- Suzhou per expresstrein 20 min. Euro 7, - “met reserveringskosten” voor de agency. Zachte zitplaats
Xian- Luoyang Euro 30, - reis 5 a 6 uur, zachte zitplaats maar wel geregeld via Tiaratours.nl.
Voor grotere afstanden $170, -Beijing- Lhasa. zachte slaapplaats.

Er zijn altijd mensen die je aan die treinkaartjes wil helpen. Chinezen spreken geen Engels maar degene die het wel spreken helpen je wel. Ook in de hotels of hostels helpen ze je graag! In China zijn erg te hulpvaardig.

Bij Sinohotel werd ik per email over mijn reserveringen op de hoogte gehouden. Alleen als ik ergens na 18.00 uur kwam moest ik het per creditcard betalen. Ik heb alle hotelboekingen bij hen gereserveerd en ik ben erg tevreden. Zij hebben een heel groot assortiment met hotels en de namen kun je in het Chinees uitprinten. Soms is er een plattegrond bij . Erg handig bij het nemen van een taxi! Neem de naam en adres van het hotel in het Chinees meer voor de taxichauffeur! Hij spreekt geen Engels.

Ter plekke bij een hotel een hotelovernachting nemen, raad ik af. Je betaalt de volle prijs dan bij een hotelketen als Sinohotel. Bij Sinohotel zag ik dat ik 50% korting kreeg.
Asiarooms bijvoorbeeld zijn de kamers duurder.

Voor illegale “taxi`s” moet je uitkijken, heb ik in Xian ervaren. Ze praten geen Engels, kennen geen straten dus kans op afzetterij is groot. Ze keken naar mijn horloge…Neem een officiele taxi of een iemand die je bijvoorbeeld van het hotel kent. Het tarief begint bij Yuan 7 en na 1 km tikt de meter verder.

In Beijing heb ik van Lamatempel naar Beihai Park Y10 (yuan) betaald. Y10 is nl. het starttarief in Beijing. Ik heb hem een fooi gegeven. Hij was er blij mee.
Taxichauffeurs zijn niet aan fooien gewend maar het bedrag naar boven afronden wordt gewaardeerd. Ze hoeven dan geen wisselgeld terug te geven.
In Luoyang regelde ik een privetaxi naar de Shaolin Tempel voor Y300,-. De tempel ligt 56 km ten zuidoosten van Luoyang. De chauffeur heeft de hele dag gewacht totdat ik terugkwam. Ook kreeg ik ongevraagd sightseeing door het platteland rondom Luoyang. Een hele aparte ervaring.
Het oude China. Ik zag o.a dat een ezel op straat werd gevild en “de armoede”. De ezel was al dood. Hij was aangereden. Ze wilde de tolwegen, de highways, vermijden

In Shanghai, Beijing en Nanjing rijdt de metro. Je betaalt Y3, - voor een rit. Ik zag ook Beijingers Y1. - betalen dus er kunnen verschillende tarieven zijn Chinezen en voor de buitenlanders. In Shanghai betaal je voor sommige lijnen Y5,- apart. De metrolijn vermeldt de volgende halte en niet de richting van de metrolijn. Erg verwarrend waardoor je vaak de verkeerde metro pakt.
De bus nam ik liever niet. Buslijnen zijn onduidelijk aangegeven als je geen Chinees leest en de bus zijn overvol, zeker tijdens de spitsuren.

Brian

Hoi hoi

Ik ga straks voor de tweede keer naar china en heb hele goeie ervaringen met backpacken. China is een veilig land om alleen door te reizen en met hulp van de chinezen zelf kom je ver. Vraag gewoon in je hotel of iemand adressen, plaatsnamen op willen schrijven, regel vandaaruit ook je treintickets etc. In hotels spreken ze altijd wel een engels. Al is het maar een beetje. En verder kom je met handen en voeten ook best ver. Chinezen zijn hulpvaardig. Tenminste in de gebieden waal ik ben geweest wel.

Backpacken is sowieso goedkoper dan georganiseerd. Kies hostels, die zijn minstens zo goed als hotels, goedkoop en vaak erg gezellig. Veel hostels zijn ondergebracht in ketens en ze kunnen zo een reservering in een andere plaats voor je maken. Je wordt dan ook nog van het station opgehaald…

Verder veel genieten want t is super. groeten Jochem

Ik het 4 weken door China gereisd, van Kunming (ik kwam vanuit Vietnam) naar Beijing, waar ik de trein naar huis nam.

Reizen door China is me 100% meegevallen. Ik heb nooit echt problemen gehad om de weg naar het busstation te vinden om een kaartje naar de volgende stad te boeken. Meestal ging de bus wel op het moment dat ik wilde reizen (soms een nachte wachten), en mensen waren altijd heel vriendelijk en behulpzaam. Het scheelt overigens wanneer je een Lonely Planet bij je hebt waar de naam van hetgeen je wilt bezoeken in het Chinees beschreven staat.

Het is waar dat niet iedereen Engels spreekt, maar de mensen die dat wel doen komen vaak naar je toe voor een praatje, om je te helpen of om hun Engels te oefenen. Guesthouses zijn behulpzaam met het vinden van taxi’s en het regelen van excursies, maar uiteindelijk heb ik daar zeer zelden gebruik van gemaakt. De meeste plekken zijn echt heel goed met het openbare vervoer te boeken!

Zie ook Out of Asia.nl - China

En hebben jullie van te voren alles geregeld of ter plekke? Hadden jullie al een route bepaald of nog niet?

Mij lijkt deze route me geweldig:

  • Bejing
  • Pingyao
  • Xi’an
  • Chengdu
  • Lijiang
  • Zhongdian
  • Dali
  • Kunming
  • Ping’An
  • Yangsuo
  • Guangzhou
  • Hongkong
    en dan eventueel nog iets met wat strand na al die cultuur…

Hoe lang zouden we hier voor moeten uittrekken? En is zoiets een beetje te doen als je het zelf doet?

Bedankt voor de reacties!

Oh ik heb trouwens uitgerekend dat we met de georganiseerde reis ongeveer 90 euro per dag kwijt zijn aan reizen, overnachten, eten, excursies, eigenlijk alles. Ik weet dat dat meer is dan als je echt low budget gaat backpacken maar het is ook weer niet zo belachelijk duur.

groeten,

Wendel

Wendel,

De route lijkt me ook geweldig maar de afstanden en de steden in China zijn groot. De straatnamen en andere zaken staan in het Chinees dus alles kost meer tijd om het te vinden of uitzoeken.
Trek maar 1 of 2 dagen treinreizen vooruit. Ik zou 4 a 6 weken nemen anders wordt het alleen treinreizen. Een paar dagen in een stad blijven zou ik zeker aanraden. Beijing heeft Verboden Stad, Chinese Muur, etc… Zo kan je zelf uitrekenen hoelang de reis totaal duurt.

Voor je budget, reken alleen met kosten voor overnachtingen, batterijen voor je elek. apparaten, reizen en de excursies. Het eten is goedkoop dus daar hoef je niet extra rekening mee te houden. Probeer voor jezelf een reisprogramma op te stellen. Dat voorkomt: dat had ik ook willen zien!?!?!

Ik regel het reizen en de overnachtingen vooraf. Geen stress! De route Shanghai- Chengdu, Xian Nanjing en Hangzhou- Shanghai heb ik al uitgestippeld. Dat voorkomt “problemen” ter plaatse. De hotels heb ik al uitgezocht en grotendeels al gereserveerd. Alleen nog de vliegtickets maar die kosten nogal wat en je moet gelijk alles betalen.

Excursies regel ik ter plekke. Het was meestal vandaag boeken, morgen excursie. De wijze kan verschillend: zelf (per bus), reisbureau, of per taxi.
Weekend zou ik vermijden. Ook Chinezen gaan tegenwoordig een weekendje uit.

De vliegtickets en 2 dagen accomodaties had ik via het startpakket van Kras geregeld. Dit jaar heeft Kras het afgeschaft en ik moet het nu anders regelen.
Naar Yantai en Xian deed ik via Worldticket en China Hightlights maar die waren duur t.o.v. Chinese reisbureau`s.
Nu kies ik voor bv Ctrip. zie hierboven.

De hotels regel ik via Sinohotel. ik maak een reservering, krijgt een reserveringsnummer. . Het hotel houd mijn kamer tot 18.00 uur vast. Via fax stuur je je creditcard naar Sinohotel na 18.00 uur maar dat is gelukkig 1x in Shanghai gebeurt. Bij aankomst betaal ik het hotel met de creditcard of contant dmv het reserveringsnummer (meenemen). Het gaat heel gemakkelijk.

Voor treinreizen is ter plekke de goedkoopste manier. Spreek je de taal niet dan is er wel een Chinees die je graag wil helpen. Een reisbureau/hotel vraagt ongeveer euro 2,- aan servicekosten!
Voor grote afstanden en favoriete routes en je wil zeker zijn van een plek in de trein, kan je bij o.a. China traintickets. net. reserveren. Zie hierboven. Hun prijzen zijn wel 3x duurder dan de prijzen die Chinese treinstations vragen!
Je hebt soft seat/sleeper en hard seat/sleeper. Soft is duurder maar voor langere afstanden erg luxe en comfortabel maar voor ons niet te duur. groepsreisgezelschappen reizen dan ook Soft seat. Hard seat is voor de “plaatselijke bevolking” en heel goedkoop maar is daarom erg favoriet dus… uitverkocht.

Dus ik regel(de) alles zelf maar bereid(de) me goed voor maar alles is goed mbv internet te doen.

Prettige planning.

Arcadia is een reisorganisatie die lange reizen doet voor een goedkope prijs (in vergelijking met andere reisbureaus…)
Bovendien is dit reisbureau niet commercieel en gaat vooral naar de minder toeristische/ authentieke plaatsen…

hier is een link:
http://www.arcadia.nl/groeps-reizen/zuid-china/

Groetjes

Ben zelf al een aantal keren naar China geweest en heb telkens ook alles vanachter de pc geregeld.
Tickets vanuit Nederland naar China valt al de eerste winst op te behalen, kijk maar eens naar de vergelijking op: http://chinarootsenreizen.blogspot.com/2009/01/vliegtickets-china.html
en dan zijn nog niet eens aanbieders als Finnair etc meegenomen.

Binnelandse vluchten reserveer ik via www.elong.net door regelmatig te kijken kun je leuke aanbiedingen scoren. Zo vlogen wij met 70% korting van Beijing naar Xi’an dat was nog goedkoper dan met de trein. Een week of drie voor vertrek zijn de tickets over het algemeen heel goedkoop. Eén week voor vertrek zijn ze vaak weer duurder.
Bij elong boek ik ook de hotels (kan vanaf 60 dagen voor aankomst),maar veel goedkoper zijn de hostels www.hostelworld.com
bijkomend voordeel van hostels is ook dat men daar excursies voor je kan regelen, je kunt er vaak fietsen huren en je komt andere reizigers tegen met onschatbare ervaringen. Ook treintickets kun je reserveren in nagenoeg alle hostels.
In Xi’an huurden wij trouwens bij ons hostel (shuyuan hostel erg aan te raden) een taxi voor heel de dag voor 30 euro. Deze taxi heeft ons naar het Terracotta leger gebracht en nog wat andere bezienswaardigheden. Zo ontkwamen wij aan de verplichte fabrieksbezoekjes, lunches en hoefden wij niet achter een vlaggetje aan te lopen.

Een goede voorbereiding is belangrijk, net als het bekijken van ervaringen van andere reizigers. Neem genoeg tijd om alles te zien, het is jammer om in vogelvlucht door China heen te gaan want behalve de toeristische trekpleisters is er nog zo veel meer te zien en te doen maar dan moet je wel net even langer blijven op een plek.

De lonely planet is trouwens ook een aanrader bij het voorbereiden van je reis. (en tijdens de reis).
Nadeel van zelf doen is dat je ook zelf verantwoordelijk bent als er iets mis gaat, je bent op je zelf aangewezen als je ziek wordt of een ongeval krijgt en als er iets niet goed geregeld is zul je het zelf op moeten lossen.
Houd je daar niet van dan zou ik met een reisgezelschap gaan.
De prijzen vallen soms mee naar verhouding wat je er voor krijgt, maar het is even zoeken naar de juiste prijs kwaliteit verhouding.

succes

Zelf alles regelen is veel goedkoper en je bent veel flexibeler!
Ook zonder kennis van het chinees is alles te regelen, en het wordt alleen maar makkelijker.

In 2008 zijn we met z’n tweeen in China geweest. 3 weken, incl ticket, visa etc etc all in voor 2 man 2300 euro! Nergens op bezuinigd:
A’dam - Chengdu (KLM)
Chengdu - Kunming (vliegen)
Kunming - Dali - Lijiang - Zhongdian - Dali - Kunming (bus)
Kunming - Guilin (nachttrein)
Guilin - Yangshuo (bus)
Yangshuo - Guilin (bus)
Guilin - Shanghai (vliegen)
Shanghai - A’dam (KLM)

Als enige het hostel in Chengdu van te voren gereserveerd (niets betaald) en me door hun laten afhalen op de luchthaven. Verder alles ter plekke geregeld.

Fantastische reis (ietwat toeristisch)