Vragen over route e.d.! Ervaren china reizigers help me!

Hoi!

Mijn vriend en ik hebben ± 3.5 week de tijd in juli-aug… **
Mijn idee was: Beijing, Xián, Shanghai, Chengdu, Guillin & yangshuo + ping’an en Hong Kong te gaan doen.
Ik weet dat het nogal veel is!

Ik hou van afwisseling van steden, dorpjes, cultuur maar ook de natuur van Guilin e.o. spreekt me ontzettend aan! Een boottocht, daar fietsen, etc.

Idee:

• vliegen op Beijing –> Dag 1 t/m 4?
  • dan met de trein naar Xián –> Dag 5 & 6
  • vliegtuig naar Shanghai??? –> Dag 7 tm 9 (lang genoeg?)
  • vliegen naar Chengdu –> Dag 10 t/m 13 (te lang?)
  • Op naar Guillin/Yangshuo/Ping’an –> Dag 14 t/m 17
    ( ** Punt 1) vliegen of treinen van Chengdu naar Guillin? Punt 2) Waar moet ik nou echt overnachten> Guillin zelf, Yangshuo, beiden? En Ping’an dan? Punt 3) 4 dagen ok? Mij lijkt het er heerlijk rustig na Shanghai e.d. en voor HongKong**
  • vliegen naar Hong Kong Dag 18 t/m 21-22??

Ik vraag dus om tips rondom: aantal dagen per bestemming, tips over Guillin/Yangshuo/Ping’an, het reizen per trein of vlucht… Kosten voor zo’n vlucht? Ik heb nu al 3 of 4 vluchten staan :S? Wat moet ik nu doen? En al het andere is ook welkom trouwens. Alvast bedankt!

Gr Kim

Ps:
Ik heb nog dingen gelezen maar ik weet niet waar ze zijn en of ze op de route liggen maar als ik ze google wordt ik helemaal verliefd maar als ik google naar waar het moet zijn wordt het lastig :s :

longsheng, moon hill, zhangjiajie NP en jiuzhai valley NP.

Gr Kim

Kim,

Juli-augustus in China is lekker heet en vochtig… :wink:
Ik zou nog 'ns goed nadenken of je Beijing, Shanghai en Hongkong wel alle drie wil doen. Drie van die giga-steden…
Chengdu en omgeving heeft veel te bieden en heeft misschien wel de beste hostels van China, dus daar zit je niet snel te lang.
Wanneer je naar Ping’An gaat, dan kun je afhankelijk van hoe laat je in Guilin arriveert ook eerst in Guilin overnachten. Guilin is best een leuke stad, maar Yangshuo is bij een eerste reis veel makkelijker omdat er veel meer westerlingen komen en heeft veel meer te bieden.

Let op dat het busstation voor de expressbus naar Yangshuo in het centrum van Guilin zit. Voor het busstation naar Ping’An/Longji moet je even een taxi nemen. Overigens kun je vanuit Yangshuo ook een lange dagtrip naar Ping’An doen (langs Guilin…).

Vluchten via ctrip, elong of travelzen. Meestal drie weken voor vertrek dalen de ticketprijzen (20,30,40%). Later, en/of met nog weinig lege stoelen, gaat die prijs weer omhoog.

Longsheng is de naam voor de rijstterrassen waar onder andere Ping’An een populair dorpje is.
Moon Hill is makkelijk per fiets bereikbaar vanuit Yangshuo.
Zhangjiajie ligt in Hunan. Zit wel een vliegveld in de buurt.
Jiuzhaiguo ligt ten noorden van Chengdu. Een zeer lange busrit of vliegen vanuit Chengdu, maar dan kan ook vanuit Xi’an. Zorg dat je er minimaal 3 nachten bent. Wel prijzig…

Johan

Beste kim,

ik ben net een dag terug uit china, en wij hebben beijing, shanghai en hangzhou gedaan in 2 weken. Hier hadden wij meer dan genoeg tijd voor, dus meer steden zou best kunnen in deze tijd. Juli en Augustus zijn inderdaad warme tijden, maar wij hebben het wel redelijk vol kunnen houden.

Als ik jou was zou ik hangzhou zeker niet overslaan op je reis. Het is een prachtige stad, en het is slechts een uur met de trein van shanghai. een treinkaartjes kost 78 yuan per enkeltje wat ongeveer 10,50 euro is.

Ook vraag ik mij af of het niet beter is om na beijing meteen naar shanghai te gaan aangezien dit maar 4,5 uur met de trein is. Dan kan je eventueel daarna naar bijvoorbeeld xi’an vliegen. Hier ben ik echter niet geweest, dus ik weet niet precies hoe duur tickets enz. zijn.

Ook denk ik dat shanghai en hong kong allebei aandoen misschien wat te veel van het goede is. Het zijn beide grote wereldsteden die misschien niet genoeg van elkaar verschillen. Bovendien moet je als je naar Hong Kong wilt en daarna weer teruggaat een double entry visum aanvragen, wat een stuk duurder is dan een single entry visum.

Veel plezier en succes met plannen, China is een prachtig land.

Groet, Kasper

Wauw super dit! Wat een tips! Hier heb ik wat aan.
Ik heb met mijn vriend eens gekeken en nu bedachten we ons dat we 3 steden ook iets te veel van het goede vonden. Nu hebben we eigenlijk bedacht dat we Shanghai wel willen skippen (dus ook Hangzou helaas, maar je moet keuzes maken).
We willen namelijk zeker Beijing & Xi’an doen.

1) @Kasperbroos (ik citeer van jou): *Bovendien moet je als je naar Hong Kong wilt en daarna weer teruggaat een double entry visum aanvragen, wat een stuk duurder is dan een single entry visum. *
Als ik eindig in Hong Kong hoef ik dan geen dubbele kosten te betalen?

Dan direct vraag 2: Kan ik in Juli-Aug (naar het weer gekeken) beter van Hong Kong naar Beijing reizen of van Beijing naar HongKong? Of maakt het niet veel uit en ben ik van Beijing naar HongKong minder kwijt ivm visumkosten… (snappen jullie mijn vraag? :p)

Anyway ons idee nu is dan:
Dit zeker:
Dusseldorf - Beijing
Beijng - Ping’yao (is dit de moeite of is het alleen maar duur/toeristisch etc? Dan gaan we gewoon van Beijing naar Xi’an)
Ping’yao - Xi’an
Xi’an - Chengdu

Dit misschien: (in volgorde van voorkeur, wie heeft tips en tips van de kosten van optie A&B reizen/ slapen/ eten etc.)
Optie A:
Chengdu -Chogging
Chogging - Yichang (over de Yangzi rivier, iemand kostenplaatje?)
Yichang - Guilin

Optie B:
Chengdu - Zhangjiajie N.P
Zhangjiajie N.P - Guilin

Optie C:
Chengdu - Lijang-Dali-Kunming
Lijang-Dali-Kunming- Guilin

Dit weer zeker:
Guilin - Yangshuo en Ping’an
Yangshuo en Ping’an - Guilin
Guilin - HongKong
HongKong - Dusseldorf

Dit moet toch te doen zijn in 21 dagen daar? Maar waar moet je op tellen qua gemiddelde dag kosten als je kijkt naar we ong. heen gaan en dan niet te primitief en niet luxe>

Alvast bedankt voor het reageren!:zon02:

Beste Kim,

Als je begint of eindigt in Hong Kong is het inderdaad niet nodig om een double entry visum aan te vragen. Dit is alleen nodig als je China verlaat om vervolgens weer terug te keren.

Van bestemmingen buiten Beijing, Shanghai en Hangzhou heb ik helaas geen verstand, maar ik heb inderdaad ook gehoord dat Xi’an echt de moeite waard is.

Qua weer maakt het voor zo ver ik weet niet heel erg uit welke kant je op reist, maar hoe zuidelijker gaat hoe warmer het wordt, dus je kan misschien beter in Beijing beginnen.

Qua kosten is het heel erg afhankelijk van hoe je het zelf indeelt. Wij hebben er voor gekozen om rond de 30-35 euro per nacht uit te geven aan een hotelkamer. Hiervoor krijg je een prima kamer met praktisch alle voorzieningen op een goede locatie.

Wat het eten betreft is het echt hoe je het zelf indeeld. Bij een “toeristisch restaurant” betaal je zo 20 a 25 euro voor een etentje, maar wij hebben er voor gekozen om wat meer bij de chinese kraampjes e.d. eten te halen. Dit kostte ons voor bijvoorbeeld noodles met groente e.d. ongeveer 78 eurocent per persoon.

Qua bezienswaardigheden is het heel erg afhankelijk. De grote tempels en de verboden stad kosten ongeveer 60 yuan, wat ongeveer 7,8 euro is. Mocht je student zijn raadt ik je aan om je studentenpas mee te nemen, want hiermee krijg je vaak 25 tot 50% korting. Mocht je geen student zijn of geen studentenpas hebben kan je het ook proberen met een ander pasje. Vaak begrepen ze toch niet wat er op stond, en kreeg je de kaartjes goedkoper.

Treinkaartjes is ook afhankelijk van waar je heen gaat, maar de prijzen hiervan zijn vaak te vinden via www.seat61.com en sommige andere sites. Vliegtickets kan je opzoeken via www.elong.net.

Een andere tip is de applicatie triposo(voor iphone en android). Dit is een gratis app met veel hoogtepunten van bijvoorbeeld china. Een ander voordeel van deze app is dat hij een offline map functie heeft, waardoor je de weg wat makkelijker vindt zonder dat je internet nodig hebt.

Veel succes met plannen, en als je nog hulp nodig hebt hoor ik het graag

Groet, kasper

Dankje Kasper, ik moet zo weer werken dus ik lees alles nog eens rustig na op een later tijdstip. Ik ben idd. student en mijn vriend vanaf komend jaar ook weer dus die pasjes pakken we zeker in :wink:
Die 35 euro p/n is per kamer of p.p.? Iig alvast bedankt en wie weet heb ik nog meer vragen (vast wel :p) Gr kim

Kim,

Die 35 euro is per nacht voor 2 personen.

Veel succes met werken.

Groet, kasper

Ik ben een liefhebber van Chongqing (een stuk of 4 keer geweest). Het is een avontuurlijke bergstad, maar zeer groot en bij een eerste reis niet zo eenvoudig. Ze zijn de stad in een rap tempo aan het moderniseren. Probeer anders wat reisverslagen met Yangzi-cruise ervaringen op te zoeken. De waterstand zal rond die tijd op z’n hoogst zijn. Ik heb alleen een avondcruise over beide rivieren gedaan, waar ze in Chongqing samenkomen. Dat vond ik wel genoeg. Voor een eerste reis zou ik gaan voor optie B of C, waarbij C meer te bieden heeft. Yunnan is prachtig. Bij B zou je via Fenghuang kunnen reizen.

In hostels heb je privékamers met eigen badkamer voor 120-180 rmb.
Goedkopere hotels een soortgelijke prijs. Voordeel van hostels is dat ze meer gewend zijn aan buitenlanders en het personeel vaak goed Engels spreekt. In kleinere plaatsten heb je voor 50-60 rmb eenvoudige een kamer, maar daar kom je niet. In Yangshuo heb je overiges ook uitstekende hotelkamers voor minder dan 100 rmb, maar voor wat meer luxe, romantiek met river view zit je rond 200 rmb.

Eten is over het algemeen erg goedkoop. Voor 20 a 30 rmb per persoon kun je prima eten. Voor 70rmb een uitstekende schoorsteen hotpot met schapenvlees en groenten. Snacks en cakes zijn goedkoop. Pannenkoekjes met bief, baozi… Heerlijk! Let in Xi´an op met het straatvoedsel op de avondmarkt. Ik heb mensen gesproken die daar ziek van werden. Maar over het algemeen is straatvoedsel in China wel betrouwbaar. Een halve liter water 1 a 2 rmb, bij toeristische plekken iets meer.
Entree voor Nationale Parken is redelijk hoog. Andere entrees vallen mee, behalve bij Datong maar daar kom je niet. Kosten voor vervoer valt ook mee. Metro/bus spotgoedkoop. Beijing Airport Express iets duurder (25rmb). En hogesnelheidstreinen zijn vaak ook iets duurder, maar nog steeds een prikkie ten opzichte van de NS (…).

Johan

Johan, jij ook alweer heel erg bedankt!
Ik vraag me nog een beetje af hoe het reizen door zo’n NP een beetje zal gaan (optie B) maar het plaatsje om via te reizen ziet er weer erg schattig uit.

Optie C kan ook nog… Kijken wat mn vriend leuk lijkt! :wink:
Iig weer bedankt :wink:

Ps; iemand nog ervaring met het reizen via china online?
x