Toevallig is er net een topic gaande over ongeveer dezelfde route en daar worden een aantal adviezen gegeven die ook op jou van toepassing zouden kunnen zijn. Hier vind je hem.
Het lijkt alsof je west-oost-west doet en aangezien de afstanden tussen verschillende plaatsen nogal groot zijn zou ik het reizen zoveel mogelijk beperken.
Dus na Chengdu afreizen naar het zuiden en dali & lijiang bezoeken en daarna pas naar Shanghai / Guilin.
Eventueel zou je een dagje minder Beijing kunnen doen, al is er heel veel te zien.
Voor Pingyao zou ik minsten een volle dag nemen, dus 2 nachten. Ik zat er 3 nachten en heb ook nog een dagtrip naar het family compound en undergroud castle gedaan, geregeld via het Harmony hostel (ik heb in een beter hotel geslapen). Je kunt de vervoerskosten delen met andere reizigers. Regel via je hostel in Beijing de treinkaartjes voor Pingyao, want het aantal is beperkt omdat je op een doorreisroute zit.
Met 2 dagen Xi’an kun je al heel wat zien.
De tijd voor Shanghai vind ik ook ruim.
Leshan en Emeishan kan gecombineerd, met een overnachting. Kun je bij je hostel regelen, prijs is dan afhankelijk van het aantal deelnemers. Bijvoorbeeld een busje met 8 personen. Leshan alleen kan in een halve dag. Chengdu heeft veel goede hostels.
Zhangjiajie zul je ook minstens een volle dag, dus 2 nachten voor nodig hebben. En dan zie je maar een fractie. Het is een groot gebied en lees je vooraf in om een selectie te maken wat je wil zien. In ZJJ-city zit een aardig hostel.
Dali en Lijiang verdienen elk minstens een volle dag. Bij Lijiang kun je mooi fietsen op het platteland te noorden van de stad.
Probeer alleen in Yangshuo te overnachten, Guilin zelf is niet zo bijzonder. Xingping (met mooi hostel) is een mooi alternatief wanneer je YS te druk vindt. Xinging ligt per bus op slechts een half uurtje van YS, voor circa 10RMB.
Guangzhou zou ik overslaan, tenzij je echt in een giga-stad rond wil dwalen. Probeer via Shenzhen naar HK te reizen. HK kan vervolgens wel een dagje minder. HK is even wennen na het platteland rond Yangshuo…
oke bedant , maar het is dus zeker haalbaar… oke nog een belangrijke vraag over de visum…
Ik ga dus van beijing naar hong kong, bij de visum moet ik bewijzen dus dat ik ook china verlaat, maar kheb geen vliegticket van china naar hong kong aangezien ik met de metro van shenzen naar hong kong ga , hoe moet ik dan bewijzen dat ik china verlaat???