Reizen China (Planning)

Hoi allen,

Na vorig jaar Japan bezocht te hebben is dit keer de beurt aan China en Zuid Korea. Beide ga ik doen in een lange trip, maar hier gaat het nu vooral om China. Via Booking al hostels gekozen (omdat je voor een Visum dat ook nodig hebt). Kan ik altijd veranderen, maar persoonlijk vind ik dit nu ook wel al fijn.

Beijing
5 Dagen
Avond -> Ochtend Dagtrein Xi’an
Xi’an
2 Dagen
Avond -> Ochtend Dagtrein Shanghai
Shanghai
7 Dagen
Avond -> Ochtend Dagtrein Guillin
Guillin
4 Dagen
Yangshuo
4 Dagen
Guangzhou
4 Dagen
Hong Kong
14 Dagen

Dit is mijn planning in China. Vanuit daar pak ik een vliegtuig richting Seoul om daar nog 2,5 week rond te hangen voor ik terug vlieg naar Amsterdam. Xi’an is een volledige dag, maar voor mij genoeg. Ik hou van rondlopen en gewoon mijn ding doen met fotografie. Reden dat ik twee weken in HK heb is omdat ik ook rondom de eilanden wil gaan.

Dan nog een ding; budget! Even zitten kijken en treinreizen verschillen nogal. Maar gezien ik bij de meeste wel +12 uur onderweg ben is wat comfort wel handig. Ik heb gekeken en voor alle treinreizen een gemiddelde van €60 genomen voor de trips, is dit redelijk per trip? Buiten dat ben ik een echte loper en maak ik amper gebruik van OV. Mijn hoofd is als een navigatie dus ik loop overal doorheen.

ik heb zelf een vraagje over je o ver de visum ,ik ga namelijk ook van beijjing naar honghkong, je moet dus bewijzen da je china ingaat en terug uitgaat, hoe moeten we bewijzen da wij china verlaten om naar honkong te gaan , je gaat dit ook waarschijnlijk via je de trein/metro doen , dus hoe moet je dit dan bewijzen voor je visum?

Ik weet alleen dat je met n ticket hongkong- bestemming weg ook
n visum krijgt gewoon

      • Updated - - -

Dus bijv: amsterdam -beijing en dan hongkong-ticket weg … Zo is t voldoende

Door mijn ticket van Hong Kong naar Seoul ook al te kopen. Hiermee heb ik toch een bewijs dat ik China dan verlaat?

Mogelijk heb je de boekingen alleen gedaan om het visum te krijgen en staat de route nog niet vast.
In Beijing kun je zeer nuttig en veelvuldig gebruik maken van de metro. Daar zou ik niet alles gaan belopen. Ook nog eens goedkoop. En bij aankomst al de Airport Express nemen.
Van die 7 dagen Shanghai hoop ik dat je diverse uitstapje maakt naar omringende steden, want het is zonde om zo lang in een giga-stad rond te hangen. Bijvoorbeeld Nanjing, Suzhou en Hangzhuo. En nog beter is in die steden zelf te overnachten. Kijk maar eens op wikivoyage wat die steden te bieden hebben.
Geen idee waarom je 4 dagen Guilin hebt staan en vervolgens nog 4 dagen Yangshuo. Er zit maar 1,5 uur reistijd tussen en Guilin heb je na een dag wel gezien. Rond YS is veel meer te doen. En je hebt tijd genoeg om rijstterrassen en een stuk van de minderhedendorpen (wind en regenbruggen) mee te nemen ten westen van Guilin.
Guangzhou zou ik helemaal overslaan… Ik vind het een vrij deprimerende stad. Het vliegveld is wel weer handig omdat je met China Southern bijna letterlijk alle kanten op kunt gaan (inclusief veel bestemmingen in ZO-Azië). Dat was ook de reden voor mij om er een tweede keer te zijn.

Je kunt met een 30-dagen visum een veel boeiender route door China doen. Je mist nu met name het westen.
Welke periode ga je eigenlijk? Want dat kan ook doorslaggevend zijn voor welke plekken je zou kunnen bezoeken.
HK heeft ook niet het gehele jaar door een aantrekkelijk klimaat. Mijn collega (hij is er geboren) zat daar bijvoorbeeld vorig jaar de gehele maand juni en heeft bijna alleen maar regen gehad…
Kijk eens bij Sawadee, Djoser en Koning Aap voor voorbeeldroutes. En dan kun je een iets lager tempo nemen, want zij hebben natuurlijk wel alle vervoer al geregeld en gaan vaak van highlight naar highlight.

Johan