Reisschema

Hi allen,

Ook ik krijg graag jullie advies over mijn reisschema. Ik zal in de maanden Juli en augustus ± 30 dagen in China bivakkeren en dacht aan de volgende route:

Beijing
Pingyao (optioneel)
X’ian
Chengdu
Kangding
Litang
Zhongdian
Lijiang
Dali
Kunming
Zhangjiajie
Yangshao
Hong-Kong

Van Beijing tot aan Chengdu wil ik graag per trein reizen. Ik ben van plan maar 1 of 2 dagen in Xian en/of Pingshao te blijven. Ook voor Chengdu zelf wil ik niet veel tijd inplannen. Wel wil ik graag rustig vanaf Chengdu via Kanding, Litang, Zhongdian, Lijiang en Dali naar Kunming reizen, waarbij deze route meer een grove aanzet is dan iets waar ik aan vast zal blijven klampen.
Van Kunming ben ik van plan om naar Zhangjiajie te vliegen en om vanaf daar via Yangshao naar Honk Kong te reizen. Voor zowel Zhangjiajie als Yangshao wil ik rustig de tijd nemen.

1. Denken jullie dat deze route haalbaar is?
  2. Is de lus Kanding, Litang, Zhongdian, Lijiang en Dali goed te bereizen? Hoe zijn de verbindingen?

Veel dank alvast!

Ka

Het zou te doen moeten zijn in 30 dagen. Ik weet niet hoe lang je in Beijing en Hong Kong wil blijven?

Zelf heb ik in 2011 dezelfde route gedaan vanaf Pinyao tot en met Kunming. Zhongdian heb ik overgeslagen.
Ik weet niet hoe de wegen nu op die route zijn, maar toen waren ze niet al te best en het duurde uren om van stadje naar stadje te komen. Hoe lang denk je er over om in elke plaats te blijven?
De omgeving waar je doorheen rijdt is echt prachtig, ik vond het echt genieten. Het zijn wel lange dagen en vermoeiende dagen. Ik zou niet te veel reisdagen op elkaar plannen. Verder moet je rekening houden met de hoogte. Mijn vriend had daar toen echt wel veel last van.

Dank je GoYvon,

3,5 dag Beijing en 2,5 dag HK. Ik vind grote steden snel benauwend.

Zuid-west China heb ik nu als volgt ‘begroot’:

Dag 8 Chengdu – Litang
Dag 9 Litang
Dag 10 Litang/Shangri-La
Dag 11 Shangri-La/Lijiang
Dag 12 Lijiang
Dag 13 Reservedag
Dag 14 Lijiang-Dali
Dag 15 Dali
Dag 16 Dali-Kunming

Had jij je treintickets (Bejing-Xi’an en Xi’an-Chengdu) al van tevoren geboekt of ter plekke?

Vorig jaar oktober waren er wegwerkzaamheden op een pas op de weg van Chengdu naar Kangding, die het verkeer vele uren ophielden. Maar wellicht zijn die werkzaamheden nu achter de rug. Wel is de weg van Chengdu naar Kangding slecht en hobbelig, zodra je in de bergen komt. De weg van Kangding via Litang naar Daocheng is tegenwoordig prima. Hoe de weg van Daocheng naar Zhongdian is weet ik niet, want die heb ik destijds niet gereden.

Van Chengdu naar Litang in een dag lijkt mij niet realistisch. Niet alleen omdat het een erg lange reis is, die m.i. niet op een dag te doen is. Maar ook omdat Litang op 4.000 meter ligt en je dus grootte kans hebt om last te krijgen van de hoogte. Ik adviseer dan ook om in elk geval een stop in Kangding in te passen in je reisschema.

Ik heb onlangs het traject Chengdu-Kanding-Litang gedaan. Hoewel er enige werkzaamheden waren met een omleiding duurde de rit van Chengdu naar Kanding 9 uur, van Kanding naar Litang eenzelfde verhaal. De meeste ‘omleidingen’ lijken gewoon stukken van de oude weg, over de bergen terwijl een nieuwere weg wordt gemaakt met tunnels en flyovers…

Chengdu - Litang in een dag lijkt ook mij niet realistisch. Zou iets meer ruimte nemen,

Als je in Chengdu bij Holly’s hostal verblijft kun je een bus nemen vanaf het Kanding hotel, wat daar om de hoek is. Scheelt tochtjes naar busstation voor tickets en vertrek.

Vergeet vooral ook niet dat je vanaf Chengdu (Kanding) tot Shangri La niet kunt pinnen.

In aansluiting op het vorige bericht: neem inderdaad voldoende cash geld mee.

Dank voor jullie berichten! very helpful! We zullen een extra stop inlassen in Kangding en in Chengdu genoeg pinnen.

Heeft er iemand ervaring met de route Zhangjiajie- Fengshuan - Guilin - Yangshao?

Ja (heb er ook wel eerder over geschreven op dit forum)

1.Er gaat een trein door vele tunnels van Zhangjiajie naar Jishou.
In Jishou zou je een nachtje kunnen blijven en de volgende ochtend vroeg een bus nemen naar Dehang met leuke wandeling achter een hoge waterval langs. Bus naar DH vertrekt voor op het centrale plein bij het treinstation.
2.Van Jishou kun je per express-bus naar Fenghuang. Bus vertrekt iets ten oosten van het treinstation. Bus vol = vertrekken.
Busstation van FH ligt boven op een parkeerterrein. Moet je nog een taxi of aardig stukje lopen naar het centrum. FH is erg in trek bij Chinezen… Maar ik heb er wel een leuke tijd doorgebracht. Hostel gerund door een vriendelijke familie op een verdieping in een apartementengebouw via ctrip.
FH heeft in de zomer wel kans op overstromingen… Houd de berichten in de gaten.
3.FH naar Gulin is een een flinke rit via Huaihua. Neem daar een hele dag voor.
Guilin is heeft ook wel e.e.a. te bieden (google op Guilin+map), maar ik zou er niet lang blijven en ook niet de boot naar Yangshou nemen.
Bus van Guilin naar Yangshuo gaat regelmatig van het centrale busstation. Neem een expressbus (1,5 uur), andere bus stopt veel.
In YS kun je nog de bus naar Xingping nemen, kort ritje. XP is rustiger. Uiteraard fiets huren en tochtje met bambooboot op de rivier.
Neem in YS geen hotel/hostel in de buurt van de herrie van West Street. De laatste keer zat ik in een net budget hotel (70rmb) ten westen van het grote parkeerterrein tegenover het busstation in een straatje parallel aan de doorgaande weg. Mooier is een kamer aan de rivier, wanneer de bomen je het zicht niet ontnemen :wink: Heb ik ook wel gedaan voor circa 240 rmb.

Overigens, Zhangjiajie kwam voorheen bijna nooit voor in routeschema’s op Nederlandstalige forums en de afgelopen maanden lijkt iedereen er heen te willen gaan…
Tianmen Mountain is een mooie ervaring (langste kabelbaan ter wereld, tempel, wandelen langs de rim, roltrappen naar benenen, gate, 999 traptreden, bus…). Ook de fox fairy show is een aanrader, mooie muziek en belichting en zelfs toelichting in het Koreaans en Engels!
Ik zat in het Zhangjiajie Zhongtian International Youth Hostel (gevestigd op de 4de verdieping met dakterras, toegang met lift).
Er zijn ook hostels in het Wulingyuan park. Reizen kan tijdrovend zijn wanneer je die bergomgeving wil uitkammen…
ZJJ heeft ook een vliegveld, maar een beperkt aantal rechtstreekse verbindingen.

Een andere (schitterend, maar tijdrovende) optie is: Shangri-la - Lijiang - Dali - Kunming - Guiyang - Kaili (en dorpen in omgeving zoals Ma Tang en Xijiang) - Leishan - Rongjiang - Cong Jiang (vanwege Baisha) - Zhaoxing - Cheng yang - Long Sheng (Ping’An) - Guilin.
Maar dat zou je voor een volgende reis kunnen bewaren. Vooral het stuk tussen Guiyang en Guilin gaat niet zo snel, met lokale bussen en soms overstappen. Die omgeving verdient de tijd. Veel platteland en minderheden met schitterende klederdracht, drumtorens, markten, wind en regenbruggen, festivals!

Johan

Wanneer dit je eerste reis door China is, dan is het op sommige plekken wel wat ambitieus. Reken op dat heel veel mensen meestal geen Engels spreken, soms een medepassagier of een jonger iemand op straat die hulp biedt of je kunt je hostel vragen om wat aanwijzigen voor taxi/bus in het Chinees op papier te zetten. Een goede voorbereiding is het halve werk. Veel info is op internet te vinden (wikivoyage, tripadvisor, ctrip, seat61, agoda, hostelbookers etc.)

Wanneer je vooraf je treinnummers en treintijden uitzoekt, dan kun je op ieder treinstation je tickets met je paspoort als id. voor (alle) volgende treinen al kopen.
Ook bij kantoortjes in de stad, wanneer je die tenminste herkent :wink:
Busstations zijn vaak niet vanaf de straat te herkennen omdat het terrein met de bussen achter de gebouwen ligt.

Mijn eerste reis was ook “veel zien” in een maand van Beijing naar Hong Kong. Bij alle volgende reizen heb ik vaak kleinere regio’s gekozen en meer tijd genomen.

Schrijf je route helemaal uit en neem soms een extra nacht ergens om bij te komen. Met de zomerhitte, lange busreizen, nachttreinen, airco’s en luchtvervuiling kan zo’n reis een aanslag op je gezondheid zijn.

Hou ook rekening met de tijd die je nodig hebt voor de visumaanvraag. Hostels en hotels in de grote/bekende plaatsten kun je al reserveren en heb je ook voor je aanvraag nodig.

Johan

Johan1973 ben je al weer terug van je laatste reis of moet je nog gaan?

Ik denk dat Zhangjiajie door de film Avatar bekend/bekender is geworden. Zelf ben ik er nog niet geweest, maar ik hoor er positieve verhalen over van zowel Chinezen als buitenlanders.

Wat mij opvalt aan je reisschema is dat je alleen maar onderweg bent en niet de tijd neemt om een stad te bezichtigen. Je ziet China van achter het raam voorbij trekken, dit terwijl er veel valt te zien in de buurt van Shangri-la, Lijiang, Dali, maar natuurlijk ook de steden zelf (Litang ben ik niet geweest). Waar je misschien ook rekening mee moet houden is met sneeuw in de hoger gelegen gebieden al weet ik niet of dit al speelt in juli en augustus, in januari in ieder geval wel en dan kan het zo zijn dat er geen bussen meer rijden.

Als je geen Chinees spreekt zal alles ook nog eens langer duren: het zoeken van een hotel, eten kopen, taxi, busstation, kaartje kopen et cetera.

• Updated - - -

Johan1973 ben je al weer terug van je laatste reis of moet je nog gaan?

Ik denk dat Zhangjiajie door de film Avatar bekend/bekender is geworden. Zelf ben ik er nog niet geweest, maar ik hoor er positieve verhalen over van zowel Chinezen als buitenlanders.

Wat mij opvalt aan je reisschema is dat je alleen maar onderweg bent en niet de tijd neemt om een stad te bezichtigen. Je ziet China van achter het raam voorbij trekken, dit terwijl er veel valt te zien in de buurt van Shangri-la, Lijiang, Dali, maar natuurlijk ook de steden zelf (Litang ben ik niet geweest). Waar je misschien ook rekening mee moet houden is met sneeuw in de hoger gelegen gebieden al weet ik niet of dit al speelt in juli en augustus, in januari in ieder geval wel en dan kan het zo zijn dat er geen bussen meer rijden.

Als je geen Chinees spreekt zal alles ook nog eens langer duren: het zoeken van een hotel, eten kopen, taxi, busstation, kaartje kopen et cetera.

Beste Johan, Chinatreinkaartjes

Dank voor jullie berichten! Daar hebben we veel aan. Ik denk dat we er voor gaan kiezen om meer tijd te besteden aan óf het gebied Chengdu-Litang-Shangri-La-Lijang óf Zhangjiajie-FH-Yangshuo.

Voor wat betreft Litang etc, aan welke temperaturen moeten we denken? Op 3/4000 meter hoogte zal max 15 graden zijn denk ik?

Ik was eerste helft oktober 2014 in de regio Kham en ook in Litang en toen was het daar heerlijk weer. De herfstkleuren begonnen toen te komen.

Eind april en mei. Mooie trip! Voor de tweede keer naar Zhangjiajie, maar weer een totaal andere route…
Sorry dat ik geen behoefte had aan het regelen van een afspraak in Harbin. We hadden het eerste deel mijn ouders op sleeptouw en onderweg regelmatig bezoekjes aan oud-klasgenoten en vrienden van mijn China-girl, dus wilden nog wat tijd samen doorbrengen. Harbin is mooi vanuit de lucht. Donkere grond en veel meer water dan verwacht. De hoogbouw vond ik minder lelijk dan bij andere steden. Prachtige wandelmogelijkheden langs de rivier en over het algemeen veel te voet afgelegd. Lekkere snacks tegenover Euro Plaza in zo´n winkel met met allemaal vaste standjes (gevulde pannenkoek, gehaktballetjes, worst uiteraard, bakkerij). Heerlijk Koreaans gegeten in Dandong en Noord-Korea bespied. Shenyang Mukden Palace was ook mooi, mijn China-girl was verrast terwijl ze eerst weinig interesse had en mij raar aankijkt vanwege het feit dat ik al 3 keer de Verboden Stad heb bezocht (weken in Beijing doorgebracht toen ze daar woonde).

Johan (sorry voor het kapen van je topic, Ka de slang)

@ Johan Je gaat naar China om te reizen, niet om onbekende mensen op te zoeken.

Wat wel grappig is, als je over Zhongjiangdajie (dit is de winkelstraat van Harbin ) loopt, kan je op een gevel van een hotel een oude reclameposter zien van een fietsenzaak in Rotterdam. Hoe heb je Harbin vanuit de lucht gezien, met een reguliere lijnvlucht of met een rondvlucht? Ik wil ook over Harbin vliegen maar volgens mij zijn er geen rondvluchten, alleen de luchtmacht vliegt hier met trainingsvliegtuigjes.

Het gebied naast de rivier is inderdaad mooi om langs te lopen, in de winter is de rivier bevroren en kan je er allemaal activiteiten op doen: schaatsen, sleetje rijden, husky’s, sneeuwscooter et cetera…

@Topic Ik begon over de temperaturen, omdat er op een berg hier in de buurt (Changbai Shan) soms al in oktober sneeuw valt

Misschien bedoel je: R S Stokvis en Zonen, Rotterdam
Daar heb ik een foto van.
Volgens mij op de gevel van een koffiezaak. Ik drink geen koffie en heb niet binnen gekeken.

We vlogen van Beijing op Harbin en met de trein in etappes terug.
Jammer dat ik mijn camera niet paraat had, want Harbin van boven is fotogeniek.

Ik ben geen type voor wintervakanties… Dus denk niet dat ik in de winter in Harbin kom.

Ja, dat klopt R S Stokvis en Zonen, Rotterdam. Ik voel mij altijd weer in Nederland als ik die poster zie :biggrin:

Hallo iedereen, wat vinden jullie van rondreizen door China in maart? Qua weersomstandigheden… Ik hou toch wel vd zon :smiley:

Grtjs CHarlotte

De lus Kanding-Litang-Zhongdian-Lijiang-Dali is normaal gesproken te doen. Reken voor de eerste etappes op een dag per stuk. Na Zhongdian tot Kunming een halve. Het is wel regentijd dus het kan zijn dat delen van de weg tussen Chengdu en Zhongdian lastig begaanbaar zijn. Dus in dat stuk wat ruimte inbouwen…