Alleen en backpacken door China. Is dit aan te raden?

Hallo,

Ik wil heel graag in september van dit jaar 3 weken door China gaan reizen. Nu heb ik nooit gebackpackt, maar het lijkt me erg gaaf dit voor het eerst te gaan ondernemen. Maar is dit aan te raden in je uppie en door China?

Hebben mensen hier ervaring mee? Makkelijk met locals of andere reizigers in contact komen, lijkt mij geen probleem, maar hoe zit dit in China?

Als reisschema wil ik in ieder geval naar Shanghai, Guilin, Yangshuo, Kunming, Dali en Lijiang.

Ik ben benieuwd naar ieders zijn ervaringen of dat er wellicht meer mensen rond die tijd die kant op gaan.

Het is maar wat je verstaat onder " alleen". Volgens mij betekent dit dat je een lokale gids moet nemen want China laat je niet alles zien. En als je per auto wilt touren krijg je ook nog een chauffeur toegewezen. Allemaal te doen, maar niet " alleen", zoals je wel alleen door Amerika, Australië of Nieuw Zeeland kunt reizen. Daarnaast spreken te weinig Chinezen Engels, zoals wij (groepsreis) eens tegen een Chinees zeiden spreekt 1 op 30 Chinezen Engels, waarop de Chinees zei dat er dan op 1,2 miljard Chinezen toch 40 miljoen zijn die wel Engels spreken… De truuk met het kaartje van het hotel om met een taxi deze terug te kunnen vinden, mislukt wel eens omdat de Chinese chauffeur… analfabeet is! Hoezo: Engels!
Als je echt alleen wilt reizen en dan voor het eerst zou ik je Thailand aanraden. Stukken eenvoudiger en echt heel leuk. En onthoudt dat de meeste backpackers toch weer samen gaan reizen want dat is gemakkelijker en gezelliger. Op onze groepsreizen komen we ze tegen, drie-vier jongelui, allemaal tegen groepsreizen, allemaal met de Lonely Planet op dezelfde pagina opengeslagen.

Mijn ervaring is dat het prima te doen is om zonder gids en zonder groep door China te reizen.

Het klopt dat Chinezen lang niet altijd goed Engels spreken. Maar met handen en voeten kom je een heel eind. Als ik ergens heen wilde nam ik altijd een Lonely Planet mee, daar staan niet alleen in het Engels de namen van bezienswaardigheden in, maar ook in het Chinees. Wanneer je dat aanwijst lukt het meestal wel ergens te komen, al moet je soms wel wst geduld hebben. Nummers van de bussen zijn gewoon in onze getallen geschreven, en dus leesbaar. Je kan dus vrij makkelijk de juiste bus vinden.

Afhankelijk van waar je heen wilt, kom je altijd wel andere backpackers tegen. Hostels bieden vaak ook wel tourtjes aan voor hun gasten, dat is soms echt een aanrader.

Kunming vond ik niet zo’n fijne stad, maar Dali en Lijiang zijn erg leuk. Zeker de oude middeleeuwse centra! Als je tijd overhebt, dan is Zhongdian ook zeker een aanrader. Er zijn veel Tibetaanse invloeden in deze steden, en de Tibetanen genieten hier meer vrijheid dan in Tibet zelf. Ook jij bent vrijer: in tegenstelling tot in Tibet kan en mag je in de provincie Yunnan wel zelfstandig rondreizen.

Zolang je niet naar Tibet gaat kan je in China gewoon op eigen houtje reizen, geen probleem.

Of het het meest geschikte land voor een eerste reis is, tsja, dat hangt toch vooral af van je eigen instelling. China is zeker niet het makkelijkste land, de afstanden zijn enorm, inderdaad spreekt vrijwel niemand Engels, en het (op westerlingen ingestelde) toerisme concentreert zich voornamelijk rond een beperkt aantal plaatsen. Maar met een beetje flexibiliteit en doorzettingsvermogen is het best te doen, zeker in de steden die je noemt. Guilin zou ik dan wel overslaan, zover ik weer is dat eigenlijk alleen interessant als toegangspoort tot het veel kleinere en leukere Yangshuo.

Dank voor alle snelle reacties en de tips, die ga ik zeker bekijken! (mochten er meerdere tips zijn, ik houd me aanbevolen)!

Ik ben 2 jaar geleden wel in groepsverband in Peking en Tibet geweest en ben dus op de hoogte dat men buiten Peking amper/geen engels spreekt. Echter dit was altijd een hele beleving omdat alles met handen en voeten ging. Dit vind ik dus geen probleem.

Maar ik hoor jullie over verplichten gidsen enz. In hoeverre geldt dat voor backpackers? Het lijkt me niet dat alle backpackers verplicht een gids bij zich hebben, of wel? Of slechts in delen van China?

In Tibet reis je verplicht met gids, en met een groep van 5 reizigers met dezelfde nationaliteit (nieuwe regel sinds mei 2012). Dit geldt voor iedereen, ook voor backpackers. Tibet is beslist geen budgetbestemming!

Het deel van China wat jij nu wilt bereizen, kun je zonder gids bereizen.

Kunming, Dali en Lijiang heb ik ook zonder gids bezocht. Zie m’n vorige post en de linkjes daarin. Zie ook het commentaar van Wizzard over een ander deel van je route, hij heeft ook zonder gids gereisd.

Ik ga ook in mijn eentje naar China, vanaf half oktober tot november.
Ik zal gewoon verblijven in hostels, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het aantal backpackers in China. Zal ik veel mensen ontmoeten of moet ik me er op voorbereiden dat ik er toch veel alleen voor zal staan? Naar mijn weten is China niet zo’n populair backpack land?
Bedankt trouwens voor alle informatie die al gegeven wordt over het backpacken in je eentje in China! Ik schrijf alles gretig op.

Waar wil jij allemaal heen loeloeloe? Of heb je nog niet echt een beeld?

Volgens mij zijn er op de toeristische plekken wel aantal backpackers maar daarbuiten amper verwacht ik, maar, ik ben er nog niet wezen backpacken…

Wellicht kan iemand dit toelichten/bevestigen?

hoi magikal!
ik vlieg naar beijing, en ik vertrek naar nieuw zeeland vanaf hongkong. dus ik zit nu te kijken naar de route
beijing, xi-an, guilin, yanshuo, hongkong!

ik ben inmiddels 2x in China geweest en alleen rondgereisd. Het is erg makkelijk om daar te reizen, alleen buiten de grote steden en op de toeristische plekken spreekt niet iedereen Engels, dus dat kan nog wel iets zijn waar je tegenaan loopt. Maar op de stations, en hotels en dergelijke spreken ze wel vaak goed engels en kunnen ze alles in het hanzi (de tekens) voor je opschrijven.
De meeste plaatsen zoals Zi’an, chengdu, beijing, yanshou en alle andere plaatsen die je noemt worden veelvuldig bezocht door backpackers, ik zou me daarover geen zorgen maken. Handig om mee te nemen is een plaatjes boekje, maar voor de rest is China prima te doen en erg veilig en makkelijk te bereizen.
veel plezier!!

Wat leuk dat jullie door China gaan reizen!
China wint de laatste jaren aan populariteit onder backpackers. Er zijn steeds meer reizigers te vinden. Je zult dus redelijk makkelijk andere reizigers ontmoeten.

@magikal, welke plaatsen wil je precies aandoen? Je hebt het over ‘buiten de toeristische plekken’ dat maakt me nieuwsgierig.

Ik heb een aantal maal alleen in China gereisd en dat ging altijd prima.

Wij hebben, wel met z’n tweeen, maar gewoon op de bonnefooi rondgereisd door China, ging prima. Zoek op internet wel even wat info over het treinreizen bv. Wij regelden vaak bij aankost een kaartje voor het vertrek de volgende dag of enkele dagen later was mooit een probleem. Als de chinesen vakantie hebben si eht lastiger begreep ik.
Inmiddels is een visum regelen wel lastiger geworden voor backpackers, dus regel dit ok op tijd.