China reis van 6 weken

Een goeiedag allemaal.

Wij zijn een koppeltje die hun zinnen gezet hebben om volgend jaar van half juni tot eind juli in China rond te trekken. Nu, wij hebben weinig tot geen ervaring om zulk een reis te plannen en daarom heb ik enkele vragen.

Is het doenbaar om op 6 weken tijd helemaal van Beijing naar de provincie Yunnan(Lijang), richting Shanghai en dan terug naar Beijing te reizen met het openbare vervoer? Meer bepaald de trein en de bus. Ik ben niet zo’n voorstander van vliegen omdat ik dan bang ben dat ik veel van de natuur ga missen, wat toch de grootste reden is waarom ik deze grote trektocht voor mezelf en men vriendin wil organiseren?

Ivm met het paspoort aan te vragen. Ikzelf ben Belg, en ook wonende in België. Voor mij is het simpelweg mijn paspoort op de gemeentelijke dienst te gaan bestellen en afhalen. Mijn vriendin aan de andere kant is Belgische maar wonende in Nederland. Is zij verplicht om haar paspoort te gaan aanvragen in de Belgische Ambassade of Consulaat in Nederland?

We proberen om het zo goedkoop mogelijk in te plannen, wat niet wil zeggen dat ik soms niet enkele extra yuan wil spenderen om betere accomodatie voor af en toe eens uit te rusten. Daarom had ik gedacht om het grootste deel proberen te overnachten in hostels, jeugdherbergen, etc. Is dit een goed idee of zijn die ondermaats?

Ik merk ook een groot prijsverschil voor de vliegtickets. Met KLM zouden we bijna €4000 spenderen om ginds te geraken maar als ik dan bijvoorbeeld met British Airways zou vliegen over London dan zouden we al voor €1300 ginds geraken. Is zoiets te vertrouwen?

Ik weet dat dit veel vragen zijn, ik hoop dat iemand zo vriendelijk is om deze zorgvuldig te beantwoorden.

Met dank!

Yannick en Jennifer

Ik zit nu in China voor ongever 9 weken, dus ik hoop dat ik je vragen kan beantwoorden. Voor wat betreft je eerste vraag: Ja, het is te doen om die route die jij noemt in 6 weken te doen. Maar… je geeft aan veel van de natuur te willen zien. Als je echter de helft van de tijd rondbrengt in de trein, dan zie je niet veel van de natuur. Vaak zijn het ook nachttreinen. Ik raad je dus aan om via Beijing naar Yunnan te gaan en dan door naar Hong Kong om vervolgens vanaf daar terug te gaan naar Amsterdam. Dus heen naar Beijing en terug vanaf Hong Kong. Eventueel kun je dan vanuit Beijing nog een uitstapje maken naar Shanghai. Er rijdt vanaf Beijing immers een supersnelle trein naar Shanghai.

Wat betreft je visum, daar kan ik je niet mee helpen.

Ik zou je zeker aanraden om in hostels te verblijven. Niet alleen omdat het goedkoper is, maar ook omdat ze daar over het algemeen goed Engels spreken en je kunnen helpen met het boeken van treintickets e.d. De kwaliteit is zeker niet ondermaats. Gewoon kijken op hostelworld.com welke hostels een goede beoordeling hebben.

Waar koop jij die vliegtickets dat die prijzen zo hoog zijn? Ik ben heen gevlogen met KLM naar Beijing en vlieg terug ook met KLM vanaf Hong Kong. Ik betaalde daar ongeveer 885 Euro voor. British Airways is wel vaak goedkoper inderdaad, maar dan moet je wel goed rekening houden met de overstaptijd. KLM is gewoon goed, dus daarom had ik daar voor gekozen. Bij British Airways kun je soms al voor ongeveer 600 Euro een retourtje krijgen, en dat is gewoon te vertrouwen.

@Yipster, het is mogelijk idd zoals DaviddeV1990 zegt om terug te vliegen vanaf bijv. Hong Kong. Hoogseizoen tickets beginnen duurder te worden maar in juni is het nog geen hoogseizoen dus ik vraag me ook af hoe de tickets zo duur zijn.
Wij gaan in juli 2013 naar China en vliegen vanaf Amsterdam naar Dubai (daar blijven we een paar daagjes) Dubai Shanghai en terug vanaf Hong Kong met Emirates. We zijn vanwege de overstap op Dubai iets duurder uit dan dat wij bijvoorbeeld met SAS of Swiss zouden vliegen. Kijk op de vergelijkingssites om prijzen te vergelijken. Vaak is boeken via de vliegmaatschappij wel goedkoper. Scheelde voor ons 200,- p.p. Ook het reisbureau kon onze tickets niet goedkoper vinden dan dat wij zelf hadden gevonden op Emirates. Raadzaam is wel om z.s.m. jullie vliegtickets te boeken. Die van ons is inmiddels al met 100,- p.p. gestegen. Gelukkig dus op tijd geboekt!

De hostels die in de LP zijn aangegeven schijnen zeer goed te doen zijn. Kijk naast hostelworld ook op hostelbookers. Lees de ervaringen van andere reizigers over de hostels om tot een goede keuze voor jou te komen.

De route die je wil gaan doen moet te doen zijn!! Wij hebben veel korter de tijd en gaan van Shanghai naar Beijing en dan ook richting Yunnan!

Je kunt in 6 weken makkelijk meer van China zien, per nachttreinen reizen en sommige kortere trajecten per bus. Eventueel binnenlandse vluchten (ctrip.com / travelzen.com) voor de lange afstanden. Kijk eens bij reisorganisaties voor routes om als voorbeeld te gebruiken. En dan zelf een iets lager reistempo kiezen zodat je tijd hebt om je treinkaartjes door de hostels te laten regelen. Hostels hebben vaak uitstekende privékamers met badkamer voor circa RMB120, Beijing iets duurder.

Visum is zelf te regelen via http://www.visaforchina.org/

Een retourtje Beijing kan veel goedkoper. Kijk ook eens bij aanbiedingen van Lufthansa en LOT. Terug vanaf Hongkong kan inderdaad ook (niet met alle maatschappijen).

Johan

Wij vliegen heen en terug Dusseldorf op 5 juli via Abu Dhabi met Ethidad! Kijk daar eens! Zitten op 680 p.p. en dan ook nog een heen en terug op een ander vliegveld. Zoek anders via d-reizen website… Je zult wel denken waarom daar, maar daar staan echt alle vluchten en je kunt multivluchten aanklikken en is betrouwbaar en je kunt via de chat iemand vragen om gewoon vrijblijvend tickets voor je op te zoeken!!

Bijv.
10 juni - 31 juli –> Brussel - Beijing en Beijing Brussel is 601 euro p.p. met Finnair via Helsinki en geen lange overstap tijden…
Je zou ook nog in Rotterdam kunnen opstappen en via London en dan ben je maar 570 p.p. kwijt bij British Airways… Zelfde data maar dan heen op Beijing en terug op Shanghai kost je maar: 651 p.p. met Finnair en ook niet lang wachten… Dan hoef je niet meer van Shanghai naar Beijing en heb je dus voor een paar euro meer veel meer tijd! Haha succes er mee! (kids nu niet mee geteld, dit was op basis van 2 volw.)

Genoeg tijd om veel te zien! Om tijd te besparen inderdaad nachtbussen/treinen. Wij waren er in het drukste periode, en de bussen/treinen zaten nagenoeg vol. We waren dus aangewezen op vliegtuigen. Dit vonden we achteraf niet erg omdat je vrij snel ergens staat, je enkele dagen tot enkele uren van te voren kunt boeken (dus toch je eigen schema bepalen), je uitgerust aankomt en vanuit de plek dat je land kun je alsnog de omgeving/natuur verkennen.

De hostels vond ik schoon en er zaten echt hele leuke bij! Ik zo zeggen kijk op je gemak rond voordat je een keuze maakt. In de hostels hangen vaak posters of liggen visite kaartjes voor een volgende te bezoeken plaats. Je hostel kan een reservering maken. Hier hebben we ook een paar keer handig gebruik van gemaakt.

Alvast veel plezier!