Backpacken door o.a. China - Tips voor reisroute gevraagd!

Hallo allemaal,

Ik wil heel graag eind september voor een periode van 3 tot 5 maanden gaan backpacken door Azie. Tijdens deze reis wil ik naast Noord-Korea, Vietnam, Cambodia, Laos en Thailand ook het grootste deel van de tijd doorbrengen in China. Er is echter zoveel te zien dat ik graag tips wil hebben over waar ik het beste heen kan gaan en hoe lang ik daar zou moeten blijven.

Met behulp van de Lonely Planet over China en mijn Nederlandse oom en Chinese tante die in China wonen heb ik al een soort reisschema gemaakt. Graag ontvang ik tips van de vele ervaringsdeskundigen die hier ‘rondlopen’.

Ik heb zelf het idee dat ik vrij snel richting het zuiden moet vertrekken omdat het anders erg koud gaat worden. Heb ik daar gelijk in of niet?

Mijn huidige reisschema is als volgt:
25 september: Amsterdam - Beijing
29 september: Beijing - Pyongang (Noord-Korea)
6/7 oktber: Pyongang - Beijing
[vanaf hier geen data genoemd]
Pingyao
Zhengzhou (Longmen caves, Shaolin Temple
Xi’an
Hua Shan Mountain
Chengdu -> Jiuzhaigou Valley
Leshan Buhhda
Yunnan (-> Kunming, daar woont familie -> Dali -> Lijiang (Tiger Leaping Gorge) -> Zhongdian -> Terug naar Kunming)
Guangxi (-> Dragon’s Backbone Rice Terraces)
Hanoi (Vietnam)

Hebben jullie nog tips om bepaalde dingen toe te voegen of weg te halen? Of dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik verwacht de meeste tijd kwijt te zijn in China, maar wil daar niet nog zitten als de temperaturen ver onder 0 zitten.

Alvast bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groet,
David

Hoi David

Zoals ik in een andere post van jou al vermeldde, zijn wij net 2 dagen terug thuis van een maand backpacken door N-O- en een stuk van centraal China.
Wat het zuiden betreft kunnen wij je dus niet verder helpen. Daar gaan we nog eens voor terug :wink:

De Lonely Planet kan je een stuk verder helpen ter plaatse, ook al mag je er niet blindelings op vertrouwen. Wij hebben ongelooflijk veel fouten ontdekt en geüpdate in ons notaboekje, en zullen deze ook allemaal doorsturen naar de redactie vd Lonely Planet. Maar daar ben jij natuurlijk nog geen stap verder mee. Hopelijk de reizigers in 2013 wèl :wink:

Als couchsurfers kan je het verslag van onze reis (hopelijk volledig?) lezen in het 50+ forum : http://www.couchsurfing.org/group_read.html?gid=2164&post=11616126 (en als je op onze naam of foto klikt kom je op ons profiel terecht :wink: )

Hohhot zelf is één vd vele steden :frowning: maar we verbleven er in een prachtige hostel waarmee we een tweedaagse uitstap naar een lokale familie in de grasslands (Inner Mongolië) hebben gedaan, en waar we in een ger (of noem het yurt) geslapen hebben, zo’n ronde tent/woning. Ook wel de moeite!

Ik ben blij dat Pingyao op je lijstje staat :slight_smile: Eén vd enige plaatsen waar je nog een beetje rust kan vinden, en dingen uit het authentieke/etnische China. Wij hebben er ondertussen ook een ‘vriend’ die je zeker verder kan helpen. Hij is bovendien een gids met een ‘licence’, maar is zeker bereid om je tijdens zijn vrije momenten verder te helpen. Via hem konden we ook een training in de plaatselijke kung-fu-school meemaken. Indien geïnteresseerd kan ik je zijn gegevens bezorgen. We verbleven er in een keitoffe hostel, in een zeer oud en authentiek gebouwencomplex in de oude stad.
Vanuit Pingyao moet je zeker ook de tunnels doen. Ben de naam momenteel kwijt, maar het zijn ondergrondse tunnels die aangelegd zijn als vluchtwegen voor invallen van buitenaf. Enige nadeel is dat je er enkel met een taxi geraakt (uurtje rijden), maar wij hebben die kosten toen kunnen delen met landgenoten van jou :wink:

Hua Shan Mountain is prachtig! Heeft mij man beklommen (want ikzelf heb hoogtevrees). Je kunt er best vanuit Xian naartoe met de (gewone) bus, dus je hoeft ter plaatse geen overnachting te boeken. Het terracotta-leger hebben we van daaruit ook op eigen houtje gedaan, maar het museum op zich viel ons enigszins tegen.
We hadden wel een superhostel in Xian. De supermoderne kamers zijn van oude rijhuisjes gemaakt.

De Longmen Caves in Zhengzhou hebben wij niet bezocht, omdat we vanuit Datong al een uitstap gemaakt hadden naar andere buddha-caves daar in de buurt die gelijkaardig zijn. Tegelijk met die uitstap hebben we ook het ‘hanging monistary’ bezocht. Mooi en uniek!

Doe zeker ook Guoliang!!! waar plaatselijke bevolking zelf een tunnel gemaakt heeft in de rotsen omdat de Chinese overheid voor de weinige inwoners geen weg wou aanleggen. Dit is gewoon prachtig! en het is een aangename en rustige ‘break’ om even weg te vluchten van de constante overvolle mensenmassa. Je kunt deze uitstap combineren met Nanping (natuurpark) omdat ze vanaf hetzelfde startpunt beginnen.
Het is moeilijk te vinden, maar wij hebben de gedailleerde uitleg hoe je er op eigen houtje best kunt geraken.

Hierbij onze e-mail, mocht je nog vragen, goede raad, of meer details wensen : gerdv@base.be

Groetjes

Pol en Gerd

1 like

Oh ja, nog iets :
Schaf jezelf zeker een beeldwoordenboekje aan, want dit is onmisbaar in China. Wijzelf hadden het lichtblauwe point it boekje mee, en het grijze ‘icoon’ boekje. Zoek ze via deze link :

http://www.google.be/search?num=10&hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1229&bih=597&q=point+it+boekje+china&oq=point-it&gs_l=img.1.4.0i33l2j0i24j0i10i24j0i33i24l6.1001.3692.0.7084.8.8.0.0.0.0.74.563.8.8.0...0.0...1ac.WS_TOtSsqWc

Neem zeker ook een notaboekje mee waarin je mensen die je toevallig tegenkomt, woorden of plaatsen in Chinese karakters kunt laten schrijven, zodat je ze steeds bij de hand hebt. Zo hoef je het maar te tonen bij het kopen ve treinticket of zo, of wanneer je de bus wilt nemen, of het adres van je hostel zoekt. Zelden vind je iemand die Engels spreekt en zelfs in grootsteden vind je meestal enkel de Chinese taal op wegwijzers, officiële plaatsen, treinticket-offices…

Hoi!

Is het goed als ik hier wat meelees en meedenk? Mijn man en ik hebben gisteren besloten in dezelfde periode als jij naar China te reizen en willen dit per fiets en trein gaan doen.

Bejing staat ook hier als startpunt voorlopig, en zijn nog minder ver in de routebepalingsfase dan jij zo te zien. ‘Natuurlijk’ de lonely planet-gids al gehaald en gaan in de loop van de komende maanden het plan wat meer body geven, dus dit forum (en toen vervolgens dit topic) leek mij wel een goed uitgangspunt! :slight_smile:

Ik ben op veel van de plaatsen die je noemt geweest, wie weet kan je op mijn website nog dingen terugvinden die je wat lijken: China op Rondjewereld.com.

Qua temperatuur heb je gelijk, ik zou proberen vanaf eind oktober in het zuiden te zitten. In Yunnan is het wel te doen, 's avonds erg fris, maar zolang de zon schijnt best lekker, zelfs in januari. Zhongdian is dan wel diep in de min. In de Tiger Leaping Gorge sneeuwde het zelfs.

1 like

Enkele extra tips:
Ipv Guangxi (-> Dragon’s Backbone Rice Terraces) moet je misschien Yuangyang overwegen. Hier zijn we geweest, is lastiger bereikbaar, maar zo prachtig en minder toeristisch. Probeer daar een dag rondleiding te krijgen van chauffeur die engels spreekt en je mee kan nemen in de omgeving. Wij hebben dit met anderen geregeld en op die manier krijg je veel meer te zien en ook de mooie dorpjes met de zeer hardwerkende vrouwen in klederdracht. 1 van de mooiste dagen van onze hele wereldreis.

Jinghong in Yunnan vonden wij ook schitterend. Een relaxted stadje in het zuiden waar je mooie trekkingen kunt doen. En de temperatuur is hier wat sub-tropisch.

Onze route is te zien op: http://deefennoortje.shareyourstory.nl/

Heel veel plezier met je reis!

Dat wordt een te gekke trip! Als je naar Chengdu gaat; mis vooral de panda’s niet! :slight_smile:

Je bedoelt Zhangbi Underground Castle.
Ik heb via het Harmony Guesthouse samen met een Ier met een auto+chauffeur (spreekt geen Engels) een dagtour naar Wang Family Compound en Zhangbi Underground Castle gedaan. Goedkope lunch bij de ingang van Zhangbi, bij het castle is een engelssprekende gids met zaklamp inbegrepen. Het is wat frisser in de grotten, misschien iets met lange mouwen meenemen.

Ik zat zelf in De Ju Yuan, één van de mooiste guesthouses in Pingyao en niet duur, zeer vriendelijk en bescheiden personeel. Ze hadden op dat moment een groep Franse gasten. Het eten in De Ju Yuan was uitstekend! Lokale specialiteit (vooral de kruidige bief) is verrukkelijk!!! Gelijknamige De Ju Yuan Petit Resto in de straat waar het Harmony Guesthouse is ook een aanrader om te eten.

Wat me opvalt is dat veel mensen maar heel kort in pingyao blijven. Zonde…

Johan

In Yunnan kan ik gidsbegeleiding van familie. Mijn Nederlandse oom is getrouwd met een Chinese en woont in Kunming. Hij heeft ook een klein reisbureautje opgezet voor reizen in Yunnan, dus dat moet zeker lukken!

Wellicht wil je twee keer op familiebezoek. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik je zeker aanraden om van Chengdu via Litang naar Zhongdian te reizen.

Je reist dan door een gebied wat ook wel ‘Tibet buiten Tibet’ wordt genoemd. Prachtige kloosters en inmense vergezichten. Echt heel bijzonder!

Ik heb een aantal jaar geleden die route in omgekeerde volgorde afgelegd, dus van Zhongdian naar het noorden.

Dag David,

Ik heb samen met mijn vriendin ruim 7 weken rondgereisd in China. Buitengewoon interessant land om buitengewone indrukken op te doen.

Onze ervaringen met tips en tricks voor toekomstige bezoekers ben ik aan het verwooden in een feuilleton, die ik op mijn eigen website publiceer. Wie weet kun jij hier wat mee bij het plannen van je eigen reis

http://www.bestemmingonbekend.nl/index.php/boek/china

Groeten,

Jeroen
www.bestemmingonbekend.nl