Van Beijing naar Hong Kong in 30 dagen (graag advies op 2 optionele routes)

We schuiven de reis 1 dag naar achteren, het nieuwe reisschema wordt 5 september - 5 oktober. Op die manier maken we het maanfeest op 4 oktober nog mee, eigenlijk met name in het kader van “nu we er toch zijn…” :wereld:

Het is onze eerste reis naar China en aangezien China zo ontzettend groot is, zijn we benieuwd hoe onderstaand schema wordt gezien door de experts :chin: Feedback op onderstaande reis is erg welkom.

We zijn vrij zeker dat we gaan voor reisschema 2, die hebben we nog weer iets aangepast en ziet er nu zo uit:
5-sep Nederland - Beijing
6-sep Aankomst Beijing
7-sep Beijing
8-sep Beijing
9-sep Beijing
10-sep Beijing – Lijiang Vliegen
11-sep Lijiang Tiger Leaping Gorge
12-sep Lijiang Tiger Leaping Gorge
13-sep Lijiang
14-sep Lijiang - Dali Trein of bus
15-sep Dali
16-sep Dali - Kunming Trein of bus
17-sep Kunming
18-sep Kunming
19-sep Kunming - Zhangjiajie Vliegen
20-sep Zhangjiajie
21-sep Zhangjiajie
22-sep Zhangjiajie
23-sep Zhangjiajie – Guangzhou Vliegen
24-sep Guangzhou
25-sep Guangzhou
26-sep Guangzhou – Yangshuo Trein
27-sep Yangshuo
28-sep Yangshuo
29-sep Yangshuo
30-sep Yangshuo
1-okt Yangshuo - Hongkong
2-okt HongKong
3-okt HongKong
4-okt Hongkong Maanfeest
5-okt Hongkong - terug

Rustig schema.

Lees je goed in over Zhangjiajie. Ik ben er twee keer geweest en vond het geen eenvoudig gebied om te reizen. In het hostel (privekamer met eigen douche) spraken ze Engels en boden de noodzakelijke hulp.

Ik zou een dag minder Kunming en een dag extra Dali doen.

Guangzhou zou een dag minder kunnen. Ben ik ook twee keer geweest en vind ik geen must. Dan liever langer in 1 van de andere plaatsen.

Let op dat het de eerste week van oktober erg druk is omdat 1 oktober een nationale feestdag is.

Johan

Goedemorgen Johan,

Bedankt voor je reactie op de 2 berichten die ik heb geplaatst, het samenstellen van de reis is toch een puzzel en daarbij kunnen we wel wat hulp gebruiken.

Er is onwijs veel te zien/doen in China, aangezien we toch niet alles kunnen zien hebben we bewust gekozen voor een relaxt reisschema. Wij twijfelden zelf ook sterk over Guangzhou, de enige reden dat we deze stad in de reis hebben opgenomen is vanwege de vliegreis vanaf Zhangjiajie. N.a.v. je reactie gaan we Guangzhou in ieder geval met 1 nacht inkorten.

Vanuit Kunming willen we het stenen woud gaan bezoeken. Is 1 dag in Kumming voldoende voor de stad, de directe omgeving en het stenen woud? We kunnen ook de dag die nu over is bij Guangzhou bij Dali plannen. Indien je andere adviezen hebt qua must see/do’s die makkelijk in te passen zijn dan staan we daar ook zeker voor open.

Zoals je in de andere post hebt kunnen lezen twijfelen we ook nog op Guangzhou helemaal over te slaan, door via Jishou/Dehang te reizen. Na wat puzzelen denken we dat dit gezien de extra reisdagen niet reëel is, we willen juist niet de toeristen zijn die alles snel-snel doen. De planning zoals hieronder beschreven is relaxt en als we Jishou/Dehang toe gaan voegen dan moeten we andere dingen inkorten. Indien je nog andere tips hebt tav de reis, het juist wel of niet aandoen van een plaats… dan horen we dat ook graag.

Aanpassing planning met in het rood de wijzigingen:
5-sep Nederland - Beijing
6-sep Aankomst Beijing
7-sep Beijing
8-sep Beijing
9-sep Beijing
10-sep Beijing – Lijiang Vliegen
11-sep Lijiang Tiger Leaping Gorge
12-sep Lijiang Tiger Leaping Gorge
13-sep Lijiang
14-sep Lijiang - Dali Trein of bus
15-sep Dali
16-sep Dali
17-sep Dali - Kunming
18-sep Kunming
19 sep Kunming
20-sep Kunming - Zhangjiajie Vliegen
21-sep Zhangjiajie
22-sep Zhangjiajie
23-sep Zhangjiajie
24-sep Zhangjiajie – Guangzhou Vliegen
25-sep Guangzhou
26-sep Guangzhou – Yangshuo Trein
27-sep Yangshuo
28-sep Yangshuo
29-sep Yangshuo
30-sep Yangshuo
1-okt Yangshuo - Hongkong
2-okt HongKong
3-okt HongKong
4-okt Hongkong Maanfeest
5-okt Hongkong - terug

We zijn ons ervan bewust dat de Chinezen in de eerste week van oktober zelf vakantie hebben, die dagen willen we in ieder geval niet in Yangshuo zijn, maar in in Hongkong is het ongetwijfeld ook heel erg druk :).

Met de toelichting die je hebt gegeven is het laatste schema prima.

Ik weet niet hoe laat jullie in Lijiang arriveren, misschien een dag later naar de Tiger Leaping Gorge.

De opties voor binnenlandse vluchten zou ik zeker in de gaten houden en boeken zodra er een mooie prijs is met mooie vliegtijden.

Meest cruciaal is het laatste deel van de reis.
Wanneer jullie op 1 oktober met de trein via GZ gaan, dan zou ik die kaartjes al in Beijing kopen.
En die van GZ naar YS ook.
Hongkong zal erg druk zijn…

Succes!
Johan

20-sep Kunming - Zhangjiajie Vliegen
21-sep Zhangjiajie
22-sep Zhangjiajie
23-sep Zhangjiajie
24-sep Zhangjiajie bus Fenghuang (als je niet naar Fenghuang wilt kan je ook van Zhangjiajie naar Liuzhou met de trein reizen)
25-sep Fenghuang avond bus naar Jishou met slaaptrein naar Liuzhou
26-sep Liuzhou aankomst 06:00 wisselen station vertrek Guilin 09:00 aankomst Guilin 11:00 bus naar Yangshuo
27-sep Yangshuo
28-sep Yangshuo
29-sep Yangshuo
30-sep Yangshuo
1-okt Yangshuo bus Guilin via Shenzhen naar Hongkong
2-okt HongKong
3-okt HongKong
4-okt Hongkong Maanfeest
5-okt Hongkong - terug

Kunming zou je nog een dag korter kunnen doen, want ik vond de stad niet echt interessant? De dierentuin heeft wel panda’s en veel tijgers.

Bedankt voor de reacties!

WE hebben de route nog iets aangepast (met dank aan Johan en een aantal reisblogs) en daar zijn we erg tevreden over. De eerste binnenlandse vluchten zijn geboekt, nu gaan we ons oriënteren op de overige reizen. Iemand ervaring met de website chinatour.net? Daar is het mogelijk om nu alvast treinkaartjes te boeken, doen zij dan een pre-boeking en bevestigen dit dan 60 dagen van te voren?

Dan ook nog een vraag mbt de grote muur, we wilden graag een wandeling maken van Jinshanling naar Simatai maar lazen dat Simatai op dit moment wordt gerenoveerd waardoor de wandeling niet mogelijk is. Iemand tips voor leuke alternatieven?

Actueel reisschema
5-sep Nederland - Beijing
6-sep Aankomst Beijing
7-sep Beijing wandeling muur van Jinshanling naar Simatai (las dat dit niet meer mogelijk was, alternatief?)
8-sep Beijing
9-sep Beijing
10-sep Beijing–Lijiang-Wumu Vliegen en transfer
11-sep Wumu
12-sep Wumu
13-sep Wumu
14-sep Wumu-Lijiang Transfer
15-sep Lijiang Tiger Leaping Gorge
16-sep Lijiang Tiger Leaping Gorge
17-sep Lijiang - Dali Trein?
18-sep Dali
19-sep Dali
20-sep Dali - Kunming Trein 11h14 - 16h18?
21-sep Kunming
22-sep Kunming - Zhangjiajie Vliegen
23-sep Zhangjiajie
24-sep Zhangjiajie
25-sep Zhangjiajie
26-sep Reisdag Zhangjiajie – Guangzhou vliegtuig / Guangzhou–Guilin trein / Guilin - Yangshuo bus
27-sep Yangshuo
28-sep Yangshuo
29-sep Yangshuo
30-sep Yangshuo
1-okt Yangshuo - Hongkong Bus en Trein?
2-okt HongKong
3-okt HongKong
4-okt Hongkong
5-okt Hongkong - terugvlucht Nederland