4 weken naar china, hotels ??

Hoi allemaal,

Ik wil samen met mijn vriend ongeveer 4 weken naar china. Het is echter pas over 2 jaar want ik wil het hem als kado geven voor zijn 30e verjaardag, maar ik zou nu toch wel graag alvast willen weten op hoeveel geld ik ongeveer moet rekenen en een beetje al kijken hoe ik alles moet gaan regelen etc.

Ik heb het volgende reisplan opgesteld (of naja gebruikt van een reisbureau). Het staat zeker nog niet vast of iets dergelijks, dus wat vinden jullie? Mis ik iets? Of is bijv. Beijing niet een beetje te lang?

Dag 1: Amsterdam – Beijing
Dag 2: Beijing
Dag 3: Beijing
Dag 4: Beijing
Dag 5: Beijing
Dag 6: Beijing – Xian Nachttrein
Dag 7: Xian
Dag 8: Xian -
Dag 9/10/11/12: Yangtze Cruise
Dag 9: Vlucht Xian-Wuhan + taxi Wuhan – terminal Cruise in Yichang
Dag 10: Beroemde Dam
Dag 11: Yangtze-kloven
Dag 12: Van boord in Zhongdian (Spookstad Fengdu & Sneeuw Jade- Grotten)
Dag 13: Vlucht Lijang
Dag 14: Lijiang
Dag 15: Lijiang
Dag 16: Dali Ochtendtrein Lijiang
Dag 17: Dali
Dag 18: Dali-Kunming Vlucht Dail-Kunming Woud
Dag 19: Kunming – Longshen Vlucht Kunming – Guilin

Dag 20: Longshen Karstgebergte
Dag 21: Guilin
Dag 22: Guilin – Yangshou Cruise over Li-rivier naar Yangshou
Dag 23: Yangshou
Dag 24: Yangshou – Guangzhou nachttrein Guilin – Guangzhou
Dag 25: Guangzhou Stadstour
Dag 26: Guangzhou – Hong Kong Treinreis Guangzhou – Hongkong
Dag 27: Hong Kong – Amsterdam
Dag 28: Aankomst Amsterdam

Nou vraag ik me dus het volgende af:

• Waar kan ik het best de vluchten boeken? Zowel naar China als binnen China? Ik heb nu gekeken bij http://www.travelchinaguide.com/

• Hoe vinden jullie de planning?

• Kunnen jullie mij goede hotels aanraden in de onderstaande plaatsen. Ik wil een beetje een afwisseling tussen luxe hotels en die knusse hotels
    - Beijing (4 nachten)
    - Xian (2 nachten)
    - Lijiang (3 nachten)
    - Dali (2 nachten)
    - Kunming (1 nacht)
    - Longshen (2 nachten)
    - Guilin (1 nacht)
    - Yangshou (2 nachten)
    - Guangzhou (2 nachten)
    - Hong Kong (1 nacht)

• Hoe en waar kan ik het beste die Yanghtze Cruise regelen, inclusief ontbijt/diner? En de Li-rivier Cruise van Guilin naar Yangshou?

• Hoe kan ik het beste de treinreizen regelen?

Ik weet dat het veel vragen zijn, maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes, Serena

Hoi cserena,

Dat ziet er een erg boeiende reis uit, met vele hoogtepunten (soms ook letterlijk :wink: ). Zes dagen Beijing is zeker niet te veel, er is genoeg te zien en te doen voor een hele maand denk ik! Zo ben je meestal een hele dag kwijt om de Muur te gaan bezoeken. Tip: ga niet naar Badaling naar de Muur gaan kijken want daar gaat iedereen naartoe. Probeer naar Mutianyu of zelfs Simatai te gaan.

Vluchten naar China boeken kan via de traditionele kanalen, zeker als je pas binnen twee jaar vertrekt heb je ruim de tijd om een goede en goedkope vlucht naar China te regelen. Een heen-en-terugje AMS-PEK-AMS is waarschijnlijk wel goedkoper dan een roundtrip AMS-PEK-HKG-AMS, maar het kan ook zijn dat als je de vlucht HKG-PEK bijtelt bij AMS-PEK-AMS dat je alsnog duurder uitkomt, dus check het goed.

Kwa hotel kan je in Beijing misschien eens een courtyard hotel proberen? Een voorbeeld hiervan is: http://www.courtyard7.com/ Maar zoek er gerust goedkopere uit dan deze :slight_smile:

Treintickets kan je pas 10 dagen op voorhand aankopen, da’s dus niet handig als je rondreist, zelf heb ik er nooit last van gehad. Ik weet eigenlijk niet hoe rondreizende mensen dat zouden organiseren, want als je slechts één of twee dagen voor afreizen een ticket wil kopen kan het zijn dat de trein al uitverkocht is (toch zeker de softsleepers)

Die treintickets en de cruises kan je best laten regelen via een reisbureau denk ik dan. Een reisbureau als TiaraTours kan je vakantie laten regelen zonder dat zij voor echt alles moeten instaan, zo kan je bijvoorbeeld zeggen “Regel mijn vlucht van en naar Beijing, en mijn trein naar Xi’an, maar niet mijn hotels, dat doe ik wel zelf”. Zij zijn erg goed in reispakketten à la tête du client. Zo zou ik het toch doen :slight_smile:

1 like

Bedankt voor je reactie!

Ja ik had al ergens gelezen dat er verschillende beginstukken zijn van De Muur en dat sommigen meer toeristisch zijn dan anderen, qua drukte.

Bedankt voor je suggestie van hotel, ik heb nu Lonely Planet “China” gekocht en daar raden ze ook o.a. deze aan. Ik vind het ook wel fijn om wat duurdere hotels met wat goedkopere af te wisselen.

Ik zal ook zeker eens rustig een kijkje nemen bij TiaraTours. Ik ben inderdaad wel een beetje bang dat als ik de treinreizen ter plekke regel (heb ook gehoord dat hotels dat ook kunnen regelen) dat het uitverkocht is en ik zo dus achterloop op mijn geplande reis.
Want eigenlijk wil ik de hotels van tevoren regelen zodat ik dat niet allemaal daar hoef te doen.

Hoi cserena,

kort een aantal reacties vanuit mij:

• LP beste aankoop! :slight_smile:

• Waarom kies je voor hotels? Mijn tip zou zijn om hotels te vermijden en te kiezen voor hostels. Vanuit hier kun je alles regelen. En de betere hostels hebben ook gewoon 2-persoonskamers. En de sfeer is ook veel beter dan in hotels en goedkoper. Wij hebben dit ook maanden gedaan en nooit overlast gehad van jonge zuipende backpackers. :slight_smile: Ook zijn ze schoon, veilig, etc… Meestal liggen de hostels ook op de leukste plekjes. Als 30-er kun je daar makkelijk terecht! Ikzelf was zelfs midden 30-er. :slight_smile:

• Beijing aantal dagen is okay. De muur bij Simatai is top. Genoeg daar te doen. Dit hostel is perfect (ook 2-persoonskamers): Beijing Downtown Travelotel, Beijing - 2021 Prices & Reviews - Hostelworld
    Een tourtje naar Simatai kun je regelen via dit hostel.

• Waarom overnachten in Guilin? We vonden dit erg druk en touristisch plaatsje. Mijn tip zou zijn om al die dagen in Yangshuo te blijven slapen (http://www.gigglingtree.com/). Dit is een tophostel, gerund door Nederlanders. Vanuit hier kun je alles ondernemen. De tourtjes in Guilin en Yangshuo hoef je niet vooraf te boeken. Het is zo simpel om het zelf te organiseren. Dit bespaart je ook veel centjes. Je kunt hier ook op beiden rivieren gaan cruisen. Allebei zijn ze uniek. Of 1 van de 2 fietsen of lopen, zodat je het anders ervaart. Mooie omgeving!!!

• Waarom Lijiang en Dali? Volgens mij lijken deze op elkaar. 1 van de 2 is mss voldoende, zeker als je dagen tekort komt of niet te veel wilt reizen. Zeer mooie omgeving. Als je van looptochten houdt, is de Tiger Leap Gorge niet te missen!

• Treinreizen regelen doe je het beste via de hostels. Zij vragen hier 0,50 of 1 euro extra voor en werkt perfect, incl. afleveren. Wij deden dit meestal een paar dagen vooraf, je blijft op die manier flexibel als je bijv langer of korter ergens wilt blijven. Je moet echter wel rekening houden met de Golden Week (oktober) als heel China zelf op vakantie gaat. Wij hadden de pech dat we dus geen vervoer meer konden krijgen.

• Kunming vonden wij niet bijzonder. We zijn niet naar het woud gegaan, maar hebben er ook niet veel bijzondere verhalen over gehoord. Maar vooral je eigen plan trekken. :wink:

• Wijzelf zijn ook nog naar Yuangyang en Jinghong geweest. Wij vonden dit allebei prachtig. Het ligt wel een beetje uit de route, lastiger om te komen.

Voor meer info van ons China-reisje kun je kijken op: deefennoortje.shareyourstory.nl

Heel veel plezier met het voorbereiden!

1 like

Bedankt Deef4ever voor je reactie!

Goed idee van de hostels, ik ga daar zeker ook naar kijken. Ik heb al even op de site van gigglingtree gekeken en ziet er inderdaad gewoon super uit!

Ik ben echt nog in de beginfase van kijken waar we allemaal naar toe zouden kunnen gaan. Ik heb echt geen idee wat nu allemaal echt een ‘must’ is om naar toe te gaan, dus ik ga de lonely planet maar eens goed doorspitten :wink:
Bedankt in ieder geval voor de suggesties van Yuangyang en Jinghong, ik zal zeker kijken of ik dan (liever/ook) daar naartoe ga.

Wow ik zou ook wel zo’n reis willen maken als jullie hebben gedaan! Een wereldreis van 8 maanden, heerlijk!
Ik zal morgen eens rustig je site bekijken.

Nogmaals bedankt he!

Wij waren afgelopen mei/juni in China. Eén van de forumbezoekers adviseert of Dali of Lijiang omdat ze op elkaar zouden lijken. Ze lijken idd op elkaar qua toerisme, echter het sfeertje is beide stadjes is verschillend. Lijiang is lekker compact en intiemer.
Bovendien kun je hier leuke fietstochtjes maken.

Wanneer je de tickets lang tevoren in de gaten houdt, dan kun je veel geld besparen. Lufthansa en LOT zaten onlangs met aanbiedingen bij voorbeeld rond 500 euro. Rechtstreeks met KLM is veel duurder (te duur).

Dan de route. Ik zou een paar dingen schrappen en het laatste deel wat rustiger houden.

Je moet die LP nog maar even nalezen op cruises. Een Yangtze cruise vanuit Chongqing lijkt mij persoonlijk niet zo geweldig. Zoveel dagen op die niet al te schone rivier… Ik zou langer in Yangshuo blijven.

Lijiang en Dali zijn prima. Het oude centrum van Lijiang kan erg druk zijn maar een prachtige omgeving om te fietsen.

Kunming - Guilin kun je ook per nachttrein doen.

Vanuit Guilin kun je naar Longji/Ping an, dat kan als dagtrip en anders in een houten hotel in de bergen.

Van Guilin naar Yangshuo kun je beter de expressbus nemen.
In Yangshuo zijn heel veel hotels. Met uitzicht op de rivier is duurder (200 of meer). In Yangshuo een tocht op de river doen, bijvoorbeeld naar XingPing of vanuit Xingping naar YS en goed onderhandelen. Xingping is veel rustiger dan Yangshuo en kun je ook overnachten. Er gaan bussen tussen Yangshuo en Xingping voor een paar RMB.

Let in Guilin op dat het busstation naar Yangshuo in het centrum zit en je voor richting Longshen naar een ander busstation moet.

Hostels via hostelbookers of hostelworld.
Hotels via ctrip.
Treinen kun je het beste via hostels laten regelen.
Binnenlandse vluchten op ctrip, elong of travelzen, of soms is de vliegmaatschappij zelf goedkoper.

In welke maand ga je? Houd rekening met het klimaat. Guangzhou is een gigantische stad en kan erg heet en vochtig zijn. Beijing en Chongqing in de zomer idem dito.

Johan

1 like

Guangzhou kan je eigenlijk net zo goed schrappen, weinig tot geen bezienswaardigheden.

1 like

We zijn net terug van een maand backpacken door N-O- en een stuk van Centraal China. Voor het zuiden gaan we nog wel eens terug :slight_smile:

Andere tips van ons vind je in de post van Davidde…

In Xian bevelen wij deze hostel 200% aan : http://www.hostelxian.cn/en/ Wij betaalden er € 11 pp voor een nacht (juli). Echt wel de moeite, en eindelijk weg van alle drukte, maar toch overal dichtbij (10 minuutjes stappen vh station v Xian). Heeeeeeerlijk en tiptop in orde. Je kunt er voor een prikje ook lekker ontbijten (Chinese en Westerse menukaart) of dineren. Een aanrader dus!

Je kunt deze hostel boeken via de meest frequente hostelwebsites (hostels.com, hostelbookers, hostelworld… en zelfs via booking.com geloof ik. Aan jou om de prijzen te vergelijken…)

Ah ja, hun dagtrips zijn wel te duur :frowning:
maar het terracottaleger, of mount Hua Shan kan je makkelijk zelf doen van daaruit, en met behulp van een rechtstreekse (openbare) bus, te nemen aan het station.

Dag Serena,

Ik heb samen met mijn vriendin ruim 7 weken rondgereisd in China. Buitengewoon interessant land om buitengewone indrukken op te doen.

Onze ervaringen met tips en tricks voor toekomstige bezoekers ben ik aan het verwooden in een feuilleton, die ik op mijn eigen website publiceer. Wie weet kun jij hier wat mee bij het plannen van je eigen reis

http://www.bestemmingonbekend.nl/index.php/boek/china

Groeten,

Jeroen
www.bestemmingonbekend.nl