Ik wil samen met mijn vriend naar China (pas over een jaar), maar ik wil alvast een beetje kijken naar de mogelijkheden.
Ik zit te twijfelen tussen alles zelf regelen en het regelen via een reisbureau/organisatie.
Ik heb op o.a. chinaonline, stipreizen en kuoni gekeken en ze bieden allemaal zeer mooie reizen aan, de ene (wat) duurder dan de ander.
Nu vroeg ik mij af of jullie ervaringen hebben met deze (of andere!) reisorganisaties.
Ben zelf met shoestring 3 weken naar china geweest. Leuk reis, goede organisatie, veel vrijheid en vrije tijd. Excursie’s die makkelijk zelf te regelen zijn kun je zelf doen. Andere excursie’s kun je altijd nog ter plekke boeken.
China is een land waar je vrij eenvoudig zelf kunt reizen. De taal is af en toe een uitdaging, maar mijn ervaring is dat het geen onoverkomenlijk struikelblok is.
Voordeel van zelf alles regelen is dat je niet vast zit aan het schema van de reisorganisatie en wat langer in bepaalde plaatsen zou kunnen blijven .Ik vind de reizen van de organisaties vaak adhd reizen (alle dagen heel druk) waarbij je kris kras door China reist om de highlights te zien. Wat langer blijven en dan maar wat minder grote toeristische dingen zien vind ik veel leuker omdat je dan de tijd neemt om het echte China te leren kennen.
Ben net (weer) begonnen aan een blog met allerlei tips voor mensen die zelf door China willen reizen, misschien heb je er iets aan. chinazelfreizen.blogspot.com Er staat nog niet super veel op, maar ik probeer iedere dag (zeker iedere week) weer nieuwe tips er op te zetten.:dag:
Zelf regelen is zeker goed te doen! De taal hoeft geen probleem te zijn, wanneer je een beetje voorbereidingen treft (en accepteert wanneer iets niet volgens planning gaat).
Zo kun je briefjes laten maken met bestemmingen voor bijvoorbeeld taxi’s in je hotel/hostel, waar meestal wel iemand een beetje engels spreekt. Ook hotels/hostels vinden is geen probleem, er zijn er voldoende.
Vliegtickets kun je vaak nog op het vliegveld boeken, of een paar dagen van te voren bij je hotel/hostel. met de trein heb ik geen ervaring, dus hier kan ik niks over zeggen.
zoals al gezegd ben je vrij om te doen en te laten wat je wilt wanneer je het zelf regelt, maar wanneer je met een organisatie mee gaat hoef je je nergens zorgen over te maken. Die keuze is aan jou.
Hoe je het ook regelt, het is een prachtig land! Heel veel plezier!
bedankt nog voor jullie tips! (beetje laat maar toch)
Ik heb je blog al een beetje in de gaten gehouden dhzchina, erg handig! Bedankt!
Ik heb nog ruim een jaar dus ik ga nog gewoon even brainstormen, het is ook een beetje afhankelijk van wat mijn vriend wilt en hij weet nog niet dat hij die reis krijgt dus dat is ook nog even afwachten.
Wij hebben er in november 3 weken zelf rondgereisd. Met Finair gevlogen, in juli en januari hebben ze vaak scherpe aanbiedingen, veel beenruimte, zonder extra kosten een dagje Helsinki erbij.
Met elong.nethttp://www.elong.net/ kun je redelijk goedkope vluchten boeken, wij vlogen ermee naar Guilinm vanuit Shanghai. Kijk even naar verschillende dat, prijs kan nogal een verschillen.
Inderdaad wat vertaalde zinnetjes (bv. ik zoek tweepersoonskamer met douche /wc) in chinese tekens (kan met een vertaalprogramma op de pc), kan handig zijn, of als je een treinticket koopt, de plaatsnaam in het chinees.