2 weken china met shoestring

In juli wil ik twee of 3 weken naar china. Het allerliefste zou ik willen backpacken, maar met z’n korte tijd wil ik geen tijd verdoen met het zoeken en boeken van slaapplekken, tours en vervoer.

Nu heb ik bij shoestring de “China in twee weken” gezien, weet eigenlijk al zeker dat ik die wil boeken. Maar heeft iemand die reis al gedaan? Of een andere met shoestring?

Wie kan mij er meer over vertellen? heb je echt een aantal vrije dagen dat je zelf wat kunt gaan doen of valt dat terplaatse tegen??

Andere ideeën voor een korte rondreis voor china zijn ook welkom.

vergeet dan niet je schoenveters goed vast te maken.
Ik heb zelf-maar dat was al weer ruim 20 jr geleden-met zo’n org (andere naam-zelfde idee) in groep door Yunnan+Tibet gereisd. Ik ben (na die keer vond ik het wel genoeg-zo vreselijk toen), van mening veranderd en op eigen hout nu 3 keer de laatste 5 jaar doorheen China gereisd-in steeds andere gebieden. En het is ENORM ten gunste veranderd-en dat gaat nog voort in razend tempo.
een deel van je vooroordelen kloppen gewoon niet: (of je hebt gewoon nog veels te weinig ervaring-in dat geval raad ik China af!)
1.je kan hier op diverse sites al hostels boeken (hostelword, hostelbookers, of google chines ehostels). en ter plekke verlies je daar amper tijd mee-altijd hotels zat. vooral in die hoStels ontmoet je volop anderen in hetzelfde schuit en je kan er ook city-toers etc easy-genoeg boeken-voor next day.
2.in 2 weken kan je hooguit een klein stukkie CHina zien-maar dat zal voor die toer net zo gelden
3.voor alle toers geldt: het blijft een loterij wie je treft-dat kunnen leuke mensen zijn-en ook de allersaaiste en allerbangste tragobertjes die je nooit dacht ooit te ontmoeten
4.die low-budget toers geven je (althans dat was toen destijds zo bij die) alle rumte om zelf een stad te verkennen-of niet. De groepsleidster regelt de lastige dingen-treinkaartjes e.d.-en eventueel huurt zij/hij bvb een busje voor een dagje uit-dat gaat uiteraard stukken vlotter als zelf uitknobbelen waar de bus stopt etc. maar kost wat meer. Meest is het een student/e Chinees-die wat ervaring opdoet.
5.je bent zelf vast slim geoeg om al bedacht te hebben dat bij een toer je toch aan dat prgr vast zit-en bij eigen hout je langer/korter ergens kan blijven als het mee/tegenvalt etc.

Ik ga van de zomer 5 weken naar china. Zonder organisatie. Gewoon een ticket boeken en gaan met die banaan >>>
Ik ga liever gewoon gewoon zelf reizen omdat je dan zelf kan bepalen waar je heen gaat en wat je gaat doen. Je ontmoet toch genoeg mensen onderweg.

Ik heb in alle hostels in China probleemloos treinen,bussen,volgende slaapplekken,vliegtickets,taxi’s etc etc kunnen regelen! Soms ook zelfs vervoer gekregen van lokalen die me zagen zoeken naar een taxi na een boottrip op Erhai meer.

Het is zo makkelijk! Ookal spreek je zeer wsl geen woord Chinees, net als ik…

Voor mij is kwantiteit het belangrijkste ipv zoveel mogelijk moeten zien! Het gevoel dat je zelf bepaald of je ergens langer wilt blijven of zelfs iets totaal anders gaat doen dan was gepland met nieuwe mensen die je hebt ontmoet, is voor mij het belangrijkste. Maar dus persoonlijk :wink:

1 like

hmmm, jullie brengen mij wel aan het twijfelen. Backacken is wel het meest ideaal. Aan welke prijs moet ik denken voor de tickets en nachttreinen? Peking-Pingyao en Xi’an enz. enz. Als ik één dag vooruit boek, betaal ik dan niet de hoofdprijs?

Waar zijn de goedkope vliegtickets te boeken? de goedkoopste tickets zie landen en vertreken vanaf Peking. Ik zou dan graag landen in Peking, en vertrekken uit Guangzhou of Hong kong. (of een andere stad als jullie een goed idee hebben)

Ben al wel in hongkong geweest dus als de prijs weinig uitmaakt is dat niet nodig.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Ik heb mijn vliegticket geboekt van londen naar shanghai voor 500 euro. Geboekt via finnair, maar ja hoe later je boekt hoe duurder het wordt.
Treintickets weet ik niet meer precies. Ik heb ook de trein genomen van Beijing naar Xian maar zal niet meer geweest zijn als 50 euro. Misschien 20 of 30 euro. Iemand een lonely planet bij de hand? Ik heb alleen degene van southwest china.

1 like

Treinreizen:

Voor indicatie van reistijden, prijzen, treinnummers heb ik de volgende website gevonden:
China train tickets booking, Realtime schedule & train travel tips.

Op treinstation Shanghai is het mogelijk om net als in Nederland bij een betaalautomaat kaartjes te kopen. Het heeft een Engelstalig menu.