Op zeer korte termijn naar China, iets met bomen en bos

Ik vertrek op zeer korte termijn (Lees 20 of 27 mei) naar China (ik plan nu voorlopig even vanaf 20/5)

Ik vlieg op Hong Kong (kan niet anders ivm het feit dat ticket betaalt wordt door werkgever man :wink: ) en zal verblijven in Macau in eerste instantie. Daarna wil ik alleen op pad (man moet helaas werken).

Nu zit ik beetje met mijn route.

Ik kan de eerste week hong kong verkennen (wat denk ik niet heel handig is vanuit Macau (iedere keer op en neer met die veerboot ?) en vanuit shengze naar Bejing vliegen en vanaf daar naar beneden reizen óf ik start gewoon in Hongkong, reis naar boven en vlieg (of trein) aan het einde weer terug naar hong kong om daar nog met manlief wat tijd door te brengen. Wat is meest logisch ?

qua route zit ik een beetje in de knoop. China is groot en ik wil uiteraard veel zien maar niet alleen maar aan het rennen zijn, dus zal het keuzes maken zijn.

bijkomend feit is dat ik alleen reis… geen idee of dat makkelijk kan in China als vrouw. Ik ben nog niet zo ingelezen.

Concreet

Hoeveel dagen inplannen voor hong kong en bejing ?

Is het makkelijk daar alles te regelen of is het slimmer, gezien mijn korte voorbereiding om thuis alvast eea vast te leggen ?

TIps voor route zijn ook van harte welkom :wink:

Nu vond ik deze route , ik doe hem dan andersom als ik start in Hong kong, maar ik kan ook naar bejing treinen/vliegen en dan gewoon deze route doen.

Hij lijkt mij wel leuk qua dingen die je kunt zien. Ik heb alleen geen idee hoeveel dagen je dan bij iedere bestemming moet rekenen. D
ie route is ong. 3 weken staat op die betreffende site…

1. Beijing
    Begin je reis door China in de hoofdstad Beijing. Hier kan je absolute hoogtepunten als de Verboden Stad en het plein van de Hemelse Vrede bezoeken. Ook kan je een excursie naar de Chinese Muur maken.

2. Beijing > Pingyao
    In Pingyao vang je een glimp op van het authentieke China. In deze goed bewaard gebleven stad ervaar je een ander soort China als de twee wereldsteden waar je de vorige dagen bent geweest.

3. Pingyao > Xi’an
    Bezoek in Xi’an het bijzondere terracottaleger. Ook in de rest van de stad is genoeg te zien.

4. Xi’an > Chengdu
    In Chengdu zijn een paar mooie tempels te zien. Het reuzenpanda onderzoekscentrum is echter het hoogtepunt.

5. Chengdu > Kunming
    Verder naar het zuiden ligt de stad Kunming. Dit is de ideale uitvalsbasis om de schitterende provincie Yunnan te verkennen. Als je krap zit in de tijd, of geen trekkings in de bergen wilt maken, kan je deze stap ook overslaan en rechtstreeks van Chengdu naar Zhangjiajie gaan.

6. Kunming > Zhangjiajie
    Meer mooie natuur vind je in Zhangjiajie. Het nationale park is een van de meest opmerkelijke natuurverschijnselen van China. Bezoek vanuit hier ook het mooie stadje Fenghuang.

7. Zhangjiajie > Fenghuang
    Fenghuang is een leuke tussenstop voor een dag, vooral in de avond is het hier ontzettend mooi.

8. Fenghuang > Yangshuo
    Yangshuo is een van onze favorieten bestemmingen van het land. Het unieke landschap en de leuke sfeer maken dit een must do.

9. Yangshuo > Hong Kong
    Sluit je reis af in de overweldigende stad Hong Kong. Hier kan je heerlijk eten, goed winkelen, genieten van de skyline en leuke uitstapjes maken. Bovendien heeft Hong Kong een groot vliegveld. Vanuit hier kun je weer richting Nederland vliegen of naar een andere leuke bestemming in Aziƫ.

Mooie route, komt voor een aanzienlijk deel overeen met mijn eerste bezoek aan China in 2006. Dat betrof echter wel een georganiseerde reis, en in China maakt dat naar mijn idee toch wel een verschil. De afstanden zijn groot, en het valt niet altijd mee op korte termijn treinkaartjes te regelen. En sowieso is China een land waar je er van uit moet gaan dat lang niet alles volgens je planning zal gaan. Daarom zou je dus wel wat flexibiliteit/ruimte in je reis moeten inbouwen. Of wellicht toch kijken of een (individuele) georganiseerde reis bij een reisorganisatie een optie is,

Hong Kong/Macau alleen is al prima geschikt voor een wat langer verblijf, en is sowieso een wat vriendelijker start dan het ā€œechteā€ China: er wordt aanzienlijk meer Engels gesproken, de levensstandaard ligt er veel hoger wat je ook merkt aan alle voorzieningen, en sowieso is er erg veel variatie op een relatief klein oppervlak. Niet alleen de grote stad, maar ook de diverse eilandjes en de stadjes in de New Territories. Met Macau erbij kan je daar gemakkelijk een week vullen. Macau als uitvalsbasis is dan inderdaad niet zo praktisch, niet alleen vanwege steeds die boottocht, maar je zal ook iedere keer weer door de douane moeten. Wel een goede manier om stempels in je paspoort te verzamelen :lol:

Ik vind het lastig om je goed te adviseren over de rest van China, daarvoor is mijn zelfstandige reiservaring daar te beperkt en ook wat te lang geleden. Maar zeker als dit je eerste keer China is zou ik de route zeker niet te ambitieus maken. China heeft heel veel moois te bieden en is over het algemeen een veilig land, maar het kan op momenten ook knap frustrerend zijn. Niet om je af te schrikken, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik die route van internet heb afgeplukt , hij zou drie weken zijn. Macau en Hongkong ontkom ik niet aan ;-). Ik ga tenslotte mijn man opzoeken daar… Ik begin in Hongkong heb ik net bedacht…
Ik heb geen idee hoe lang ik per bestemming moet uittrekken… Ik heb ook geen idee hoe ik reis vanaf het een naar het ander, zover ben ik nog niet. Ik zit er zelfs aan te denken om het gewoon uit te besteden, dat een reisorganisatie dit voor mij oppakt… Maar of dat nog lukt met vertrek 20 mei :wink:

Ik zigt alleen wat te hannessen met visum. Ik moet multiple entries kiezen denken ik, maar heb geen letter of invitation oid…

Is het slim om dit via een visum bureau te doen ?

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Voor Beijing kun je makkelijk 3 volle dagen vullen. Enorme stad en veel te zien.
Een standaardroute staat meestal wel op een site van een grote reisorganisatie (Fox, Djoser, Kras, Sawadee, Koning Aap). Twee, drie of vier weken.
Die gaan soms in een vrij hoog tempo. Ik ga liever iets langzamer en neem de tijd voor de reisdagen, om wat speling te hebben.
Tegenwoordig kies ik vrij veel binnenlandse vluchten of hogesnelheidstreinen om gebieden te verbinden.
Bij de eerste reizen nam ik ook nachttreinen. Op zich interessante en soms gezellig, maar na drie had ik dat wel gehad.
Wanneer je een route hebt volgens jouw wensen, dan kun je daar nog wel wat tips/antwoorden op verwachten.
Voor een eerste reis zou ik het makkelijk houden en niet ā€˜lastig’ bereikbare plekken inplannen.

Visum aanvragen doe je tegenwoordig bij
http://www.visaforchina.org/HAG_EN/
Rijswijkseweg 60, 6de verdieping

Heb daar de laatste jaren persoonlijk het visum aangevraagd, dat gaat het snelste, over het algemeen binnen een week klaar.
Zorg dat je alles verzameld hebt, inclusief:

• tickets (uitgaande is het belangrijkste, om te bewijzen dat je het land verlaat (of HongKong - AMS), dat moeten buitenlanders die een Shenghen-visum voor NL/Europa aanvragen ook, dus niks bijzonders)
  • hotelreserveringen, kun je boeken op ctrip / agoda / hostelbooker (privekamers) / booking.
  • reisplan met inkomende vlucht, uitgaande vlucht en een globaal reisschema

Ik ben 10 keer in China geweest en altijd een visum gekregen.
(bewaar mijn vorige paspoort met oude visums, zoals in een andere topic is gemeld)

Ik zou me richten op Beijing, Xi’an, eventueel Chengdu, en Yangshuo (via Guilin). Wanneer je in de grote steden een hostel kiest (met privekamer), dan heb je vaak Engelssprekend personeel die kan helpen met treinkaartjes en uitstapjes/excursies buiten de stad. Binnenlandse vluchten zijn o.a. via ctrip te boeken. Treinkaartjes kun je met je paspoort bij het eerste station alvast kopen (eerst treinnummers en tijd online uitzoeken).

Succes!
Johan

Dank je wel Johan voor je uitgebreide antwoord. Ik ga relatief gezien onvoorbereid. Ik heb , zoals het nu lijkt, krap een week om alles voor te bereiden. Ik wacht nog op def. akkoord qua ticket (gaat over tig schijven op zijn werk…). Ik heb idd al wat routes bekeken van reisorganisaties maar daar zit ook wel veel tussen waar ik niet zo van houdt. Ik hou best van toeristische dingen maar sommige dingen zijn niet aan mij besteed. Ik wil ook wel wat Ć©cht authentieks zien en niet van toerist traps…

Moet je nu wel of geen letter of invitation aanleveren ? komt voor op formulier namelijk.

Ik heb geen oud paspoort overigens. Ik heb er maar 1, hiervoor had ik alleen id en het paspoort wat ik ooit had zaten geen visa in en is vernietigd tig jaar terug… Ik reis pas weer actief ver sinds 2014 ofzo… en die visa zitten in mijn paspoort van nu.

Ik ga aan de slag met jouw tips ! Dank alvast

Volgens mij heb je zoiets als een ā€œletter of invitationā€ alleen nodig wanneer je bij mensen logeert of een studie- of zakenvisum nodig hebt. Jij kunt gewoon een toeristenvisum aanvragen.

Authentieke plekken zijn soms wat lastiger wanneer het van de gebaande paden is.

Wil je echt authentiek, dan vind ik de route van Lanzhou naar Chengdu erg mooi. Diverse stops die de moeite waard zijn. Ik zat bijvoorbeeld 3 dagen in het onovertroffen Xiahe. Daar zit tegenwoordig het Nirvana Hotel van een Nederlandse (Nomad Travel).
Een andere mooie route is van Guilin naar Kaili via dorpen met veel minderheden en wind-en regenbruggen. Meestal gehorige houten hoteltjes voor een paar euro. Daar heb ik een keer twee weken over gedaan. Is wel lastiger, want je moet lokale bussen nemen en weten waar je overstapt.
De hutongs in het zuiden van Beijing vond ik trouwens ook authentiek, in de buurt van metrostation Xuanwumen. Soms hebben ze de randen van de hutongs platgegooid en met hoogbouw vervangen, maar het binnengebied is nog wel oud of gerenoveerd oud (sommige hutongs zijn mij te net gemaakt…)
Sommige minder bekende grote steden zijn ook nog redelijk authentiek. Maar moderniseren helaas wel erg snel, hele oude wijken worden platgegooid en hoogbouw schiet als paddenstoelen uit de grond (Chongqing bijvoorbeeld).
Ik verwacht overigens dat de lokale markt in Yangshuo nog wel is zoals die was met gevilde honden die aan haken hangen en jammerende soortgenoten in kooien e.d.

Johan

dank je weer johan… Zo heb ik wel wat om over na te denken…

De locatie markt in yanshuo sla ik dan maar over… dat wil ik absoluut niet zien als het enigzins te voorkomen is…

oke… tickets zijn geboekt… vlieg zondag 21 mei heen en zondag 18 juni terug…

Ik heb een e-ticket en een soort van schema… ik heb , denk ik een, single entry nodig ?

De eerste optie van de vier op het Visa Application Form is voor jou voldoende: One entry valid for 3 months from the date of issue

Is wel erg krap nu, het kan zijn dat ze aanraden om bij de volgende paragraaf expresse service ā€œYesā€ invullen (moet je wel extra betalen - nog meer…).

inmiddels ligt mijn visum aanvraag met spoed bij visumbureau , in ergste geval ophalen op schiphol. En idd… kost eigenlijk bizar veel…

Heb ik mijn reisroute eigenlijk al bepaald… Ik merkte dat ik blijkbaar in een drukke tijd deels reis dus veel is al vol qua treinen (ik heb een contact daar) en die gaf aan dat een aantal van mijn gewenste treinen al vol zaten… tja… dat is natuurlijk niet raar als het zo kort dag is… Dus ik heb via Ctrip nu een aantal dingen maar vastgelgegd. Ik moet toch keuzes maken en kan niet alles doen… Dus dan maar een deel.

Iemand hier ervaring met Ctrip qua kaartjes ? Er staat dat ik mijn kaartjes op ieder gewenst station kan ophalen Kan ik dan in 1 x al mijn gereserveerde kaartjes ophalen ? Dan haal ik nl. alles in 1 x op in Beijing…