Graag advies voor onze China reis

Hallo allemaal,

Wij, Leon en Maaike, willen graag een reis naar China maken dit jaar. Om de kosten wat te drukken hebben wij gekozen om geen georganiseerde reis te gaan maken, maar om zelf alles te gaan regelen. Het is de bedoeling dat wij in totaal ongeveer 4 weken in China gaan rondreizen.

Graag zouden wij wat input willen hebben over ons reisschema wat er nu als volgt uitziet:

Dag 1: Amsterdam - Beijing
Dag 2: Beijing (aankomst)
Dag 3: Beijing
Dag 4: Beijing - Pingyao (trein)
Dag 5: Pingyao
Dag 6: Pingyao - Xi’an (trein)
Dag 7: Xi’an
Dag 8: Xi’an - Jiuzhaigou (viegtuig/of bus??)
Dag 9: Jiuzhaigou
Dag 10: Jiuzhaigou
Dag 11: Jiuzhaigou - Chengdu (bus?)
Dag 12: Chengdu
Dag 13: Chengdu - Lijiang (vliegen?)
Dag 14: Lijiang
Dag 15: Lijiang -> (Tiger Leaping Gorge) (bus?)
Dag 16: Tiger Leaping Gorge -> Lijiang (bus?)
Dag 17: Lijiang - Guilin (vliegen?)
Dag 18: Guilin
Dag 19: Guilin - Yangshou (bus?)
Dag 20: Yangshou
Dag 21: Yangshou
Dag 22: Yangshou - Ping’an (bus?)
Dag 23: Ping’an
Dag 24: Ping’an - HongKong (vliegen/trein via Guilin? Andere optie?)
Dag 25: HongKong
Dag 26: Hongkong
Dag 27: Hongkong
Dag 28: Hongkong -> Amsterdam
of Dag 29: Hongkong -> Amsterdam

Dit is onze schets van de reis die we willen gaan maken. Er zijn vast nog prachtige plekken die we hierdoor niet gaan zien. Wat zouden jullie ons aanraden om ergens langer of korter te blijven, of om nog een plaats toe te voegen aan onze reis. We willen in HongKong ook nog wel een dagje, of misschien 2, naar een lekker strand om uit te rusten van deze reis :slight_smile:

Alvast bedankt voor de moeite!

Leon en Maaike :chin:

Hallo Leon & Maaike,

Wat leuk dat jullie naar China komen en hier gaan rondreizen! Jullie gaan ongetwijfeld een geweldige tijd tegemoet.

Jullie vragen om advies voor de route en die ga ik proberen te geven. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ik denk dat deze route niet haalbaar is. Niet op de manier zoals jullie hem gepland hebben.

Ik zou echt iets schrappen uit je wensenlijst. Jullie willen veel zien, wat begrijpelijk is, maar niet geheel realistisch. Afstanden in China zijn groot, heel groot. Inmiddels met de snelle treinen kun je wat sneller reizen, maar met een bus kun je zo maar 9 uur of langer onderweg zijn. Omdat jullie een hele maand door China gaan reizen zou ik zeker een rustdag of twee inplannen waarop je niet reist en rustig aandoet. Je zult namelijk merken dat het best vermoeiend kan zijn om in China te reizen.
Verder zou ik je aanraden om wat langer in Beijing te blijven. Dan kun je even aan het tijdsverschil wennen, maar je kunt er ook wat meer zien en doen. Er is hier zo veel te doen, ik zou minstens 2, zo niet 3 volle dagen blijven.

In plaats van een plek toe te voegen zou ik eerder een plaats uit jullie lijst halen.

Een druk schema, maar op zich wel te doen.

Ik zou:

• Xi’An - JZG per vliegtuig doen en misschien JZG - CD ook, maar houd sowieso rekening met een lange rit. (JZG is wel een dure grap.)
  • minstens 1 nacht minder in Guilin en niet per boot maar per expressbus naar Yanshuo gaan.
  • of mocht je gaan vliegen, dan is er een shuttlebus van het vliegveld van GL rechtstreeks naar YS (niet frequent, dus check even de tijden).
  • 1 nacht minder in HK.
  • 1 of 2 nachten extra in Beijing.

Johan

Er rijdt geen trein van Chengdu naar Lijiang dus het snelste/beste lijkt mij om te vliegen van Chengdu naar Lijiang. Met de bus kan ook maar ik weet niet hoelang dat duurt maar door de vele bergen zal dit geen snelle route zijn.

Van Lijiang ben je in ongeveer 2 uur in Qiaotou daar starten mensen met hiken in Tiger Leaping Gorge. De plek waar busladingen toeristen naar toe gaan is volgens mij niet in deze stad.

In Lijiang Oude Stad zijn trouwens tientallen bureau’s die dagtrips naar deze locatie aanbieden maar ook naar Xuemountain en nog een aantal andere plekken.

Bedankt voor jullie reacties. We zijn weer wezen puzzelen. Nu hebben we het volgende bedacht om iets meer rust in onze reis te krijgen (veranderingen zijn dik gedrukt):

Dag 1: Amsterdam - Beijing
Dag 2: Beijing (aankomst)
Dag 3: Beijing (extra dag Beijing).
Dag 4: Beijing
Dag 5: Beijing - Pingyao (trein)
Dag 6: Pingyao
Dag 7: Pingyao - Xi’an (trein)
Dag 8: Xi’an
Dag 9: Xi’an - Jiuzhaigou (viegtuig)
Dag 10: Jiuzhaigou
Dag 11: Jiuzhaigou
Dag 12: Jiuzhaigou - Chengdu (bus)
Dag 13: Chengdu
Dag 14: Chengdu - Lijiang (vliegen)
Dag 15: Lijiang
Dag 16: Lijiang -> (Tiger Leaping Gorge) (bus)
Dag 17: Tiger Leaping Gorge -> Lijiang (bus). Nachttrein naar Kunming.
Dag 18: Aankomst 8.46 Kunming. Dagje Kunming. Om 16.20 vliegen naar Guilin.
Dag 19: Guilin - Yangshou (bus)
Dag 20: Yangshou **(extra rustdag ivm het reizen voorgaande dagen) **
Dag 21: Yangshou
Dag 22: Yangshou
Dag 23: Yangshou - Ping’an (bus)
Dag 24: Ping’an
Dag 25: Ping’an - HongKong (vliegen/trein via Guilin? Andere optie?)
Dag 26: HongKong
Dag 27: Hongkong
Dag 28: Hongkong
Dag 29: Hongkong -> Amsterdam

We hebben een aantal vragen:

• Is ons schema van dag 17 t/m 19 reëel? Of is het slim om na de TLG een extra nacht in Lijiang te boeken? (We hebben de tijd. We zouden eventueel ook 30 dagen weg kunnen ipv 29 dagen).
  • Hoe komen we het beste van Ping’an in Hong Kong? Is dit via Guilin? Of is er een andere logische optie?

Elke andere praktische tip is welkom!

Alvast bedankt.

Van Ping’an naar Hong Kong is denk ik het beste eerst naar Guilin. Van Guilin kan je dan de trein nemen naar Shenzhen (circa 3 a 4uur) en daar kan je makkelijk de grens over naar Hong Kong. Je kan ook vliegen maar dat is ongeveer 6 keer duurder dan de trein.

Van het oude centrum in Lijiang naar het treinstation is niet zo ver, volgens mij maar een kwartier.

Bedankt voor je reactie. We hebben gezocht naar de trein van Guilin naar Shenzhen. We komen 2 verschillende opties tegen.

• Een nachttrein tussen Guilin north en Shenzhen. Deze doet ongeveer 13 uur over 1003 km.
  • Een dagtrein tussen Guilin north en Shenzhen north. Dit duurt 3 á 4 uur over 547 km.

Wat is het verschil en welke moeten we hebben?

We hebben een aantal binnenlandse vluchten. Is het verstandig om deze nu al te boeken of ongeveer een maand van te voren?
Zullen de prijzen nog zakken of stijgen?

Guilin - Shenzhen
Van Guilin naar Shenzhen rijden in de maand april en mei 3 verschillende treinen met een ritduur van ongeveer 3,5 uur:

• G2902 vertrek Guilin Noord vertrek 11:16 aankomst Shenzhen Noord 14:29
• G2904 vertrek Guilin Noord vertrek 17:15 aankomst Shenzhen Noord 21:09
• G2906 vertrek Guilin Noord vertrek 18:50 aankomst Shenzhen Noord 22:11

De nachttrein de K950 stopt met rijden op 8 april, vanaf deze datum is er dus geen nachttrein.

In deze treinen heb je 3 verschillende stoelen:
• Speciale 1ste klas a CNY 367,- circa € 53,-
• Een 1ste klas stoel kost CNY 265,- circa € 38,-.
• Een 2de klas stoel kost CNY 212,- circa € 30,-.

Ik zou aanraden een 2de klas stoel te nemen dit zijn zeer comfortabele stoelen en als het goed is zijn er ook stopcontacten aanwezig.

In China komen kortingen voor vliegtickets ongeveer een maand voor vertrek als ik het goed heb.

Wij willen deze reis in september gaan maken. (We zijn voor 1 oktober weer weg). Weet je of de treinen dan dezelfde vertrektijden hebben?

Zullen de ticketprijzen heel veel dalen of is dit meer een kwestie van een paar euro’s? We zijn aan het twijfelen of we dit nu ook al moeten boeken of niet.

We hebben al een aantal hotels en hostels geboekt. We moeten alleen nog een hotel zien te vinden in Hong Kong. Is Kowloon inderdaad de leukste wijk om te verblijven? Heeft iemand nog een goede tip? We willen met een (redelijk) goed hotel de vakantie afsluiten. Dus geen hostel ergens achteraf, maar ook geen hotel van 300€per nacht.

Ik kan slechts tot 2 maanden in de toekomst de vertrek- en aankomsttijden opvragen. Over het algemeen blijven de tijden wel hetzelfde, soms kan het een x aantal minuten schelen.

Denk dat de vliegtickets ongeveer 25% goedkoper zijn maar dat verschilt per vlucht en locatie.

Wij hebben afgelopen jaar ongeveer de zelfde reis gemaakt, ga maar eens kijken op
http://www.djdanny.be

Gave reis hoor!

Van de plaatsen die jullie gaan bezoeken ben ik zelf in Jiuzhaigou, Chengdu, Lijiang en Beijing geweest. Jiuzhaigou is mooi en helaas ook druk! Lijiang is ook leuk, maar ook veel toeristen, al zijn dat voor 95% Chinese toeristen, en die zijn vaak wel grappig om te zien.

Treinschema’s zullen denk ik niet veel veranderen.

Vliegtickets heb ik altijd ongeveer een maand van te voren gekocht, ik weet niet of ze dan het goedkoopste zijn. Maar vanaf 7 dagen van te voren worden ze in ieder geval weer duurder.

Hostels kunnen goedkoper zijn als je deze niet via internet boekt, maar ter plekke nog om een kamer vraagt. Je zegt in oktober te gaan, dan is er volgens mij ook voldoende plaats in hostels.

Misschien leuk om inspiratie en information op te doen: http://www.chinatravelboy.com

Halo

ik heb een vraaagje ,ik ga namelijk ook in september naar china… gaat u de treintickets op voorhand kopen of het risico nemenµ
en pas daar de treinticket kopen in het station zelf???

wij hebben alles ter plaatse geregeld en geboekt , trein tickets soms 1 dag op voorhand , is deel van het avontuur en geeft je veel meer flexibiliteit . de hostels zijn ook heel hulp vaardig

Bedankt voor alle reacties! Er werden een paar links gegeven, deze hebben we bekeken. We zijn nog steeds aan het puzzelen.
We willen misschien Lijiang skippen en in plaats hiervan naar Zhangjiajie te gaan.
Dus wordt de route waarschijnlijk: Chengdu, Zhangjiajie, Yangshuo.
Hoe komen we het makkelijkst van en naar deze plaatsen? We willen een deel gaan vliegen via Chongqing. Is dat logisch? Of is er een handigere weg?

En nog een vraag over Ping’an. Weet iemand daar een hotel of hostel?

Van Chengdu naar Zhangjiajije kan je het beste via Changsha reizen.

**Chengdu - Changsha **
• K578 08:56 - 05:35 (trajectduur 20 uur en 39 min)
• G314 09:38 - 20:48 (trajectduur 11 uur en 7 min)
• Z124 17:29 - 10:22 (trajectduur 16uur en 53 min)

**Changsha - Zhangjiajie **
• T8308 07:48 - 13:03 (trajectduur 5 uur en 15 min)
• K1376 08:08 - 13:47 (trajectduur 5 uur en 45 min)
• K9031 20:30 - 07:35 (trajectduur 11 uur en 5 min)
• K904 22:03 - 04:03 (trajectduur 6 uur)

Zhangjiajie – Liuzhou – Guilin (Yangshuo)
Van Zhangjiajie kan je het beste van Liuzhou reizen maar de bedden zijn nogal snel uitverkocht.

**Zhangjiajie – Liuzhou **
• 2011 17:26 - 04:56 (trajectduur 11 uur en 30 min)
• K1473 18:37 - 05:07 (trajectduur 10 uur en 30 min)
**
Liuzhou – Guilin **
Aansluiting met de voorgaande treinen:

• K986 07:32 - 09:21
• D8202 09:03 - 10:05

Van Guilin zit je zo in Yangshuo.

De nachttrein van Guilin naar Shenzhen waar ik eerder over had gesproken is trouwens weer beschikbaar.