26 dagen China, goed reisschema?

Hallo allemaal,

Van de zomer gaan ik en mijn vriend ruim 3,5 week rondreizen door China. We hebben een retourticket naar Beijing en zijn nu bezig met het bepalen van een geschikte route. Tot nu toe hebben we dit:

dag 1-2: Amsterdam –> Beijing –> Guilin (met vliegtuig)
dag 2-3: 1 nacht in Guilin
dag 3-9: Yangshuo en Ping’an
dag 10: Vanuit Ping’an naar Guilin en dan vliegtuig naar Chengdu
dag 10-13: Chengdu, dan nachttrein naar Lanzhou
dag 14: vanuit Lanzhou naar Xiahe (is dit te doen op dezelfde dag? Aankomst met trein zal begin van de middag zijn. Met de bus naar Xiahe duurt het nog 6 uur)
dag 14-17: Xiahe (iemand ervaring met paardrijden hier?)
dag 18: Van Xiahe naar Lanzhou, dan nachttrein naar Xi’an.
dag 19-20: Xi’an, 's avonds nachttrein naar Beijing
dag 21-25: Beijing
dag 26: Beijing –> Amsterdam

Wat vinden jullie van dit schema? Is het goed te doen, of te druk? Hebben jullie nog leuke ervaringen met bepaalde excursies/activiteiten? Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

Ik zou de nacht in Guilin schrappen en meteen doorreizen naar Yangshuo. Niet alleen goedkoper, maar ook een prettiger start in China. Je kan een hostel boeken en je van de luchthaven laten afhalen (kosten iets meer dan 200 rmb schat ik in).
In Yangshuo kan je dan ook je excursie in Ping’an regelen en je ticket naar Chengdu.
In Chengdu heb ik goede ervaringen met Holly’s Hostel, die halen je ook op van de luchthaven als je ze even mailt (hollyhostelcn@yahoo.com). Ze zitten aan de rand van de tibetaanse wijk (!) en je kan vanhieruit makkelijk overal heen.
Die route over Lanzhou naar Xiahe ken ik niet. Informeer bij Holly wat de beste route is. Ze hebben daar kennis van het gebied en kunnen ook dingen voor je uitzoeken.
4 dagen Xiahe lijkt me weer wat veel. Mijn ervaring met paardrijden in China is niet zo goed, maar bijv in Songpan (tussen Chengdu en Xiahe) schijnt het heel leuk te zijn. Xiahe was lang ‘dicht’ voor toeristen en ik weet niet of het nu mogelijk is daar vrij rond te rijden.

Je zou zo nog wat tijd over hebben om tussen Xi’an en Beijing nog naar Pingyao te kunnen…

Bedankt voor de tips! Ik denk dat we die nacht in Guilin inderdaad gaan schrappen. Had er zelf helemaal niet over nagedacht dat je je kon laten ophalen vanaf het vliegveld.
Ik weet wel hoe je van Lanzhou naar Xiahe komt, dat is namelijk met een bus die er ongeveer 6 uur over doet. In de recentste Lonely Planet staat dat de laatste bus vertrekt rond 14u. Alleen de trein die wij willen nemen komt aan om 13.30u. Het lijkt mij dat dat half uurtje een beetje krap is om over te stappen op de bus. Er gaan ook andere treinen, maar daar zit je dan wat uurtjes meer in. Als er iemand is met ervaring met deze route hoor ik het graag!
Ik zie trouwens nu dat we 3 dagen Xiahe hebben ingepland ipv 4 omdat de eerste dag een reisdag zal zijn en die zijn we grotendeels kwijt. Heb wel op internet kunnen vinden dat het mogelijk is om daar paard te rijden en dat het ook weer open is voor toeristen. Ik ben alleen benieuwd naar ervaringen van anderen.
Iemand nog meer tips?

Beste tip:

Begin vast met je ontzettend op jullie reis te verheugen :smiley:

Het gaat namelijk erg leuk worden.

In een ander topic heb ik in navolging van een aantal anderen wat tips voor Beijing geplaatst waarvan een aantal ook algemeen gebruikt kunnen worden.

Zie Shanghai niet in je reis staan trouwens. Zelf ben ik best wel dol op Shanghai maar het is een stad die je aan moet spreken; het is relatief on-Chinees… Wel in overweging gehad?

@Wytze: heb de tips voor Beijing gelezen! Staan inderdaad een aantal hele handige in. Wat betreft Shanghai, deze hadden we eerst wel in ons reisschema opgenomen. Alleen toen bleek dat het allemaal wel erg gehaast moest met de andere dingen die we ook nog wilden zien. Omdat we deze vakantie iets meer in het teken wilde laten staan van het plattelandsleven en de natuur hebben we Shanghai daarom geschrapt… Wel jammer, want het is wel een stad die ik nog een keer wil zien maar we bewaren hem maar voor de volgende keer;)

Ik heb Shanghai als saai ervaren. Leg eens uit wat er zo leuk aan Shanghai is?!