Mijn vriend en ik hebben in een opwelling besloten in de zomer naar China te gaan. De tickets zijn geboekt en nu zijn we ons aan het verdiepen in het land en de route die we gaan maken. Gelukkig hebben we nog een aantal maanden voordat het zover is want we hebben nog genoeg voorbereiding nodig!
Graag wil ik nu een route vastleggen zodat we ons beter voor kunnen bereiden en weten wat ons te wachten staat.
We willen tijdens onze reis in ieder geval naar Suzhou, Hangzhou en Beijing.
Het ziet er nu als volgt uit:
16-17 juli - reis
18 juli - Shanghai
19 juli -Hangzhou
20 juli -Hangzhou
21 juli -Suzhou
22 juli -Suzhou
23 juli -
24 juli -
25 juli -
26 juli -
27 juli -
28 juli - Beijing
29 juli - Beijing
30 juli - Beijing
31 juli - Beijing
1 aug - Beijing
2 aug - Shanghai
3 aug - Shanghai
4 aug - reis
Nu zou ik graag nog iets aan de reis toe willen voegen maar ik weet niet wat. Jullie mogen natuurlijk ook laten weten wat jullie nu van de route/ aantal dagen per stad vinden en andere tips ed. zijn ook welkom~!
Waarom wil je naar Suzhou? ik kan zo niets bedenken/vinden wat je daar echt gezien moet hebben. Maar ik kan mij vergissen, ben geen echte China expert. Je kunt je reis natuurlijk ook in Beijing eindigen en van daaruit terug naar huis vliegen. als je een ticket vanuit Shanghai hebt kun je ook een binnenlandse vlucht boeken Beijing-Shanghai.
Ga ook richting Xian. Daar is het terracottaleger en de oude stad is ook erg mooi om te zien.
Onderweg naar Xian en tussen Xian en Beijing kun je natuurlijk ook nog ergens een stop maken.
Kijk eens op internetsite’s van reisorganisaties wat die als route aanbieden in die hoek van China. Je hoeft natuurlijk geen route over te menen, maar je kunt delen daarvan misschien gebruiken.
Suzhou staat ook wel bekend als het venetie van China. Het staat in veel reisgidsen aangegeven en lijkt me leuk om naartoe te gaan. Vooral omdat het in de buurt van Shanghai is kost het niet veel tijd om de stad te bezoeken.
Op dit moment trekt X’ian ons nog niet. We zijn er nog niet over uit of het de reis waard is om helemaal daar naartoe te gaan.
Ik ben nu vooral op zoek naar iets tussen Beijing en Shanghai. Er zijn natuurlijk een aantal steden waar we een tussenstop kunnen maken maar ook na veel zoeken springt er nog geen stad bovenuit om te verblijven.
Als iemand ervaringen heeft is dat natuurlijk extra leuk! Het mag ook wel meer uit de richting zijn als het om iets interessants gaat :).
Ik ga dit jaar voor de 5e keer achtereenvolgens naar China dus ik kan mezelf een China expert noemen. Ik ben in de volgende steden geweest: Shanghai 2x, Suzhou, Beijing 2x, Xian 2x, Chengdu, Yantai, Shenyang, Luoyang, Nanjing, Hangzhou, Shenyang, Changchun, Taiyuan en Harbin.
**Oke eindelijk antwoord op je vraag. **Ik heb een bepaalde mening over Suzhou maar die houd ik voor mezelf want ik vind als iemand voor de eerste keer naar China gaat dat je het zelf moet ondervinden hoe de stad is en de plaatselijk bevolking is. Het is jouw keuze van route.
Toch een suggestie: Wat dacht je van Nanjing! Zeker als je interesse in de Chinese geschiedenis hebt. Met de G-trein ben je er zo. De reisduur is 1,5 uur vanaf Shanghai. Je ziet veel van het land(schap). De stad is niet zo bekend bij Westerse toeristen dus de prijzen zijn goedkoper dan in Shanghai. Er zijn genoeg attracties voor een paar dagen, verspreid over de hele stad. Zo ervaar je de Chinezen op een ander manier dan vb Shanghai
16-17 juli - reis
18 juli - Shanghai
19 juli - Shanghai
20 juli - Suzhou
21 juli - Tongli
22 juli - Hangzhou
23 juli - Hangzhou
24 juli - Gele berg
25 juli - Gele berg
26 juli - Beijing
27 juli - Beijing
28 juli - Beijing
29 juli - Beijing
30 juli - Beijing
31 juli - Putuoshan
1 aug - Putuoshan
2 aug - Shanghai
3 aug - Shanghai
4 aug - reis
Ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met putuoshan en de gele berg. Ik hoop dat er nu genoeg variatia in onze reis zit met niet al te veel lange/dure afstanden.
Leuk dat je naar china gaat. Ik heb geen ervaring met de gele berg. Ik ben twee keer in china geweest. Twee jaar geleden heb ik de route beijing - xian - chengdu gedaan. Erg leuk!
Afgelopen zomer heb ik de zuidwest route gedaan omdat ik niet alleen maar in grote steden wilde zitten. Zeker de moeite waard want zoals ik het nu zie heb je de route die je hebt gekozen vooral grote steden zijn. Suzhou en tongli kan je gewoon als dagtripje doen vanuit shanghai.
Volgens je trip zie ik dat alles een beetje rond shanghai afspeelt. Alleen beijing is een hele andere kant op.
Ik snap dat je beijing wilt bezoeken. Een hele mooie stad maar misschien moet je een iets meer logische route proberen. Pak de lonely planet er eens bij en kijk wat handig is. Vaak staan hier voorgestelde routes in.
Bedankt voor je reactie! Het klopt dat Beijing uit de buurt van Shanghai ligt maar toch willen we de stad (en de muur) erg graag bezoeken. Zeer met de kogeltrein die tegen de tijd reidt zal het al een stuk minder tijd kosten om Beijing te bereiken.
De afgelopen maanden hebben we erg veel met routes gepuzzeld. Grote routes met Yangshou erin maar intussen toch weer wat minder grote afstanden… Putuoshan en de gele berg zitten juist in de route om ook wat meer natuur toe te voegen. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden met de route, omdat ik eigenlijk wat meer variatie zou willen hebben.
Hi ik heb nog even voor je gekeken. Ik heb bijvoorbeeld even gekeken wat djoser doet qua reisroute. Niet om te boeken want, je kan het zelf veel goedkoper. Zij geven voor een 17 daagse reis bijvoorbeeld aan:
Amsterdam - Shanghai
aankomst Shanghai
Shanghai
Shanghai, nachttrein naar Beijing
Beijing
Beijing, Grote Muur en Zomerpaleis
Beijing
Beijing, nachttrein naar Xian
Xian
Xian, excursie terracottaleger
Xian, vlucht naar Guilin - Yangshuo
Yangshuo
Yangshuo
Yangshuo - Guangzhou
Guangzhou, ochtendboot naar Hongkong
Hongkong - amsterdam
aankomst Amsterdam
Je kan bijvoorbeeld ook tot Xian gaan en dan een vlucht naar shanghai terug nemen. Of misschien is het wel met de trein te doen?
Dat heb ik afgelopen zomer ook gedaan. Ik eindigde mijn reis in Kunmning maar heb gewoon 2 weken van te voren mijn ticket geboekt naar shanghai waar mijn vlucht naar huis zou gaan.
Het is gewoon zo. Dat je in china alles wilt zien maar ja dat gaat niet altijd. hihi.
Nou ik hoop dat je er al wat aan hebt. Zorg trouwens wel dat je je visa 2 maanden van tevoren aanvraagt en neem je vliegticket mee.
Binnenkort ga ik met school een studiereis maken naar Beijing. Daar blijven een dag of 7 en daarna is er de mogelijkheid zelf door te reizen door het land, iets wat ik ook zeker ga doen. Mijn vriendin komt ook die kant op en we verblijven drie weken in het land. Vanuit Beijing trekken we richting Shanghai. We hadden ons voorgenomen om ook in Suzhou te stoppen om van daaruit naar Shanghai en Hangzhou te gaan maar dat is ons sterk afgeraden door de organisatie die met school samenwerkt en ons van informatie voorziet. Wat wij dus nu doen is Suzhou overslaan en langer in Shanghai te blijven. Als je denkt dat er in New York alles mogelijk is, ben je nog niet in Shanghai geweest (is mij verteld door een meneer van die organisatie). Daarom blijven we ook een dag of 5 in Shanghai en gaan we door naar Hangzhou.
In deze stad heb je het Westmeer en enkele theeplantages. Kijk ook eens op de site van drie op reis en van rtl travel (bestaat blijkbaar nog steeds). Die hebben sinds dit jaar ook enkele reportages gemaakt over verschillende delen in China.
Na Shanghai willen we met de trein richting Yangshuo (het Karstgebergte). Als je bij de foto’s kijkt op google dan wil je dit niet missen. Het is alleen wel een aardig eindje en daarom is ons een binnenlandse vlucht aangeraden. Voor 100 euro ongeveer heb je zo’n vlucht. Toch willen we ook naar Huang Shan (Gele berg) om de treinreis geen 25 uur te laten duren.
Je vliegt en rijd met de trein naar Guilin. Vanuit hier vertrekken boottochten over de rivier, is wel mooi maar je kunt beter de bus naar Yangshuo pakken en vanuit daar de rivier op. Minder druk met toeristenboten en wanneer je een fiets huurt en meeneemt op de boot kun je wanneer je uitstapt ‘van de paden af’ en kom je warschijnlijk geen enkele toerist meer tegen. Zeker de moeite waard.
Vanuit daar gaan we verder naar Hong Kong en vliegen we weer naar huis. Ik heb echter wel enkele vragen. Het regelen van je visa, op diverse sites wordt iets anders vermeld. Hoe lang van te voren moet je die hebben aangevraagd? Doen jullie alles per trein? Zo ja, waar kan je de kaartjes het beste bestellen? Ik heb namelijk gehoord dat je soms enkele dagen (soms een week) van te voren moet hebben aangeschaft.
Je visum kun je op verschillende manieren aanvragen. Dit kun je via visumbureau’s of via de ambassade. Visumbureau’s vragen altijd extra commissie en zijn duurder naar de ambassade. Ik heb hem gewoon op de ambassade in den haag opgehaald. Dit is goedkoper maar kost alleen wel meer tijd. Volgens mij ging die om 10.00 uur open maar stond ik er al om 07.00 uur. Het is altijd erg druk en je kan hem dan een week later ophalen. Voor openingstijden. Kijk even op de website van de chinese ambassade hierin nederland. Ik heb hem zeker twee maanden vantevoren aangevraagd om geen risico te lopen.
Treinreizen is heel makkelijk en goed te doen. Ik vindt het altijd erg leuk om per trein te reizen. Als je gewoon een paar dagen van tevoren bij het station je tickets ophaalt is dat genoeg. Bijvoorbeeld als je 3 dagen in shanghai bent kun je gewoon de eerste dag je tickets halen voor je volgende bestemming en dan ben je ruim op tijd.
Bedankt voor je reactie. Zal dan gewoon om half 10 voor de deur gaan staan.
Maar wat dan als je met de trein gaat, stopt om te slapen en de volgende dag weer verder. Is dat gewoon hetzelfde kaartje of moet je dan weer een nieuwe hebben?
Half 10? Ik vrees dat je dan te laat bent. De ambassade gaat wel om 10 uur open er staat echter een hele grote rij altijd. Ik was er om 07.00 uur en was een van de laatste die naar binnen mocht. Dus ga op tijd!
Wat betreft het treinkaartje. Waarom zou je stoppen om te slapen. Het is beter dat je gewoon doorgaat. Je kan gewoon in de trein slapen, hoor! Je hebt wel een zitgedeelte maar dat is alleen handig als je maar een paar uur reist.
En inderdaad als je uitstapt. Moet je inderdaad weer een nieuw kaartje kopen.
Dan zorg ik dat ik er wel vroeg ben. Eerste keer dat ik een verre reis ga maken dus vandaar.
Dat we stoppen om te overnachten is omdat we vanuit Shanghai of Hangzhou, ligt er nog aan, naar het karstgebergte willen gaan. We hebben ons laten vertellen dat dit een erg lange rit zou gaan worden die meer dan 20 uur zou duren. Aangezien we ook al van Beijing naar Shanghai gaan per trein zou het veel tijd gaan kosten en ben je helemaal gebroken (zeggen ze) als je aankomt. Bovendien willen we ook naar Huangshan, Gele Berg, om daar wat rond te kijken maar zo maar een dag (of twee).
Oh het is je eerste verre reis? Dan is china in ieder geval wel een uitdaging maar je zegt dat je wel veel treinreizen hebt van 20 uur. Stop je onderweg niet om naar de verschillende steden te gaan? Shanghai is erg mooi hoor! Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en wat je planning precies is maar inderdaad een paar treinreizen van 20 uur kunnen heftig zijn.
China is gewoon groot en je kan niet het hele land in een keer bekijken. Dat is gewoon onmogelijk aangezien het zelfs groter is dan europa. Mijn vorige reis heb ik een globale planning gemaakt maar was niet helemaal duidelijk welke plaatsen ik ging aan doen. Uiteraard wel de LP meegenomen en van veel andere reizigers hoor je ook wat wel en niet leuk is.
Eerst gaan we met school ruim een week naar Beijing. Na deze studiereis hebben we de keuze gehad om je reis te verlengen en ik blijf nog drie weken in China. Mijn vriendin komt die drie weken ook over.
Na nog een paar dagen Beijing gaan we naar Shanghai. Wellicht maken we nog een uitstap naar of Suzhou of naar Hangzhou. Het is dus de vraag of we ervoor kiezen om een vlucht naar Guilin te nemen of met de trein. Als we besluiten om met de trein te gaan willen we dus een stop, ongeveer halverwege, te doen. We zijn nog studenten dus moeten ook een beetje naar het budget kijken. Vanuit Guilin nemen we de bus naar Yangshuo. Hierna nemen we weer de trein naar Hong Kong vanwaar we het vliegtuig naar huis nemen.
Inderdaad, ik had nog veel meer willen zien maar ik denk dat dit in drie weken precies genoeg is. Je kunt niet alles willen zien in drie weken. China loopt ook niet weg.
@Angelaw
Als je de Gele Bergen in je reisplan hebt staan, dan zou ik deze er zeker in laten staan. Een bezoek aan Huangshan is namelijk een ervaring die je niet snel zult vergeten. Het gebergte is werkelijk adembenemend mooi. Hoe het met de drukte zit rond eind juli durf ik niet te zeggen, maar het zou er wel eens behoorlijk druk kunnen zijn rond deze tijd. Wees dus op tijd met het boeken van een hotel in het gebergte.
En eigenlijk mag een bezoek aan Hongcun, het beroemde traditionele waterdorp aan de voet van de Gele Bergen, niet ontbreken. Het dorp staat bekend als een van de beroemdste waterdorpen in China en is enorm fotogeniek. Al met al heb je dus drie volledige dagen nodig als je Huangshan in zijn volledigheid wilt leren kennen. (Lees ook eens ons uitgebreide artikel over ons bezoek aan Huangshan op onze website als je interesse hebt.)
Bedankt voor alle reacties. Inmiddels is ons schema alweer veranderd. Ik hoop dat we binnenkort zeker zijn van onze route zodat we alles vast kunnen leggen.
16-17 juli - reis
18 juli - Shanghai
19 juli - Shanghai
20 juli - Hangzhou
21 juli - Huangshan (gele berg)
22 juli - Huangshan (gele berg)
23 juli - Hangzhou
24 juli - Beijing
25 juli - Beijing
26 juli - Datong (Yungang grotten)
27 juli - Datong (hangende tempel)
28 juli - Beijing
29 juli - Beijing
30 juli - Beijing
31 juli - Suzhou
1 aug - Suzhou
2 aug - Shanghai
3 aug - Shanghai
4 aug - reis
Heeft iemand ervaring met de te bezoeken plaatsen? Tips ed zijn altijd welkom! En weet iemand en leuke, goedkope slaapplaats voor Huangshan en datong?
Je reis ziet er goed uit! Ik adviseer je alleen nog het volgende: Houd het op 2 volle dagen Shanghai in plaats van 4 dagen en 1 dag Suzhou in plaats van 2 dagen. Van de twee dagen die je overhoudt zou ik in ieder geval 1 extra in Huangshan besteden. Twee dagen Huangshan inclusief reizen doet het gebied echt te kort naar mijn gevoel.