Advies route door China - 3wkn in Jul/aug

Hallo allemaal,

Aangezien ik veel losse topics zie mbt reisschema’s, maak ik ook mijn eigen onderwerp aan. Het gaat met name over het reisschema. We zijn nog nooit in China geweest (wel Vietnam, Zuid-Korea en Japan) en kunnen over dit land wellicht wat tips gebruiken.

Facts

  • Er is al geboekt: we landen op Beijing en vertrekken vanaf Shanghai.
  • Werkelijk op Chinese bodem zijn we voor 21 dagen/20 nachten in de zomerperiode (juli-aug).
  • Lonely Planet reisgids is aanwezig en daaruit + internetverhalen hebben wij onze highlights en route geprobeerd vast te stellen.

Algemene plaatsen/route waar wij aan denken:

  • Beijing, Xi’an, Chengdu, Yangshuo, (Hong Kong,) Shanghai

Wat we in ieder geval willen zien/bezoeken:

  • Chinese Muur (Beijing)
  • Verboden Stad (Beijing)
  • Terracotta Leger (Xi’an)
  • Panda Rescue Center (Chengdu)
  • Karstgebergte (Guilin/Yangshuo)
  • Oriental Pearl Tower (Shanghai)

Wat we aan vervoer voor ogen hebben:

  • Hogesnelheidstrein Beijing naar Xi’an
  • Hogesnelheidstrein of binnenlandse vlucht van Xi’an naar Chengdu
  • Hogesnelheidstrein van Chengdu naar Guilin/Yangshuo
  • Vanuit daar naar Shanghai?

Vragen:

  1. Als we deze reisroute afleggen, wat ‘ontbreekt’ hier dan in wat de reis nog mooier zou kunnen maken?
  2. Gaan er uberhaupt tussen alle genoemde plaatsen hogesnelheidstreinen en welke afstanden kun je beter vliegen?
  3. Zijn de treinreizen en vluchten daar ter plaatsen goed te boeken of moeten we vooraf alles vastleggen? We vinden het fijn om alles enigszins ‘open’ te houden in plaats van alles dag-tot-dag vast te leggen.
  4. Aangezien we Beijing en Shanghai sowieso zien vanwege heen en terugvlucht, denken we om Hong Kong te skippen omdat het anders teveel grote steden worden. Wat valt er te doen of te bezoeken als vervanger waardoor we iets meer lokaal of qua natuur meekrijgen? Liefst wel op deze route.

Alvast veel dank!

Hallo,

Wat me meteen opvalt is dat je veel grote steden op je planning hebt staan. Zelf zou ik proberen ook wat kleinere plekken aan te doen en wat natuurparken te bezoeken. Steden kunnen overweldigend zijn hier in China.
Je kunt er voor kiezen om pas ter plaatse treinkaartjes te boeken, maar dan kan het zijn dat je in langzame treinen komt te zitten, geen bed hebt maar een zitplaats in de trein óf dat je niet op de dag van je voorkeur kunt reizen. Wanneer je een beperkt aantal dagen hebt en veel wilt zien is het misschien handiger om toch een en ander vooraf te boeken.
Wanneer je naar HK wilt heb je een multiple entry visum nodig, wat extra kosten met zich meebrengt. Je zou vanuit Shanghai eventueel naar Suzhou / Hangzhou kunnen gaan, deze steden liggen vlakbij Shanghai.

Succes met de voorbereidingen!

1 like

Eens met Yvon, vrij veel grote steden en daar ben je in China best snel zat van.
Yangshou zou ik evt. vervangen voor XingPing, rustiger, en ik zou zeker de rijstvelden van Ping’an bezoeken dus iets langer in die omgeving uittrekken en dan Hong Kong overslaan, dan ook geen last van het multiple entry visum.

Wij hebben wel ongeveer zelfde route afgelegd in dezelfde periode en hebben uiteindelijk ervoor gekozen om de treintickets van tevoren te boeken. Mede omdat het toch grote afstanden zijn die je aflegt en wij wilden geen risico lopen om een zitplaats te hebben wanneer je een 20 urige treinreis hebt, dan is een bedje toch wel erg wenselijk.

Websites genoeg die de reistijd aangeven tussen twee steden per trein. Voor jezelf de afweging maken of het je wel/niet waard is. Beijing Xian is bijv echt heel goed te doen.
Neus veel op dit forum. Wij hebben er veel tips vandaan gehaald en veel avond op internet doorgebracht. Heel veel plezier met plannen en uitzoeken!

1 like

Heel fijn, dit forum. Dank voor jullie reacties, want het heeft ons aan het denken gezet en we hebben de plannen omgezet. Voor de geïnteresseerden nog een kleine schets:
Beijing 4 dagen
Pingyao 2 dagen
Xi’an 3 dagen
Guilin 4 dagen
Hainan 4 dagen
Shanghai 3 dagen

Wijzigingen door jullie tips
We skippen Chengdu en we skippen deels vanwege het multi-visum ook Hongkong. Tussendoor gaan we naar het dorpje Yangshuo en als vervanger blijven we langer in Guilin/Yangshuo voor een stukje natuur. Vervolgens sluiten we af op het eiland Hainan om even lekker te ontspannen, voordat we afsluiten in Shanghai.
Ook hebben we, dankzij jullie, de reis wat meer uitgestippeld en toen we eenmaal bezig waren, besloten we alles vast te leggen. Dat is nieuw voor mij, meestal regel ik alles ter plaatsen, dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
Het zijn voornamelijk trein-reizen, behalve van Xi’an naar Guilin (binnenlandse vlucht) en van Hainan naar Shanghai (binnenlandse vlucht).

We hoeven alleen nog maar te wachten tot Juli en te gaan, onwijs veel zin in. Nogmaals dank voor de tips!

EN ik neem aan dat je van Guilin ook nog eens op Hainan vliegt (Sanya/Haikou)? Anders zal het zwemmen worden :slight_smile:
Kwestie van je toch ook nog wat tips te geven:

Juli/augustus is de warmste periode in China. En met warm, bedoel ik makkelijk 35-40 graden in de grootsteden. Hetzelfde geldt voor Hainan, waar je soms ook kans hebt op regenbuien. Op sommige momenten kan dat in een stad zoals Beijing ook voor de nodige smog zorgen (en dus niet al te leuke uitzichten).
Treintickets kan je inderdaad beter vooraf regelen. Met de trein reizen in China kan je qua ervaring een beetje met onze luchthavens vergelijken: veel controles, best minstens 1 uur vooraf al in het station zijn. Gelukkig zijn de nieuwe G-train stations wel een verademing :smiley:
Een mogelijkheid in Xi’an, als je dan toch graag natuur wil, is om Huashan Mountain te gaan hiken. Kan je vanuit Xi’an met bus makkelijk bereiken, en het is echt wel speciaal om deze berg te doen (check maar eens de foto’s van de paden :wink: )
Beijing, ga voor de iets meer afgelegen deeltjes van de Muur, zoals bvb. Jinshanling. Je moet misschien iets meer reizen vanuit Beijing, maar minder volk, en authentieker.
Vanuit Shanghai is Suzhou zeker een aanrader (minder dan 1 uur met trein), of een bezoek aan één van de vele water towns in de omgeving.

Voor de toekomstig geïnteresseerden, even laten weten dat het een topland is en heel goed te bereizen. Handig is om Ctrip in de gaten te houden of gewoon, net als ik, hun applicatie te downloaden. Je kunt daar binnenlandse vluchten en treinreizen heel goed boeken, ook last minute. Mn trein van Beijing naar Xian boekte ik 1 dag vooraf en mn trein van Xian naar Chengdu 2 dagen.

Uiteindelijk toch mijn eigen pad gegaan, als volgt:

  • Beijing 5 dagen
  • Xian 3 dagen
  • Chengdu 4 dagen
  • Zhangjiajie 2 dagen (mocht langer ivm Forest Park/Avatar Mountains)
  • Qingdao 3 dagen (effe afkoelen aan het strand, let op drukte ivm vakantieperiode voor Chinezen)
  • Shanghai 3 dagen

Pingyao overgeslagen omdat ik tóch naar Chengdu wilde na enthousiaste verhalen van reizigers onderweg. De muur heb ik ‘gewoon’ ervaren in de plaats Mutianyu omdat daar veel tours naar toe gaan. We zijn met zn tweeen gegaan zonder tour en was prima te doen. Vond het ook zeker niet te druk, maar zou wel erg vroeg gaan (is ook extra makkelijk door jetlag).

Als iemand nog vragen heeft, beantwoord ik ze graag. China als land? Aanrader!