Ja, ik wilde ook Thailand aanraden om dezelfde redenen die mensen hierboven noemen. Het is daar bijna nog makkelijker reizen dan in Frankrijk. 
Geef jezelf een cadeautje: een Thailand reisgids, bijvoorbeeld Rough Guide of Lonely Planet. En ga gewoon lekker lezen! Daarin kom je al ontzettend veel tegen wat je moet weten: over geld, veiligheid, leuke routes, mooie plekken om te zien, leuke dingen om te doen, hoe het openbaar vervoer daar werkt, visum, gewoontes en beleefdheidsvormen, etc etc.
Dit is trouwens ook een supergoeie website voor treinverkeer: www.seat61.com. Met foto’s en soms zelfs filmpjes, bijvoorbeeld van de coupé’s in een nachttrein. Dat helpt je kiezen tussen 1e, 2e of 3e klas.
En dit is een handige site om je te helpen kiezen naar welk(e) van de vele eilanden je zou willen.
Maar Thailand leent zich ook uitstekend voor een reis zonder schema vooraf. Het is wel handig als je ongeveer weet wat je persé wilt zien en doen, en als je ongeveer een soort rondje bedenkt zodat je niet te vaak dezelfde weg terug hoeft te reizen. Eventueel kun je het combineren met Laos.
Je kunt makkelijk ter plaatse alles regelen, je buskaarten, treinkaarten, je accommodatie (dan kun je ook de kamer eerst even zien en als het niet bevalt ga je gewoon naar een volgend hotel). Het is alleen meestal wel fijn als je je allereerste nacht van je vakantie alvast geboekt hebt voor vertrek; na een lange vlucht uit Europa heb je meestal geen zin om nog op zoek te moeten naar een geschikt hotel.
Maak je trouwens niet al te druk om het regenseizoen. De kop en de staart van een regenseizoen zijn vaak al niet meer zo heftig en het kan dan juist heel mooi groen zijn, en goedkoper (laagseizoen), en rustiger dus meer keus uit accommodatie. En je kunt altijd nog ter plekke door reizen naar een gebied waar het op dat moment minder regent, het is zo’n groot land.
Ik heb wel vaker tijdens regenseizoenen in landen gereisd en meestal is dat helemaal geen probleem.
En voor wat betreft reisgenoten: als ik jou was zou ik gewoon lekker alleen gaan, je komt daar volop andere reizigers tegen in de hostels en hotels, en op tourtjes die je boekt. Je kunt dan gewoon kijken met wie het klikt en wie dezelfde kant op reist. En als het niet leuk meer is, ga je weer gewoon alleen verder. Als je al in NL een reisgenoot zoekt, zit je daar ook aan vast en als het dan toch niet klikt tijdens de reis, is dat meteen zo’n gedoe.
Thailand is veilig genoeg om als vrouw alleen te reizen, wederom zou ik zeggen: veiliger dan Frankrijk (waar ik wel een paar nare dingen met vervelende kerels heb meegemaakt; in Thailand nul).
Veel plezier met alle voorpret! En niet te lang wachten met gaan hoor!