feedback gevraagd op reisschema Beijing - Hongkong

Dag allemaal,

Eerste maar even voorstellen: we gaan met ons gezin (2 ouders en 3 volwassen ‘kinderen’) een reis maken door China. We hebben ons voorgenomen zelf te reizen maar vooraf alle tickets te regelen. Daarom stellen we jullie feedback op dit eerste reisplan zeer op prijs. Zijn we niet té ambitieus?

En er zit ook wel wat twijfel, dat heb ik erbij gezet:

20 juli 0950 aankomst aankomst Beijing (PEK)
21 juli Beijing
22 juli Beijing
23 juli Beijing
24 juli Datong
25 juli Pingyao
26 juli Pingyao
27 juli Xian
28 juli Xian
29 juli Xian
30 juli Jiuzhaigou Valley / Huanglong Nature Reserve?
31 juli Jiuzhaigou Valley / Huanglong Nature Reserve?
1 aug Chengdu
2 aug Chengdu
3 aug Chengdu
4 aug Guilin?
5 aug Yangshuo of XingPing?
6 aug Yangshuo of XingPing?
7 aug Yangshuo of XingPing?
8 aug Hongkong
9 aug Hongkong
10 aug Hongkong, vertrek om 110:00u

We hebben best vele tijd in Hongkong. Dat komt omdat onze oudste zoon 8 augustus al terugvliegt.

Een belangrijke vraag dit ik heb, behalve de vraag of dit een redelijk schema is, is hoe we de verschillende afstanden het beste kunnen overbruggen. We willen graag treinen maar wanneer een vlucht uitkomst biedt zou ik dat graag van jullie horen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Kijk eens op rome2rio wat de reisdagen betreft.
Voor Datong en Jiuzhaigou zou ik in zo´n schema iets meer tijd nemen.

20 juli 0950 aankomst aankomst Beijing (PEK)
21 juli Beijing
22 juli Beijing
23 juli Beijing vertrek 23:00 slaaptrein naar Datong
24 juli Datong aankomst 05:00 - 07:00 Tempel en de grotten 23:00 vertrek naar Pingyao
25 juli Pingyao aankomst 06:xx
26 juli Pingyao dagtrein circa 2/3 uur of slaaptrein
27 juli Xian
28 juli Xian
29 juli Xian vliegen
30 juli Jiuzhaigou Valley / Huanglong Nature Reserve? Jiuzhaiguo bezoeken
31 juli Jiuzhaigou Valley / Huanglong Nature Reserve? Huanlong heb ik geen ervaring is volgens mij kleiner? Je kunt met de bus of vliegtuig naar Chengdu, mooie busrit wel lang circa 10 uur.
1 aug Chengdu
2 aug Chengdu bevallen de panda’s is Chengdu niet echt interessant
3 aug Chengdu
4 aug Guilin? er wordt aangeraden direct naar Yangshuo te gaan en Guilin over te slaan. Trein naar Guilin is circa 24 uur.
5 aug Yangshuo of XingPing?
6 aug Yangshuo of XingPing?
7 aug Yangshuo of XingPing?
8 aug Hongkong
9 aug Hongkong
10 aug Hongkong, vertrek om 110:00u

Dank voor jullie reacties! ik ben nog aan het worstelen met enkele keuzes in ons reisschema. Het ziet er nu zo uit:

19 juli - Vertrek
20 juli - Beijing (PEK)
21 juli - Beijing
22 juli - Beijing
23 juli - Beijing
24 juli - Beijing
25 juli - Datong
26 juli - Pingyao
27 juli - Pingyao - nachttrein
28 juli - Xian
29 juli - Xian
30 juli - Xian - vertrek
31 juli - ?
1 aug - ?
2 aug - ?
3 aug - ?
4 aug - Yuangshou
5 aug - Yuangshou
6 aug - Yuangshou
7 aug - Yuangshou
8 aug - Hongkong
9 aug - Hongkong
10 aug - Hongkong - vertrek

Het schema tot en met Xian staat zo’n beetje vast nu. We twijfelen nog over een extra dag Datong, maar we twijfelen vooral over het traject dat we na Xian kiezen. Ik ben erg benieuwd wat jullie mening hierover is.

De twijfel wordt veroorzaakt omdat we het idee hebben dat Chengdu en met name de panda’s veel tijd vraagt en de stad zelf weinig interessant is (zie ook reactie van Chinatreinkaartjes en andere posts). We overwegen dus Chengdu helemaal over te slaan.

Mogelijke alternatieven zijn Jiuzhaigou Valley of (zie een andere post van mij) Lijiang / Dali.

We lezen dat de uitstap naar Jiuzhaigou Valley tweemaal een lange busreis vraagt (2*10 uur) vanuit Chengdu en hebben het beeld dat de natuur de moeite waard is. En de optie Lijiang / Dali (of één van deze twee?) twee keer vliegen betekent. En dat loopt dan toch enigszins in de papieren met vijven. Maar goed, als het de moeite waard is dan doen we het één keer in ons leven, nietwaar?

Ik ben benieuwd welke voorkeuren jullie zouden hebben of adviezen kunnen geven. En wat zijn dan logische reisroutes en keuzes?

Hierboven gaf Johan1973 een waardevolle tip, namelijk de website rome2rio. Op basis van die website vermoed ik dat als we voor Jiuzhaigou kiezen we via Chengdu zouden reizen. Vanuit Xian naar Lijiang / Dali lijkt het vliegtuig de beste optie. Zie ik dat goed?

Vanuit Chengdu kan je wel dagtrips doen (met de trein) naar Mount Emei en de Giant Buddhu, voor elke locatie 1 dag.

Mount Emei - Wikipedia
Leshan Giant Buddha - Wikipedia

Je zou van Xian naar Jiuzhaigou kunnen vliegen en dan met de bus naar Chengdu.

Van Xian naar Lijiang zou ik inderdaad vliegen, anders zou je met de trein via Kunming moeten reizen. Ik zou trouwens niet alleen voor Dali of alleen voor Lijiang helemaal naar deze steden reizen, maar ze allebei bezoeken en het liefst nog een aantal locaties in de buurt (Erhai, Shangri-La, Tiger Leaping Gorge of een berg in de buurt van Dali of Lijiang).

Je zou van Xian naar Lijiang kunnen vliegen en dan naar Dali kunnen reizen en dan een nachttrein nemen naar Kunming. Van Kunming naar Guilin kan je met de trein (8 uur of 20 uur) of vliegen.

Wij hebben Datong 2 dagen gedaan, puur omdat wij geen tour wilden doen
De stad zelf is shit, blijf er zo kort mogelijk, weinig/geen fijne hotels en restaurants en overal smog. (deze is erger dan Beijing), toen wij er waren was hij dodelijk XD

Wij hebben dus 2 dagen gedaan: 1 dag tempels, 1 dag grotten (met OV is dat echt lastig)
Als je een tour boekt (toch wel aan te raden voor de tempels, zeker met kinderen) kan het in 1 dag

De meeste reisorganisaties komen in de ochtend aan en vertrekken in de avond weer, niemand verblijft hier graag.
Als je aankomt op het treinstation zijn hier genoeg mensen die je tourguide willen zijn

Over Xian: wij zijn direct naar Chengdu gegaan vanaf daar, langs nachtrein
Daarna naar Lijiang, wat toch wel mooi is (zijn we hheen gevlogen, treinen duurt te lang)
Van Lijiang zijn we met de trein naar Kunming gegaan, waar we een dagje hadden tot de trein ons naar Guilin bracht (geen andere treinen meer beschikbaar last minute)
Maar 1x vliegen is genoeg dus

In Guilin zijn we enkel naar de rijstvelden gegaan waarna we door gingen naar XingPing
Waarom XingPing en niet Yangshuo? Nou wij kregen de tip dat dit mooier was van iemand die er toen net vandaan kwam
Daarbij komt dat de snelle trein van Guilin naar Yangshuo stopt ver buiten de stad en dichter bij XingPing ligt, de aansluitende bus is dus goedkoper
Daarbij, Xingping is echt mooi, goed slapen, goed eten en midden tussen de bergen. Wel de meest relaxe plek van China waar we geweest zijn.

Dali hebben we overgeslagen, we gingen zo snel door China heen dat we echt een pauze nodig hadden, dat we ook de middag in Kunming gedaan hebben: niks doen in het park.

Treintickets kochten wij hier: http://www.ctrip.com/
Chineze spreken geen Engels, dus online kopen is handiger en je haalt ze daarna gewoon op op het treinstation.

Dit was ons schema uiteindelijk (en we waren uitgeput)
24/10/2016 aankomst Beijing
25/10/2016 Beijing
26/10/2016 Beijing
27/10/2016 Beijing
28/10/2016 02:49 trein naar Datong, 09:06 aankomst
29/10/2016 Datong
30/10/2016 6:17 trein naar Pingyao, 14:20 aankomst
31/10/2016 20:44 trein naar Xi’an
01/11/2016 06:20 aankomst Xi’an
02/11/2016 Xi’an
03/11/2016 22:10 trein naar Chengdu
04/11/2016 14:21 aankomst Chengdu
05/11/2016 Chengdu
06/11/2016 Chengdu
07/11/2016 15:20 vlucht to Lijiang, aankomst 17:00
08/11/2016 Lijiang
09/11/2016 Lijiang
10/11/2016 22:50 trein naar Kunming
11/11/2016 09:06 aankomst Kunming, 19:48 trein naar Guilin
12/11/2016 14:57 aankomst Guilin
13/11/2016 Guilin
14/11/2016 15:33 Guilin to Xingping 16:05
15/11/2016 Xingping
16/11/2016 18:13 Xingping to Guilin 18:45
17/11/2016 10:59 Trein naar Shenzhen Noord, metro naar Hong Kong
18/11/2016 Hong Kong
19/11/2016 Hong Kong
20/11/2016 Vetrek Hong Kong

Voor een impressie kan je onze filmpjes bekijken, bezochten plekken in de beschrijving.

Datong viel mij reuze mee. Totaal anders dan de stoffige steenkoolbeschrijving door Paul Theroux, maar dat was ook al wat jaartjes eerder. Ik was er begin juni 2011 en de lucht was prima.

Ik heb zowel in XingPing (1 keer 2 nachten) als in Yangshou (bij drie reizen) overnacht en kan me niet herinneren dat je in XingPing fietsen kon huren. Maar dat is al een paar jaar geleden, misschien is XP nu meer ontwikkeld. YS had veel meer voorzieningen en dus ook fietsen. In YS heb ik in een hotel aan de rivier overnacht (circa 20 euro, met uitzicht over de rivier/bomen), maar ook al een keer in een zijstraatje tegenover het plein bij het busstation (circa 7 euro, kleinere kamer maar verder prima). Adviezen die ik me kan herinneren was dat je beter niet in of te dicht in de buurt van West Street kon overnachten vanwege de herrie van bars.

Johan