Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Anouk en ik ben 23 jaar. Ik zit in mijn laatste jaar en dus in juni studeer ik af. Mijn droom is om naar China te gaan en daar wat rond te trekken, alleen of met iemand erbij. Ik zou het graag dit jaar doen, want als je gaat werken is het misschien moeilijk om een maand of langer vakantie te nemen.
Ik heb op het forum ook eens wat rond gekeken en ze stelden voor om eventueel een groepsreis te doen, bv met Kilroy. Ik heb eens op deze site gekeken en de prijzen die daar staan zijn meestal voor 2 pers, maar als ik alleen zou willen reizen hoe zit dat dan? Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of ervaring met andere georganiseerde rondreizen?
Is er misschien iemand die dit al gedaan heeft, en mij wat tips en tricks kan geven om dit voor te bereiden en eventuele tips van waar ik goedkope hotels zou kunnen vinden?
Langs de ene kant zou ik dit graag alleen doen, maar langs de andere kant als je je spullen kwijt geraakt, is het denk toch wel minder stressvol als er iemand anders bij is. Ik heb al eens gepolst bij mijn vrienden, maar China spreekt bij hen niet zo aan. Daarom mijn vraag is er misschien nog iemand die na juli een reis plant naar China en dit alleen zou willen doen, maar toch ook niet en dus ook een reisbuddy zoekt? Ik zou het ook wel leuk vinden als je met iemand onbekend op reis gaat, zo leer je nog wat andere mensen kennen. Het moet voor mij ook niet dat we heel de tijd samen blijven. Als je graag eens een “klooster” bezoekt en ik niet bv, dan maakt het voor mij niet uit om die dag eens alleen door te brengen.
Ik heb geen ervaring met groepsreizen/georganiseerde reizen. Ik plan de reis altijd zelf met behulp van het internet, de Lonely Planet en/of de Rough Guide. Hostels, vliegtickets en treinkaartjes zou ik van te voren aankopen/regelen. Het enige wat je dan nog in China hoeft is om de geplande plekken te bezoeken/zoeken. De goede hostels kunnen je adviseren hoe je naar de lokale bezienswaardigheden moet gaan (welke bus/metro/naam in het Chinees et cetera).
Eten kan je ook zelf regelen gewoon kijken wat de andere mensen eten en dit aanwijzen. Dit is trouwens wel een leuke site voor eten in China http://www.howtoorderchinesefood.com/index.htm .
China is een veilig land dus je spullen zal je niet zo snel kwijt raken. Je paspoort en je bankkaarten gewoon altijd op je lichaam dragen en je zult ze nooit kwijtraken. In een tasje op je buik of op je been.
Veel mensen spreken geen engels maar er zullen altijd wel mensen zijn die het wel spreken dus eigenlijk heb je geen groepsreis nodig denk ik.
Met groepsreizen kun je overigens ook veel vrijheid hebben en het voordeel is dat veel geregeld is. Mijn eerste reis naar China was een groepsreis, maar dat moest wel omdat Tibet in de route zat. Alle reizen daarna heb ik in mijn eentje of met mijn Chinese vriendin gedaan.
Op zich is China wel alleen te doen, zeker wanneer je steeds in hostels zit en ter plekke met 1 of meerdere anderen uitstapjes doet. De meeste populaire plaatsen hebben wel hostels waar het personeel ook goed Engels spreekt en je kan helpen.
Je kunt ook een landarrangement boeken bij bijvoorbeeld Shoestring (22 dagen) en dan zelf aan het begin en/of einde een paar dagen zelf doorbrengen om de 30 dagen te vullen of het moet zo zijn dat je graag langer dan een maand blijft, zorg dan dat je dat bij de visumaanvraag weet.
Er zijn ook langere (en nog mooiere) groepsreizen bij andere organisaties. Maar groepsreizen zijn vaak duurder dan wanneer je alles zelf regelt. Ik weet niet wat jouw budget is.
China is een gigantisch land, je kunt zeer diverse routes samenstellen. Ik ga volgende maand voor de zoveelste keer en bezoek iedere keer weer nieuwe regio’s. Ik bereid de reizen wel goed voor met rough guide, reisverslagen van anderen, wikivoyage, thorn tree en boek o.a. via hostelbookers, agoda en ctrip.
Retourtjes Beijing zijn vaak wel voor circa 500 euro te verkrijgen, al kun je daar een beetje laat mee zijn voor juni. De meeste aanbiedingen zijn al voorbij. Maar kijk eens op skyscanner.nl
Ik ben momenteel alleen aan het reizen door China! Ik kwam van Vietnam vandaan en merk wel dat er in China minder backpackers zijn dan in zuid oost Azie, maar het is zeker te doen.
Belangrijk om andere reizigers te ontmoeten vind ik het hostel. Ik kijk bij hostelworld vaak naar de reviews en heb zo bijv. dragons backbone rijstvelden met een groepje van het hostel bezocht en ga zo mee met de pub crawl van mijn hostel in Dali. Niet dat ik enorm wil partyen tijdens mijn reis, maar het is een handige manier om andere reizigers te ontmoeten.
Treintickets van tevoren boeken raad ik wel aan, net zoals een handige vertaalapp (ik gebruik pleco) en toch wel wat geduld en zelfvertrouwen. Ik heb mij tot nu toe niet onveilig gevoeld maar ervaar China tot nu toe wel als een hele beleving! Dat ik alleen reis, zorgt er wel voor dat ik makkelijker contact maak met de lokale bevolking, dus het heeft zeker een meerwaarde.
Inderdaad als je alleen reist en je staat er een beetje voor open kan je veel vrienden maken in China. Heel veel mensen willen graag met je praten en zullen je ook graag helpen.
Pleco is inderdaad een goede vertaal app net zoals trainchinese (android).
In Dali moet je trouwens wel naar het Erhai meer gaan dit kan je met de fiets (15 yuan) doen of met de scooter (60 yuan 1 dag) maar dat zal je wel weten. Lokaal eten is 饵丝 (noodles die je kan eten in een soep of gebakken in olie), 粑粑 (brood met lente ui/kan ook zonder).
Geen probleem! Heb je wel al enig idee waar je heen wilt in China? Ik heb namelijk alleen maar de provincies Guangxi en Yunnan bezocht (en Hong Kong), dus kan verder weinig vertellen over de rest van het land! Mocht je ook richting het Zuid Westen gaan, laat het even weten (Yangshuo? Dali/Lijiang? Etc.), dan stuur ik je even een PB.
Nou ik weet nog niet precies… Ik begin in beijing en eindig 30 dagen later in Shanghai, dus over route ben ik nog niet uit maar de plakken die jij zegt(dali, yangshou) wil ik heel graag heen
Ik ben Victor, vierentwintig jaar, studeer momenteel in Breda en ben van plan om in juli of augustus naar China te gaan.
Mijn plan is om ongeveer vier weken door China te reizen en zowel een aantal grote steden aan te doen, als te genieten van de prachtige natuur die China te bieden heeft.
Ik heb al een aardige reisroute gemaakt - begint in Beijing en eindigt in Hongkong - en ben nog op zoek naar een leuke reisgenoot. De reisroute staat nog niet vast en sta absoluut open voor suggesties en andere leuke ideeën!
Man/vrouw en je leeftijd is wat mij betreft niet van groot belang.
Lijkt me leuk om met je in contact te komen en kennis met je te maken.
Wat een leuke reacties, wat tips gelezen die ik zeker mee ga nemen tijdens mijn reis!!
Anouk, net als victor ga ik in Augustus door china reizen. Ik zal 30 juli aankomen in Beijing en heb de hele maand aug de tijd om in Hong Kong uit te komen.
Tickets zijn geboekt, ik ga écht, maar heb nog geen definitief reisplan en hoop een leuke reisgenoot te vinden om samen wat mee te plannen, jij misschien?! Ik ben inmiddels een semi-ervaren reiziger en heb een jaar Australie achter de rug, ook ben ik een maand in New zeeland en een paar weken in Thailand geweest. Mijn chinees is ook niet al te best maar ik durf het avontuur alleen aan! Ik ben heel benieuwd of je inmiddels al plannen hebt en hoop wat van je te horen, misschien kunnen onze wegen kruisen!
Hallo, ik zit nu drie weken in china… Het is me nog 1 keer voorgekomen dat ik de weg niet heb kunnen vinden… Overal is engels: straatnsmen, metro en verder spreken heel veel mensen engels… Echt no problem!
Veel plezier, btw: ik zit nu in Dali old town… Echt n aanrader en de dorpjes om dit meer hier heen! je kunt eventueel fotos ervan zien op mijn facebook pagina: sara around the globe…