4 weken van Bejing naar zuidwest China in Juni

Hallo,

In juni 2013 ga ik samen met mijn vriendin 4 weken rondreizen (backpacken) in China.
We komen begin juni van de TransMongolie Express uit in Beijing.
Hier willen we een dag of 4 blijven.
Hierna is ons plan als volgt;

Van Beijing vliegen naar Chengdu (of indien mogelijk naar Songpan/Jiuzaigou)
Vanuit Chengdu willen we naar o.a:

• Songpan
  • Huanglong
  • Jiuzaigou
    Indien mogelijk lijkt het mij logischer om eerst omgeving songpan te bezoeken en van daaruit zuidelijk naar Chengdu te gaan?

Hierna vliegen van Chengdu (of Songpan dus) naar Shangri-la / Lijang
Vanuit daar willen we zien:

• Shangri-la
  • Lijang/Shuhe
  • Tiger leaping gorge

Vervolgens vliegen naar Guilin
Om vanuit daar naar Yangshuo te gaan;

• Longsheng
  • Xinping
  • Pin’an

Na 4 weken vliegen we door naar Jakarta.
Moeten we hiervoor naar Honkong of kun je dit ook vanuit Guilin bijvoorbeeld? (scheelt weer wat reistijd)

Verder heb ik nog enkele vragen.

1. Is deze route haalbaar in ongeveer 27 dagen? Ervan uitgaande dat we zo’n 2 dagen blijven gemiddeld per plaats. En is het een beetje een logische route?
  2. Is het mogelijk om naar de plaatsen/omgeving te vliegen zoals; Shangri-la, Songpan?
  3. Als we naar een grote plaats vliegen (bv Chengdu/Guilin) hoe komen we dan bij de plaatsen (zoals Jiuzaigou en Huanlong) die we willen zien en een paar honderd km daar vandaan liggen (bus/trein/taxi/excursie?) En kunnen we dit ter plekke boeken of beter van te voren vast leggen?
  4. Wat betreft het boeken van de binnenlandse vluchten, hostels én vervoer van A naar B. Kunnen we dit ter plekke boeken of beter thuis van te voren vast leggen?
  5. Graag willen we de trekking doen door Tiger Leaping Gorge doen. Moet je dit reserveren van te voren en zoja waar?
  6. Hebben jullie verder nog tips of plaatsen die we zéker niet mogen vergeten op deze route?

Ik heb gelezen dat je het beste 3 weken van te voren de binnenlandse vluchten kan boeken?
Ik twijfel nog of ik de overnachtingen ook van te voren zal boeken of dit ter plekke kan regelen…

Ik hoor graag alle tips en jullie ervaringen!!

Alvast bedankt,

Groetjes
Sjors

Hoi Sjors, ik had je vraag al ergens anders gelezen maar kan sowieso niet allemaal beantwoorden omdat wij zelf pas in juli gaan. Veel info qua vervoer kan je uit de LP halen. Daar staat in welk openbaar vervoer je kan pakken naar bezienswaardigheden etc.
Ons werd door diverse mensen wel aangeraden om de hostels alvast te boeken. Dit hebben we ook gedaan en veel van die hostels bieden ook trips aan naar de hoogtepunten. En eigenlijk alle hostels die wij hebben geboekt hebben ook als extra service dat zij treinkaartjes regelen dus ook wel heel erg fijn!
Wij hebben bijv. dit hostel in Chengdu geboekt en zij bieden dit aan als tours: Loading De prijzen staan er ook bij volgens mij en ik dacht dat daar ook stond hoe je evt. op eigen gelegenheid kan gaan.
De binnenlandse vluchten kan je al eerder boeken maar heb als tip gekregen dat ze 3 weken van tevoren beginnen te zakken qua prijzen. Dit heb ik op elong en ctrip ook bekeken en is inderdaad zo. Tickets soms nog voor minder dan de helft van de prijs. Ik weet niet hoe de prijzen in juli zullen liggen. Maar nu heb ik tickets voorbij zien komen die goedkoper waren dan het treinkaartje. Dan is vliegen natuurlijk een fijne optie ipv de trein. :wink:

Hopelijk hebben anderen die wel al in China geweest zijn meer tips en antwoorden.

Sjors, ik had al erders gereageerd op je vragen over Jiuzhaigou, had je dat gezien?

Hey CleeJee,

Ik zag het inderdaad ja. Ik ben druk bezig met voorbereiden. Ik heb gelezen dat in het hoogseizoen directe vluchten van Bejing naar Jiuzaigou gaan. Deze kan ik nu echter nog niet zien bij de vlucht aanbieders. Ik heb nu gepland om eerst naar Chengdu te vliegen en van daar naar Jiuzaigou vliegen. Hier het park en Huanglong bezoeken en met de bus terug nar Chengdu. Mocht ik toch nog een vlucht vinden direct van Bejing naar Jiuzaigou, schelt dat twee dagen :slight_smile: Nu is dat wel het probleem, ik lees dus dat 3 weken van te voren de vliegtickets op zijn best zijn om te kopen. We gaan eerst met de Trans Mongolie Express naar Bejing. Dit is dus 3/4 weken voordat we verder door China trekken. Zou het ook nog mogelijk zijn om in Bejing de vluchten te boeken bij een hostel (TIPS!?) Dat wil dus zeggen een dag of 4 van te voren??
Komende week ga ik de hostels bekijken en bedenken of ik die vast boek. Het nadeel hiervan is, mocht er wat veranderen in ons reisschema (bv door een eventuele directe vlucht naar (Jiuzaigou), er niet veel meer klopt van het reisschema…

Dit hostel kan trein/vliegtickets voor je regelen:

http://www.qianmenhostel.net/aboutus/?type=detail&id=8

Deze ook:

http://www.leohostel.com/FACILITIES.html

Meeste hostels kan je gewoon voor de zekerheid boeken en minimaal 24 uur van tevoren annuleren. Dus dat kan handig zijn als je schema wordt omgegooid :slight_smile:

Hoi Sjors,

Jullie route heeft wel wat weg van de route die ik zelf gedaan heb in juli 2011. Het is inderdaad logischer om vanuit Beijing te vliegen naar Juizhaigou. Ik ben zelf nog naar Xi’an geweest, met de trein, en vloog van daar naar J. Juizhaigou isheel erg de moeite waard! Supermooi nationaal park daar. Van Juizhagou ben ik met de bus naar Songpan gegaan, prima te doen (ik dacht een uurtje of zes of zo). In Songpan kan ik je de paardrijdtocht naar Ice Mountain aanraden. Heel erg mooi. Je hoeft niet te kunnen rijden, gewoon zitten en de paardjes weten de weg. Check wel een beetje hoe ze eruit zien en of ze goed verzorgd worden.

Vanaf Songpan met de bus naar Chengdu. Ik vond de stad wel ok. Pandareservaat viel wat tegen.

Waarom willen jullie zoveel vliegen? Ik kan de slaaptrein ook erg aanraden, een heel leuke beleving! En redelijk comfortabel, mooi landschap en contact met de Chinezen. In juli en augustus hebben de Chinezen ook vakantie dus is het best heel druk. Ik heb de treinreis Beijing-Xian vanuit NL geboekt een week van te voren. De binnenlands vlucht ook.

Bussen regelen gin prima, evenals slaapplekken (hostels). Vaak als ik in de ene plaats aankwam, regelde ik mijn accomodatie via hostelworld voor de volgende bestemming. Treinreizen moet je echt wel reserveren, een paar dagen of een week van te voren. Anders zit het gewoon vol. Ik kon toen niet meer vanuit Chengdu bij die Tiger Leaping Gorge komen. Treinkaartjes kan je bij een beetje hostel boeken, heel makkelijk. Ik liet ook altijd de mensen van het hostel die wel engels spraken van alles op briefjes schrijven voor taxichauffeurs etc.

Wat betreft taxi’s, of een ritje achterop een brommert: altijd eerst een prijs afspreken! (En flink onderhandelen!).

Ik ben toen het platteland op gegaan, naar Xijiang en Basa, geen toerist meer te bekennen, en echt niemand meer die engels spreekt. Mocht in de keuken van een restaurantje aanwijzen wat ik wilde eten :).

Yangshuo is ook heel mooi, en een leuk (maar toeristische) plek. Leuk om daar te gaan klimmen, mountainbiken, kookles te nemen.
China heeft trouwens heerlijk straateten, overal tentjes waar je uit de uitgestalde groenten aanwijst wat je wilt hebben!

Oja: Laat je niet door vriendelijke chinezen meenemen naar een theehuis voor een ceremonie, want je wordt belazert!

Ik vond dat ik van alle landen waar ik geweest ben in China het hardste moest onderhandelen. Ze vragen letterlijk vaak het tienvoudige aan toeristen. En daar kwam ik achter doordat ik 3 dagen optrok met een Chinese die goed engels sprak en me van alles heeft uitgelegd.

Verder qua reisafstanden en of je een trekking moet reserveren: lang leve de Lonely Planet.

Heel veel plezier!!

Flowerzz

Hi Flowerzz,

Bedankt voor de informatie, erg handig en mooi om te horen :slight_smile:
Ik heb zitten kijken om nachttrein te pakken ipv binnenlandse vlucht.
Ik zou echter niet weten op welk traject ik de trein zou moeten pakken?
Van Bejing naar Jiuzaigou is me toch echt te ver.
Wellicht van Chengdu naar Lijiang? Ik krijg nergens gevonden of dit per trein te doen is en hoe lang deze erover doet? Jij schrijft dat deze trein al vol zat richting Tiger Leaping Gorge? Zou je me kunnen vertellen waar ik hier meer over kan vinden? Verder twijfel ik nog hoe ik van omgeving Lijiang in Guilin kom.
Ik had eerst bedacht om van Lijang naar de Tiger Leaping Gorge te gaan voor de trekking. Daarna door naar Zhongdian (Shangri-la) En van daaruit vliegen naar Guilin. Nu weet ik niet of dit héél prijzig is, gezien de grote afstand?
Andere optie zou zijn om Zhongdian over te slaan en na de trekking weer terug te keren naar Lijang en van daaruit richting Kunming te gaan. En vervolgens (evt met trein?) door naar Guilin.
Wellicht anderen mensen ervaring met reizen van Lijiang naar Guilin?

De laatste week vertoeven we in omgeving Yangshuo.
Vanuit hier via Ping’an weer terug naar Guilin. Van Guilin met de nachttrein naar Shenzhen.
Vervolgens vanuit Shenzhen, Honkong in.

Dus alleen het traject Lijiang - Guilin is nog een vraagteken.
Verder wil ik ook de vluchten, treinen en hostels enkele dagen van te voren boeken in de hostels waar we verblijven. Hopelijk gaat dit lukken. We hebben dan in ieder geval genoeg speling om van de route af te wijken…

Hey Sjors,

Ik weet die details niet meer uit mijn hoofd, en mijn LP ben ik daar kwijtgeraakt. Maar schaf een LP aan, want daar staan de antwoorden op je vragen wel in denk ik. Ik ben van Yangshuo rechtstreeks naar Hongkong gegaan met een nachtbus (bedjes in de bus, echt prima!). Kan je ter plekke boeken.

Beijing-Juizhaigou is denk ik ook te ver met de trein, zou ik ook vliegen. Ik heb mijn ticket geboekt op elong of ctrip, die worden elders in het forum ook steeds genoemd. Ik had per ongeluk bussiness class geboekt, oeps! Wel een leuke ervaring ;).

Als je in het zuiden met de trein gaat, over een populair traject, dan zou ik d etreinkaarten eerder boeken dan een week van tevoren. Het zuiden is een populaire vakantiebestemming voor de chinezen zelf, bovendien gaan alle studenten heen en weer naar familie. Ik kon toen alleen nog een trein krijgen richting het platteland, wat dus minder druk is.

Hoi,

Hier een site http://www.cnvol.com/ om treintrajcten uit te zoeken qua tijd, prijs etc.
Uit mijn hoofd is het van Chengdu naar Lijiang 20 uur met de trein, wij gaan dit traject vliegen. Misschien dat je op de site van lonely planet ook al vragen beantwoord kan krijgen zonder de gids te halen, leen er anders vast eentje bij de bieb staat echt superveel in.
Van Lijiang kun je met de bus (beste optie schijnt) naar Kunming en vanaf daar trein naar Guilin…
Succes met uitzoeken en plannen :slight_smile:

Ik weet niet of je antwoorden hebt op al je vragen, maar Tiger Leap Gorge hoef je niet te reserveren. Vanuit Lijang kun je busvervoer regelen om vroeg in de ochtend te vertrekken. Hopelijk is t goed weer dat je 'm ook kunt gaan lopen. Wij hebben 4 dagen regen gehad en de 5e was er sprake van beter weer, maar bij aankomst waar je start met lopen, was het toch te beroerd en zijn we dus teruggegaan naar Lijang. Maar dit was oktober/november, andere tijd ivm regenseizoen.

Vliegen of bussen of treinen is altijd lastig in China. Wij hebben een combi gedaan. In ieder geval wel een paar dagen of week vooraf inplannen, want de vluchten en ook treinen zitten snel vol. Ik weet niet hoe dat in juni is, maar het zou zonde zijn dat je reis niet kunt vervolgen als je pas een paar dagen later weg kunt. Mooie reis ga je doen met Transsiberie, Beijing, Yangshuo, Lijang, Chengdu, etc…! Wij hebben een soortgelijke route gedaan in 2010/2011. Ons blog is: deefennoortje.shareyourstory.nl Misschien zie je nog leuke tips. Wij vonden omgeving van Jinghong ook super (om vervolgens door te reizen naar Laos)!

Hoi Deef,

Wat een prachtige site hebben jullie! Onze reis lijkt idd erg veel op die van jullie. Wij willen na China eveneens naar Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisie en Indonesië gaan. Nieuw Zeeland zijn we twee jaar geleden al geweest (idd héél erg gaaf!)
Ik heb al veel verhalen van jullie site gelezen en ga er de komende tijd zeker nog meer lezen :slight_smile:

Voor China heb ik nu een voorlopig schema gemaakt. Begin mei, ga ik kijken of ik zelf vliegtickets kan regelen en hostels…

Laupi,
Ik heb geprobeerd bij Qianmen te reserveren (12-15 mei) en kreeg de volgende reactie per mail terug:
We will close this hostel on April.
So I can not confirm your reservation.
Sorry for the bad answer.
Kind regards
Qian Men Hostel

Het lijkt er dus op dat dit hostel gaat sluiten!

Daarna heb ik Leo hostel geprobeerd. Zij hebben wel kamers vrij maar regelen geen treinkaartjes. Zij reageerden met dat er 3 minuten lopen van hun een ‘ticketoffice’ zit waar we kaartjes kunnen halen.

Wij zijn ons dus nog aan het beraden op een ander hostel! Qianmen en Leo hostel liggen op een hele fijne locatie qua bezienswaardigheden en subway dus die leken ons perfect.

Tips zijn welkom…

Ok tnx Nienke! Ik zal ff een mail sturen naar hostelbookers :slight_smile:

Ik heb delen van deze reis afgelegd in 2006. Mijn verslag van de reis is hier te vinden: IkReis - China.

Ik heb eigenlijk niks vooraf vastgelegd. Ik heb nergens lang moeten zoeken naar een kamer, bijna altijd was de eerste plek raak (vaak op basis van de Lonely Planet). Ik heb niet gevlogen, wel veel per trein gereisd en een paar trajecten per bus.

Treinkaarten waren prima een paar dagen voor vertrek te boeken, en ik had altijd wel een slaapplek in de hardsleeper classe. Vier bedjes per coupe dus. Één keer had ik pech (de trein naar Xi’an) en toen waren er in eerste instantie geen kaartjes beschikbaar, maar op de ochtend voor vertrek kwam een aantal gereserveerde plekken vrij en kon ik alsnog mee. Wel in de softsleeper classe, maar ik betaalde liever een paar yuan meer dan dat ik een nacht op een houten bankje door moest brengen :wink:

Bussen zijn ook makkelijk te regelen. Je hebt nachtbussen met een soort bedjes, maar die heb ik nooit genomen.

Hoi Nienke,

Heb al contact gehad met Qianmen, helaas is het waar dat ze tijdelijk dicht gaan. Ze zullen rond september weer open gaan. Mijn boeking is al omgezet naar Leo Hostel, idd vanwege de locatie perfect. En als dat ticketoffice er ook zit dan vind ik het prima :slight_smile:

Heb even op diverse sites gekeken waar Leo wordt aangeboden en zij hebben een tours/travel desk die ook treinkaartjes voor je kunnen regelen.