Nog nooit gebackpackt

is china een land waar je goed alles zelf kan regelen als je nog nooit gebackpacked hebt?

bedankt voor jullie reacties.

ik ben nog niet in china geweest. maar ik denk dat thailand,maleisie,vietnam en laos gemakkelijker landen zijn als je voor het eerst gaat backpacken.

zuid oost azie is zeker makkelijker dan China.
China is moeilijk, niet in Peking en Hong Kong, wel als je daar buiten komt.

Zonder in die andere landen te zijn geweest durf ik hem ook wel aan: China zal niet het makkelijkste land zijn, zeker als het je eerste keer is. De afstanden zijn enorm, nagenoeg niemand spreekt Engels en op een paar steden na is men niet heel erg op backpackers ingesteld. Het is zeker niet onmogelijk, maar voor een eerste keer kan ik me betere bestemmingen voorstellen.

Ook ik zou eerst naar ZO-azie gaan. Thailand is perfect om ‘te leren’ en bovendien is het een ontzettend leuk land! Niet voor niets is het een van de populairste backpackers-landen. De bekende cliches : lieve mensen, lekker eten etc etc…Je ontmoet veel mensen, als je in hostels slaapt. In dure hotels is dat toch veel minder zoniet, helemaal niet.

China was de eerste keer backpacken voor mij, en het is helemaal niet zo moeilijk als de posts hier doen vermoeden. Natuurlijk, je moet een beetje flexibel zijn en geduld hebben, maar het is echt wel te regelen allemaal. Ik kan het zeker aanraden. :slight_smile:

bedankt voor al jullie reacties,
ik denk dat t toch zuid oost azie word. Maar welk land buiten thailand is hiervoor geschikt?

thanks

Ben in de volgende landen zelf niet geweest, maar zoals iemand hiervoor al zei : Vietnam, Laos, Cambodja zijn goede opties. Ligt eraan wat je wil natuurlijk.

Maleisië en Indonesië ben ik wel geweest en ook zeker goed te doen. Indonesië vond ik prachtig!!!

Misschien is het ook handig om te melden wat je er van verwacht, kelkersten. Hoe makkelijk verwacht je dat het gaat, heb je gedacht aan wat je doet als iemand geen Engels spreekt etc?

Zelf had ik me daar niet zo op voorbereid, en zomaar naar China gegaan. Zelfs dat ging goed, met wat behoorlijke voorbereiding is er dus echt wel veel mogelijk. Maargoed het hangt dus wel van je verwachtingen en intenties af. Waarom had China aanvankelijk je voorkeur?

china heeft mij altijd getrokken, sinds ik een aantal jaar geleden 2 chinese adoptiemeisjes heb ontmoet heeft het land helemaal mijn interesse.

Ook omdat het zo’n andere cultuur is.

Tja en wat ik verwacht: ik ben met een groepsreis naar Costa rica gegaan, maar daar was alles geregeld.

Ik wil ervaren dat ik ook goed voor mezelf kan zorgen in een onbekend land. Ik heb ook voor ogen dat je je goed moet voorbereiden en dat niet alles gaat zoals t zou moeten gaan. Maar dat is ook weer de uitdaging. Misschien vind ik t nix maar ik moet het eerst ervaren wil ik dat weten. Het lijkt me dan ook handiger om het backpacken in een “makkelijker” land te doen dan China. Dan kan ik nog altijd volgend jaar naar China.

Maar ik ben me nog aan t orienteren.

Tja, ik was zelfs nog nooit alleen op vakantie geweest, evenmin was ik buiten Europa geweest. Gewoon een retourticket gekocht en ben gegaan, alles kwam goed. Niet dat ik wil zeggen dat je niet eerst naar een ander land moet gaan, maar als je graag naar China wil kun je dat echt wel realiseren. :slight_smile:

Daar jij nu dus waarschijnlijk ongeveer in een zelfde situatie zit als ik voor ik wegging (het gebrek aan ervaring) kan ik je misschien wel wat tips geven als het toch China zou worden. :slight_smile:

tips zijn natuurlijk altijd welkom

Mijn eerste backpack ervaring was in Vietnam en was super goed bevallen.
Deze zomer ga ik naar China, dus daar kan ik nog niet over oordelen.
In Vietnam sprak iedereen Engels, wat natuurlijk erg handig is. Vervoer en excursies zijn erg goed te regelen door de kleine reisbureautjes die in elke plaats te vinden zijn; Sinh café. Ik vond het zelf ook een prachtig land, mooie natuur, cultuur, lekker eten en ontzettend vriendelijke mensen.

Koop voor China een simpel taalgidsje, bv van Lonely Planet maar die van Globus volstaat ook. Probeer de belangrijkste dingen te leren, maar zorg anders dat je 'm altijd bij je hebt zodat je dingen kunt aanwijzen.

Je kunt in feite op de dag zelf nog een slaapplaats zoeken, maar via hostelworld kun je ook al vooruit boeken als je het risico te groot vindt. Veel hostels en hotels hebben een telefoonnummer en als je dat belt als je in de buurt bent, komen ze je vaak ophalen (zonder dat dat iets kost). Om de locatie goed uit te leggen stapte ik vaak een winkel of hotel in waar ik stond, en liet iemand achter de balie dan wat uitleggen.

Door dit bellen is het handig een telefoon te hebben die simlock vrij is en daar een simkaart te kopen, dat scheelt natuurlijk flink in de kosten.

Houd je pasjes, paspoort en het grote geld altijd apart in een moneybelt ofzo. Mocht je portemonnee gestolen worden, dan is er dus nooit zo veel aan de hand. Zorg sowieso dat je altijd genoeg geld hebt om bij de dichtsbijzijnde Nederlandse ambassade te komen (in het geval van China zitten die in Beijing en Shanghai geloof ik), als je daar bent is alles altijd op te lossen. Waarschijnlijk niet nodig, maar better to be safe than sorry. :wink:

En het belangrijkste: vertrouw op je common-sense. Voelt iets niet goed, doe het dan ook gewoon niet.

Eigenlijk open deuren en niet zo heel anders als andere landen, maar dit is vaak al genoeg om jezelf in de basisbehoeften te voorzien. Als je hier rekening mee houdt, is China een fantastisch land om in rond te reizen.

Backpacken in China hoeft totaal niet moeilijk te zijn.

Het grootste verschil tussen China en landen als Thailand is dat de tweede volledig is ingesteld op de komst van toeristen, en de eerste niet. De Noord-Oostelijk gelegen landen in Azie hebben toeristen helemaal niet nodig om de economie draaiende te houden. Dit betekent dus dat je veel meer op jezelf aangewezen bent en ook alles zelf moet regelen. Als je in Thailand iets wilt doen, kun je dit vaak lokaal boeken bij organisaties. In China zul je toch echt zelf naar het treinstation moeten en zelf moeite doen om iets te leren over wat je ziet. Dit betekent dus dat je daadwerkelijk met de lokale bevolking in gesprek moet treden (bijvoorbeeld om uberhaupt een treinkaartje te kopen), en dit is natuurlijk altijd vrij spannend. Neem dan ook zeker een frasenboekje mee, want zonder red je het echt niet (of nauwelijks).

De afstanden zijn lang, maar per trein is een hoop bereikbaar. Veel treinen hebben sleepers; je moet echter wel duidelijk aangeven dat je een sleeperticket wilt, als je een treinkaartje koopt. Hotels kun je zoals Kelvin aangeeft van tevoren boeken; ik heb ook hotels aangedaan op aanraden van andere mensen. Je moet vooral veel met andere mensen praten, want er komt altijd wel iemand uit de richting die jij op moet. Het Chinese woord voor internetcafe is overigens ‘Wangba’, dat is het eerste woord wat ik mezelf daar aanleerde. :wink:

Let op dat goedkope hotelletjes vaak van iets lagere kwaliteit zijn dan hun Zuid-Oostelijke tegenhangers. Ik heb in ieder geval ratten door kamers zien schieten (het tweede woord wat ik leerde was ‘Laoszu’, rat). Hostelling International zit op veel plekken en is ingesteld op backpackers, dus is sterk aan te raden!

Voor 30 yuan (3 euro) heb je een China YHA pas, dan krijg je bij dergelijke hostels ook nog korting. Op die manier heb ik voor 15 yuan per nacht nog eens een uitstekend hostel gehad (dit was in Yangshuo), zonder ratten!