Advies route Shanghai - HongKong 2013

Hoi forumlezers,

In juli zijn wij van plan China zelfstandig voor 4 weken te bezoeken. De tickets zijn geboekt en we zijn momenteel bezig met de route. Dit valt nog niet mee, de afstanden overzien we niet helemaal. Graag willen wij advies over onze route, wellicht hebben jullie tips of aanpassingen voor ons?! Alvast bedankt!!

1 Vlucht Amsterdam Shanghai
2 Vlucht Amsterdam Shanghai
3 Shanghai
4 Shanghai
5 Shanghai - Beijing (met de trein)
6 Beijing
7 Beijing
8 Beijing - Xi’an (met de trein?)
9 Xi’an
10 Xi’an - Chengdu (vliegen?)
11 Chengdu
12 Chengdu
13 Chengdu - Lijiang (vliegen?)
14 Lijiang
15 Lijiang - Dali
16 Dali-Kunming+ vlucht Guilin/Yangshuo
17 Yangshuo
18 Yangshuo
19 Omgeving Zhaoxing (platteland)
20 Omgeving Zhaoxing (platteland)
21 Omgeving Chengyang (platteland)
22 Omgeving Chengyang (platteland)
23 Rijstvelden (Ping 'an)
24 Rijstvelden (Ping 'an)
25 Rijstvelden (Ping 'an)
26 Guangzhou - Hong Kong (vliegen + trein)
27 Hong Kong
28 Hong Kong
29 Hong Kong - Amsterdam

Ik zou proberen om minstens een extra nacht in Beijing te blijven, want hier is veel te zien. Je heb er in de zomer kans op flink wat regen (de rest van het jaar is het meestal kurkdroog). Naar Xian doen heel veel mensen met de nachttrein (met halverwege minstens 2 nachten in Pingyao), maar ik heb ook wel gevlogen. Chengdu zal geen problemen opleveren. Heeft misschien wel de beste hostels van het land. Lijiang verdient een extra nacht wanneer je wat van de omgeving wil zien, een fietstocht over het platte land, of de bergen in trekken (niet mooier dan de Alpen), misschien wil je naar de Changjie show, al heb je in Yanshou ook al zo´n prachtige show, maar dan op water. Dali verdient een extra nacht. In de meeste steden heb je prima hostels met desgewenst privékamers. Goed Engels sprekend jong personeel. Na bevestiging van je reservering kun je een kopie van je paspoort(en) mailen en vragen of ze tegen vergoeding treinkaartjes willen boeken. Dat kan dan 10 dagen vooraf. De treinen zitten tegenwoordig voller en voller. Vorige week nog met een hogesnelheidstrein naar het zuiden geweest, die na ieder station na uitstappers weer vol kwam. Binnenlandse vluchten kun je prima zelf boeken, houd de prijzen in de gaten want die kunnen een paar weken voor vertrek nog zakken. Dag 16 is een lange reisdag. Je kunt ook een nachttrein van Kunming naar Guilin nemen. Ik zou eerst een nacht in Guilin blijven. Daar in het hostel vragen voor instructies met de bus naar Ping’An. Vanuit Ping’An / Longsheng ben je al op weg richting: eerst Chengyang en daarna Zhaoxing. Die laatste twee zijn absolute toppers en de moeite waard om een minstens 2 nachten te blijven! Ik ben een paar jaar geleden in twee weken van Guilin naar Guiyang getrokken door een aantal van die minderhedendorpen. Niet alles met rechtstreekse bussen, soms moet je overstappen. Van Zhaoxing terug naar Guilin is een lange dag, en dan van het nieuwe busstation naar het busstation in het centrum voor de expressbus naar Yangshuo en omgeving waar je dan volgens mij nog maar weinig tijd voor over hebt, maar de moeite waard voor een paar dagen, inclusief het dorp Xingping even stroomopwaards (per bus eenvoudig te bereiken vanuit YS). Dan zou ik in YS goed kijken hoe je naar Hongkong gaat. Je kunt een nachttrein nemen naar Shenzhen, die reuzenstad ligt naast Hong Kong. Of naar HK vliegen vanaf Guilin. Er zijn ook slaapbussen. Via Guangzhou is niet nodig, maar wel wanneer je de ferry wil nemen. In Hongkong wil je in de zomer vooral airconditioning en verlang je naar het platteland van China…
Succes!
Johan (nu vanuit Beijing)

1 like

Beste Johan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. We hebben zeker wat aan je tips. Kan jij met jouw reiservaring in China aangeven of het programma te vol is? Is het misschien verstandig om Xian over te slaan om op die manier meer tijd te creëren? Wat raad je aan wat betreft de vliegtickets; kan je deze het beste ook 10 dagen van te voren boeken of is dit ca. 3 dagen van te voren ook goed te boeken, en wat is het voordeligste qua prijs? Graag reizen wij zo vrij mogelijk en met al geboekte tickets wordt dit toch beperkt.
Misschien dat je ook nog een aantal slaaptips hebt, bijvoorbeeld in Beijing of Shanghai.

Bedankt alvast voor je reactie.

Xi’an overslaan zou zonde zijn. Je wilt toch het Terracotta leger zien, de stadsmuur is zeker de moeite waard en binnen de stadsmuren is ook genoeg te zien. Als je met de trein naar Xi’an gaat heb je op loopafstand van het station genoeg hotels en blijf je binnen oude stadsmuren.

1 like

@China 2013 de treintickets schijnen in het hoogseizoen snel uitverkocht te zijn. Dus daar is wel enige haast bij gebaat. Gisteren (waarschijnlijk redelijk gedateerd) een herhaling van RTL Travel gezien over China. En daarin werd vermeld dat elk moment van de dag 10 miljoen mensen reizen met de trein in China. Dus even ter illustratie. De meesten geven als tip hier om direct bij plaats van aankomst het ticket voor de volgende ‘etappe’ te regelen. Vliegtickets is denk ik makkelijker te regelen. Zelf nog geen ervaring want wij gaan ook in juli voor het eerst door China rondreizen.
De LP geeft veel goede tips voor hostels. Ook op dit forum zijn er al enkelen voorbij gekomen. In de LP staat voor Beijing als hostel bijv. het Leo Hostel. Kijk ook even bij hostelbookers of hostelworld bij de reviews.
Houd er wel rekening mee dat je voor je visum voor China sowieso je reisschema moet overleggen en op dit moment werden alle boekingen van overnachtingen ook gevraagd (of ik had een heel streng visumbureau).

Succes met plannen en de voorpret :slight_smile:

• Updated - - -

Ik zou dat ook echt zonde vinden!! Is fietsen over de stadsmuur de moeite waard? Heb daar wel wat over gelezen, maar kon er niet echt uit opmaken of dat echt een must is?

1 like

Ik vind het zeker de moeite waard. De muur is vrij breed en hoog, op die manier fiets je op je gemak en relaxt dwars door en over de stad. Vanaf de muur heb je dan een goed zicht op de drukte in de stad zelf. Ik zou het absoluut doen!!

2 likes

Ok bedankt!! Komt nu voor 100% zeker op ons to do lijstje :slight_smile:

1 like

Hoi Laupi,

Wij gaan in juli ook, leuk! Hoe gaan jullie het regelen dan? Leggen jullie alles al vast? Wij proberen toch via een reisschema een visum te regelen met alleen voor de eerste 3/4 nachten een hotelreservering. We hopen dat dit gaat lukken, we hebben gelezen dat dit soms nog lukt. Mocht het niet zo zijn dan zijn we toch verplicht alles al te boeken.

Groetjes!

Zeker meer tijd voor Beijing en een extra nacht in Dali. Wanneer je bij Ping’An lange wandelingen gaat doen, dan zijn twee dagen voldoende. Maar het is heet om te wandelen dan is misschien een nachtje wel genoeg voor een indruk. Voor Chengyang en Zhaoxing neem je wel voldoende tijd. Yangshuo is veel meer op buitenlanders gericht en kun je ook makkelijk een langere tijd doorbrengen.

Vliegtickets voor binnenlandse vluchten boek ik ongeveer 3 weken voor aanvang. Dan is de prijs vaak gunstig. Je kunt door met datums te spelen wel zien (ctrip, travelzen) wanneer de ticketprijzen met 25, 30, 40 procent of soms wel meer dalen. Ik zou niet op het laatste moment boeken. In de afgelopen jaren heb ik heel veel binnenlandse vluchten gedaan en die toestellen waren nagenoeg allemaal helemaal gevuld.

De regels voor een visum zijn voor zover ik weet sinds een paar maanden weer iets soepeler. Ik heb vorige maand alleen voor de eerste week hotelreserveringen bij de visumaanvraag gedaan en zonder probleem een 30-dagen visum gekregen.

Johan

Wij hebben praktisch alles vastgelegd ook ivm visum. Voordeel is dat we bij de hostels die we hebben geboekt minimaal 24 uur van tevoren pas hoeven te annuleren. Dus als er onderweg iets wijzigt, geen probleem.
Vliegticket van Shanghai naar Beijing gaan wij vantevoren wel proberen te regelen, heb inderdaad door te spelen met de data gezien dat ze ongeveer 3 weken voor de vluchtdatum echt flink zakken met de prijzen.
Treinkaartje voor Beijing-Xian regelen we ook al hier. Laten we in het hotel bezorgen. Kost iets meer, maar dan weten we zeker dat we op dat traject niet vast blijven zitten. De rest gaan we in China zelf regelen.