Dit zal onze eerste trip worden naar China en ik heb dus een toute bedacht maar ik weet niet of dit haalbaar is en of de route juist is? Ik zit nog te twijfelen om van Shang hai naar Xi’an met een vlucht te doen omdat dat behoorlijk prijzig is. Maar we hebben natuurlijk maar 2 weken dus misschien is dat dan wel de enige optie. We vliegen op Beijing en terug vanuit Hong Kong weer naar Nederland.
5 t/m 10 september Beijing
Trein naar Shanghai
10 t/m 14 september Shanghai
Vlucht naar Xi’an
14 t/m 16 september Xi’an
Vlucht naar Hong Kong
16 t/m 20 september Hong Kong
Persoonlijk zou ik Shanghai overslaan. Vanuit Xi’an een plek in Yunnan of bij Yangshuo uitkiezen en vanuit daar naar Hong Kong. Misschien ook dagje minder in Hong Kong (ligt aan de vluchttijden).
Je bezoekt nu alleen de grote steden terwijl de natuur ook genoeg te bieden heeft, en je wilt natuurlijk ook beetje relaxen tijdens je vakantie!
Shanghai ben ik nooit geweest, daar kan ik dus ook niet over oordelen.
Met dit schema zie je wel veel “stad” en weinig van het land. Je gaat 2 weken en ziet 3 steden. Zou ik zelf zonde van die 2 weken vinden.
Vanuit Beijing nemen veel mensen de nachttrein naar Xi’an. De nachttrein is ook een leuke ervaring die je zeker een keer moet doen. De chineesen reizen ook veel met de trein en zo kom je zeker chinesen tegen die een praatje willen maken. Je hebt verschillende klassen in de trein dus kijk even wat je wilt.
In Xi’an is het terracotta leger de belangrijkste bestemming, in de omgeving zul je ook genoeg leuke bestemmingen als je er echt langer wilt blijven. Anders heb je aan 2 of 3 volle dagen genoeg.
Als je wat meer groen wilt is Chengdu ook een leuke stop. Ook weer met de nachttrein of een binnenlandse vlucht. Daar heb je het panda breading centre en eventueel de zelfde dag nog naar de boeddha van Leshan.
Ik neem aan dat je vanaf Hong-kong terug vliegt. Dan is een paar dagen Yangshuo ook een aanrader. Daar heb je een geweldig landschap, een prachtige rivier en alle kans om de laatste souvernirs te kopen.
Wij willen in september ook naar China. We zijn nog niet helemaal uit over onze reisroute. We willen in ieder geval vliegen op Beijing en terug vanuit Hong Kong.
Na Beijing zijn we van plan om naar Xian te reizen. Nu hoorde ik dat het best lastig kan zijn om tickets voor deze trein te krijgen. Klopt dit? Zo ja, any tips?
Hoi Nayra,
Diezelfde vraag had ik ook. Heb ook naar ons hostel in Beijing gemaild. 4 à 5 dagen van tevoren is vaak echt wel voldoende om een treinticket naar Xi’an te regelen hebben zij mij verteld. Wij laten het dus door het hostel regelen, en dan komt het vast goed. Er zijn nu ook sneltreinen naar Xian dus mocht de sleeper zijn uitverkocht is het nog te overwegen om een sneltrein te nemen.
Waarom kies je voor de 3 grote steden? Deze steden zijn erg modern en je ziet er weinig van het traditionele China.
Zelf zijn wij net terug van 3 weken China en zijn alleen naar Beijing geweest voor 4 dagen. Voor de rest hebben we ook Xi’an aangedaan. Ik vond het terracottaleger tegenvallen omdat alleen de eerste zaal indrukwekkend is en dat was het dan. De andere zalen zijn er niets bij (minder opgegraven en/of tentoongesteld). Wij zijn met de nachttrein van Pingyao naar Xi’an gereisd. Zoals hier eerder gezegd hebben we niet meegemaakt in de soft en hard sleepers. Iedereen gaat meteen in zijn bed liggen en zoekt geen contact met elkaar. Dit is met de hard seats wel anders, van Beijing naar Datong heben we hiervan gebruik maakt. Erg bijzonder en grappig om tussen de Chinezen in de trein te zitten en hun gewoontes te bestuderen en met ze te ‘spreken’ via handgebaren.
Yangshuo zie ik zelf als een must: hele mooie natuur. Hier kun je tot rust komen en/of vele fietstochten maken. Je kunt ook over de rivier met een kajak, boot of bamboevlot. Daarnaast heb je de bekende mooie show op het water. Wij zaten in de Giggling Tree, een guesthouse met Nederlandse eigenaren. Echt een super relaxte plek om te verblijven met heerlijk eten en een fijne sfeer. Het is niet duur (goedkoop zelfs) en ze hebben ook een zwembad!
Verder vond ik het pandacentrum in Chengdu geweldig. Had ik van tevoren niet verwacht maar panda’s zijn echt leuke en bijzondere dieren. Het park is mooi aangelegd en de natuur is goed nagebootst. Ze doen er super goed werk zodat de panda’s niet uitsterven. Nergens ter wereld zul je zoveel panda’s zien. Maar aan een paar dierentuinen in de wereld heeft China panda’s geschonken (in Madrid en Berlijn bijv. als dichtsbijzijnde).
Ik kan nog wel meer typen maar wellicht heb je wat aan bovenstaande.
Ik heb via internet ook naar een oplossing gezocht want ik wilde echt niet te maken krijgen met uitverkochte kaartjes tijdens onze rondreis. Ik heb de kaartjes geregeld via Helen van China DIY Travel. Zij rekent 10 dollar (australische) per treinkaartje en je kunt betalen via paypall (3% servicefee betaal je aan paypall). Deze kosten zijn bij elkaar lager dan de andere aanbieders die ik had gevonden. In 2 plaatsen hadden wij een hostel/hotel die geen treinkaartjes regelden. Voor deze kaartjes hebben we Helen ingeschakeld, andere kaartjes hebben we via het hostel geregeld (tegen een fee van 40 yuan voor 2 treinkaartjes).
Je krijgt via Helen e-tickets zodra je hebt betaald. Deze e-tickets wissel je op het station in China om in treinkaartjes. Je kunt al je e-tickets voor al je treinreizen ook op 1 station omwisselen voor treinkaartjes zodat je dit maar 1 x hoeft te doen. Helen doet er ook een hele handige beschrijving bij van hoe alles werkt op de treinstations in China zodat je de weg kunt vinden en weet waar je de e-tickets om kan wisselen.
Naar aanleiding van de post hierboven van Nienke heb ik ook contact gehad met Helen. Echt supernetjes! Met de kosten die de hostels rekenen en wat Helen en Jeremy rekenen kom je niet eens zoveel duurder uit, misschien wel hetzelfde. Echt een supertip! Heb ook direct een aanvraag gedaan voor treintickets
Mocht je besluiten toch naar Shanghai te gaan (wat ik persoonlijk niet heel bijzonder vond) raad ik je aan ook een bezoekje te brengen aan Hangzhou. Dit is op slechts 2 uur met de trein die ongeveer elk uur gaat.
Ze hebben er een prachtige tempel, en de natuur in de omgeving vond ik ook zeer mooi
Ik ben helemaal eens wat over Shanghai gezegd wordt. Shanghai is een grote stad. Het is een grote havenstad. Net als Rotterdam Mensen gaan naar Shanghai op de eerse plaats om te gaan werken! De mensen zijn zakelijk. Cultuur moet je echt zoeken in de stad, en als je taal niet spreekt als westerling is het moeizaam!!! De cultuurverschillen zijn echt groooot. Ze hebben net als Rotterdam mooie moderne gebouwen.
Wil je algemene indruk krijgen van China zou ik zeggen Beijing- Xian- Hong Kong
Wat zijn je eigen interesses, de groepsgrootte, vakantiebudget of belangstelling zou ik als criteria nemen.
Ik ben trouwens 2 keer gegaan en gebruikte Shanghai als doorvluchtsad om naar andere provincies en steden te gaan
Eens met Laupi. Ik zou inderdaad Shanghai overslaan en met de trein van Beijing naar Xi’an gaan, eventueel met tussenstop in PingYao. Zelf ben ik vanuit Kunming naar Hongkong gevlogen.
Het ligt er ook aan of je Chinees spreekt…Hoewel; ik ben met [Chinese] echtgenote en zoon met een Chinees reisgezelschap naar Beijing geweest, vanuit Nanning, Guanxi.Dan leer je het echte China beter kennen.Waren 2 jongeren bij die beetje Engels spraken.We hebben onderhand alle Keizerlijke paleizen en tombes gezien…SGH vind ik ook niks bijzonders, tenzij je van wolkenkrabbers houdt?Xián en Karstgebergte is een aanrader, net als de boottocht op de Li -river.Lees je van te voren eens in, via Zaiton/Gele Draak kun je boeken over China kopen, of duik de bieb in.Voorbereiding is heel belangrijk.En andermans smaak hoeft de jouwe niet te zijn.
Ik vind Shanghai heel leuk, heb er een tijdje gewoond. Als toerist is er niet zo heel veel te doen, dus ik zou ook overwegen om het over te slaan. Als je van moderne gebouwen en uitgaan houdt, dan zit je daar goed. Wellicht leuk om een andere China reis hier te starten of te eindigen.
Die treinreis van Beijing naar Xi’an kun je gemakkelijk ter plaatse regelen. Wij hebben destijds een soft sleeper genomen. Het ligt er helemaal aan wie er bij je in de trein zit of je contact maakt of niet, soms wel, soms niet.
Dit zou ik doen
Beijing
Xi’an (wij waren hier 2 dagen, 's ochtends vroeg aangekomen, de volgende dag terra cotta leger en 's avonds met de nachttrein naar Chengdu)
eventueel Chengdu ( waren we ook 2 dagen)
Yanshuo
Hong Kong