Eerste keer alleen op vakantie.

Goedenavond iedereen,

Laat ik beginnen met mij even kort te introduceren. Mijn naam is Chris en ik ben 24 jaar oud. Het is altijd een grote droom van mij geweest om naar China te gaan. Nu gaat deze droom eindelijk werkelijkheid worden want mijn vader heeft mij een rondreis cadeau gedaan! Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in de cultuur en de topografie en ik kwam ook langs WereldWijzer. Het leek mij een goed idee om hier een berichtje achter te laten en de medemens voor advies en ervaringen te vragen.

Zoals ik zei ben ik mij momenteel aan het verdiepen in dit uitgestrekte land. Het begint al echt te kriebelen als ik lees over de plaatsen waar ik graag naartoe wil, daarintegen loop ik ook tegen een aantal dingen aan en hoop dat jullie mij over beide veel kunnen vertellen.
Mijn vader heeft mij namelijk - omdat het mijn eerste keer wordt dat ik alleen ga - geadviseerd om mee te doen aan een groepsreis. Zo ben je met andere mensen en een gids, en hoef je zelf niet alles te regelen in een land waar niemand engels praat. Ik heb bij een aantal sites verschillende arrangementen bekeken en bij alle groepssamenstellingen die ik kan bekijken zie ik dat bijna iedereen 56+ is. Nu is dit geen ramp, maar ik ga toch liever met mensen die wat jonger zijn, met andere woorden wat meer mijn eigen leeftijd. Weet iemand van jullie misschien een reisorganisatie die wat meer op jongvolwassenen doelricht en ook daadwerkelijk groepsreizen heeft naar China. Want ik heb tot nu toe nog geen gevonden.

Persoonlijk ga ik liever lekker alleen. Zal me goed doen! Maar ik spreek geen Chinees, hebt geen zelfstandige reiservaringen in verre landen en weet niet goed hoe ik hier mee moet omgaan. Ik weet dat de lokale bevolking heel behulpzaam is en dat er sommige zijn die een paar woorden engels spreken, maar als je elkaar niet verstaat dat kom niet erg ver. Is het zo dat er ook rondreizen zijn waar er een gids met je meegaat? En wat kunnen jullie mij adviseren over hoe ik het beste op reis kan gaan?

Verder weet ik al dat ik in april/mei of september/oktober ga reizen, dan is er relatief weinig regen en zijn de temperaturen mild. Natuurlijk is het een groot land en heersen er 3 of 4 verschillende klimaten, maar ik weet ook al een paar plaatsen waar ik zeker naartoe wil:

  • Beijng. Ik denk niet dat een verassing is en ik weet ook al wat in Beijing te zien is maar misschien dat jullie nog wel wat interessante dingen weten.
  • De Muur.
  • Shaolin-Klooster. Aangezien ik zelf train, en hoogstwaarschijnlijk nog een keer terug wil om daar te gaan trainen lijkt het me leuk om deze ook te zien als het mogelijk is.
  • Xi’an. Ben er nu over aan het lezen en het lijkt me een mooie stad. Aangezien vele rondreizen ook Xi’an aandoen en dan ook gelijk het Terracotta-Leger aandoen wil zeker ook hier naartoe.
    Verder zijn er nog zoveel plaatsen waar ik naartoe wil, maar weet dat sommige waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met vragen.

Bij voorbaat dank,

Chris

Hi Chris!

Je zou misschien eens bij Kilroy travel kunnen kijken? Zij richten zich meer op jongeren en kunnen ook groepsreizen aanbieden. Je reist dan samen met een internationaal gezelschap.

Zelf ga ik dit jaar in maart/april naar China. Wel mijn eerste keer China, maar mijn plan is wel om in het zuiden te blijven (Yangshuo, Ping an en Dali, Lijang, Shrangi la). Maar mocht je toch zelfstandig gaan reizen en in april in die regio zijn, kan je altijd een berichtje sturen! Ook 24 jaar, maar niet mijn eerste verre reis.

Je kunt het misschien wat simpeler maken door in Hongkong te beginnen en dan via Shenzhen China in.
Hongkong is wel heel goed ingesteld op de westerse toerist…

Zelf reizen kan prima, maar wanneer je nog nooit zelfstandig een verre reis hebt gemaakt is China wel meteen een pittig land om te beginnen. Vooral vanwege de taal. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, want er zijn genoeg mensen die het wel doen, maar ik kan me goed voorstellen dat het gemak van een groep ook wat waard is.
Hoe makkelijk of moeilijk het reizen zal zijn hangt ook af van je route. Wanneer je besluit een standaard rondje te maken zal het makkelijker zijn dan wanneer je vooral kleinere plaatsen wil gaan bezoeken. De steden die je nu noemt zijn allemaal populair, gemakkelijk te bereiken en ook gericht op westers toerisme. Daar zul je niet heel veel problemen gaan hebben.
Nog een argument (tja, persoonlijk ga ik altijd zelfstandig, ben nog nooit georganiseerd op reis geweest); je bent jong en wanneer je in hostels verblijft ga je daar heel makkelijk mensen ontmoeten waar je mee samen zou kunnen reizen.

Je wilt in april/mei of september/oktober reizen; houd er rekening mee dat de Chinezen dan ook vakantie hebben en er veel op reis zullen gaan in hun thuisland.
Mocht je meer willen lezen over reizen in China, dan kun je wellicht een kijkje nemen op mijn site :wink: Ik woon er en heb er redelijk veel gereisd.

Hallo Chris,

Allereerst: Dat is een heel mooi cadeau! GoYvon heeft het 1 en ander al netjes samengevat. Het openbaar vervoer is in Shanghai en Beijing uitstekend en zal geen problemen opleveren. De treinverbindingen tussen de grote steden is ook perfect geregeld. Het kopen van treinkaartjes kan wat lastiger zijn, maar dat kan het hostel/hotel ook vaak voor je regelen. En anders kun je het iemand bij de receptie laten opschrijven en dan kun je dit laten zien bij de ticketoffice op het station.

China was voor ons ook het eerste land dat wij (24 en 26 jaar) buiten Europa hebben bezocht. We hebben ook zelfstandig rondgereisd en geen problemen ondervonden. Een goede voorbereiding (uitzoeken met welk vervoer je je rondreis kunt maken, rijden er treinen tussen de steden? is een binnenlandse vlucht voordeliger/sneller?) doet wonderen. Belangrijk: als je zelfstandig gaat rondreizen, neem dan niet de planning over van een georganiseerde groepsreis! Dat tempo ligt veel hoger en doordat je niet overal heen wordt geleid (vervoer, kopen van tickets), zul je niet zo snel kunnen rondreizen. Je krijgt er aan de andere kant wel veel vrijheid voor terug.

Probeer de eerste week van oktober te vermijden, dat wordt ook wel de Golden Week genoemd. Typ dat maar eens in bij google afbeeldingen, dan snap je wel wat ik bedoel :biggrin:. Wegens de volksverhuizing (het lijkt wel of heel China dan op reis gaat), is het enorm druk, treintickets zijn vroeg uitverkocht en de meeste hostels/hotels zullen duurder of vol zijn.

Op onze reisblog hebben we een aantal artikelen en een reisverslag geplaatst. Misschien kun je hier nog informatie uithalen:China Archieven - Reisblog

Greetz,
Reisbloggers

Ik zou lekker alleen geen reizen ook al is het je eerste keer. In China is het goed mogelijk om zonder kennis van de taal rondtereizen dat heb ik namelijk zelf ook gedaan. In China zijn er meer dan genoeg mensen die Engels praten vooral de jongeren en hoe jonger hoe beter. Als je niemand kunt vinden die Engels spreekt kom je met een woordenboek en een blaadje papier ook erg ver. Ik zat in een dorpje waar ongeveer 60 mensen wonen en diegene waarbij ik verbleef begreep dat ik met mijn tekening van een bus en het woord ‘begin’, vroeg naar de vertrektijd van de bus :stuck_out_tongue:

In hostels zul je meer dan genoeg andere toeristen tegenkomen aan wie je kunt vragen hoe ze ergens naar toe zijn gereisd of je kunt samen dingen ondernemen. Goede hostels zullen je ook kunnen adviseren over de route naar een bepaald object.