ik heb op dit moment de volgende route in mijn hoofd die ik in September in China wil afleggen. Alles met de trein en misschien 1x een vlucht aan het einde van mn reis. Ik heb zo’n 3 week en 4 dagen de tijd.
Ik ben vanuit Kunming via de ‘backdoor’ naar Chengdu gereisd, dus Guilin en Shanghai heb ik gemist. Ik heb echter het idee dat je route best haalbaar is.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat slaaptreinen soms enige dagen voor vertrek al vol zitten. Het is dan ook aan te raden om meteen bij aankomst in een stad een ticket naar de volgende stad te kopen, tenzij je heeeeeel lang op een hardseat wenst te zitten! Kaartje kopen gaat over het algemeen vrij eenvoudig, soms word je een paar keer naar het foute loket gestuurd, maar zeker met een Lonely Planet met alle plaatsnamen in het Chinees kom je er zeker wel uit.
Als ik de route en de hoeveelheid steden zie wordt het een treinvakantie, een interrail i.p.v. een stedenreis.
Let wel op de enorme afstanden in het land. De rit van Xian- Nanjing is 16 uur!
Ik ga zelf de route Shanghai- Kunming-Dali- Xian Nanjing en tenslotte Shanghai doen. Ik blijf gemiddeld 3 dagen in elke stad zodat ik veel van de Stad met zijn bezienswaardigheden zie. Bijvoorbeeld het Terra Cotta leger ligt 55 km NO van Xian af. Om tijd te besparen doe ik het met het vliegtuig behalve Nanjing- Shanghai ( 2 uur trein)
Vergeet ook de taalproblemen niet. In China ben je een analfabeet hoe goed je Engels ook is. De omroepen van de treinen en namen van steden zijn in het Chinees. Alles is in Chinees! De mensen praten een paar woordjes Engels. Hello and where are from, zijn de enige zinnetjes die ze kennen.
Vorig jaar ging ik met de trein van Xian naar Luoyang en er was vertraging. Als je niet oplet mis je zo het station.
In China is het nog steeds zo dat je alle logies bij de Chinese Ambassade in Den Haag moet opgeven dus gewoon backpacken is er niet bij. De hotels houden je hotel/hostel tot 18.00 uur aan.
Mijn eerste route is inderdaad teveel van het goede in de tijd die ik heb. Daar ben ik ook deels vanaf gestapt. Ook omdat ik een ticket naar en van Beijing al heb voor 511 euro! Dus die kans gelijk gegrepen. Geeft me ook ruimte voor een binnenlandse vlucht. Ik ga me nu dus richten op Beijing en vanaf daar een vlucht naar Kunming. Daarna heb ik het idee naar Dali en misschien Lijang te gaan. Verder naar Guilin of Yunnan - Shanghai - Beijing. Maar goed, dat kan volgende week ook weer anders zijn. Lekker om er weer mee bezig te mogen zijn :D. Ik reken er in ieder geval op dat ik tussen de meeste steden/plaatsen minimaal 24uur ‘kwijt’ ben.
Wat het visum betreft : Volgens mij dacht ik te lezen dat dit weer soepeler geworden is na de OS van 2008. Maar daar ga ik morgen over bellen. Al ga ik er wel vanuit dat je gelijk zal hebben. Wat ik overigens niet echt hoop…
Dank voor die site voor binnenlandse vluchten! Ga zo gelijk even rustig kijken. Wat is een betrouwbare maatschappij vroeg ik me nog af?
ik zie op die ticketsite het volgende wanneer ik nu iets zoek :
*The following information is for reference only. Actual time and pricing has yet to be determined by the airlines. Please check again closer to the departure date. *
Dus de prijs kan nog veranderen. Weet jij of dit daalt ( misschien altijd wel?? ) of omhoog?
Ik heb via Chinaonline het e.e.a. aangevraagt middels een vrijblijvende offerte. Ik schrok een beetje van de prijs ( sommige zaken kan je nog zelf aanpassen, bv verblijf en vervoer etc )
Nu heb ik wel het e.e.a. aan reiservaring maar als het nu allemaal geregeld is, is dat ook wel makkelijk natuurlijk. Ben alleen bang dat ik het e.e.a. aan avontuur mis plus dat de kosten op deze manier ook hoger uitvallen verwacht ik.
Elke keer dat ik op reis ben geweest was in Azie dus ik denk een beetje te weten wat me te wachten staat.
Is het in China nu echt zo ‘lastig’?? Ik verwacht dat in de plaatsen Dali, Lijiang e.d. toch ook wel bureautjes zijn waar je het e.e.a. kan regelen of bij je hostel ???
Daar werd het geld later via je creditcard geïnd. Wegens de kredietcrisis in sept was ik wel duurder uit. Ze hebben gewacht totdat de doallar in waarde steeg. Dit is een nadeel als je tijdens of achteraf betaalt.
Vooraf betalen is voordeliger.
Ondertussen kunnen dus de brandstofprijzen en de Yuan stijgen tov de Euro.
Er zijn ook andere reisagenten voor vliegtickets: Even op een rijtje.
Ik kom er maar niet uit op dit moment ( heb nog tijd zat, vertrek 31aug pas ) hoe nu te reizen.
Ik heb 25 dagen en kom aan en vlieg terug vanaf Beijing. Op dit moment het idee :
Beijing ( 3-4 dagen )
Vlucht naar Lijiang ( 2 - 3 dagen )
Bus Dali ( 2-3 dagen )
Trein naar Kungming, door naar Yangshuo ( 3 dagen )
Vlucht naar Shanghai ( 2 dagen )
Trein naar Beijing
Wil dolgraag naar Shanghai, maar wellicht teveel van het goede. Maar wil zo graag die skyline op de gevoelige plaat leggen
Het voelt nu te gehaast aan eigenlijk. Maar hoor graag of het toch wel te doen is.