Alweer een REISROUTE + uitvalsbasis

Beste Allen,
Via deze weg vraag ik jullie mening en/of advies betreffende een 2 weken trip. We ( 2 volwassenen ) vertrekken half september naar China, maar in tegenstelling tot de meeste rondreizen die starten in Beijing en eindigen in Shanghai, moeten wij starten in Shanghai en terugkeren via Beijing. We komen aan op dag 2 in Shanghai en keren terug op dag 15 vanuit Beijing. Dit betekent dus ongeveer 12,5 dagen ter plaatse.
Normaal probeer ik eerst zelf zoveel mogelijk uit te zoeken, via reisboeken en/of het internet, maar in het geval van China, dacht ik, dat het misschien beter was om het aan de experts te vragen. :dag:
Verplaatsing ter plaatse gebeurt door middel van treinen.

Hierbij hetgeen we graag zouden zien :

  • Shanghai
  • Hangzhou
  • Suzhou
  • Xi’an
  • Datong
  • Beijing

Vooraleer ik me aan een gedetailleerde reisroute waag had ik een aantal vragen :

1/ Zijn Hangzhou en Suzhou als daguitstappen te doen vanuit Shanghai. Idem voor Datong als daguistap vanuit Beijing ? Of ben ik hierin te optimistisch ?

Wij zijn grote Japan-fanaten, en zijn gewoon om 2 of 3 steden als uitvalsbasis te nemen en daguitstappen te regelen vanuit deze steden. We weten dat tijd de grote boosdoener is, en dat het soms zonde is om te kort op 1 bepaalde plek te zitten, maar we moeten het elke keer opnieuw maar doen met 2 weken.

Als we de sfeer en de highlights kunnen opnemen van een stadje, zonder te overnachten, dan vinden we dat prima. Maar in tegenstelling tot de goed-georganiseerde treinen in Japan, weet ik nog niets over de treinen in China. Misschien even vermelden dat ik zowiezo een hekel heb aan het sleuren van koffers en rennen van hotel tot hotel. Daarom dacht ik aan een hotel in Shanghai, een hotel in Xi’an en 1 in Beijing, maar als jullie vinden dat dit te weinig is, dan leg ik me er wel bij neer. :wink: en lassen we meerdere tussenstops in.
Even terzijde : wij vinden het niet erg om 2u onderweg te zijn naar ons daguitstap, maar ik weet niet tot hoe laat de meeste treinen/bussen rijden.

2/ zouden jullie plaatsen toevoegen of schrappen aan de wishlist ?

3/ zijn de treinen allemaal op voorhand (duidelijk) te boeken ? Ik las hier en daar dat er problemen zijn bij het reserveren van treintickets.

Bedankt voor jullie feedback. Ik denk dat ik hierna wel een stap verder kan met het verfijnen van de reisroute die ik graag naar jullie wil terugkoppelen voor nog meer advies.

groetjes,

Gaël

Hangzhou en Suzhou zijn te doen als dagtrip vanuit Shanghai. Je zou kunnen proberen om een hotel te nemen in de buurt van het station, zodat je geen taxi of ander vervoer nodig hebt. Overnachten in die plaatsen zelf is vaak wel leuker, omdat je dan het avond- en ochtendleven ook meemaakt.

Datong is niet te doen als dagtrip vanuit Beijing. Met de bus is sneller dan met de trein. Allemaal expressway. Het busstation voor Datong zit helemaal in het zuidwesten van Beijing. Het beste is om daar met een taxi naartoe te gaan. Busticket hoef je niet vooraf te reserveren.
Treinen gaan zo te zien zowel vanaf het oude Beijing Main Station als Beijing West (let altijd op welk station je nodig hebt).

Probeer via je hotel/hostel wat aanwijzingen voor trein/bus/taxi op papier mee te nemen in het Chinees. Personeel kan vaak wel (een beetje) Engels.

Wij bleven 3 nachten in Datong. 1 ochtend voor de tempelgrotten. Goed te doen met een lokale bus vanuit ons hotel aan de zuidkant van het ommuurde deel van het centrum. 's Middags de stad zelf. De volgende dag de hangende tempels. Was iets lastiger. Eerst met de taxi naar een busstation aan de oostkant van de stad. Dan een bus. Het laatste stuk met een gedeelde taxi (onderhandelen). Wanneer je het kunt veroorloven dan voor het gemak via het hotel een taxi/auto regelen (kan prijzig zijn). ’
t Zou ook kunnen met 2 nachten Datong en dan een hele dag ter plekke om de sites te bezoeken, maar dan heb je wel een drukker programma. Of een nachtrein naar Datong nemen, een dagtaxi regelen (onderhandelen) bij het station en daar vervolgens maar 1 nacht blijven.

Hotels via de gebruikelijke sites boeken, zoals hostelbooker, ctrip, agoda, expedia etc.
In Beijing zit ik graag in de buurt van een metrostation, zoals Gulou (niet ver van de Drum Tower), of ergens tussen Qianmen en Xuanwuman, maar ook al eens in Beijing Saga in het westen. Allemaal in hutongs. Met bagage in de metro is soms erg krap. De Airport Express train is wel goed te doen. Die sluit aan op de metrolijnen.

Treinkaartjes kun je bij het eerste station al voor (bijna) alle ritten kopen. Zoek vooraf de treinnummers/tijden uit op websites met die info. En je hebt je paspoort nodig, want ze worden op id geprint.

Datong - Xi’an (of andersom) heeft volgens mij geen rechtstreekse treinverbinding. Je moet een stuk bus nemen via Taiyuan. Maar ik zou vliegen… (tickets via ctrip).

Succes!
Johan

Dag Johan,

Bedankt voor de uitgebreide feedback. Ik ga hiermee aan de slag.
Vraagje : Is het boeken/reserveren van treintickets via de website travelchinaguide.com aan te raden?

Ik heb eindelijk tijd kunnen vrijmaken om verder te werken aan mijn reisroute.
We hebben beslist om de afstanden te overbruggen met het vliegtuig, al overwegenw e wel Xi’an - Beijing met de trin te doen.

Hieronder een nieuw voorstel :

  1. Brussel – Shanghai
  2. Shanghai : aankomst 15u30, check-in + sightseeing
  3. Shanghai sightseeing
  4. Shanghai : interieurbeurs (verplicht voor mijn werk )
  5. Shanghai daguitstap naar Hanghzou of Suzhou
  6. Shanghai : vlucht naar Guilin
  7. Guilin – Yangshuo, Li River + late namiddag rit terug naar Guilin
  8. Guilin : vlucht naar Xi’an
  9. Xi’an
  10. Xi’an
  11. Xi’an : vlucht of trein naar Beijing
  12. Beijing
  13. Beijing
  14. Beijing
  15. Beijing
  16. terugvlucht

Zit ik te lang in Xi’an ? Of te kort in Guilin / Yangshuo ?
Ons doel is om divers China te ontdekken, dus naast de stedelijke Shanghai, Beijing, Xi’an, graag een stukje natuur. In sneltempo weliswaar.

Ik weet ook niet of ik beter Suzhou of hanghzou als daguitstap neem vanuit Shangai, of dat ik ze allebei bezoek ten koste van 1 dag in Xi’an.

Bedankt voor jullie feedback !